Jump to content

308 ammo = AG3 ammo?


Bla

Recommended Posts

1. Kan man på generell basis benytte forvarets ammo(AG3) i 308 rifler?

2. Har et par Blasere R93 som er fantastiske rifler, men litt sære på hva de liker av ammo merker. Kiler seg hvis jeg mater de med billig ammo desverre. Hvis ja i spørsmål 1, har noen her på kammeret PERSONLIG erfaring med å fore Blaseren med statlig ammo og hvordan går det? Blir det mye kiling etc?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en god del gammel type Nato i Blaseren min. Fått et og annet klikk. Hylsene sitter noe trangt i kammeret etter avfyring, så jeg må ta litt eksta i for å få de ut. Men det er avhengig av hvilken Lott jeg har skutt. Noen Lotter er det mye knot med andre er helt greie. Regner med dette skyldes den lille forskjellen det er mellom 308W og 7,62x51 Nato, de er jo som du vet ikke helt identiske. Ny Nato ammunisjon, miljøammo ville jeg ikke brukt, den bli nok litt hard med pipa di. Ellers har jeg hatt litt trøbbel med S&B ammunisjon, har ikke prøvd andre billig merker. En kompis bruker Privi Partisan ammo i sin 93 og er godt fornøyd med det. Bruker Norma Golden Target hvis jeg ikke lader selv eller har bruk for flere hylser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste et sted om at AG3 ammo har en annen vinkel på hylsehalsen enn .308. Vinkel forskjellen er laget slik at man ikke kan benytte .308 ammo i AG3 rifler. Man kan si at AG3 kammeret muligens har en mindre vinkel på hylsehalsen enn vinkelen til .308. Dermed passer det ikke, men AG3 ammo passer i .308 rifler med en liten spalte mellom hylsehalsen og kammeret, tror jeg. AG3 ammo har også høyere trykk. Det er mulig at det kan kile seg når AG3 ammo ekpanderer i .308 kammer.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Høggern,

 

Har skutt en haug (1000vis) NATO i diverse sivile rifler, Remington, Mauser, og Sauer, ingen problem. Treg ekstraksjon noen ganger, med noen loter, og i noen rifler, og etpar klikk med ene Saueren og en antikvarisk lot med NM62.

Også skutt flere sorter jaktammo, Norma Elite og Jaktmatch, og hjemmeladd ammo, i AG3 - helt uten problemer av noe slag.

 

Har aldri personlig skutt NATO i Blaser, men har sett på (R93) - det var noe røsking i ladearmen mener jeg å huske, både ene og andre veien, som sagt skjøt ikke selv. Men det smalt, og presisjonen var, vel - typisk NATO...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Får du tak i god gammel nato er det bare å skyte og være glad. Klikk er jo ikke noe problem i en R93, spenn ned og opp igjenn og prøv på nytt. Det smeller som regel på andre forsøk. Ingen vits å pusle med ladegrepa, ta ladegrep som om du mener noe med det. :D

Link to comment
Share on other sites

Vet mange har skutt forsvarets ammo i sivile våpen. Ser også det blir hevdet her at det er lavere trykk i forsvarets ammo, mens jeg har lest ett eller annet sted om høyere trykk ? Forsvarets ammo skulle jo tross alt drive automatiske maskingeværer uten klikk og forkiling ?

Det som skrives her om trege hevarmsløft må vel være tegn på høyt trykk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...