Jump to content

Lokkejakt på rev med hareskrik/musepip. Måle hvor effektivt


Jakt62

Recommended Posts

KAN VI MÅLE HVOR LANG TID, GJENNSOMSNITT HVOR MANGE TIMER PÅ LOKKEJAKT FØR VI HAR MIKKEL PÅ RIFLEHOL=CA 100 M

 

De soml ager lokkefløyter skryter av at det er supereffektivt, noen jegere lykkes, andre får det dårlig til. Kan vi finne ut mer hvis hver av oss som prøver legger inn

1. Ca-tid i minutter med total effektiv lokking på dagens jakt (regnes 1 jeger også om to sitter sammen og lokker, og selv om en har skiftet post)?

2. Type lokkefløyte eller "håndlaget" lyd: Hareskrik (H), Musepip (M) eller Begge (som noteres (H/M))?

3. Tid på døgnet MORGEN MIDDAG KVELD NATT

4. Resultat: I = Intet å se, S = Så reven bra utenfor riflehold, R = Rev på riflehold

 

Hvis mange nok legger inn mest mulig nøyaktig opplysninger, får vi et grovt mål for gjennomsnitt brukt tid før en får rev på kornet.

(Faktorer som lokkekvalitet, posteringskvalitet, opptreden på post, terrengkvalitet, årstid, vilttetthet, museår mv kan gjøre det for omstendelig tror jeg, man må kunne anta at jegere opptrer mest mulig optimalt.)

Hvis mange nok melder inn, får vi et slags mål (med alle slags forbehold ! ! !) for tid som må brukes i gjennomsnitt av hver av oss.

 

 

Første data legger jeg inn her etter dagens forsøk:

1. 45 min

2. H/M

3. MIDDAG

4. Resultat: Intet å se

 

SÅ LANGT ER TID BRUKT 45 MINUTTER

EFFEKTIVITETEN : ANTALL REV PR TIME LOKKING = 0

Link to comment
Share on other sites

Har vel en følelse av at det aller viktigste blir umulig få med i en sånn undersøkelse som dette. Valg av post er totalt avgjørende! Og om man ikke er god til å velge post får man "aldri" se en rev på lokkejakt.

 

Bør også ha med noe om vær og vind - som har mye å si på hvor langt lyden bærer.

Føre burde være med - barmark, løssnø, skare - har innvirkning på hvor lett reven merker jegeren før lokking begynner.

 

Og hva med kaninskrik og fugleskrik? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel for min egen del. Lest første setning en gang til!! Har vel egentlig fått inntrykket av at hvis man skal få inn rev på lokk, så bør tettheten av rev være såpass høy. At den også hadde kommet inn, hadde du blåst i en dommerfløyte :!:

 

Ref filmen til Clausen. Enten så sitter de 50 meter fra et hiet, eller så poster de ved åker om morgnen. Og det er vel rimelig bænkers uansett fløyte eller ei!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe.

Hadde jo egentlig håpet på NOEN seriøse innspill om hvorvidt de vanlige lokkefløytene, under vanlige forhold, med vanlige poster i bra terreng, og med vanlige kunnskaper om selve pipingen...om hvilken uttelling en kan vente.

Håper på noen praktiske erfaringer videre..ikke bare om alt som gjør at det er vanskelig å måle. Gløm målinga da, og la oss dele noen av våre praktiske erfaringer!!! Please???

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du bør ta med så mange faktorer. Men en oversikt over antall timer eller lokkeposter for hver innlokkede rev per jeger gir jo noen tall ihvertfall, om ikke konklusjoner.

 

Har meget bra uttelling i høst da jeg bare har lokket to poster og felt to rev. Første post 2 minutter lokking (så reven først under hjortejakt) Neste post, en nøye planlagt plass, en rev kom etter 6-7 minutter med lokking. Begge på fugleskrik. Musepip blir bare brukt om jeg ser en rev på ikke alt for langt hold.

 

Tidligere år har jeg hatt en ca statistikk på en rev innlokket for hver 8 lokkepost, men langt fra alle felt, har mye igjen å lære på plassering da for mange kommer ugunstig inn og ikke kommer til skudd. Bruker 20-30 minutter på hver plass.

 

Jakter i områder med middels revebestand= Ingen selvfølge at noen rever er så nære at de hører fløyten.

Link to comment
Share on other sites

Da har du en uttelling som vel må sies å være meget bra. La meg se:

 

a) 2 poster (som kunne vært 30 minutter) ga 1 rev hver

b) Du har fått inn rev på hver åttende lokkepost med ca 30 min hver post. Det vil vel si at du har klart å få rev å se den fjerde timen i gjennomsnitt. Det er jo meget bra synes nå jeg.

(De to revene i pkt a, er vel inkludert i de rever du har sett hver åttende lokkepost?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror tettheten av rev har mye å si. Jeg lagde for en tid siden en avstemming for å se andres erfaring i ulike terreng. viewtopic.php?f=20&t=57352

 

En annen ting jeg har endret på er hvor ofte jeg lokker. Da jeg begynte, med friskt mot, lokka jeg så ofte jeg hadde tid. Uavhengig av forrhold. Skare som BRÅKTE på veg til post og vind fra varierende retninger var ingen hindring, men det burde nok ha vært det. Framover skal jeg bare lokke når forrholdene er bra.

Link to comment
Share on other sites

Revene i punkt a er ikke tatt med i statistikken for rev på hver 8 lokkepost. Regner for hvert år så jeg event. kan spore en forbedring på lokkingen min.

 

Veldig enig i å ikke lokke under dårlige forhold, eks. brunsttid, regnvær, sterk vind. Bråkete skareføre ser jeg ikke nødvendigvis på som dårlige forhold så sant den bærer reven, da revene løper mye lengre for å komme inn på lokk. Jeg dropper fugleskrik og går rett på kraftig hareskrik, går heller ikke så nært innpå aktuelle dagleier som jeg vanligvis gjør.

 

Prøver å planlegge hver post nøye i forhold til vind og aktivitet i området. Gjerne hi eller områder jeg ser mye spor i. Lokker som regel bare to poster morgen og 2 kveld, i det første og siste lyset.

 

Månelys og snø benytter jeg meg av, er ikke så ofte det blir slike forhold men har inntrykk av at det er lettere å få dem inn på natten. Skjøt min første lokkerev for 12 år siden i månelys.

 

Er å regne som nybegynner på lokking, er de siste årene jeg har prøvd å lære det skikkelig men har langt igjen :) Er det som gjør det så moro...

Link to comment
Share on other sites

Har vel en følelse av at det aller viktigste blir umulig få med i en sånn undersøkelse som dette. Valg av post er totalt avgjørende! Og om man ikke er god til å velge post får man "aldri" se en rev på lokkejakt.

Men hvordan velger man en god post? Jeg vet ikke att og fram på en rev (sikter midt på :wink: ), annet enn at de sjelden står i ro og er litt vanskelige å få skutt.

Har skutt noen få på ren tilfeldighet under annen jakt men kan vel se ut til at det blir litt revejakt i vinter - lokking høres jo litt spennende ut.

Lokking i forbindelse med åtejakt?

En må selvsagt ha vinden i ansiktet? Antar at den ikke kommer til en jeger den kjenner lukta av. Så reven kommer altså på lyden, med vinden, inn mot lokkinga?

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Motsatt! Den kommer nesten alltid med vinden i nesa mot lokkelyden, spesielt når du lokkker med hareskrik, derfor bør du ha en åpent terreng foran deg så du skyter den før den kommer inn i vindkorridoren din.

Hvis reven ligger bak deg så er det mest sannsynlig at den runder rundt deg for å hente vind. Plasseringen av posten i forhold til hvor du tror reven ligger, og vinden den aktuelle dag er derfor avgjørende. Vindstille dager vil den kommer mer rett på, samme med fuglefløyter.

 

Anbefaler deg å kjøpe boken om revelokking av Ulf Lindroth, Storfangst selger den. Her er prinsippene mye bedre forklart enn hva jeg klarer å få til, les boka og kom deg ut i skogen etterpå, da er det bare trening og egenerfaring som mangler.

 

Har aldri lokket i forbindelse med åte, og sett det frarådet mange ganger, tror det er bedre å drive begge jaktformene hver for seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på... Masse.. Men mest på dette.

Jeg har en eiendom, og oppafor huset har jeg et jakt tårn som vi bruker under elgjakta. Det går en "rygg" opp mot fjellet og oppå denne står tårnet. Ryggen er c 20 meter bred der tårnet er, og går bratt ned mot ei myr på den ene siden og mot ei hågstflate på den andre siden tårnet er ca fem meter og skrenten ned på begge sider ca. 20 - 25 meter. Jeg er altså rimelig høyt over terenge. Må man alikevel regne inn vinden?

Når jeg går på post, skremmer jeg reven?

Jeg har erfaring med elgen, og den skremmes ikke om vi kjører med 4hjuling, så er det kanskje en ide og kjøre på post med snøskuter?

Link to comment
Share on other sites

Sitter du så høgt har jeg vanskelig for å tro at reven kan ta lukten av deg.

Du skremmer bare reven om den oppdager deg, så det gjelder å komme seg så stille som mulig på plass. Har ingen erfaring med kjøring til post, kan tenke meg at det avhenger av hvor mye scooter trafikk som er fra før i området.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del rev på lokk nå og det ser ut som om det for min del kommer rev på ca hver 4. bråking. Lokalkunnskap er gull i denne sporten! I mørket lokker jeg som regel ikke mer enn 15-20 min og det virker som om de fleste kommer inn på hold før 10 min er passert. Ytterst sjelden ser jeg at de kommer ut mot 20 min. Så en lokkefilm av Lindroth og der sa de at reven var treig på dagen og at det måtte lokkes lengre...

Her har det variert en del, har fått inn rev etter 5 min og det har gått nesten 30 min på det meste. Ja, reven er mer skeptisk på lys dag, men kan ikke si at den virker så sær som folk skal ha det til.

 

Jeg lokker mest med vinden i sida eller litt på skrå i ryggen. Lokker helst ikke i vindstille, lar heller være og venter til det blir litt drag. Snø spiller ikke noen rolle, i regn har jeg ikke skutt rev på lokk( kan være man ikke er ivrig nok da). :D

 

Skal sies at jeg har lokket i snart 4 år og da jeg begynte var det maaaange mørke stunder med svartmaling og eder uten å se snurten av rev. Det som jeg gjorde: leste så mye som mulig, øvde, øvde, øvde på fløytene, hareskrik, fuglepip, musepip osv(da koneemnet satt med pc'n og øretelefoner med hørselvern utapå og så på greys, da skjønte jeg at man var skada). :lol: Enda skummer jeg nettet, spør kompiser og jakter med andre, man blir aldri utlært i det her gamet! Heldigvis!!

 

Se hva som gjøres på youtube og vær ute, se etter spor. Har det kommet et lag med sporsnø, ta dørstokkmila og gå en tur evt kjør, du ser snart hvor reven passerer og tettheta av revespor. Er det lite rev i et område må man være ekstra påpasselig med at alt ''stemmer''. I mine øyne er det bedre å la være å lokke om magefølelsen ikke er der, reven vil være der når forholdene er bra( kan ikke si perfekt for det hører sjeldenhetene til).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...