Jump to content

hvilket kaliber og hvilken rifle?


Arvid.N

Recommended Posts

Ser du har en X-bolt fra Browning. Den kommer vel også i 223 rem hvorfor ikke kjøpe en slik? Presise og gode våpen det.

 

Foresten lader du selv? Hvis du gjør det og skal jakte mye rådyr med den. Ville jeg kanskje sett på 243win i stedet. Men om du ikke lader eller gidder å lade så kjøper du 223 rem :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En liten kommentar til Mas-36 sine avsluttende betraktninger: Jeg er ikke direkte uenig, men her er tankene jeg gjorde meg noen år tilbake da jeg skulle kjøpe rifle til sammeformål:

Jeg var fast bestemt på .243 - jeg har alltid likt det kaliberet og de egenskapene det har. Men så satte jeg meg ned og tenkte gjennom hvorfor jeg ønsket meg en .243. Svaret var at jeg oppfatter kaliberet som bortimot perfekt for hjort og rein, og det er den ikke tillatt brukt på i Norge. Min konklusjon ble at til det man lovlig kan jakte med .243 i Norge vil en .223 gjøre jobben like godt. Når fabrikkammunisjon ligger på ned mot 1/3 av prisen og er mye lettere tilgjengelig, og den attpåtil er vesentlig billigere å lade selv til falt valget på en Steyr Scout i .223.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart det en 243 win gjør, kan en 223 rem gjøre like bra. Men de litt tyngere kulene i 243 gir den en liten fordel når det er mest rådyrjakt som er formålet. Ammunisjonsprisene er jo den store fordelen til 223en her, men om du lader så er det ikke stor forskjell på disse to.

 

Men helt klart, de er begge gode kaliber til småvilt og rådyrjakt. Har hatt begge og når havelysten kom igjen på ett smådyrkaliber dukket opp i høst. Så var fortsatt valget mellom disse 2. Men det falt på 223 rem da jeg ikke vil lade om dagen så der vant billig kjøpe ammo denne gang.

Link to comment
Share on other sites

Er selv i samme knipen som deg, men jeg har faktisk funnet ut av 6,5x55 eller .308 er supre valg! Det er ofte 6,5x55 som blir brukt mest på rådyr, og det samme gjelder valget til førstegangsjegere. Få deg en Tikka T3 i 6,5x55.

Ellers har du kombi'er på markedet som ikke koster skjorta av en.

Har du pengene, kan du kjøpe brukte drillinger. Flotte våpen som er i god stand, får du for rundt 20 000 til 25 000 om du leter litt ;)

Link to comment
Share on other sites

Svehella, den må du nesten forklare litt mer. Min erfaring er heller motsatt. Fabrikk amo til 223 har for stor hastighet for småvilt, f.eks ryper. De sprenges. Der er 6,5X55 snillere. Har skytt en del smått med min, ikke noen annen ødeleggelse enn hullet rett igjennom. Bruker da jakt match. Så skal du lade må du heller spesialsy amo til 223, og bruke ferdigrulla i 6,5

 

6,5x55 kan brukes på alt vilt i Norge, så enkelt. (selv om ikke akkurat alle er enige i det :D )

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Flott med mye bra svar her.

 

Ser du har en X-bolt fra Browning. Den kommer vel også i 223 rem hvorfor ikke kjøpe en slik? Presise og gode våpen det.

 

Foresten lader du selv? Hvis du gjør det og skal jakte mye rådyr med den. Ville jeg kanskje sett på 243win i stedet. Men om du ikke lader eller gidder å lade så kjøper du 223 rem :mrgreen:

 

Kunne veldi gjerne hatt enda ei browning da jeg mest sannsynlig vill skyte godt med begge to når de er like :)

 

Laderommet er klart mangler bare utstyr så lader snart selv:)

Sitter og leser litt om 243win nå i ladeboken artig kaliber:)

 

falt valget på en Steyr Scout i .223.

 

Hvor fikk du kjøpt den? Finner ikke steyr noen plass på nettbutikker....

 

Er selv i samme knipen som deg, men jeg har faktisk funnet ut av 6,5x55 eller .308 er supre valg! Det er ofte 6,5x55 som blir brukt mest på rådyr, og det samme gjelder valget til førstegangsjegere. Få deg en Tikka T3 i 6,5x55.

Ellers har du kombi'er på markedet som ikke koster skjorta av en.

Har du pengene, kan du kjøpe brukte drillinger. Flotte våpen som er i god stand, får du for rundt 20 000 til 25 000 om du leter litt ;)

 

T3 har jeg hatt, var ei fantastisk god børse, skjøt noen rådyr, gjess og bevere for den. Kaliber 308. :)

Blir ikke drilling eller kombi da far min har kombi og jeg arver den om noen år.

 

6,5x55 er og et alternativ ja som flere sier:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mange gamle kjedelige kalibre der ute...

 

Kaliber 6xc ser overbevisende ut, mht balistikk, småviltegenskaper pluss interessant for hjemmeladeren.

Men det er nokså få ut-av-boksen jaktrifler å få enda.

 

Kanskje noen vet om hva som skal til for å få x-bolt'en eller steyr scout'en konvertert?

Hvilke boltrifler har kammre som passer/funker for denne patronen?

Link to comment
Share on other sites

Ser 6,5 mafiaen er her også. Ja en 6,5 er ett fint rådyrkaliber - til ditt bruk vil jeg hevde med stor pondus at kaliberet er feil valg. Hvorfor? Ammo prisene.

 

Du får meget bra ammo til 223 for 3-3,50,- pr skudd. Bra 6,5 ammo fra ca 6,-. Ikke bare kampanjer, men dette er prisene jevnt over. Om prisforskjellen er 2,50,-/skuddet vil du i løpet av 5000 skudd ha spart 223 rifla bare i besparelsene i ammunisjonskostnadene. Blir prisforskjellen 3,-/skuddet er besparelsene 15 000,- i pipas levetid. Får mye annet moro for 15k....

 

Til småvilt er 223 100 ganger mer velegnet ennn 6,5 - spesielt om du ikke er hjemmelader. Tilgangen på passende ammo er igjen vesentlig mye større og veldig mye rimeligere. Siden 223 er ett verdenskaliber noe 6,5 ikke er.

Link to comment
Share on other sites

balter : Du er sikker på at du ikke forveklser "kjedelige kalibre" med "populære kalibre" :lol: ?

 

Spesielle kalibre er for spesielt interesserte. For en vanlig jeger eller skytter vil alltis et "standardkaliber" være det rette. Hva er så et "standardkaliber" ? Det er vanskelig å defienre eksakt, det er som i jazz, hva er en standardlåt, og hva er ikke ?

 

Å se etter utbredte militærekalibre i sivil versjon er alltid en bankers: .223 REM (5.56 NATO), 308 Winchester (7.62 NATO) er de sikreste. Det er ammo i overflodd tilgjengelig uansett hvor man er i verden, og det er effektive kalibre - de gjør jobben.

 

I tillegg kommer selvsagt 30-06 Springfield, som er forløperen til .308 Win, og som idag er det mest brukte kaliber på kloden, og det mest populære også her i landet til jaktvåpen. Og det er ikke et "kjedelig" kaliber på noen måte, man kan tøye grensen langt både mhp kuler og krutt i 30-06, i større grad enn i f.eks. 308 Win.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke mye erfaring med browning, men litt.:)

Kjøpte x-bolten i september, og har til nå bare positive ting og si om den, jeg skyter mye bedre med den enn med t3en som jeg hadde før og begge er lette våpen.

Det eneste jeg har erfart med kaliberet er at det er ubrukelig til rådyr viss du har tenkt og spise det..hehe

 

Men de har jo treffgaranti på 29mm på x-bolten om jeg ikke husker feil, og jeg må si at presisjonen er helt topp på min:)

 

Det eneste jeg merker er at sluttstykket kan være litt slarkete men da er jeg ekstremt pirkete for det er ikke mye, duratouch er også en fantastisk behagelig stokk:)

Link to comment
Share on other sites

balter : Du er sikker på at du ikke forveklser "kjedelige kalibre" med "populære kalibre" :lol: ?

 

Arvid.N har et råtass kaliber, og har sikkert i den kjøps-prossessen skaffet seg tilstrekkelig kunskap om de 3+1 standard kaliberene. (6,5-308-3006-223). Gjelder det mengdetrening er vel 223 ammo billigst for tiden, alle vet vel det. Gjelder det å minimere skuddskaden på rådyr er det vel bare å lade svak .300Win mag'en og sette i ei solid kule, alle vet vel det og. Dersom en jeger bare fikk velge et kaliber i verden , ville det selvsagt blitt 30-06, så kjedelig.

 

Gjelder det et spennende prosjekt så syns jeg en 6xc i feks en single-shot rifle høres bra ut!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke mye erfaring med browning, men litt.:)

Kjøpte x-bolten i september, og har til nå bare positive ting og si om den, jeg skyter mye bedre med den enn med t3en som jeg hadde før og begge er lette våpen.

Det eneste jeg har erfart med kaliberet er at det er ubrukelig til rådyr viss du har tenkt og spise det..hehe

 

Men de har jo treffgaranti på 29mm på x-bolten om jeg ikke husker feil, og jeg må si at presisjonen er helt topp på min:)

 

Det eneste jeg merker er at sluttstykket kan være litt slarkete men da er jeg ekstremt pirkete for det er ikke mye, duratouch er også en fantastisk behagelig stokk:)

 

Beklager om jeg retter deg feil, men er det ikke 25 mm på E100? :D

Jeg har lenge tenkt på å anskaffe meg en Browning x-bolt, men har lenge vært usikker på kaliber. Har veldig lyst på 300 Winchester Magnum, men det er så godt som ubrukelig på rådyr, og da takker jeg og går min vei fra det kaliberet for å si det sånn, da :)

Link to comment
Share on other sites

balter : Du er sikker på at du ikke forveklser "kjedelige kalibre" med "populære kalibre" :lol: ?

 

Arvid.N har et råtass kaliber, og har sikkert i den kjøps-prossessen skaffet seg tilstrekkelig kunskap om de 3+1 standard kaliberene. (6,5-308-3006-223). Gjelder det mengdetrening er vel 223 ammo billigst for tiden, alle vet vel det. Gjelder det å minimere skuddskaden på rådyr er det vel bare å lade svak .300Win mag'en og sette i ei solid kule, alle vet vel det og. Dersom en jeger bare fikk velge et kaliber i verden , ville det selvsagt blitt 30-06, så kjedelig.

 

Gjelder det et spennende prosjekt så syns jeg en 6xc i feks en single-shot rifle høres bra ut!

 

Min forrige rifle var ei 308win. Så ja jeg har kunnskap om de 4 store kalibrene som du sier.

En kamerat som ville kjøpe den så når jeg fikk en god pengesum for den så solgte jeg den. Og valgte 300wm fortid det er et tøft kaliber og ei fin elgbørse, og holdet fort kan bli litt drøyt ut til blinken:)

Jeg valgte 6, 55 nå for det er også hjort i terrenget å viss vi er ute på rådyr jakt og det plutselig blir hjortelos så kan jeg skyte den.

 

[beklager om jeg retter deg feil, men er det ikke 25 mm på E100? :D

Jeg har lenge tenkt på å anskaffe meg en Browning x-bolt, men har lenge vært usikker på kaliber. Har veldig lyst på 300 Winchester Magnum, men det er så godt som ubrukelig på rådyr, og da takker jeg og går min vei fra det kaliberet for å si det sånn, da :)

 

Stemmer at det var 25 ja:D

Har skutt to rådyr med 300en med winchester powerMax 180grains og det var ikke fint slakt for å si det sånn..hehe

308 er et fint kaliber:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...