Jump to content

Drillingkjøp


birgerdammen

Recommended Posts

Har funnet mye nyttig info her inne vedr. kjøp/import av våpen fra f.eks. tyskland. Prisene er jo lavere enn her og i den forbindelse har jeg et par spm..:

 

I de annonsene som sier "kein international shippping", er det da umulig å kjøpe uten å reise ned for å hente den, eller kan man bruke et firma som hjelper til? (som nevnt i tidligere innlegg her)

 

Er tommelfingerregelen fortsatt kjøpesum i Euro ganger 10 er ca. lik total kjøpesum inkl. avgiter toll osv. til norge?

 

Er det ting eller tyske beskrivelser man bør styre unna dersom de er nevnt i annonsen? (google translate fungerer jo bare moderat bra når det gjelder våpen på tysk)

 

Vill f.eks. denne kune være et ok kjøp til 950 euro (9500,-??):

 

http://www.egun.de/market/item.php?id=4198235#img" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Omregningskurs er per i dag ca. 7,35 NOK for en Euro.

Hvis du vil hente denne våpen selv fra Tyskland må alle papirene være i orden , d.v.s. våpensøknad, importillatelse . våpennummer av dine nye frøken registrert i europeisk våpenpass . og dermed begynner problemer . Mye enklere er som nevnt forsendelse med en proff eller tilsending fra en tysk våpenforetning til norsk våpenbutik i nærheten av deg.

Kostnader ca. 250 . Euro inkl.frakt . Derfor er det enklere spesiellt hos egun å auksjionere på en våpen av en våpen forretning . Pris er alltid en risiko . Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Her er et firma som hjelper til ved eksport fra Tyskland.

 

http://www.waffenverwertung.de/waffen-import-export.php" target="_blank

 

Da har jeg fått kontakt med dette firmaet og de kan bare sende til Sverige. Og da trenger de en adresse der og svensk importtillatelse i original utførelse. Det høres ikke helt gjennomførbart ut... Er det noen her som har gjort det på denne måten?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Håper det er i orden at jeg slenger meg med her? Har funnet en svært fristende drilling på eGun som selges privat, men det er ikke enkelt.

Opplegget hvis jeg får tilslaget er da at jeg betaler selgeren, han "selger" så drillingen til dette firmaet som igjen selger det til meg for eksport.

Tror ikke jeg tør! Hvis selger er en skurk kan han jo bare beholde pengene og le seg skakk av den dumme nordmannen.

Det eneste helt sikre ved privatkjøp er nok å dra ned å hente våpenet selv.

Link to comment
Share on other sites

Nei det bør nok handles av et seriøst firma som kan sende det til en norsk forhandler som kjenner regelverket ut og inn. Det er bare så lett å bli fristet av de med våre øyne svært lave prisene der nede! En kan også finne gode kjøp i Sverige og da blir det enklere å få "kuppet" i hus.

 

Her er den som har "plaget" meg i det siste : http://www.egun.de/market/item.php?id=4200942

Link to comment
Share on other sites

Her er et firma som hjelper til ved eksport fra Tyskland.

 

http://www.waffenverwertung.de/waffen-import-export.php

Da har jeg fått kontakt med dette firmaet og de kan bare sende til Sverige. Og da trenger de en adresse der og svensk imoprttillatelse i original utførelse. Det høres ikke helt gjennomførbart ut... Er det noen her som har gjort det på denne måten?

Har du spurt de om sender til en norsk våpenforretning?

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor skal det være så mye vanskeligere for tyskerne å sende våpnet til Norge?

Er klar over (uten helt å kunne detaljene) at tysk våpenlov er strengere.

 

Er det fordi, hvermannsen i tyskland ikke vet hvilke regler som gjelder men vet at det er mer styr og derfor ikke gidder.

Hvis man er villig til å legge til en hundrings på prisen som et slags administrasjons gebyr og forteller de om saksgangen så er det vel mulig å få de til å snu?

At et av firmaene nevt i tråden henter og sender til Norge.

Har lest at slik forsendelse koster 200 euro (ca1500 nok)

Hvis man legger på 20 euro for dokumentasjon og 100 ekstra til eieren

Så blir det ca 320 euro ekstra.

Dette er vel forsatt endel billigere enn å klinke til her på berget med full graveringer og instikksløp etc.

Er det noen som har prøvd dette?

Et alternativ er å sende våpnet med dhl til Berlin eller annen stor by og hente det der

Det går mange lavpris fly t/r Gardermoen-Berlin og mulig å få til ned og opp på en lørdag.

Da kan man feire med kvoten på kvellinga!

Er det noen som har prøvd dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte en tysk forretning med en aktuell drilling i dag og spurte om børsa kunne hentes personlig av meg dersom gyldig tysk eksport-, og norsk import-tillatelse var i orden. Det påsto han de ikke hadde lov til så det var helt uaktuelt. Her måtte det godkjent speditør til sa han. Synd, en tur med bilen hadde jo vært en grei løsning.

 

Har forøvrig funnet speditør som leverer til Norge. www.krico.de De tar 420 euro inkl. Frakt fra forretningen det handles i. Dette er flyfrakt til Norge.

 

Dersom noen finner en forretning som godtar personlig henting i butikk, finner ut av tollreglene gjennom Danmark eller har annen nyttig informasjon er jeg særdeles interessert?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener jeg har lest i en av raudnakkes tråder at ferdig utfylte norske papirer fungerer som eksport papirer fra Tyskland og at man har lov til å ferdes igjenom landet med kjøttorglet i bagasjen.

Så hvis man blir stoppet og ransket av onkel blau pga mistenkelig lav fart på autoban så er det bare å vise det frem. :D

Ellers er det vel bare å hente på nærmeste dhl utlevering på tysk side.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle gå hen å kjøpe noe sånt i Germania hadde jeg nok heller fått noen av mine bekjente der nede til å kjøpe vidunderet på sitt eget "Waffenschein" frem til jeg fikk samlet tid og initiativ til å hente det personlig.

I verste fall invitert dem på jakt i Norge og heller kjøpt av dem geværet før de reiste tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle gå hen å kjøpe noe sånt i Germania hadde jeg nok heller fått noen av mine bekjente der nede til å kjøpe vidunderet på sitt eget "Waffenschein" frem til jeg fikk samlet tid og initiativ til å hente det personlig.

I verste fall invitert dem på jakt i Norge og heller kjøpt av dem geværet før de reiste tilbake.

 

Enig. Synes det blir smålig å syte over at tyskere er vanskelige fordi de ikke gidder å selge til nordmenn.

Jeg hadde IKKE giddet.

Link to comment
Share on other sites

«Pripyat»: ENDELIG. Da er min indre spenning utløst for dette har jeg lurt på over lengre tid: «Hadde Pripyat giddet? Hadde Pripyat giddet?» Og der kom svaret til slutt. Pripyat hadde IKKE giddet. Da krysser jeg av det på min sjekkliste i denne saken. Dette er jo en av de tingene jeg alltid prøver å avklare før jeg tar gode beslutninger. Om du hadde giddet eller ikke. Jeg er jo en person som alltid lytter til de som tenderer til å bruke ord som «pisse», «nisse» og «hengepikk»

 

«Stykkjunkeren»: Bekjente i Germania er en god plan. Det er samme plan som jeg bruker for eksempel i Nord-norge de gangene jeg skal dit og mine bekjente kan bidra. Og den måten de bruker meg når de skal sørover. Ulempen med planen er selvfølgelig fraværet av bekjente i Germania. Kanskje en kontaktannonse i et passende magasin. Bm. «Nordmann søker bekjent som er handlevillig og drillinginteressert. Ses til jakt med overdragelse av våpen til høsten?»

 

Kan kanskje bli travelt å få dette på plass før jakta, men intet skal være uprøvd.

Link to comment
Share on other sites

Tråden er ikke teit, men jeg så tendenser til å fremstille tyskere som "vanskelige" og en uforståelighet stilt til hvorfor de ikke er euforiske ovenfor norske kjøpere - da synes jeg det er på sin plass å gi en kort fremstilling av hvordan saken fortoner seg sett fra andre siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår at noen blir frustrerte over "byråkratiet" og kan bli en smule ampre :evil: Med de prisene vi ser på eGun hadde det fint gått an å betale noen for bryderiet med å ta inn våpen. For en person eller et firma med litt forretningssans burde det være mulig å gjøre butikk på dette. Personlig kunne jeg godt tenkt meg å betale noen en tusenlapp eller tre for å få et våpen trygt i hus. Har selv sendt en forespørsel til en av de store våpenbutikkene og venter spent på svar :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Spennende utvikling i importsaken nå. Alt tyder på at jeg om en liten stund sitter i sofaen med en sint tysk frøken som lyder navnet Helga von Krieghoff aus Schweinburg i armkroken. Mot en total investering inkludert frakt og avgifter, på 11.500,- spesidaler er hun villig til å inngå partnerskap. Flott dame med disse vitale målene:

 

16/70-16/70-8x57 IRS , og en hakemontert Nickel ZF Supra-variabel 2,5-6X (40mm objektivdurchmesser)

 

 

Sluttbehandling av papirer pågår. YYYYYIIIIIIHHHHHHAAAAAAAAA :smile::lol:

Link to comment
Share on other sites

Har absolutt tenkt å dele saksgangen med drilling- (og andre våpen-), lystne kammerater så klart. Vil bare sjekke at han er villig til å ta i mot en evnt. storm av kammerater, og om han er villig til å gi flere de særdeles gunstige omkostningsbetingelsene til flere av oss. (har derfor sendt ham en mail med spørsmål om dette, for her går mesteparten av kostnadene til våpenprisen) OG hvis han åpner for dette, er det muligheter også for de litt lenger nord. Hentesteder som Skellefteå og Umeå er nevnt. Mye å hente på transport innen EU.

 

Akkurat det er jo selve kjernen av dette forumet etter min mening. Dele tips, råd, kontakter m.m.

 

Et lavoppløselig bilde av Helgas akter. Flere vil komme når hun ankommer felles bosted. (Hun virker litt lys i huden og vil få en Raudnakke-spesial behandling :P )

 

HA.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og akkurat i det jeg skal bestille transport av Helga byr det seg frem et løsaktig drillingemne som lyder navnet Angela von Sauer&Sohn fra samme selger, og beslutningsvegringen inntreffer. Selger har slått av 400 Euro på Saueren og 100 Euro på Krieghoffen, slik at det er samme pris totalt for begge. Ca. 11500,- ferdig levert i sofakroken. Begynner å bli lei av prosessen og bestemmer meg på bakgrunn av tilbakemeldinger fra kyndige kammerbrukere i løpet av kvelden. Hva er det lureste valget?:

 

Helga:

1 Stk. Krieghoff Drilling (ca. 1970 modell)

Kal. 8 x 57 IRS och 16 / 70.

Gesamt- Länge : 101 cm.

Lauflänge .: 59 cm.

Schaftlänge .: 36 cm.

Gewicht mit ZF .: 3,7 kg...... ohne 3,4 kg.

Zustand .:

Bra skick. Hela systemet tätt och klappfrie.

Med kikare ZF Nickel 2,5 – 6 x 42. Abs. 1

 

HA.jpg

HK_LB.jpg

 

 

Angela:

1 Stk. Sauer & Sohn Drilling mod. 3000

Kal. 7 x 57 R och 16 / 70.

Gesamt- Länge : 105 cm.

Lauflänge : 63 cm.

Schaftlänge : 37 cm.

Gewicht mit ZF .: 3,7 kg.... ohne 3,3 kg.

Zustand .:

Mycket brå skick. Hela systemet tätt och klappfrie.

Med kikare Carl Zeiss 6 x 42. Abs. 1

 

Angela_4.jpg

Angela_6.jpg

Angela2.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Teknisk er den største forskjellen at Saueren har Greenersikring, og Krieghoffen har sikring på tangen. Du må bestemme deg for hva du helst vil ha. Krieghoffen har noe kortere piper også.

 

Som mange påpeker er det mye finere tre i Krieghoffen.

 

Tror du ikke merker om det er 7 eller 8mm hull i fuglene.

Link to comment
Share on other sites

Utvilsomt mye å lære her på kammeret. Ut fra bildene trodde jeg det var samme sikring på begge, men ut fra beskrivelsene ser jeg at det for Krieghoff er beskrevet slik:

 

"Umschaltung Kugel / Schrot am Kolbenhals – Sicherung seitlich links am Kolbenhals"

 

Helga_Krieghoff_sikring.jpg

 

På Saueren står det ingenting, men ser vel ut som greener:

 

Sauer_3000_Sikring.jpg

 

Har dette noen praktisk betydning eller er det kun en smakssak?

 

(takker generelt for alle innspill og hjelp her :D )

Link to comment
Share on other sites

bøyer meg for , og applauderer kompetansen som finnes her inne. Er det mulig for noen av dere å vurdere om Saueren er øst-vest, alder? av de "godkjente" eller en av de man bør holde seg unna? Har lest og lest tråder her inne, om "ører" eller ikke "ører" og tror ut fra beskrivelsene denne ikke har "ører", men er jo ikke sikker. Har ikke fått årsmodell på denne fra selger

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...