Jump to content

Problem med demper..


Bjorn Tore

Recommended Posts

Jeg skulle ut å prøve den nymonterte jaktfalldemperen min i dag...

Den er montert på en mauser i kaliber 6,5x55. Jeg skøt tre skudd, tok en pause og skøt tre til...

Ettersom jeg ikke var aldeles imponert over presisjonen så skulle jeg skru av demperen og prøve hvordan børsa gikk uten demper.

Det som skjedde var at "innerdelen" altså den lille stålbiten som gjengene er på sto igjen på løpet, mens resten av demperen kom av.

Er dette vanlig med aludempere?

Jeg satte det sammen igjen og teitet så mye som jeg turde med en dor som nøkkel gjennom "rekylbremshullene".

Deretter skrudde jeg demperen fohodsvis lett på løpet igjen og skøt tre skudd til.

Da jeg så skrudde demperen av igjen sto fremdeles den delen med gjenger på igjen på løpet.

Er det noe triks for å få dette til å sitte fast på demperen eller er det en eller annen slags fabrikasjonsfeil på min demper?

Link to comment
Share on other sites

Du hadde klart det med en enkeltskudder i 22LR om du gikk inn for det. Normale menneske med en boltrifle gjør vanligvis ikke slikt.

 

Eneste utfordring kan være at gammelt lim kan kødde det til litt, så rens og avfett delene godt om du gjør det selv. Det er som sagt det produsent vil gjøre ved reklamasjon.

Link to comment
Share on other sites

Om dæmperen har en form for indbygget rekylebremse integreret med gjengestykket, er det fuldt muligt at opnå endog meget høje temperature på gjengelimningen. Dette primært fordi al den varme gassen presses igennem alle huller o rekylepremsen, hvorfor der er stor kontaktflade som bliver udsat for varme i relativ lang tid.

Så om man affyre 5+ skud gennem en dæmper med nævnte konstruktion og gjengestykke/rekylebremse er direkte limet i, skal man ikke umiddelbart forsøge at demontere demperen, før den er kølet markant.

 

En af de locktitetyper som er stærk, og tåler relativ høj temperatur er 2701. her skal man op over 300 grader før den løser

Link to comment
Share on other sites

En real dose med et sterkt låselim (feks Loctite 638) skal gjøre susen, man må godt over 150 grader for å knekke det. Så varm er det ikke lett å få en demper med mindre du har en halvauto og gratis ammo

 

Atec Maxim, på 6.5x55, 70cm pipe, etter 10-20 skudd.

6a17ee23.jpg

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...