Jump to content

Nye lapua kuler.


icecool

Recommended Posts

http://landro.no/content_2/textwithimage_bef9201d-3e7e-4bee-8fd0-f030a9eb23a5/1353397303309/lapua_vihtavuori_pdf.pdf

 

Ser landrø reklamerer for nye lapua 6,5mm kuler, 120gr og 136gr otm scenarL.

100gr, 108gr 123gr og 139gr har fått navnet otm scenar.

 

Di 2 første er vel den nye scenarL som har vært på markedet i 6mm en stund nå,

men hva di andre? Er det nye kuler eller gamle kuler med otm i navnet?

Link to comment
Share on other sites

Nei Scenar L er nye - litt anderledes form, minst like god BC, men skal ifølge Lapua selv være enda jevnere og mer presise.

 

105 grs Scenar L i 6mm er ihvertfall noe av det beste en kan få kjøpt for penger. Er nesten kvalitets og prismessig på nivå med custom kuleprodusentene

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Jeg løfter denne opp igjen.

 

Jeg ser i Landrø sin katalog at disse nå har kommet i .30 kaliber også. Jeg må snart bestille flere til bruk i .308 til langholdsskyting. Jeg har brukt de vanlige 155grs scenar kulene til nå, med veldig bra presisjon. Er det stor forskjell på de nye L versjonen og de originale? Jeg finner ikke BC verdier på de nye L kulene noe sted. Prisforskjellen er ca. 500 kroner på 1000 kuler. Er det verdt det/vits i?

Link to comment
Share on other sites

Hadde en lang prat med Erkki på Elmia om Scenar L. Ifølge han var mantelen,kjerne og produksjonen helt ny. I skikkelig bra rifler skulle de ha potensialet til å skyte grupper 30% mindre enn vanlige Scenar.

 

I kaliber 30 er jo 175 L kanskje den som er mest interessant i annet enn 308.

 

Om de er verdt tett på 30% ekstra avhenger vel av bruken.

 

6mm L mener jeg koster drøyt 3kr stk. Har ikke rukket å prøve dem så her er det sikkert andre BR eller XC skyttere som kan bidra bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjøpte noen esker med Scenar otm 167 gr i går, tenkte at det var noen forbedringer, har kun kjøpt svarte tidligere, formen var lik med hullspissen var litt mer åpen å mye mer rufsette, er det samme kula bare at under behandling av overflate behandling blir spissen slipt mere til som en bra bi effekt ?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...