Jump to content

oversikt over alle pistolgrener?


S.Arnesen

Recommended Posts

Finnes det noen nettisder med en oversikt over alle pistolgrener/klasser? Sitter her som nybegynner å prøver å få oversikten over hvilken grener man skal søke på hvilket våpen osv, men det er jo så ekstremt mange og alle forklaringer er spredd hit og ditt så får ikke noe ordentlig oversikt syns jeg.

 

på forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Dette er noe din klubb skal informere deg om, og gjør de ikke dette hadde jeg gitt de beskjed om at dette er noe de skal gjøre. Dvs at du trenger å vite hvordan klubben fungerer med tanke på regelverk, tilhørighet til idrettskrets, særkrets og forbund. Videre bør du som ny skytter sette deg inn i de regler som ligger under din klubb og alle de regler som evnt de forbund klubben er tilknyttet har, slik at du selv kjenner til dette før du evnt reiser ut å skal skyte stevner osv.

 

Jeg anbefaler deg å melde deg på ett dommerkurs så fort som mulig og ta dette for din egen del, du lærer utrolig mye og vil da kjenne dine rettigheter som skytter.

 

Hvis det er Norges Skytterforbund din klubb er medlem av finner du mye nyttig på skyting.no men hovedsaklig snakker vi om baneskyting og feltskyting som de vanlige. Under disse finner du alt fra 22kal til 44magnum så du vil nok ha mange øvelser å velge mellom på sikt.

 

Uansett bør du få denne informasjonen av din egen klubb

 

Lykke til

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Mange av klassene skytes med samme våpen, men kan hver for seg brukes som argument for nykjøp. Dog ikke hvis man allerede har våpen som kan brukes.

 

1F=Finfelt,

1G=Grovfelt,

1M=Militærfelt,

1R=Revolverfelt,

1S=Spesialfelt

--SP=Spesialpistol,

--SR=Spesialrevolver,

M1=Magnum 1,

M2=Magnum 2

 

2A=Fripistol (ord),

2B=Fripistol (colt 25m),

 

3A=Luftpistol (ord),

3B=Luftpistol fallfigur,

3C=Luftpistol standard,

3D=Sprintluft,

 

4=Silhuettpistol,

 

5=Standardpistol,

 

6F=Finpistol,

6G=Grovpistol,

 

7F=Hurtigpistol fin,

7G=Hurtigpistol grov.

7M=Hurtig militær,

7R=Hurtig revolver

7SP=Hurtig spesialpistol,

7SR=Hurtig spesialrevolver,

 

8F=Nais Fin

8G=Nais Grov

 

PPC

P1=Revolver 1500 (R1500),

P2=Pistol 1500 (P1500),

P3=Standard revolver 6" (SR6),

P4=Standard revolver 4" (SR4)

P5=Standard revolver 2,75" (SR2,75),

P6=Standard pistol 5" (SP5),

P7=Standard pistol 5" faste siktemidler (SP5FS), P8=Open

PN1=Feltrevolver (FR60),

PN2=Feltpistol (FP60),

PN3=Spesialrevolver (SR48),

PN4=Spesialpistol (SP48)

 

Lykke til med søkingen.

Link to comment
Share on other sites

http://fagkomite-pistol.no/Distrikter/distrikter13.htm

 

I linken over finner du terminlistene for 2013 inndelt i fylker.

 

Finn ditt fylke og se hvilke stevner i hvilke klasser din klubb arrangerer.

De fleste klubber vil ikke gi deg anbefaling til Politiet på et våpen klubben selv ikke arrangerer konkurranser i.

 

Et annet alternativ, og det er kanskje ikke så veldig mye brukt lenger, er å snakke med folk på banen i din klubb.

Hva er det de fleste skyter? ikke for å være kjedelig, men start der.

Det er ikke mye glede med en enkeltskudds Contender metallsiluettpistol, hvis banen er 25m innendørs med elektroniske skiver og .22LR som største kaliber.

 

Det er alt for mange som kommer på nybegynnerkurs med liste over alle våpen de skal kjøpe. Lenge før de vet om dette er noe å satse på.

Link to comment
Share on other sites

Men om en ikek vet hvilke grener man skal søke på... :? da bør vel moderklubben revurdere kursingen sin.

 

Hvor mye skal 'moderklubben' prøve å lære nye skyttere? Jeg er ansvarlig for opplæringa i LPK (Lillehammer) og vet ganske godt hvor mye nye skyttere klarer å lære på et kurs. Her går vi igjennom et tettpakket program og har en kursdokumentasjon på 24 sider som gås igjennom.

Her i klubben er det ikke mange som forstår forskjellene på våpen og programmer før de har vært med en god stund (noen måneder).

 

Forøvrig så får alle nybegynnere en innstendig beskjed om å spørre hvis det er noe de lurer på. Den gjentas så ofte som mulig også.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Finn ditt fylke og se hvilke stevner i hvilke klasser din klubb arrangerer.

De fleste klubber vil ikke gi deg anbefaling til Politiet på et våpen klubben selv ikke arrangerer konkurranser i.

 

 

Klubben skal da ikke anbefale noenting!!

 

Bare bekrefte opplæring og nødvendig aktivitet!!!

Link to comment
Share on other sites

Noen hardsmellere ønsker seg jo en egen Mag 3 også.

Og nostalgikere en offisialisering av gammel-milits-klassen.

 

Da er det vel bare å jobbe for å få til det... men det er ikke ervervsgrunnlag.

 

@woff... Litt grunnelggende om hvordan man lovlig erverver skytevåpen tror jeg vel dere har?

Link to comment
Share on other sites

Joda, det nevnes under kurset og de som er interessert klarer faktisk å spørre.. Men nå er det nok langt fra de fleste som begynner på kurs hos oss som gjør dette for å kjøpe våpen! De kommer fordi de vil vite hva pistolskyting (i NSF) går ut på.

Veldig grei tabell Trestokk. Kan nok tenke meg å lage en liten oversikt over hva kursmedlemmene mine bør vurdere når de har vært med i 6 måneder og har lyst på eget våpen. Klubbvåpnene vi har her er ikke akkurat NYE.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen nettisder med en oversikt over alle pistolgrener/klasser? Sitter her som nybegynner å prøver å få oversikten over hvilken grener man skal søke på hvilket våpen osv, men det er jo så ekstremt mange og alle forklaringer er spredd hit og ditt så får ikke noe ordentlig oversikt syns jeg.

 

på forhånd takk.

 

Din naturlige klubb er jo Sarpsborg pistolklubb, http://www.sarpsborgpk.com/" target="_blank På startsiden står det informasjon om sikkerhetskurs du må ha før du kan begynne å skyte aktivt i klubben, og neste kurs i begynnelsen av februar er allerede fulltegnet, første mulighet synes å være til høsten 2013.

 

På sikkerhetskurset får du informasjon bl.a. om klasser som skytes, men for å velge våpen enbefaler jeg at du snakker med eldre skyttere om deres erfaringer. Du må uansett ha et halvt års "aktivt" medlemskap før du kan søke om våpen, i SPK får du et fremmøte-kort som du må få kvittering i for hvert fremmøte med treningsskyting, kravet er 10 fremmøter før du får attest fra klubben om aktivitet og kan søke eget våpen. Inntil dette skjer kan du låne våpen i klubben, de har en del revolvere og pistoler i kal 22LR til dette formålet.

 

"Alle" anbefaler uansett at du begynner med 22LR og blir fortrolig med dette kaliberet før du vurderer overgang til noe grovere.

 

Vel møtt, vi har det faktisk ganske hyggelig i SPK :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis nå det er som Istmus sier at det ikke er mulighet for nybegynnerkurs i Sarpsborg før til høsten, er det nok ikke utenkelig at den kan tas hos oss i Halden ved neste tilfelde. Selv om du er medlem i annen klubb.

Nå er ikke jeg den som har hand om disse kursene, så jeg kan selvfølgelig ikke love noe, men ta kontakt med webmaster på haldenpk.no så får du klart svar derifra hvis det blir lenge å vente i Sarpsborg.

 

Vi skyttere må holde sammen og hjelpe varandre, selv om det er Sarpinger :wink:

Link to comment
Share on other sites

:D Tabellen til Trestokk litt herjet med:

Fikk selvsagt ikke med tabulator.. (Vi har ikke luft eller PPC..)

 

 

1F=Finfelt .22 (5.6mm) Matchpistol Spesialpistol Revolver

1G=Grovfelt .30 - .38 (7.62-9.65mm) Matchpistol Grovpistol Spesialpistol Spesialrevolver Revolver

1M=Militærfelt .355-.455 (9-11.56mm) Grovpistol Spesialpistol

1R=Revolverfelt .355-.455 (9-11.56mm) Revolver Spesialrevolver

1S=Spesialfelt .22-.455 (5.6-11.56mm)

--SP=Spesialpistol .22-.455 (5.6-11.56mm) Spesialpistol

--SR=Spesialrevolver .22-.455 (5.6-11.56mm) Spesialrevolver

M1=Magnum 1 .357-.40 (-mm) Revolver Spesialrevolver Grovpistol

M2=Magnum 2 .41-.505 (-mm) Revolver

 

2A=Fripistol (ord) .22 (5.6mm) Fripistol Matchpistol

2B=Fripistol (colt 25m) .22 (5.6mm) Fripistol Matchpistol

 

3A=Luftpistol (ord)

3B=Luftpistol fallfigur

3C=Luftpistol standard

3D=Sprintluft

 

4=Silhuettpistol .22 (5.6mm) Matchpistol Spesialpistol

 

5=Standardpistol .22 (5.6mm) Matchpistol Spesialpistol

 

6F=Finpistol .22 (5.6mm) Matchpistol Spesialpistol

6G=Grovpistol .30 - .38 (7.62-9.65mm) Matchpistol Grovpistol Spesialpistol

 

7F=Hurtigpistol fin .22 (5.6mm) Matchpistol Spesialpistol

7G=Hurtigpistol grov .30 - .38 (7.62-9.65mm) Matchpistol Grovpistol Spesialpistol

7M=Hurtig militær .355-.455 (9-11.56mm) Grovpistol Spesialpistol

7R=Hurtig revolver .355-.455 (9-11.56mm) Revolver Spesialrevolver

7SP=Hurtig spesialpistol .22-.455 (5.6-11.56mm) Spesialpistol

7SR=Hurtig spesialrevolver .22-.455 (5.6-11.56mm) Spesialrevolver

 

8F=Nais Fin .22-.32 (5.6-mm) Matchpistol Spesialpistol Spesialrevolver Revolver

8G=Nais Grov .38-.455 (9.65-11.56mm) Matchpistol Grovpistol Spesialpistol Spesialrevolver Revolver

 

PPC

P1=Revolver 1500 (R1500)

P2=Pistol 1500 (P1500)

P3=Standard revolver 6" (SR6)

P4=Standard revolver 4" (SR4)

P5=Standard revolver 2,75" (SR2,75)

P6=Standard pistol 5" (SP5)

P7=Standard pistol 5" faste siktemidler (SP5FS), P8=Open

PN1=Feltrevolver (FR60)

PN2=Feltpistol (FP60)

PN3=Spesialrevolver (SR48)

PN4=Spesialpistol (SP48)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar til alle mann. Jeg har tatt sikkerhetskurs i regi av sarpsborg pk, og er halveis i prøveperioden. Nå om dagen går mandag og onsdag's kveld med til å herje med klubb våpen :lol:

 

årsaken til at jeg vil ha tak i en oversikt er slik at jeg kan sette meg inn i hvilken pistoler/spesifikasjoner som brukes i hvilken grener, slik at jeg har oversikten nok til å ikke ødelegge for meg selv når jeg skal søke. I regelverk boka jeg fikk på sikkerhets kurset så står det jo bare noen få grener av en elelr annen grunn :?

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen nettisder med en oversikt over alle pistolgrener/klasser? Sitter her som nybegynner å prøver å få oversikten over hvilken grener man skal søke på hvilket våpen osv, men det er jo så ekstremt mange og alle forklaringer er spredd hit og ditt så får ikke noe ordentlig oversikt syns jeg.

 

på forhånd takk.

For det første, hvor nybegynner er du egentlig? (Aha ved forsøk på å poste så jeg posten din).

Har du gjennomgått din klubbs nybegynnerkurs?

Forøvrig ikke det samme som sikkerhetskurs, da nybegynnerkursets misjon i hovedsak er å lære deg om NSF, og i Andre hånd sikker våpenhåndtering (Selv om viktigheten i realiteten er motsatt).

For mye av dette burde en være i stand til å svare på selv etter ett skikkelig nybegynnerkurs (nettadresser, litt reglement etc).

 

For det første (for andre gang :wink: ) så er dette egentlig ikke noe man som nybegynner har særlig stort behov for å vite i detalj, dette da man normalt kun får innvilget inntil 4 håndvåpen ved førstegangs søknad på håndvåpen. Og at man som nybegynner som oftest har mer en nok med å beherske ett våpen (du vil bli dårligere skytter totalt sett fra det øyeblikket du kjøper deg noe grovere enn 22lr, og frem til at du faktisk har trent deg opp igjen "if ever" som man desverre så ofte ser).

 

Tilbake til spørsmålet ditt så finnes alle svar på følgende steder: (Men er for omfattende for en nybegynner å ta inn over seg, da man som nybegynner har tre ting å konsentrerer seg om, 1: sikkerbruk av håndvåpen. 2: Oppnå tilstrekklig presisjon ved bruk av håndvåpen. 3: Lære seg tilstrekkelig om regelverk og praktisk kunnskap til sikkert kunne fungere i en konkurransesetting.).

 

http://www.lovdata.no/all/nl-19610609-001.html (Våpenloven).

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/jd-20090625-0904.html (Våpenforskriften).

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_998.pdf (Våpenrundskrivet).

http://www.skyting.no/Sider/Skytter.aspx (Norges Skytterforbund hovedside).

http://www.skyting.no/SiteCollectionDocuments/Lover%20og%20regler/Lov%20for%20NSF-2010.pdf (NSF Lover).

http://www.skyting.no/loverogregler/Documents/Fellesreglementet%202012.pdf (Fellesreglementet NSF).

http://www.skyting.no/SiteCollectionDocuments/Lover%20og%20regler/Generell_teknisk_2011_revidert_finale.pdf (Tekniske regler NSF).

http://www.skyting.no/loverogregler/Documents/Pistol_2010.pdf (Pistol NSF). Dette er viktig.

http://www.skyting.no/loverogregler/Documents/Nasjonale%20pistolregler2012.pdf (Nasjonale pistolregler NSF). Dette er viktig.

http://www.skyting.no/loverogregler/Documents/Regelendinger%20pistol%202012_hjemmesida.pdf (Endringer i Nasjonale regler NSF 2012). Dette er viktig.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri engang hørt om noe nybegynner kurs. Hehe at det er unødvendig for en nybegynner å kjenne grenene i detalj er jeg egentlig uenig i. Hoved grunnen til at jeg vil få oversikten er at jeg ikke skal låse meg fast etter jeg har ervervet di tre/fire første våpnene. Har jeg opparbeidet meg litt forståelse og kunnskap såå kan jeg kanskje unngå at jeg kjøper en pistol som dekker flere grener som jeg egentlig kunne tenkt meg forskjellige våpen til.

Link to comment
Share on other sites

det problemet, hvis det nå er ett problem, løser du mest sannsynlig ved aktivitet!

Det inntrykket jeg har er at ved aktivitet, da spesiellt ved deltakelse på aproberte stevner, åpner de fleste dører når det gjelder erverv av flere våpen.

 

Jeg ville tenkt motsatt, kjøp 3-4 våpen som dekke flere grener, skyt stevner i de grenene. Så søker du på "spesialiserte" våpen til de grenene.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke udelt enig med Ken, dette grunnet våpenkontorenes syn på dette gjør en slik "naturlig" tilnærming vansklig. Selv brukte jeg ett år med søking/klaging o.s.v. før jeg fikk ordnet opp i resultatet av en slik tilnærming.

 

Det jeg anbefaler er:

Ett godt Matchvåpen i 22lr. Kjøp søk nr 1.

Ett godt Matchvåpen i 32S&W Long WC. Kjøp søk nr når det passer (9mm er bare tull og lager trøbbel).

En god Revolver i kaliber 38spc. Kjøp søk nr 1-3 (Men før noe Magnum kaliber kjøp søkes).

En god Pistol i 9mm til Militærfelt (1M). Kjøp søk nr 1-3.

En god Spesialpistol, men kjøp søk etter tilsvarende kaliber er kjøpt til Fin/Grov/Militær.

En god Spesialrevolver, men kjøp søk etter tilsvarende kaliber er kjøpt til Fin/Grov/Revolver/M1-2.

En god Revolver 357m til Magnum1, kjøp søk etter revolver i 38spc er kjøpt.

En god Revolver 44m til Magnum2, kjøp søk etter revolver i 38spc er kjøpt.

 

Er man Kun Felt frelst, og ønsker seg 45acp og 9mm, så søker man på 45acp til Militærfelt, kjøp denne, søk på nytt på 9mm til Grovfelt. Ingen kan stoppe det i denne rekkefølgen, om man ikke har spesial våpen som sperrer.

Link to comment
Share on other sites

Mange av klassene skytes med samme våpen, men kan hver for seg brukes som argument for nykjøp. Dog ikke hvis man allerede har våpen som kan brukes.

Tenkte jeg skulle bruke denne til å svare litt om det trådstarter egentlig spør om.

Forklaring på våpenkode: (Kun NSF).

1: Finpistol (22lr), Pistol/Revolver. Bruksområde 1F/4/5/6F/7F/(+2A-B ladet enkeltskuddvis, men sperrer ikke for erverv av eget enkeltskuddsvåpen til 2A-B).

2: Fripistol (22lr), enkeltskudd pistol. Bruksområde 2A-B

3: Grovvåpen (.32-9mm), Pistol/Revolver. Bruksområde 1G/6G/(9mm eller større kan sperre for pistoler i samme kaliber i 1M/7M ved vrangt våpenkontor, ved kjøp av 9mm eller større. Dette selv om våpenforskriftens §13 kommer i spill).

4: Militær (9mm-.45), Pistol. Bruksområde 1M/7M

5: Revolver (9mm-.45), Revolver. Bruksområde 1R/7R/ (Kan brukes i 1G med kaliber .38).

6: Spesialpistol (22lr-.45), Pistol. Bruksområde 1Sp (Kan sperre for pistoler i samme kaliber i 1F/1G/1M/4/5/6F/6G/7F/7G ved vrangt våpenkontor, spesielt ved kjøp av 9mm eller større. Dette selv om våpenforskriftens §13 kommer i spill).

7: Spesialrevolver (22lr-.45) Revolver. Bruksområde 1Sr (Kan sperre for Revolver i samme kaliber i 1F/1G/1R/1SM1-2/4/5/6F/6G/7F/7G ved vrangt våpenkontor, spesielt ved kjøp av 9mm eller større. Dette selv om våpenforskriftens §13 kommer i spill).

8: Mangnum1 (.357-.40), Revolver/Pistol. Bruksområde 1SM1 (Kan sperre for Revolver/Pistol i 1R/1M).

9: Magnum2 (.41-.45), Revolver/Pistol. Bruksområde 1SM2 (Kan sperre for Revolver/Pistol i 1R/1M).

 

Dekkes Normalt av samme våpen, og opparbeider aktivitet for samme reservevåpen:

1F=Finfelt, 1

1G=Grovfelt, 3

1M=Militærfelt, 4

1R=Revolverfelt, 5

1S=Spesialfelt

--SP=Spesialpistol, 6

--SR=Spesialrevolver, 7

M1=Magnum 1, 8/ (også 4/5 om man kun har ett våpen til begge deler).

M2=Magnum 2 9/ (Også 4/5 om man kun har ett våpen til begge deler)

 

2A=Fripistol (ord),

2B=Fripistol (colt 25m),

 

4=Silhuettpistol, 1

 

5=Standardpistol, 1

 

6F=Finpistol, 1

6G=Grovpistol, 3

 

7F=Hurtigpistol fin, 1

7G=Hurtigpistol grov. 3

7M=Hurtig militær, 4

7R=Hurtig revolver, 5

7SP=Hurtig spesialpistol, 6

7SR=Hurtig spesialrevolver, 7

 

8F=Nais Fin 1/ (3 .32)

8G=Nais Grov 4

 

P.s. Hvordan får man til tabulator her?

Link to comment
Share on other sites

De fleste klubber vil ikke gi deg anbefaling til Politiet på et våpen klubben selv ikke arrangerer konkurranser i.

Det er bra ikke alle praktiserer denne ordningen. Da hadde bl.a. fripistol vært en saga blott for flere enn meg. Og de klubbene som ikke arrangerer stevner (ja, de fins) hadde blitt befolket av utelukkende luftpistolskyttere.

Link to comment
Share on other sites

Takker først "Vingemutteren" for listene med oversikter.

Og de klubbene som ikke arrangerer stevner (ja, de fins) hadde blitt befolket av utelukkende luftpistolskyttere.

Vil nesten tro at det er mange klubber som ikke arrangerer konkurranser normert etter ISSF/NSF sine programmer. Spesielt er det vel bare en forsvinnende liten del som arrangerer åpne og approberte stevner. Disse kan man jo telle opp selv, ved å se på terminlistene for inneværende år, i hver krets. Listenen ligger på nettet. Så kan man ta for seg kretsoversiktene for antall klubber og summere opp, for deretter å se på prosentandelen. Tenker her altså på konkurranser internt eller approbert i ISSF/NSF sine baneprogrammer og feltprogrammer.

 

Et lite PS: det forekommer faktisk klubber tilsluttet NSF som står oppført som "aktive" (ikke strøkne) i NSF-sine lister, men som helt mangler bane. Og noen har bare tilgang til en skarve bane innendørs, men kun for .22. Hvordan stiller det seg med våpensøknad der da, spesielt i grovere kalibre enn .22? Må det da kreves medlemskap i annen klubb i tillegg? Enkelte slike klubber har hatt bane, men har mistet pga. utbygninger av boligområder, enkelte har aldri hatt bane.

Husker en viss EB for mange år siden hadde en artikkel i Våpenjounalen hvor han brukte uttrykket "skogspistol"....

Link to comment
Share on other sites

Søkerens skytterlag/-klubb må ha og utøve skyting med det omsøkte våpen på sitt program.

Først av allt er det nok en god ide å se litt nærmere på hva som egentlig står i dette sitatet.

 

Hva betyr så dette?:

Først bør man ta frem hele sitatet:

Det gis kun

tillatelse til å erverve våpen som tillates brukt innenfor organisasjonens programmer. Det

skytterlag/-klubb søkeren er medlem av, må videre ha skyting med det omsøkte våpen på

programmet. Det er således ikke tilstrekkelig å vise til lokale programmer som er utarbeidet

av den enkelte lokale skytterklubb/-lag for å kunne erverve våpen, skyteprogrammet må

være administrert av skytterorganisasjonen.

Som nevnt må søkerens klubb må ha og utøve skyting med det omsøkte våpen på sitt program. Program til en pistolklubb er bestemt av hvilke/t forbund klubben er medlem i.

 

Så kommer ordet "Skyteprogram" som er de øvelser en pistolklubb faktisk skyter, dette inkluderer også ikke aproberte øvelser, trenings programmer, klubbstevner, "hjemmelagde" øvelser, og skyteprogram gyldige for erverv administrert av godkjent forbund og og godkjent for erverv av pod. Med andre ord rubb og stubb.

 

Her har vi altså det som de fleste misforstår, Program er de skyteprogram som man kan skyte i regi av det forbundet man er medlem i (Alle pistolklubber tilknyttet ett særforbund. T.d. NSF. har automatisk særforbundets øvelser på sitt "program". og det er disse som utløser ervervs behov om øvelsene er godkjent av pod for erverv).

 

Skyteprogram er den enkelte øvelse, og inkluderer absolutt alt man kan finne på å sette opp på klubbens egen terminliste (T.d. Tirsdag 18/12 skyting av klubbens ærespokal for gamle krigere, kun kaliber 32acp i våpen produsert fra 1920-1950). Som man skjønner er det mange klubber rundt om som har litt spesielle og morsomme ting på gang uten om de "offisielle" forbundsprogrammene, og det er disse programmene enkelte våpenkontor mot pod sitt ønske har innvilget erverv til. Derfor den litt kronglete teksten på sitt program. Enkelt, ikke sant? :wink:

 

P.s. Om pod skulle finne på å redefinere program som det enkelte skyteprogram praktisert i den enkelte klubb, er det ikke mange som kan utøve skytesporten her til lands.

 

P.s.2 I mitt skytterlags aktivitetsbekreftelse står samtlige NSF skyteprogram oppført som utøvd i klubben (untatt PPC som inntil videre ikke er tatt med, da ingen skytter i klubben har PPC godkjenning. Og uansett kun vil bli tatt med på aktivitetsbekreftelse til skyttere med slik godkjenning). Dette mener jeg er korrekt fremgangsmåte slik ting er i dag.

Link to comment
Share on other sites

bare for å presisere... Det jeg skrev var rettet til de som alltid skal ha det til at POD er så inmari fæle... det blir slike standhaftige fletrykter av sånn. Og det gjør det faktisk vanskelig å samarbeide om de ting vi er nødt å samarbeide med myndigheten om. Om vi vil eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Det gis kun

tillatelse til å erverve våpen som tillates brukt innenfor organisasjonens programmer. Det

skytterlag/-klubb søkeren er medlem av, må videre ha skyting med det omsøkte våpen på

programmet. Det er således ikke tilstrekkelig å vise til lokale programmer som er utarbeidet

av den enkelte lokale skytterklubb/-lag for å kunne erverve våpen, skyteprogrammet må

være administrert av skytterorganisasjonen.

Med andre ord rubb og stubb.

Kan dette tolkes annerledes? At interne klubbstevner i f.eks. metallsilhuett, i klubber som ikke er tilsluttet DET forbundet, ikke gir grunnlag for å erverve typiske MS-våpen, f.eks.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Kjære Bromark,

 

Som medlem av en forholdsvis liten klubb med et forholdsvis beskjedent utvalg skytegreiner til daglig og ganske få av "gamlegutta" i daglig drift er det meg en glede, på denne måten å få beskjed om hva vi ferskingene faktisk går glipp av av informasjon i "våres klubb". Jeg vet ikke om det pr. dags dato er noen i klubben som har full oversikt over skytegreiner og våpentyper. Det er bl.a. derfor vi er forferdelig glad for Kammeret og andre nettressurser hvor vi kan få beskjed om det ene og det andre.

 

For det første syns jeg det er forferdelig lite konstruktivt av deg å kaste spørsmål som dette tilbake i fleisen på spørreren og skylde på "klubben". Da har jeg mye mer sansen for Trestokk som uten verken moralisering eller pekefinger blar opp nyttig info på direkten.

 

For det andre kunne du kanskje være så vennlig å fortelle meg hva som er minstemål for hvilken info "klubben" er pliktig til å formidle til enthvert nytt medlem, hvilke hjemler som fins for kravene, og hva som skjer med en klubb som faktisk er nødt til å bruke Kammert innimellom for å få svar på greier?

 

Til sist, takk, Bromark, for at du fikk opp blodtrykket mitt litt.

Det har vært litt lavt i det siste :|

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig å kunne bidra ;)

 

Det er alt for mange klubber som ikke informerer sine medlemmer om tilhørighet til særkrets, idrettskrets og forbund de er tilknyttet. Dette er nyttig informasjon som enhver klubb bør gi sine medlemmer og som alle i ett styre skal vite. Videre bør man informere om de forskjellige øvelser som inngår innen de respektive forbund.

 

Det er fint at noen kommer med fasit hver gang noen spør, men man lærer lite av det og man bør uansett gå til kilden hvis man skal til enhver tid ha den korrekte infoen.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

.40 S&W kan brukes i "Militærfelt" og "Hurtig Militær" (NSF).

 

Glock 35 kan brukes i "Militærfelt" og "Hurtig Militær". Den er ikke større enn at den passer innenfor målene der. Glock produserte på et tidspunkt noe som het "Glock 17L", og den var, så vidt jeg husker, litt for lang.

 

Praktisk-klasser får en annen svare for.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

"som enhver klubb bør gi sine medlemmer og som alle i ett styre skal vite"

 

Takk for ingenting, Bromark. Du svarte ikke på mitt spørsmål om hva som er minstekrav om kunnskap hos klubber (og ev. styremedlemmer) og hva som skjer med dem som ikke oppfyller kravene. Dessuten mente jeg å spørre hvilke regler som gjelder for "skal vite", og hvor de i så fall er hjemlet.

 

Jeg hører til i en forholdsvis fersk gjeng, og det er fortsatt en del greier som ingen av oss er helt sikre på, og som vi trenger hjelp av eksterne krefter til å finne ut av, enn så lenge.

 

Syns du vi skal legge ned aktiviteten i mangel på forsvarlig kunnskap?

 

Alternativt, kan vi få lov til å drive på en stund til, og se om vi kan lære?

 

Kammeret er for oss et glimrende lærested, særlig de gangene vi får svar med innhold.

 

Takk igjen, Bromark.

Link to comment
Share on other sites

Minste kravet for styret i en klubb er vel å kjenne sine egne klubb lover, hvilke forbund man er medlem av, lovene til disse forbund osv osv...dvs at det er lov å bruke hodet, er det noe man lurer på så ta kontakt med de riktige folkene eller den riktige instansen. For selv om Kammeret kan gi mye matnyttig gir det like mye feilinfo i enkelte saker siden folk ikke sjekker fakta men synser og tror.

 

Og hvis du lurer på om dere fortsatt kan drive din lille lokale klubb hvor dere sitter å surrer og er våpeneiere må du spørre deg selv om dere tilfredsstiller de krav som din klubb har nedfestet og loven som de forbund dere er medlem av er fulgt. Myndighetene forlanger vel at man skal ha de program som forbundet man er medlem av på aktivitetslisten, godt de ikke sjekker alle klubbene der ute for da er det mange av oss som må legge ned....

 

Uansett er det min hensikt å folk til å være oppsøkende og ikke logge seg inn her og spørre etter info som skal være relativt enkel å finne. Man blir rett og slett lat og dum av det tilslutt.... :mrgreen:

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Igjen, Takk for Ikkeno, Bromark.

 

"Uansett er det min hensikt _å folk til å være_ (min understrekning.) oppsøkende og ikke logge seg inn her og spørre etter info som skal være relativt enkel å finne."

 

Der jeg kommer fra, skiller vi mellom manipulering og hjelpsomhet.

Vi lever i et fritt land, hvor enhver står fritt til å søke informasjon i sitt eget tempo og etter egen evne, såvidt ikke noen lov eller forskrift sier noe annet.

 

Du har _fortsatt_ ikke vært hjelpsom nok til å opplyse om hvor jeg kan finne det jeg åpenbart ikke klarer å finne uten hjelp, nemlig:

Hvor finnes skrevet de kravene til minste kunnskapsnivå for å drive en klubb? Jeg ville være svært takknemlig for en slik informasjon. Noen andre?

 

I mellomtiden, Bromark, må du gjerne sitte på din høye hest, og se ned på oss alminnelige dødelige.

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt.....jeg støtter Bromark fullt ut.

Hva er det som gjør at du selv ikke skal vere oppsøkende på akkurat denne type informasjon.......?

 

Du bruker mere tid her inne og spørre om det en om du hadde tatt en telefon til Norges Idretsforbund

og Norges Skytterforbund og spurt om veiledning......for jeg regner med at du har forstått at en pistolklubb

skal godkjennes i desse forbundene gjennom den kretsen du tilhører, og da er det krav til drift som

tilfredstiller desse forbundene, og da er det bare og søke og ringe i vei.

 

Den klubben du er medlem i skal ha lover og regler som klubben selv skriver og som skal godkjennes av forbundene.

Du kan jo starte med å spørre hvor desse lovene er i din egen klubb, og ser du på netsidene til mange klubber

i Norge så legger dem ut lovene og kjørereglene for hvordan klubben er godkjent og hva den drives etter.

 

Du snakker også som du tror en klubb er en foretak med noen eiere som skal ha et minimums kunnskapsnivå for

å drive klubben. En pistolklubb er 'selveiende' i form av medlemmer som velger et styre. Den drives etter dem lover

som klubben har fått godkjent for å vere medlem i Idretsforbundene. Slik er dem fleste idrettslag.

 

Derfor....ingen kan besvare spørsmålet ditt slik du forventer det skal besvares. Dette dreier seg om mekansimer

for hvordan starte og drive et idretslag, og ikke hva kunnskap som stilles til den som drar i tråene eller velges i styret.

 

Du må gjerne vere grynder og få alle formaliteter ordnet, baner bygget og godkjent, lover skrevet og dra i trådene

for å få igang noe, men den dagen medlemmene dine ikke vil ha deg med i styret, så blir du også menig medlem

uansett hvor mye du har jobbet får å få til noe.

Link to comment
Share on other sites

Til Brunders:

 

Ta kontakt med styret i din skytterkrets, og spør om en representant for kretsen kan besøke dere på enten et styremøte eller et medlemsmøte. Dersom man kaller inn alle medlemmene til et slikt møte, er det lov å håpe på at de som er interessert møter opp og tilegner seg denne infoen. I tillegg får dere "sett" medlemmene deres, og kanskje man får en slags teambuilding-effekt av det. Kretsen er nærmeste høyere nivå, og kretsstyret bør absolutt ha interesse av å støtte klubbene på denne måten.

 

Aktuelle ting kretsen kan informere om er: NSF sitt regelverk, gjeldende lovverk, NSF sitt utdanningstilbud, aktivitetsnivået i kretsen, hva kretsen har å tilby klubbene, samt generell info om skytesporten og hva dere kan finne på for å øke aktiviteten i klubben.

 

Etter min mening er dette en service skytterkretsen bør tilby klubbene, og det bør absolutt være i kretsens interesse å ha mest mulig kontakt med klubbene.

 

Basert på enkelte av svarene i denne tråden, håper jeg for din del at du ikke holder til i Buskerud. Da bør du kanskje se bort fra svaret mitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...