Jump to content

Førstegangskjøp 9mm - hode eller hjerte?


steadyfreddy

Recommended Posts

Hei alle i kruttrøyken!

 

Jeg er klar over at det finnes mange tråder om emnet og jeg har lest opp og ned, men ønsker ikke å kapre andres tråder med mine spørsmål. Jeg slang meg med på en tråd i desember i fjor, men ønsker å fylle ut litt mer nå som jeg har mer erfaring.

 

Jeg er er fersk skytter hva privat angår, men har en del erfaring med våpen generelt (Forsvaret osv.). Nå har jeg vært med i en klubb i over 1 år og brukt veldig mange penger på både våpenleie og ammunisjon. Endelig har også mine to søknader (.22 og 9mm) blitt godkjente i min favør, så jeg er nå klar for å eie egne våpen og ammunisjon. Jeg har allerede kjøpt en .22 (GSG 1911 22) etter litt testing og lek. Våpenet er fantastisk.

 

Det jeg har skutt aller mest med i pistolenes verden, er naturligvis Glock17. Personlig synes jeg det er et fantastisk våpen hva kvalitet, stabilitet og følelse angår. Denne behandler jeg med bind for øyene (nei, jeg gjør ikke det i praksis, det er farlig!), og føler meg kjapp og effektiv.

 

Jeg skyter derimot litt bedre med disse: H&K P30L og H&K USP. Jeg mistenker at dette kanskje er p.g.a. avtrekk og grep.

 

En regntung dag tilbake i tid, så jeg en kar skyte med STI Spartan 1911 (9mm). Jeg skal ikke lyve eller benekte at jeg simpelthen er begeistret for 1911 generelt. Spesielt utseende, historikk og alt det der. Det er kanskje barnslige argumenter, men sånn er jeg skrudd sammen. Han skjøt godt, men jeg har ikke sett han siden, for da kunne jeg jo både prøvd den og snakket med han. Jeg har ingen erfaring med STI, men etter hva internett forteller, så er dette kvalitetsvåpen.

 

Så, er jeg helt crazy som jeg kjøper en slik? Uprøvd, men jeg følger hjertet? Eller skal jeg følge hodet, da jeg allerede har en 1911 (jeg vet, den er jo "bare" .22) og heller kjøpe en god, gammel Glock eller H&K. Dere kan jo ikke velge for meg, men litt innspill og tips er det jeg søker.

 

PS: Skyting for meg er rekreasjon, men jeg er med på noen interne konkurranser og håper jeg kan konkurrere litt mer i framtiden. Fortsatt på amatørnivå.

 

PSS: Hva penger angår, så er ikke det et problem - men jeg kommer ikke til å bruke mer enn 8.000 kroner på en pistol. Brukt som ny går fint.

 

På forhånd takk!

 

Freddy

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal bruke maks 8000 på en ny 1911 så er vel Ruger SR1911 det jeg ville valgt. STI Spartan er ikke en "ekte" STI, den er produsert på Filipinene av Armscor - riktignok med "goodies" fra STI. STI Trojan er den rimeligste STI jeg ville vurdert - mye halvfabrikata blant rimeligere 1911'er.

 

Hvis den Glock 17 du har erfaring med er forsvarets, så vil du nok finne ut at det har skjedd en del på den fronten, ganske stor forskjell på en P80 og en G17 gen4.

 

Ellers finnes det mange bra 9mm rundt din prisklasse - ikke minst CZ SP-01 Shadow.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Etter et kjapt søk, så ser jeg at Intersport i Oslo har STI Spartan til 6.700.- og STI Trojan til 10.900,-.

 

Jeg finner derimot ikke Ruger SR1911 (9mm), men det dukker jo mye videoer og informasjon om den. Den må kanskje bestilles via en butikk?

 

CZ er jo utbredt og populær, men jeg blir ikke helt fortrolig med den (leid den mange ganger).

Link to comment
Share on other sites

Ruger SR1911 finner du her: http://www.borselars.no/vapen/pistol/fe ... -13cm.html" target="_blank" target="_blank

 

Etter hva jeg har hørt skal dette være en av de bedre mid-end 1911'ene (var blant annet ventelister på å få kjøpt disse i uniten grunnet popularitet).

Ettet det jeg kan se og husker så blir dessverre ikke disse produsert i 9mm para enda, personlig hadde jeg gått for .45 ACP ettersom jeg har hørt at det har vært noe vanskeligheter med å få 1911 modeller til å gå smertefritt

med 9mm (correct me if i'm wrong :wink:).

 

Skal også være mulig å oppdrive stillbart baksikte til denne hos Midway.no: http://www.midway.no/Borsemakerutstyr/V ... Sikter-Bak" target="_blank" target="_blank ( denne modellen kjører "Novak" cut på ved bakre sikte).

 

Faren av en bekjent av meg som også vurderte Glock, men gikk ved anbefaling for en S&W M&P 9mm er veldig fornøyd med dette valget og dette er kanskje også en modell som kan være interessant?

 

-Skitne harry

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, Skitne Harry.

 

Jeg har ingen preferanser hva 1911 .45 angår, men jeg får heller sende en søknad for det kaliberet en vakker dag, føler at denne hobbyen vil vokse :)

 

Jeg så faktisk på en S&W MP9 i stad og den så jo helt grei ut, uten at jeg kan si noe mer om det. Det er i alle fall mye pistol og utstyr for pengene (ca. kroner 5.200 med 3 magasiner, koffert, hylster, magasintask og noe annet). Den minner jo om en Glock, men grepet er rundere som på en H&K. Føltes godt i hånda.

 

NM194: Jeg bor i Oslo og skyter nå på det nye Oslo Skytesenter.

Link to comment
Share on other sites

Pssst....Er en brukt Sig Sauer P226 i tilsalgs forumet ;-)

 

Jeg har kikket på innlegget ditt opptil flere ganger i dag 8)

 

Men jeg har svært liten kjennskap til de (har bare skutt en Mosquito) - men en Sig er vel en Sig, stabilt og det er sikkert en grunn til at det er et utbredt tjenestevåpen!

 

Vis du er nedover i vestfold så kan du få prøve'n :)

Kan være villig til og disk pris ved rask avg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjerne benytte anledningen til å takke for alle henvendelser i tråden og per PM, dere er hjelpsomme og villige til å hjelpe en stakkar :)

 

I går fikk jeg tittet litt mer på Glock17, 19 og S&W M&P9. Sistnevnte begynner å vokse litt på meg. Det er også et par eldre skyttere på jobben som har gått over til denne i sitt 9mm-arkiv. Jeg skal også en tur til Winge Våpen i Moss på lørdag for å få enda mer hjelp og mulighet til å klå litt på de ulike modellene de har der. Jeg snakket med de (Rino?) i går på telefon, og han slo meg som en særdeles hyggelig, kunnskapsrik og serviceinnstilt person - så derfor vil jeg ta turen dit. Jeg verdsetter god, gammeldags kundebehandling!

 

STI 1911-serien kommer ikke inn til Intersport i Oslo før utover i desember, og det er allerede en del som visstnok har forhåndsbestilt. Men hver gang jeg går inn døra der, så føles det som om jeg blir foret med litt svartmaling av andre butikker og konkurrenter, og da mister jeg litt gløden ved å handle et sted. Mulig jeg tar feil, men jeg får i alle fall den fornemmelsen. Men det er ikke noe å si på utvalg, kunnskap og service! Jeg mener ikke å tråkke på noens føtter eller skape en negativ diskusjon, men jeg kommer til å handle (hvis i butikk) der jeg føler meg helt sikker på alle områder. Igjen, jeg er gammeldags der.

Link to comment
Share on other sites

Hmm 2-3 ganger da her du vert heldig!

Det som er at det er ikke mange butikker for det i oslo området.

Jeg mener at pedersens våpenlager er helt klart stedet og kjøpe, men det er som sagt langt unna, mitt råd er om det er noen på kammeret eller i klubben som har nevnte våpen du ønsker prøv dem sine og kjøp våpenet via nettet.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken CZ har du prøvd?

Om du evt vil, så kan du prøve min, det er en 75 SP01 Shadow, med litt lettere fjærer. Veldig godt avtrekk og god pistol generelt.

 

Ellers, så har jeg en kamerat som skal selge en USP Expert med en 2-3 magasiner om det kunne vært interessant. Prøveskyting like selvsagt som våpentillatelse, og sistnevnte har du jo. :)

 

EDIT:

Er jo flere butikker i Oslo-området, f.eks Jakt og friluft i Asker, Intersport Bogstadveien, Børselars på Dal, Magne Landrø i Lillestrøm, for å nevne noen.

 

EDIT2:

Ja, Intersport lovet først STI inn i Oktober. Men det er leverandøren sin feil visstnok, Nordskog.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis der står mellom Glock, H&K og S&W ville jeg gått for en Glock. Opplevelsen din på Intersport kjenner jeg meg igjen i og har sjeldent hørt en selger lyve så mye.

 

Hvis du er ute etter våpen så kan du høre med Willy på skytebanen, han skaffer det meste og ligger på samme prisnivå som Intersport.

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at pedersens våpenlager er helt klart stedet og kjøpe, men det er som sagt langt unna, mitt råd er om det er noen på kammeret eller i klubben som har nevnte våpen du ønsker prøv dem sine og kjøp våpenet via nettet.

 

Jeg kjøpte .22-en derfra via nett etter litt prat på telefonen, hyggelige folk :)

 

Hvilken CZ har du prøvd?

Om du evt vil, så kan du prøve min, det er en 75 SP01 Shadow, med litt lettere fjærer. Veldig godt avtrekk og god pistol generelt.

 

Det var en SP01 Shadow og den var nok kraftig modifisert og hadde en del dupeditter som jeg ikke aner hva er. Men avtrekket og alt var bra det altså (og mye bedre enn på f.eks. en Glock), men jeg har ikke helt fått følelsen for den :)

 

Edit: Jeg har ringt litt rundt til diverse forhandlere, og det ser ut som Intersport i Oslo er de billigste (6.390,- for G17 eller G19). Kanskje det er noen her på kammeret som vil selge sin? Jeg har både penger og godkjent søknad i henda!

Link to comment
Share on other sites

Pssst....Er en brukt Sig Sauer P226 i tilsalgs forumet ;-)

 

Jeg har kikket på innlegget ditt opptil flere ganger i dag 8)

 

Men jeg har svært liten kjennskap til de (har bare skutt en Mosquito) - men en Sig er vel en Sig, stabilt og det er sikkert en grunn til at det er et utbredt tjenestevåpen!

 

SigSauer p226 er i en annen liga enn Mosquito. Selv skjønner jeg ikke at Sig ville sette navnet sitt på Mosquitoen. Har 226 selv og vurderte en Mosquito, men det var bare til jeg fikk se og prøve den. Synes ikke du skal bestemme deg, før du har prøvd en p226.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er veldig klar over at det er to forskjellige verdener. Og jeg utelukker absolutt ikke Sig (P226)!

 

I aften bestemte jeg meg for å stikke på banen og leie en Glock for en siste testing. Det er et veldig godt våpen jeg skyter bra med den. Fikk også prøve sidemannens Beretta 92F. Det var ikke den nyeste, for denne hadde et rundere grep. Men for et fantastisk våpen og avtrekk (den var noe modifisert). Jeg har aldri skutt med den og ikke vurdert den noe spesielt, men denne ga absolutt mersmak.

 

Skjøt også et magasin med Desert Eagle 44, så det å gå tilbake til Glocken igjen var relativt kjedelig :)

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er jo bare veldig bra og underholdende :) SteadyFreddy, gir deg annerkjennende nikk for bevisstheten din, språk er bevissthet, punktum. Og ikke minst humoren; det fins ingenting jeg ler så mye av, som akkurat humor. SirKardinal - tøft bilde, og nei: jeg har ikke dritt under forhuden. Ikke herredritt, analsex med dama er noe annet, om det ikke blir for mye.. friksjon om jeg forteller dette? SteadyFreddy - hvor lenge skal det bevisste selvbedraget ditt vare? Du vet at grunnen til at du ennå ikke vet hva du skal velge, er fordi du ennå ikke har falt ding dong pladask. Du vet at våpenet som venter, fins der ute; det har ikke bommet på ditt århundre og det er ikke Glåkk. Gakk-gakk. Det er noe iskaldt og deilig med Glock, men den er jo for kjedelig for deg - om du da ikke må ha med deg Nytt på Nytt og ikke motstandsløst løper til platebutikken og kjøpe den nye til DDE - konklusjon: Du har ikke funnet den du egentlig vil ha ennå. Og dét du vil ha, lar seg ikke forene med putlete 8.000 - det blir som å prøve å kombinere bilkjøring og fyrverkeri, eller Dame og Fortball. Hode eller Hjerte? Du trenger at begge fylles ift. valg av våpen.

Provoserende, og vennligst mulig, hilsen Finkel.

:wink::):)

Link to comment
Share on other sites

Om tråden var underholdende fra før av, så fikk den i alle fall noe å bryne seg på nå! :)

 

Finkel: Jeg skal ikke legge meg opp i dine bakdøreventyr, men jeg forstår hva du sikter til - om jeg kan tillate meg å bruke det uttrykket på dette forumet; Jeg har ikke helt falt pladask for noen enda. Jeg har tafset, kysset, klinet og følt, men jeg har ikke tatt med noen hjem. Og det er helt korrekt at jeg er bevisst på hva jeg ønsker. Kanskje jeg bare ikke vet det enda?

 

Hadde jeg vært 10 år yngre, hadde jeg nok kjøpt noe av det dyrere og "beste". Men jeg er sikker på at jeg kan finne noe innenfor min satte prisgrense - og om det er brukt, spiller liten rolle. Jeg vil bare skyte og være glad - men samtidig føle at jeg ikke blir helt begrenset av våpenet. Jeg vil si jeg skyter ganske godt etter min erfaring å dømme, men det er fortsatt mange timer og år før jeg i det hele tatt kan gjøre et 100% bevisst valg (og ikke minst kalle meg en stabil skytter). Men veien dit håper jeg blir morsom, givende og ikke minst lærerik.

 

Denne uke skal jeg prøve SIG og gi CZ SP-01 Shadow et nytt forsøk!

Link to comment
Share on other sites

Kjøp det du har lyst og mulighet til. Vill du bytte våpen senere er det jo ikke noe som hindrer deg i det. Eller hvis du har nok aktivitet, kjøpe enda ett våpen som kansje ikke er det du egentligen vill ha men ett som lar deg vinne stevner. :wink:

Hovedsaken er at du skyter med noe :D

Link to comment
Share on other sites

Kommer du på banen på tirsdag skal jeg ta med meg Shadowen min hvis du trenger ett eksemplar å skyte med. Du får strengt tatt mer igjen for pengene dine hvis du kjøper CZ fremfor SIG etter min mening siden begge er dønn treffsikre og er like driftsikkre. Så du betaler mer for at det står SIG på sleiden.

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

hvis 1911 er noe som flyter båten din, så kan vel en 1911 være en mulighet? begrenset magasinkapaitet men, får jo "langmag" til disse også.

Nå er vel "begrenset" magasinkapasitet kun et problem om du skyter praktisk med den (Og da ikke i Classic Dvisision) Det er ikke noen andre skyte programmer som trenger mer en en lite håndfull skudd om gangen. Derimot er singlestack bedre å holde i, selv om jeg har digre labber.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen.

 

Da er letingen blåst av, seilet til topps, både katten og musene er hjemme igjen! Valget falt på H&K USP. Varianten er:

 

Variant 1:
 Double action/single action with "SAFE” position. Control lever (manual safety/decoking lever) on left side of frame.

 

Den er brukt og kostet meg 4.500 kroner med to magasin og koffert. Jeg føler jeg har skutt blink (håhå) med kjøpet: Den ser så og si ikke brukt ut. Ikke en eneste ripe, skramme, eller tegn på slitasje (med unntak av på innsiden av sleidesporene, naturligvis). Den forrige eieren hadde visst bare hatt den i skapet stort sett hele tiden.

 

Hurra!

 

PS: Takk til alle for svar, hjelp og lån av våpen :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...