Jump to content

Leveraction til elgjakt? Finnes det noe som er godkjent?


Ole-P

Recommended Posts

Finnes det leveraction rifle i et kaliber godkjent for elg på det norske markedet?

Er litt fascinert over disse leveraction riflene, og klarer ikke helt å legge fra meg tanken med å ha en leveraction elgvelter! Enten med jernsikter eller med noe egnet optikk?

 

Det jeg har søkt og funnet er ikke brukandes/lovlig på noe større en rådyr?

Så hvis noen vet om noe så tas all info om dette imot med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

Finnes det leveraction rifle i et kaliber godkjent for elg på det norske markedet?

Det jeg har søkt og funnet er ikke brukandes/lovlig på noe større en rådyr?

 

Finnes mange lever rifler som er godkjent.

 

rifler i kaliber 307 Win/356 Win/338 MX og 45-70 der det siste er vanligst er alle godkjent. Marlin 1895 i ulike utgaver bør du finne i de fleste velassorterte våpenbutikker

Link to comment
Share on other sites

Man kan også skremme en 30-30win opp i en hastighet til å klare energikravet.

Men må da lade selv og opp mot rødstreken, kanskje også ha en lett jogg mot skivene i det man fyrer av.

 

Klart det er mange kreative måter å klare kravet på. JEG ville tro at det enkleste er det beste i dette tilfellet også. Så skal du jakte elg med .30-30 så kjøper du Hornady leverevolution 160gr. Som da vil klare kravet selv om du ligger rolig på standplass, og lobber blyklædden inn i skiva.

 

http://www.hornady.com/store/30-30-Win-160-gr-FTX-LEVERevolution/

 

1643 ft-lbs tilsvarer 2228J. Som fabrikkammo er du da i mål :wink:

 

Edit. Dette var da selvfølgelig på 100 yards (sansynligvis) dvs litt over 92m. Spørs om man klarer det på 100m da. Eller er det slingringsmonn ihht oppskyting, dvs +-5% på avstanden?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har også hatt en Browning BLR i kaliber 308W. Rifla var litt nøye med hva slags patroner jeg brukte. Bøylen ble svært tung å bøye ned etter avfyring og nytt ladegrep skulle takes. Som Øyvind Johansen skriver så var presisjonen meget bra. Det jeg ikke likte med rifla var at kulebanen på prosjektilet ble noe krom. Kort løp og en en tung kule kan gi det.

Link to comment
Share on other sites

Har også hatt en Browning BLR i kaliber 308W. Rifla var litt nøye med hva slags patroner jeg brukte. Bøylen ble svært tung å bøye ned etter avfyring og nytt ladegrep skulle takes. Som Øyvind Johansen skriver så var presisjonen meget bra. Det jeg ikke likte med rifla var at kulebanen på prosjektilet ble noe krom. Kort løp og en en tung kule kan gi det.

 

Den vil vel arte seg omtrent som en 308 med kort pipe og tung kule? :mrgreen:

 

Jeg har en Win 94AE i 356Win. Den går virkelig godt med det jeg mater den. Til jakt er det stort sett 220 gr Speer kuler.

Et avtrekk som er relativt dårlig selv etter omfattende arbeid i kombinasjon med et lett og kort våpen med en BETYDELIG rekyl gjør at det er et utfordrende våpen å skyte godt med. Til tross for det så er presisjonen imponerende egentlig. Det blir ikke rettferdig å sammenligne Winchester med Marlin f.eks GG. Marlin er tyngre og grovere våpen som håndterer rekylen bedre i egenskp av vekt.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt min første elg i år med en Marlin Guide Gun i .45/70.Mottakeren av 350gr kula ble plutselig umotivert til videre innsats.

Har blitt favorittrifla, usedvanlig hendig og mye mer presis enn jeg hadde forventet. Har ikke drevet utpreget forskning angående max presisjon, men når to av de tre kuletypene jeg har prøvd går under 25mm/100m så er det for meg mer enn bra nok i et slikt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Cardinal på buffalo bore sine hjemme sider står det ganske klart at på 100yrads (91.44m) så har den en kraft på 1962Ft/LBS(2660 joules) om det er om det er pirking på 9/8m du er ute etter så har du lite og gjøre :wink:

pointet mitt er at den klarer kravet på elg i norge helt fint.. :wink:

 

men er det noen som vet hvem som selger eller kan ta inn Buffalo bore ammo?

Link to comment
Share on other sites

ja men hvis man leser hele siden så står det klart at man kan regne med ca 2100fps med 20" løp.

 

De talla du referer til baserer seg på 2400fps............... :roll::roll::roll::roll:

 

Scroll litt lengre ned så ser du at i 2100 er man nede på 1483 på 100yards (og forskjellen fra 100 yards til 100m utgjør faktisk noe)

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel litt ann på hvilken kalkulator man bruker. Ifølge PCB må man opp i nesten 2300fps/700ms med den kula for å klare kravet

 

 

 

btw ang den opprinnelige Hornady Leverevolution ammoen som ThomasS refererer til, så klarer den IKKE kravet ifølge ingeniører hos Hornady

Link to comment
Share on other sites

Må si at jeg syntes at en 190gr kule i 2200 f/s fra en 20 toms pipe virker rimelig friskt ladet når det er snakk om 30-30....

Noen her inne som har ladet tunge kuler i 30-30 og som kan dele sine erfaringer med tanke på hastighet og forsvarlig trykk i en bøylerifle ?

Link to comment
Share on other sites

men iværtfall på youtube linken jeg la med så felles det elg i alaska med denne ammoen her :) tror rifla er ei Marlin

løpslengde vet jeg ikke den episoden bør sees og det er ingentvil om at 30-30 er en god jakt patron :)

 

men takk Cardinal jeg lærte noe nytt i dag også! 8):)

Link to comment
Share on other sites

Dessverre så er de meget sjeldne - de aller fleste ble ødelagt eller smeltet om når de ble brukt i den russiske revolusjonen. :cry: Over dammen går de vel for rundt $2000-2500..

Winchester1895Russian2001.jpg

Sikle..

 

 

Kommer jeg over 2 så skal jeg si fra :mrgreen:

 

Finland kan være plassen å søke etter slike. Jeg var hos en finsk børsemaker for mange år siden og han hadde noen av disse. Løp-låskasser for det meste.

Link to comment
Share on other sites

jeg mener ikke at 30-30 i seg selv automatisk er en god match for elg

ei heller forde jeg så et klipp på youtube men jeg tror den kan bli ladet til og håndtere elg greit

men personelig ville jeg brukt 45-70 eller 450marlin for elg

 

så svaret mitt til deg er enkelt nok Nei jeg tror ikke det utfra et klipp på youtube :)

 

mens drømme Lever rifla må vel være en i 500 S&W Magnum :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...