Jump to content

Thomas Bland & Sons rifle 275 Bland


astaroth

Recommended Posts

Har arvet en "koffert" med en flott rifle i. Har ingen info om hvor den kommer fra, så tenkte å sjekke om noen her vet noe. Jeg vet at Thomas Bland & Sons flyttet en del rundt og er nå på amerikanske hender(woodcockhill). Adressen i min koffert er 2 King William Street, London. Kalibret er 275 Bland (7x57 Mauser). Det står "The Cerveus" på den (Hjort). S/n.17359

 

Å hente ut info fra woodcockhill koster en formue. Noen som har noen hint på verdi, årstall etc.?

 

Svar mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Er den bygget på en Mauserlås,eller Mannlicher?Trolig mauser,hvis kaliberet er .275.Jeg mener bestemt at T.Bland flyttet til denne addressen i 1900.Bilder hjelper veldig.....

Link to comment
Share on other sites

Den er nok bygget på en Mauser kasse. Kofferten er komplett med originale pussesaker, skrujern merket T.Bland, kikkert, reim, pluss et par tomhylser merket 275 Bland.

 

Nå er jeg ganske ny her, men det virker ikke som jeg får lastet opp bilder fra maskinen min, bare linke. Stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Takk til dere som har vist interesse :D Legger ved en link(som jeg håper funker) av rifla som jeg har tatt selv. Har prøvd å få med de fleste detaljer (dog med et mobilkamera). Håper det er mulig å få kjøpt noe ammunisjon til rifla slik at man kan få prøveskutt. Har tenkte å slenge den inn til en børsemaker først for å sjekke at alt er i orden. :D

 

 

https://www.dropbox.com/sh/of7f054nkaphx1n/xIF0GA5nnj

Link to comment
Share on other sites

Se den,ja.Det var jo en Take-down også!!Jeg kjemper desperat mot misunnelsen :forvirra: Flott børse,sjelden å se med alt tilbehør komplett.Ta godt vare på den,ikke selg nå i dagens marked.Denne vil aldri tape seg i verdi,det bir lengre,og lengre mellom dem.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tar gode bilder og sender til f.eks. Sothebys eller Christies i England og sier du er interessert i å selge på en av deres auksjoner vil de gi deg en antatt salgspris.

Jeg tipper den vil ligge et sted mellom 20 og 25 tusen norske kroner hvis løp og take-down er i orden?

Link to comment
Share on other sites

La en børsemaker sjekke den,eventuellt rengjøre,og smøre litt.Deretter lar du den være som den er.Jeg har hatt en del engelske våpen opp gjennom årene.Hagler fra mange produsenter,rifler fra Rigby,Lancaster,Gibbs,og H & H.Har kjøpt,og solgt.Handlet en del våpen i England\Skottland.Når det gjelder verdi kan man si så mangt,min teori er som følger: Ta utgangspunkt i en fin Mauser bygget av en forholdsvis kjent\ukjent børsemaker 15-17 000,-Pluss på 6-8 000,-for koffert med originalutstyr.Av bildene kan jeg se at denne kunne vært i bedre stand.Legg så til 10 lapper fordi det er en takedown.Vi havner rundt 30-35 000,-Dette forutsetter at pipen er fin,og at den ellers er i god stand.Hadde det stått Rigby,eller et enda finere navn på den,hadde prisen økt en del.Hvis riflens historie skulle dukke opp,og det viser seg at det var 18 års presangen til Winston Churchill,kan du doble hele summen :D

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for svar:)

Tok meg en prat med godeste Glenn Baker hos Woodcockhill, som har kjøpte merkenavnet. Han kunne fortelle meg at riflen ble bygd 1909-1910 og overlevert til en hvis Squire Montrose 2/9 1910. Etter det vet jeg ingenting om hvordan den havnet hos min sviger-oldefar. Glenn Baker sa også at de kikkertene ble brukt i 1. og 2. verdenskrig da man ikke trengte å stikke hodet helt opp. Etter tilstanden på koffert og innhold tviler jeg på at den har vært med noen krig. Han anslo verdien til ca $4000-$5000. Men mellom $15 000-$20 000 hvis den skulle erstattes. Jeg tenker i hovedsak i forhold til en egen forsikring. Han anbefalte meg selvsagt ikke å selge, men skulle jeg noen gang vurdere det ville de gjerne kjøpe den tilbake til samlingen sin.

 

Han kunne også sette meg i kontakt med en kar i England som var spesialist på disse koffertene, men etter min mening er den bare litt slitt. Alle deler på den er inntakt, og alt virker. I min mening er det bedre at den er original men litt slitt, enn pusset opp.

Link to comment
Share on other sites

Han har gitt deg en pris som jeg anser som et utgangspunkt,og det var vel meningen fra hans side :winke1: Riflen din er pen,gravert,og komplett.Jeg hadde ikke solgt for 5000,-US.Ta en titt på amerikanske nettsider,og se hva slike våpen går for der borte.Nå kan ikke markedet her hjemme sammenlignes,men det er ingen problem å eksportere et våpen i dag.Og når man først er inne på det,mener jeg at det er trist med hva som har skjedd med våpenmarkedet her i Norge.Ingen vil lengre betale for fint håndtverk.Mange bruker store summer på våpen,uten å tenke på kvalitet og annenhåndsverdi.Det er mye eierglede i slike gamle,fine våpen,og hvis man bruker de litt på jakt,oppdager man at de er fullt brukbare i normale jaktsituasjoner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...