Jump to content

Utvidelse av jakta


Ulfhedin

Recommended Posts

Nå har vi nettopp fått jakt- og fangsttider fram til 2017 og neste femårsperiode er veldig langt unna. To arter ble strøket på grunn av rødlisting. Og det fikk meg til å tenke. Burde ikke nye arter som har en positiv bestandsutvikling komme til?

Mange Kammeretbrukere vil vel være i diverse høringsinstanser for neste periode, så jeg tenkte at vi allerede nå burde ha en idemyldring om hva som kan være aktuelt av utvidelser. Både av perioder eller geografiske områder for arter som allerede har jakttidsrammer og eventuelle nye jaktbare arter. Byråkratiets mølle maler sakte (noe buejaktsaken har vist oss) og her må det nok uansett utredes en del.

 

Mine forslag til endringer som bør vurderes:

 

1: Kan ikke skjønne annet enn at alle arter som kan felles IIA i skadefellingsforskriften burde hatt jakttidsramme. Det gjelder hette- og fiskemåke, bydue, mål- og svarttrost og gråspurv burde hatt jakttid.

2: Utvidelse av ærfugljakta til flere fylker på Vestlandet.

3: Knop- og sangsvane.

4: Hønse- og spurvehauk.

5: Oter

 

NB: Sier bare at det bør vurderes, anser ikke meg selv som kompetent til å endelig vurdere om disse bestandene produserer et høstbart overskudd.

Link to comment
Share on other sites

Jaktforvaltningen er inne i et blindt spor.

Og er først et vilt tatt ut av listen er det håpløst å få det inn igjen.

NJFF Hordaland har i en rekke høringsrunder påpekt Ærfugl Hegre og Oter. Alle disse artene er innenfor det som ligger i forvaltningens prinsipper for høsting. Men NEI fra DN. At vi bør få på plass et regime for rovfuglene er og en selvfølge. Men dette er ikke tema i DN.

DN virker på meg som en anti jakt organisasjon. Lite og ingenting kommer fra dette direktoratet som jeg kan applaudere.

Link to comment
Share on other sites

ørna burde det bli en reguleringsplan på...den er i hopetall her.finnes ikke mat til så mye rovfugl.derfor begynner den å slå katter og andre husdyr i hagene til folk.har hadd 15-20 ørn på reveåta samtidig,og en slaktegris var helt oppspist på bare 1,5 døgn...80-90 kg kjøtt borte på så kort tid...da er det for mye...

 

å den sjeldne hønsehauken,som jeg har sett flere av,enn jeg har sett ryper i høst.....

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er meg du spør mork så er det ikke noe galt med det. En artig opplevelse å ha ørna på så nært hold, den satt seg i ett tre 100 meter unna meg så jeg kunne "tatt hånd om den" hvis det var det om å gjøre.

Ser ørn inimellom men det er nok ikke så mye her at det er noe stort problem.

Men langs kysten nordover er det kanskje på tide å gjøre noe høres det ut som.....

Link to comment
Share on other sites

At jakt og beskatning burde være basert på rene objektive kriterier er jeg enig i, men det blir fort et betent og politisk tema. Ikke før har bestandene kommet seg opp så skal vi begynne å skyte de igjen, skal ikke mye til å se at det ville være en gavepakke for jaktmotstanderne. Dessuten: Det er forskjell på gode bestander lokalt og nasjonal spredning. Man må forvente at spredningen tar tid, så for arter som er ønsket tilbake på landsbasis må man nesten akseptere ganske store lokale bestander om man skal få effektiv spredning.

 

Men det er selvfølgelig lov til å diskutere fremtidig forvaltning av disse artene, DN kan ikke fraskrive seg sitt ansvar på dette punktet. Og sunn fornuft tilsier at jo tidligere man begynner å se på regulering jo bedre er grunnlaget når den tiden kommer.

Link to comment
Share on other sites

Ute i Flatanger jakter hav- og kongeørner ofte sammen, ungfugler av kongeørn trekker utover til kysten. Og de er gode jegere alle sammen. Påstanden om at havørn er en elendig jeger, stammer fra den tida da bestanden ble holdt så kraftig nede at de få som var, stort sett kunne leve av åtsler. I Gildeskål (Vigdel/For) har havørna spesialisert seg på å jage tamrein utover stup - ikke akkurat harmløst, nei.

 

Noen åpen jakt på "krumnebber" tror jeg ikke kan gjennomføres - disse artene er tilstrekkelig utsatt for mafia fra lenger sør og øst i Europa som de er. SNO bør ta ut eventuelt overskudd.

 

Havørna trenger vi forresten ikke jakte på, for å få redusert bestanden - vindkraft-industrien sørger for det.

 

Ei regulert jakt (ikke fri jakt, den er for lett å jakte på) på oter burde la seg gjennomføre. Og hegre er det blitt alt for mye av - slik går det, når en art som omtrent ikke har naturlige fiender, også blir fredet.

Link to comment
Share on other sites

Her nede i sør er det blitt en veldig oppblomstring av kroknebber. Særlig kongeørn og musvåk. Noe regulering her hadde ikke gjort noe. Er redd det blir "ulve" tilstander på kroknebber etterhvert også, desverrre. Hadde det vært noe fornuftige planer på slikt noe så hadde flere nok akseptert det som endel av faunaen. Men når det snart er slutt på flygende matvilt og lite hare begynner det å bli mange plasser også.

 

Og hare blir det ikke skutt mange av her. Harejegerne trimmer de for det meste her og mange rådyrjegere sparer harene hvis rådyrhunden jager hare. Så det er annet som fjerner de fra skogen.

Link to comment
Share on other sites

Myndighetene her burde kikke litt på de Svenske forskriftene!

Tiur og Orrfugl jakt ut Januar, frede brunfugl fra fex 1/11 og oppheve romjulsfredningen (spesielt for rådyr).

 

Mvh.

Griffon

 

Ser ikke helt poenget i å forlenge rådyrjakta og det blir neppe aktuelt heller. Enig i at romjulsfredning er noe stort tull. Men skal vi være realistiske med tanke på jakttidsendringer så vil jeg tro at rådyrjakta (og de andre jaktene som stopper samtidig med den) stopper til vanlig tid, mens julaften og 1. juledag forblir fredet. Resten bør være åpen for aktuelle jaktarter som fortsatt har jakt.

 

Sikkert mange som er uenig, men jeg ser ikke det store behovet for å utvide/forlenge jakttidene på arter, selv om en romjulsfredning skulle bli aktuell.

Link to comment
Share on other sites

her ute har vi nordens størte bestand av ørn og norges største vind park så teorien om at det regulerer seg selv støtter jag ikke!

siste ørnen som ble funnet under ei vindmølle ble sendt inn og de fant ei kule så..

 

ei vår var det 13 ørner som for og svevde over huset på en gang så det er mer enn nok av de og når de ikke har fiender blir de jo bare flere og flere..

 

har sett den stupe etter katter og tatt sau så er ikke noe jeg liker å ha for mange av i nærhetn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...