Jump to content

Jakt-/fjellstøvler, størrelse, type sokker. Hva bruker dere?


Grizzly

Recommended Posts

Hver gang jeg skal kjøpe meg nye jaktstøvler får jeg problemer med hvilken størrelse jeg skal ha. Nå sist var jeg å kjøpte Alfa Bever Pro Grip. Havnet på str 42, men synes det blir litt trangt, selv om alfa er kjent for å ha bred lest. Tidligere har jeg hatt Proen i 43, men da bruker jeg minst 1 par tykke (hjemmestrikka), og kanksje et par tynne sokker i tillegg. 42 passer nemlig i lengde, men bredden på føttene mine gjør at jeg føler de blir for trange. 42 passer med et par halvtykke ulsokker alla Ulvang Langrenn. Størrelsen på skoa har jo litt å si for hvor knekken kommer på tærne.

 

Har jeg for mye sokker på mine "hobbitføtter"? Kanskje burde jeg investere i to par, et til senhøstes bruk og en til sommer/tidlig høst? Blir fort dyrt det :?

 

Hva bruker dere på føttene?

Link to comment
Share on other sites

Avhengig av vær- og føreforhold bruker jeg under friluftsliv:

 

1: Ingen strømper inni enten Teva-sandaler eller slitte slippers fra Adidas

2: Billige tennissokker fra Dressmann eller Cubus inni enten vanlige joggesko eller gørrtexfrie "hikingsko" i skinn

3: Tennissokktykke Original Ullfrotté strømper pluss skikkelige raggsokker inni M77 nummer 42 eller Nokia gummistøvler nummer 43

4: Tynne Ulvang "dress-sokker" i ull pluss halvtykke, lange Original Ullfrotté ullstrømper inni Varg Rastegaisa nummer 43

3: Tennissokktykke Original Ullfrotté strømper pluss skikkelige raggsokker inni Varg Rastegaisa nummer 44

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde Alfa Bever Pro Grip på Elverum ( nordiske jakt- og fiskedager), men fikk de ikke til å passe foten min. Det paret som satt som støpt, var for trange foran, og det paret som hadde god plass til tærne glapp i steget. Valget falt istedet på Viking Hunter. De er bredere i foten, og jeg fikk en støvel som passet perfekt.

 

Jeg bruker helst tynn ullvang sokk med hjemmestrikket ullsokk inni støvelen.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg har smal hel og litt brede rett før tærne.

Har erfaring med bra tilpassing til Italienske modeller når det gjelder sko generelt.

 

Har Crispi Hunter jaktstøvler som jeg er veldig behagelige og passer mine føtter og ankler perfekt.

 

Lundhags har knall såler, men får problemer med det kniper foran på ankelen.

Garmont har en altfor bred såle og stor hel.

M77 89 modellen med høy tå var helt grei den gang det var aktuelt. Ellers så tapte skoene etter de flatet ut tåa.

 

 

Bruker forøvring også salamon hikinsko, ulvang og lundhaugs sokker.

Link to comment
Share on other sites

Var nettopp å prøvde Viking Hunter str 42 passet veldig bra, med en tynn og en tykk sokk. Var som natt og dag! Alfa har tydelig ikke så bred lest som jeg trodde.

 

Da får jeg bare bytte inn Alfaene (som jeg fikk for halv pris) og kjøpe meg noen Hunter istedenfor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...