Jump to content

Enkeltskudd 30-30, storvilt?


F86

Recommended Posts

Jeg har en 30-30 enkeltskudds nef som jeg godt kunne tenkt meg å brukt til hjort.

finner mye motstridene info om dette er lovlig eller ikke. Lever revolution patrona holder vel ikke helt kravet? jeg lader selv og burde vel kunne få hastighet holder, har jo ikke magasin og kan velge kuler fritt. Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Om du skal kammre om, gjør i såfall til noe som ligger på samme trykk nivå og hylsebunn areal, som rifla ellers leveres for. Ei bryte mekaniske, som den tåler ikke nødvendigvis 60000 psi om hylsebunn arealet er høyt. Er helt sikkert bedre kuler i lovlig vekt, enn Leverevolution kula,

Link to comment
Share on other sites

Har et lignende prosjekt med en eldre Savage 219.

Kommer til å gå for 30-40Krag, hylser til en rimelig penge fra Alvestad og diesett fra midsouthshootersuply for under 40$.

150g SP kuler i ca800m/s til rein og rådyr og 220g RN kuler i 650m/s bør være godt nok til elg og hjort.

Dette er ei lett og trivelig rifle med fordelen av å kunne tas fra hverandre og settes sammen på få sekunder.

Utfordringen min er å finne en rask og god hurtigmontasje! Tips motas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Du bør forsikre deg om at rifla tåler kraftsalver før du eksperimenterer.

 

Den bøffelpatrona som anbefales her er ikke til jakt på "deer", det står klart og tydelig i teksten. Ei kule som ekspanderer lite, og er designet for å knuse bein på stort og farlig vilt. Ikke ideelt for vanlig norsk kjøttjakt, som jeg ser det. Men det er kanskje bare meg.

 

Ellers har jeg ei sånn rifle selv, men i 22 Hornet. Artig rifle !

Link to comment
Share on other sites

Det som virkelig er ett problem er at uansett hvor mye du legger ut på en nef så sitter du igjen med en nef.......Ikke noe jeg ville lagt ut penger på.

Da kommer man lengre med å kjøpe seg en Ruger nr 1. Gikk nettopp en på finn.no i 7x65R med helstokk for en latterlig lav sum....

Link to comment
Share on other sites

sjekket litt i shooter nå 150 grain accubond har 2754j med 830ms(9 - 10 gram 2700j over 10gram 2200j @ 100m)

165 grain accubond har 2211j med 710ms.

 

Noen med ql kan kansje se hva som er mulig med disse kulene.

Tregt krutt for kaliberet og mye av det må hvertfall til men det spørs om du får i nok. laang pipe hjelper noe.

 

sikkert mulig å finne kuler med høyere bc også.

Link to comment
Share on other sites

Tror mekanismene er delt i SB1 og SB2 der sistnevnte er den "sterke" Min 30-30 / 20 har denne låsen, samme har min 10 mag.

Den gamle tolveren derimot, har den svake.

Med tanke på at denne låsen da sannsynligvis også ble brukt i 308 burde dette gå ?

Link to comment
Share on other sites

Det som virkelig er ett problem er at uansett hvor mye du legger ut på en nef så sitter du igjen med en nef.......Ikke noe jeg ville lagt ut penger på.

Da kommer man lengre med å kjøpe seg en Ruger nr 1. Gikk nettopp en på finn.no i 7x65R med helstokk for en latterlig lav sum....

 

Slapp av. Den gikk ikke særlig langt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det går fint i min Winchester 94 også

 

Trodde aldri dette skulle komme fra meg; Stormfyrer du ladninger i en Win94 så er du i ferd med å drite deg ut. Kvalitetsikringen på fabrikken i NewHaven er vel så smått legendarisk dårlig nesten i enhver sammenheng. En mer fundamentalt uegnet konstruksjon å passere rødstreken med kommer jeg vel nesten ikke på.... Hvor tror du sluttstykket går når den patetiske opplåsingen gir seg?

Hvis du når anslagskravet i 30-30 så er du farlig nærmt taket på trykksiden. Garantert.

 

Og en ting; Har Win94 selv. Dette gjelder ikke våpenet. Det gjelder trykk.

Link to comment
Share on other sites

En 30-30 win med lang nok pipe vil kunne holde kravet til elg osv med de rette kulene. Innenfor rimelig trykk. Løp som er mellom 60-65cm er det som gjelder. De korte 51 cm pipene som er vanlige tror jeg du ikke greier det med men med magiske nye krutt, de rette kulene og trykk litt over normalt bør det kanskje gå der også.

 

Men uansett så er våpen som Marlin og enkeltskudds mekanismer å velge over en Winchester M94 hvis mann vil prøve seg på dette.

Link to comment
Share on other sites

 

Trodde aldri dette skulle komme fra meg; Stormfyrer du ladninger i en Win94 så er du i ferd med å drite deg ut. Kvalitetsikringen på fabrikken i NewHaven er vel så smått legendarisk dårlig nesten i enhver sammenheng. En mer fundamentalt uegnet konstruksjon å passere rødstreken med kommer jeg vel nesten ikke på.... Hvor tror du sluttstykket går når den patetiske opplåsingen gir seg?

Hvis du når anslagskravet i 30-30 så er du farlig nærmt taket på trykksiden. Garantert.

 

Og en ting; Har Win94 selv. Dette gjelder ikke våpenet. Det gjelder trykk.

 

Har INGEN tegn som tyder på noen form for høyt trykk, ikke flat tennhette engang.

Link to comment
Share on other sites

Slik er det i kragen også. Ingen tegn til høyt trykk før noe sprekker :roll: Det er pga våpenet ikke er beregnet på slike trykk ikke fordi trykker dermed er for høyt.

 

Og i en Winchester kommer alt slik trykk rett i ansiktet på den som skyter. Pga veldig dårlige låsings løsninger. Marlin sin er noen hakk bedre i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Vet i Sverige var det mange som benyttet Marlin 336 LA for 2-3 år siden og så en i fjor også som benyttet det og noen jeg snakket med sa at spesielt med Hornady Leverevolution gikk de lett over kravet der . Nå har jeg ikke satt meg inn hva kravet er der borte på 100 m. så det må jo avklares men med ei enkeltskuddsrifle med enda lengre løp tror jeg jaggu den holder kravet her også med de rette kuler . Har også lest ett eller annet sted på en amerikansk side at Marlin sin mekanisme tåler sterkere ladninger enn en Winchester 94 . Husker bare ikke hvor jeg så dette for det er noen år siden. Husker også at det stod en egen ladetabell for 45/70 i Marlin der som man ikke måtte bruke i Winchester .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...