Jump to content

Nagant og 32s&w long


bosnes

Recommended Posts

På amerikanske forum ser eg at det er vanleg å skyte moderne 32 s&w long ammo (fabrikk) i gamle norske og svenske (og sveitsiske) Nagant revolvarar. Er dette trygt? Nagant revolvarane var konstruert i overgangsperioden mellom svartkrutt og røyksvakt, men kva trykk genererer fabrikkammo i 32s&w long i forhold til det Nagant revolvaren er konstruert for?

Eg har eit par slike Nagantar. Førebels har eg kun skote svartkrutt i dei, men det hadde no vore greitt å brukt litt fabrikkammo av og til for å sleppe pussinga...

Nokon som veit? (Er i utgangspunktet litt skeptisk til amerikanske forum..)

Link to comment
Share on other sites

(1) Hvis ikke revolverene er merket for røyksvakt er det best å la være.

 

(2) De fleste Nagantene du finner i statene er den russiske varianten, disse er laget for røyksvakt. Det går an å skyte .32 S&W Long i disse hvis man er komfortabel med at hylsene sprekker. Jeg lar være, det er en bedre deal å bruke ekstra tønne kamret for .32 ACP.

Link to comment
Share on other sites

Våpenjournalen hadde en artikkel om lading for 7,5mm Nagant; iflg forfatteren (Svein Solli?) var det Ok skyte 32SW long i norsk/svensk Nagant men presisjonen var ikke all verden.

Artikkelen hadde også data for røyksvake ladninger i rette hylser. Om jeg husker det skal jeg se om jeg finner bladet og oppdatere innlegget.

 

Et par 7,5mm Naganter? Du vet at jula handler om å dele? Jeg har ikke Nagant....

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Denne tråden er gammel, men likevel.

Jeg fant en tilsynelatende uoriginal revolverpatron i en annens rotekasse. Jeg fikk denne og stusset fælt på hva dette skulle forestille. Etter litt målinger og om og men landet jeg på at den kreative bakmannen her har nok laget en 7,5 Nagant ut fra en .32-20 Winchester hylse. Den har faktisk bunnstempel .32-20 Win. Det står jo også omtalt i Ladeboken #4 at en kan bruke .32-20 Win. Kula som er brukt i kreasjonen her måler ca. 313". Kula er nok tiltenkt en .32 S&W Long, denne .32 S&W patronen er vel de fleste vant med å se som en WC-patron. Dersom en skulle gå for .32" kuler så er hulbasekuler å foretrekke, i følge det jeg leser. Den originale patronen jeg har er fra Raufoss 1919, diameter rundt papirviklingen viser .325"

Det er sikkert flere her inne som er aktive med Nagant-revolvere og som har gått opp løypa?

7,5 Nagant.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har korta ned 32-20 hylser til bruk i min nagant. Brukar hælbasekuler son er støypte i reint bly med diameter .322. Har variert mellom a dyppe kula i smelta bivoks og å fette framfor kula i kammeret lik ein gjer på ein perkusjonsrevolver. Skyt berre med svartkrut i min nagant. Men forrige eigar hadde testa med hulbasekuler i 32 s&w long. Det fungerte vist greit om det var smellen en var ute etter.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Thor skrev (På 13.12.2012 den 21.44):

(2) De fleste Nagantene du finner i statene er den russiske varianten, disse er laget for røyksvakt. Det går an å skyte .32 S&W Long i disse hvis man er komfortabel med at hylsene sprekker. Jeg lar være, det er en bedre deal å bruke ekstra tønne kamret for .32 ACP.

Det er en fyr som selger en Nagant på Finn nå, som annonserer med og viser bilder av 32 S&W mded ett lag vanlig TAPE, og sier at det går helt fint å skyte med dette..
Jeg har tidligere hatt Nagant, og har faktisk skutt litt 32 S&W i uapprobert feltstevne, slutta ganske kjapt menge hyslser sprakk, uten at revolveren så ut til å ta skade av det, men det ble et helvitt å få ut hylsene..

Swiss Ordinanza 7,5 mm kan skytes, det er vel fremdeles å få i Sveits. Hør med Kjell Inge Røkke om han vil sette opp en liten eksportforretning!  :)

 

Link to comment
Share on other sites

MagnarA skrev (På 1.12.2021 den 7.12):

Har korta ned 32-20 hylser til bruk i min nagant. Brukar hælbasekuler son er støypte i reint bly med diameter .322. Har variert mellom a dyppe kula i smelta bivoks og å fette framfor kula i kammeret lik ein gjer på ein perkusjonsrevolver. Skyt berre med svartkrut i min nagant. Men forrige eigar hadde testa med hulbasekuler i 32 s&w long. Det fungerte vist greit om det var smellen en var ute etter.

Finnes et fransk firma på nett som har ladeverktøy, hylser og kuler til Nagant. Vet ikke om de eksporterer når det er krig i Europa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...