Jump to content

Opprette pistolklubb - mulig??


Tikka-Sporter

Recommended Posts

Lurer på ett par ting vedr mulighetene til å opprette en pistolklubb.

 

Om noen syns dette er tåpelig, so be it... Det er relevante spørsmål og stadig diskutert med mine nærmeste skytterkompiser (en aktiv gjeng på 7-8 stykker)..

 

Vi er alle medlemmer av en pistolklubb pr idag, med både innedørs og utendørs anlegg. Men ikke alt er optimalt der, og det er endel usikkerheter rundt flytting av bane mm.

 

I tillegg er vi alle aktive jaktfeltskyttere på riflesiden, og derfor medlem av ett lite lokalt skytterlag som er DFS tilknyttet.

 

En av oss har en rekke skyteinstruktørkurs både sivilt og gjennom forsvaret (nivå 3??).

 

Er det mulig å opprette en egen pistolklubb tilsluttet NSF? Hva vil vi isåfall være nødt til å gjøre? Tenker da at denne eventuelle skytingen vil foregå på utebanen i skytterlaget, med alle dets fasiliteter og gode muligheter for å bygge bl.a anlegg for praktiskskyting, både pistol og rifle.

 

Vi må jo selvsagt få med oss styret i skytterlaget først, noe vi ikke engang har luftet for dem. Men utover det, hva kreves mon tro? Tillatelse fra politiet ligger jo allerede til rette med tanke på at skytebanen er i full bruk pr idag, så lokalitet kan vel strengt tatt ikke være noe problem? Om det er tillatt å skyte med rifle og hagle der, skulle jeg jo iallefall tro at pistol skulle være no problem, eller??

 

Enn NSF? Vil de ta imot en ny klubb med "åpne armer"? Eller vil de tenke at byen allerede har klubb, så vi må nøye oss med det??

 

Tanker og innspill? kom med det! :D

Link to comment
Share on other sites

Les her: http://www.idrett.no/tema/klubbguiden/S ... tslag.aspx" target="_blank" target="_blank

 

Dette gjelder klubber tilsluttet Norges Idrettsforbund (NIF), altså "vanlige" pistolklubber i NSF.

 

Klubber for praktisk skyting er ikke tilsluttet NIF, her er noe av det som gjelder for praktisk skyting (NFPS)

 

2 Medlemskap

2.1 Enhver skytterforening eller undergruppe av skytterforening eller idrettslag, hvor en gruppe på minst 10 medlemmer ønsker å søke om medlemskap i NFPS, kan søke om å bli tatt opp som klubb eller gruppe under NFPS. I særlige tilfeller kan styret i NFPS gi dispensasjon ifra dette kravet. Søknad om medlemskap kan bare behandles av NFPS, dersom søkerklubbens lover og skyterreglement er vedlagt søknaden. Disse lover og skytterreglement må inneholde bestemmelser som er i samsvar med NFPS lover og forskrifter.

 

Her er siden med lover og regler i NFPS (nederst på siden under annen informasjon) http://www.nfps.no/index.php?doc=download" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Såklart kan man bli værende i klubben vi allerede er medlemmer av.. Å man kan ta tak i ting for at det skal bli bedre.

 

Nå er jeg ikke sikker på hvor mange medlemmer det er der pr idag, har hørt 300 betalende medlemmer, men er ikke sikker.. Å da komme der og skal "få noe å si" tror jeg er en ren utopi for meg og mine, iallefall for mange år fremover. Klubben styres sikkert greit økonomisk, men ellers er det mye å ta tak i, både mtp rekruttering (måten nye medlemmer møtes på) og lokaliteter....

 

Det er mange faktorer som tilsier at jeg hadde meldt meg inn i en annen klubb om det var mulig, uten at jeg nødvendigvis har lyst til å gå nærmere inn på det her.

 

Det jeg rett og slett spør om er mulighetene for å starte ny klubb.. Å det virker som det er mulig faktisk, HURRA!

 

Edit: glemte å nevne at flere av oss er veldig interessert i å få igang ett praktisk miljø som skyter både rifle/pistol. Med nåværende klubb er iallefall rifle utelukket. Å miljøet på pistol er ikke særlig stort, og vil garantert profitere på en ny klubb med fokus mer i denne retning.

Link to comment
Share on other sites

Noen i den nye klubben må i hvertfall ha RO godkjenning/kurs om dere skal være medlemm i NFPS, ellers har dere ikke mulighet til å holde godkjenningskurs for IPSC, ei heller avholde stevner. (Absolutt krav fra 2013).

 

Skal dere vere medlemm i NFS må dere i prinsipp ha minst 3stk som er utdannet NSF Pistoldommer. (For å kunne holde forsvarlige stevner, og holde nybegynnerkurs).

 

Alt annet enn dette er i prinsippet våpeneier klubber, som ikke er basert på å utøve og rekrutere til sporten.

Link to comment
Share on other sites

Takk for bra info Vingmuttern, sånt liker vi :)

 

Vi er IKKE interessert i en "utelukkende skyte for oss selv våpeneierklubb", men definitivt gjøre noe for rekrutteringen til sporten. Å såklart det må være endel krav som må fylles både mtp dommere og kursholdere, men den saken skal nok la seg kunne fikses.

 

Praktisk rifleskyting blir muligens neppe lettere å få aksept for fremover, så om denne biten skal opp å gå, må iallefall alt av regler og lover følges og det må legges til rette for, og jobbes med rekruttering. Den biten er noe vi vil ha fokus på om det skulle bli realisering av klubbplanene våre...

 

Time vill sjåv :)

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke så enkelt, en søknad må sendes idrettskretsen som igjen sender dette til særkrets for vurdering. Der er ett av spørsmålene om det finnes andre klubber i nærheten og om særkretsen anbefaler søknad eller ikke. Så skal man stifte en ny klubb bør man ha gode grunner ellers vil det kanskje bli avvist...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke så enkelt, en søknad må sendes idrettskretsen som igjen sender dette til særkrets for vurdering. Der er ett av spørsmålene om det finnes andre klubber i nærheten og om særkretsen anbefaler søknad eller ikke. Så skal man stifte en ny klubb bør man ha gode grunner ellers vil det kanskje bli avvist...

Et av spørsmålene som kan dukke opp før godkjenning av opprettelse kan være tilgang til godkjent bane?

Vanskelig er det neppe, men mye jobb er det garantert!

Mye jobb, og kostnader. Raporteringer og innbetaling til NSF. Representanter i møter og ting.

 

Klubber opprettes , og legges ned, ofte etter kort varighet. Gjelder ikke bare skyting, det da.

Link to comment
Share on other sites

Er gøy og spennende å starte noe eget, det vet jeg av erfaring. Velger dere dette ønsker jeg dere lykke til!

å kjenner jo ikke jeg forholdene hos deg og den klubb der medlem i nå, men som det allerede er sagt, ville jeg nok heller ha prøvd å forandre/forbedre/utbedre nåværende klubb. Det jeg trur idretten har behov for er oppegående klubber som bla kan arrangere stevner og for dette trenger man en del medlemmer for det er en del jobb.

 

Om problemet i klubben er "sure gamle gubber" eller lignende, foreslår jeg at du og dine kamrater møter opp på årsmøtet, få med deg så mange som mulig som har samme innstillign som deg, still til valg. Still opp i styre og stell,stå på, se til å vare den ivrigste gjengen på dugnadene. Jobbe for klubbe og de interesser dere har med skytingen, i tilegg til det som er i dag.

Link to comment
Share on other sites

Mange vise ord her folkens :) Morsomt å se at temaet engasjerer...

 

Såklart kan det hende det er mer jobb enn det smaker når det kommer til stykket.. Å meget mulig man først må forsøke å endre innad i klubben vi allerede er medlem av, det har vi ikke gjort ennå..

 

Skal ta ting til etterretning og se om vi går den veien først godtfolk, så ser vi etterhvert. Ulempen med å ikke kunne skyte praktisk rifle, er jo at om klubben ikke har dette pr idag, så har vi jo heller ingen mulighet til å skaffe oss aktivitet for å anskaffe eget våpen heller da. Og det blir en ond sirkel. At pistolklubben vi er med i pr idag skal opprette en slik gruppe, finner jeg liiiiite sannsynlig.

 

MEN, kan en undergruppe av NFPS opprettes innen skytterlaget vårt? Eller må det være gjennom en pistolklubb som også er tilsuttet NFS? Skjønner?

Link to comment
Share on other sites

Bra at det er flere som pusler med tanken.

Jeg og et par til har konkrete planer. Men (det er alltid et men) siden det er tynt med pistolskyttere i bygda driver jeg og broderen på med pistolskyting i en annen klubb nå. Når vi etterhvert far litt erfaring pluss et kurs eller tre får vi med oss mange nok fra bygda, og kjører på. Går det så går det, går det ikke ha man da prøvd. Lykke til, post gjerne mer i denne tråden om mot- og medgang underveis. :D

Link to comment
Share on other sites

Ok, dere vill skyte praktisk, som jeg forstått det kan man fint ha undegrupper i dein "vanlige" NSF tisluttede klubb om det så er svartkrutt, praktisk eller noen annen form form for skyting.

 

Anbefaler deg/dere å lese reglemangene for NFPS og NSF. Får nok svar på mye av det dere lurer på der.

Jeg leste igjenom disse tildigere da jeg også ønsker skyte praktisk og danne en eventuell undergruppe i min pistolklubb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...