Jump to content

bjørnejakt tips


hjorten24

Recommended Posts

Og det forventer du å få billig??

Litt rart dette her, skal ha topp jakt, men vil ikke betale for det.....

Hva er billig? det er mange som arrangerer bjørnejakt i alle de stedene du nevner, hvor sjansen på å skyte en svartbjørn er størst i Canada, vanskelig å få noe under 30K i den kravspecen du nevner.

 

Flere Norske jegere som har kontakter i Sverige på bjørnejakt om du skyter bjørnen kan man si er griseflaks prisene ligger på ca 10 -12K da sitter du på post, skal du være meed der det skjer dvs smyge på los sammen med hundefører, ja da må du bla opp.

Link to comment
Share on other sites

Litt rart dette her, skal ha topp jakt, men vil ikke betale for det.....

 

Hvor skriver han at han ikke vil betale for det??? Og hvorfor skal en betale mer enn en trenger? Hvis tilbyder A og B tilbyr samme "gode" vare, men til forskjellig pris. Så vil vel den billigste muligens havne i kategorien "billig og bra"

 

Ikke alltid at et fordyrende mellom ledd tilfører noe ekstra på en vare.

 

Det er stor variasjon i pris og muligens også i kvalitet, det siste kan jeg ikke uttale meg for mye om da jeg kun har vært på en jakt tur på bjørn. Sjekk med flere operatører og få pristilbud. Be også om referanser fra tidligere jegere. Enkelte "selgere" har det med å smøre litt vel mye på.

Link to comment
Share on other sites

Pris og kvalitet henger som regel meget godt sammen, jeg er eenig i at man ikke skal betale mer en man behøver, ser man på utbudet av jakt på F.eks Svartbjørn i Canada så er variasjonene meget marginale, skal du jakte i områder med Stor Svartbjørn (les Vancouver island) så må du nok ut med noen lapper mere en hva du kanskje må ut med i Alberta, en pris på en vanlig svartbjørnjakt vil nok ligge på rundt 30 -35 k + fly + hotell ++, Noen synes 35K er billig mens andre synes det er dyrt. Det var også spørsmålet mitt til trådstarter hva som var rimelig og han definerte det som 38000,- da er jo han innenfor den rammen som en slik jakt vil koste.

At ungdommen og studenter ikke har råd til dyr jakt, det respekterer jeg, men jeg har vanskelig for å tro at Norske operatører gir bort levebrødet sitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en kontakt som reiser ned på vårjakt på svartbjørn hvert år med 100% suksess så langt for alle som har vært med. Inklusive undertegnede.

Området ligger i nærheten av Kamloops i BA.

Mye stor bjørn, veldig hyggelige folk og bra priser.

 

Send meg en PM.. Så får du nummeret til Normannen som har kontakten med PH og arrangerer turene.

Link to comment
Share on other sites

:roll:

 

Har jakta bjørn både på åter, og som reine smygjakter i områder hvor åte ikke er tillatt av diverse årsaker, og med hund!

 

Hva i all verden, mener du med at åtejakt ikke er sikkelig jakt? Sansynligvis den beste og mest humane måten, bjørn kan jaktes på :idea: Skal du ha en sikkelig "brakkar" (svartbjørn på 500 pund +, da svartbjørn er den eneste lovlig bjørn å felle på åte.) er det antagligvis den eneste måten, hvor du kan ha forhåpninger om dette i løpet av ei ukes jakt..., men langt fra sikkert at du vil oppleve det, selv etter 10 åte jakter heller!!!. og har du flaks, kan det jo skje uansett jaktmetode...

 

En liten avsporing, husk kulturene rundt i verden er forskjellige! Det er det som er mer en halve moroa med å dra på tur!

 

Ta deg en tur til Afrika på Leopard. 98% av alle afikanske PH'er vill kalle hundejakt på katter for "drap" og vil ikke forbindes med det for alt i verden. Hunder på Leopard sidestilles av mange Afrikanske PH'er med giftdrap på ulv i Norge.

 

Skytt ei gaupe eller bjørn på åte i Norge, og du er bortimot spedalsk...

 

Skjønn det dem som kan...

 

For min egen del legges preferansene for landet, og jegerne på plassen hvor jeg jakter! Hvis noen mener de kan det bedere en de lokale jegerne og tradisjonene får det være opp til dem!

 

Drømmen om ei smygjakt på bjørn vil koste deg rundt NOK 35.000,- alt inkludert, og kan absolutt anbefales og til og med forståes, men å snakke ned åtejakt fordi det ikke passer deg godtar jeg ikke!

 

Hele BC, untatt områdene helt i nord er gode svartbjørn biotoper, og kan anbefales! Vancouver Island blir nevnt tidliggere i tråden her, som en plass med store bjørner, og det stemmer. Hele kysten, mildere vintre og kortere tid i hi (Les lengere tid til å spise seg stor) gir gode sjanser for større bjørner. Lakseførende vassdarg med god tilgang på proteiner er også verdt å merke seg. Mere bjørn, og også sjansnser for store bjørner! I BC gir både Skeena og Fraser river, med sideelver muligheter for bjørnene til å spise seg opp, og oppnå formidable høstvekter. Tiden i hi vil selvsagt variere fra plass til plass, men de mildeste områdene vil som regel produsere de største bjørnene. (Jo nærmere kysten jo større bjørn, men BC har sine costal mountains så ikke alltid idelt langs kysten heller)

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei,må si meg enig med Stubberud.første gang jeg reiste på bjørnejakt gikk turen til BC,mest på grunn av at jeg var forrutinntatt og ikke ville jakte på åte.Jeg fikk skutt to bjørner,en brun og en svart svartbjørn.Jeg trodde på forhånd at det ville bli mye "walk and stalk",men det viste seg at pga.svært tett og ugjennomtrengelig skog,så ble det mye "drive and stalk".ellers var det en fin opplevelse.Andre gangen jeg reiste over dammen gikk turen til New-Foundland på åtejakt,denne gangen hadde jeg med både bue og rifle,og tenkte derfor at åtejakt var det mest sikre.Jeg ble svært positivt overrasket,her var det åteplasser langt langt inn i huttigheita,og vi brukte lang tid med atv e.l. fra leiren og frem til åteplass.Der smøg jeg meg fram til åteplass alene,mens guiden reiste der ifra(vi hadde mulighet for kommunikasjon med jaktradio),og der satt jeg alene i en tree-stand,og selv om jeg har jaktet mye,så syntes jeg dette var svært spennende,og sitte tre meter over bakken,og oppleve bjørn på kloss hold er en opplevelse.i og med at jeg hadde skutt bjørn før,så var jeg tålmodig,og ventet på den rette.nest siste ettermiddag så dukket den opp,en solid hannbjørn i full brunst(aggresiv)den jaget frem og tilbake rundt åteplassen,den rakk og jage vekk to andre bjørner,før den lå der død på 30m.hold.den var 500pund.tung,og den største som ble felt i det området det året.Jeg må etter denne opplevelsen si meg enig med en svært bereist bjørnejeger som jeg kjenner,og det er at de som ser ned på åtejakt,har enten vært uheldige,eller så har de faktisk ikke prøvd det.begge mine turer har vært forholdsvis rimelige turer,men ikke glem taxidermist utgifter og lommepenger.en tur til 30 laken blir fort til 50.Be om flere referanser når du skal ut og reise.skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Åtejakt på svartbjørn er den mest effektive jaktformen. Det er sant det som skrives at walk and stalk ofte blir drive, spot and stalk. Det finnes et annet alternativ langs kysten hvor spotting foregår fra båt, dette syntes jeg virker mere forlokkende enn å tilbringe dager i bil. Koster rimeligvis en god del mer enn ordinær jakt. Siste alternativ kan jo være bjørnejakt med hunder. Rimelig sikkert utfall, hundene finner bjørnen og jager den opp i et tre. Resten er opp til deg....

Hovedårsaken til at åtejakt er så utbredt er at skogen de fleste steder er så tett at det er klin umulig med spot and stalk. Har vært med på ettersøk etter skadet bjørn i canada, vi måtte krype store deler av tiden. Skogen var ugjennomtrengelig. Forøvrig en ganske scray opplevelse... Jeg skulle bare være med en guide ut for å hente en amerikaner som hadde skutt. Da vi kom frem viste det seg at han hadde skadeskutt noe skikkelig. 5 timer på alle 4 i tett skog med en sinna bjørn like foran var en naturopplevelse jeg ALDRI glemmer. Var ganske hapy da det hele endelig var over. En skikkelig rugg på over 200 kg, skutt gjennom begge bakbeina,, spør meg ikke hvordan :roll:

Det er vel som med all jakt at bjørnejakt koster, men det lar seg gjennomføre på lavbudsjett også. Hvis du ordner det selv kan du få en ukes bjørnejakt i New Brunswick, canada for under 17000 inkludert flybillett.

Idaho er også en flott plass for bjørnejakt, her er muligheter for spot and stalk på formiddag og åtejakt ettermiddag og kveld. faller litt dyrere, men ikke så aller verst. har ikke testet dette ennå, men tror det blir mitt neste sted for bjørnejakt. Store bjørner har de her og og 75% er fra mørkebrun til helt blonde, i tillegg er de store.

Hvis noen har lyst til å finne ut mere om New Bruswick er det bare å sende en PM

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

For min egen del legges preferansene for landet, og jegerne på plassen hvor jeg jakter! Hvis noen mener de kan det bedere en de lokale jegerne og tradisjonene får det være opp til dem!

 

Jeg må si meg helt enig med Stubberud.

 

"When in Rome, do as the Romans do"

 

Jeg fatter ikke hvorfor vi normenn med ryggsekk på må over tre fjell innen vi kan skyte på noe som helst.

 

Jeg har vært med på noen hårreisende jakter i utlandet, sett fra et "norsk" synspunkt. Blant annet, på New Zealand jaktet vi griser med hund og drepte grisene med kniv. Humant?

Jeg vet iallefall at ordtaket : " Hyle som en stukken gris ", ikke er tatt ut av løse luften, og at adrenalinkick ikke forsvinner på 5 minutter.

 

Jeg er ikke sikker på at en bjørnejakt må koste 35000,-, i så fall har jeg vært heldig med mine bjørner.

Det finnes masse god jakt ute i verden som ikke nødvendigvis koster all verden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på at en bjørnejakt må koste 35000,-, i så fall har jeg vært heldig med mine bjørner.

Det finnes masse god jakt ute i verden som ikke nødvendigvis koster all verden.

 

Absolut Jake, prisen jeg referte til var ment som et anslag på en "walk and stalk jakt i BC". Kjenner flere meget seriøse outfittere som tilbyr en ukes åtejakt ( med 1 bjørn uansett størrelse ) hvor alt er inkl. untatt taxidermy arbeider og trofee forsendelser til litt i overkant av NOK 10.000,-.

 

Det er en del outfitters som tilbyr smygjakt på svartbjørn langs elver på våren om man ikke ønsker åtejakt eller jakt med hunder.

 

Fantastisk opplevelse det, men er prisen er ofte deretter. Må nok fort opp i en 6000-7000 USD for ei sånn jakt + omkostninger. ( Flybillett, taxidermy arbeider, forsendelse av trofeer etc... )

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...