Jump to content

Kan man skyte villrein med 223?


revehunter

Recommended Posts

Vel, det er lov å spørre... som det er sagt, 6,5 er minimum.

 

Det stemmer heller ikke. Kravet til jakt på villrein er:

 

-Ekspandrende kule.

-Minimum 9gram

-Anslagsenergi minimum 2700j på 100meter.

 

Det er faktisk mulig å skaffe kuler som veier 9gram i kaliber .257 så har du en 257 roberts eller aller helst en .25-06 eller .257 WedMag så klarer du kravet med mindre kaliber enn 6,5mm.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig som "Mas-36" skriver - kulediameter 25 (250/257), med 140 grs projektiler, kan holde kravet. Hvertfall fra kalibre som 25-06 og 257 Weatherby. 25 Roberts, 25 Newton etc. sliter kanskje med hastigheten.

 

Problemet med 25-06 er ofte at våpen i dette kaliberet har for slakk riflestigning til å stabilisere 140 g projektiler - sjekk stigningen, før dere kjøper våpen i det kaliberet for bruk på storviltjakt i Norge. Utvalget av 140-grs kuler er forresten heller ikke så overveldende.

 

Når det er sagt - jeg kan gjerne tenke med en 25-06 som reinsrifle.

 

Edit.: Jeg har tidligere hevdet at vi burde ha en gruppe kalibre mellom "rådyrkalibre" og "elgoksekalibre". Når jeg har skutt en reinskalv, som veier mindre enn en råbukk, med 308 NM'en, føler jeg meg jo litt "overkill". Når man bare har kort på reinskalv, i områder der simler sjelden er over 25 kg slaktevekt, ville jo 22-250-en gjort jobben fullgodt. Derfor burde vi hatt en gruppe for kalibre som 243 Win, for bruk på elgkalv - hjortekoller, ungdyr og kalv, og rein under XX kilo og reinskalv. Problemet er vel at hvis man innførte noe slikt, burde vel 6,5x55 bli plassert i den gruppa, og dermed ikke bli tillatt til voksen elg, kanskje heller ikke til kronhjort og store reinsbukker. Det ville vel neppe blitt populært hos stort flere enn meg og Kalstad!

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig som "Mas-36" skriver - kulediameter 25 (250/257), med 140 grs projektiler, kan holde kravet. Hvertfall fra kalibre som 25-06 og 257 Weatherby. 25 Roberts, 25 Newton etc. sliter kanskje med hastigheten.
Dette er sikkert rett, sjølv har eg ingen kompetanse på dette. Men kan ein gå ut frå at alle jaktoppsyna ein kan møta i fjella har denne kompetansen? Tek ikkje jegeren ein risiko viss han stiller med eit slikt kaliber, og jaktoppsynet ikkje har detaljkunnskap om dette. Kan jegeren i verste fall risikera jaktstopp og mellombels inndraging av våpen ?

 

For "folk flest" trur eg regelen om 6,5X55 som minimum er grei å forholda seg til - som ogso nemnt lenger oppe i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Dette er hva som står i forskriftene om storviltjakt:

 

§ 16. Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

a) For ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

b) For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

Dette er klippet ut fra denne siden http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20020322-0313.html" target="_blank" target="_blank

 

Det står ikke noe om at kulen må være 6,5mm og skal vi pirke litt på dette med 6,5mm så er faktisk kulene i .257 6,5mm :wink: Mens kulene i 6,5x55 osv er 6,7mm :roll:

Link to comment
Share on other sites

Finner det passende å nevne her at jeg hadde en jeger til skyteprøve i sommer som sa han hadde søkt og fått innvilget dispensasjon til å jakte villrein med .240 Weatherby. Om det ikke stemmer er det en sak mellom ham og DN representert ved jaktoppsynet, men det hørtes absolutt interessant ut.

Link to comment
Share on other sites

Kan bekrefte at det er enkelte som har fått disp. til å jakte rein med 240 wby.

Dispensasjon innvilget av hvilken instans, og på grunnlag av hvilken paragraf, evt. hvilket "rundskriv"? I hvilket politidistrikt har det forekommet?

 

Standard .240 Wby., ammo, med kulediameter 6,2 mm og kulevekt 100 gns, holder energikravet for kuler under 9 gram. Tyngste jaktkuler i vanlig handel for kaliberet er 100 gns. Selv om tyngre customkuler oppimot 140 gns nok kan finnes. Men som neppe stabiliserer i standard .240 Wby løp.

Link to comment
Share on other sites

For mange år siden så jeg et program fra Grønland på TV. Der var det en danske som skøt etter et reinsdyr på nokså kort hold ned Mini 14, men dyret bare fortsatte videre. Dessverre ble innslaget kutt der.

 

 

Kjenner jegere som har jaktet på Grønland. De felte flere rein og moskus med 222rem.

Tror ingen dyr falt for bare ett skudd. Noen fikk svært mange skudd.

Jegerne anbefaler ikke 222Rem.

 

 

Guiden derimot likte det godt, greit å ha med mange patroner når de er så små og lette. Ulike patroner ble brukt om hverandre, V-Max eller helmantel eller andre billige de fikk tak i. skudd på lange hold var bra, så lenge man fikk blodspor kunne man sette hundene på sporet sener, dagen etter for eksempel.

 

Skal du ha gode råd om kalibervalg og jaktmoral, ikke spør en eskimo...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjenner også til jakt på Grønnland. Det brukes 222 til det meste. Erfaring med 222 og rein er at det fungerer godt. Min erfaring med Grønnland er at dem brukte grovere kaliber når dem skulle skyte moskus. Opplevd mye god jaktmoral ,men der som her så er det vel forskjeller på folk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...