Jump to content

Forslag til kikkertsikte max kr 5.000.-


troasb

Recommended Posts

Om du vil ha nytt for den prisen, ville jeg valgt leupold vx-r av valgfri forstørrelse, f.eks 2-7x33. Noen modeller blir litt dyrere i Norge, men du kan snike de under 5000 fra andre siden av atlanteren.

Men klart, man får mer optikk for pengene brukt om man stoler på forrige eier.

Link to comment
Share on other sites

Like mange meninger som brukere her på kammeret, men et godt råd må vel være å kjøpe et nyere pent brukt sikte av et av de kjente merkene. zeiss, trijicon, leupold, meopta, burris, bushnell, det er mange og velge i og for 5000 kr får du grei optikk på finn.

Kjøper du brukt får du mer for pengene og kan selge igjen for omtrent samme pris når du får råd til bedre.

2-7 eller 3-9 ser jeg på som greie allroundforstørelse, mitt første allroundsikte var 56mm, men mener persomlig at det var noe strort og bruker 40mm nå.

Er forøvrig veldig enig med varj om leupold vxr 2-7x32 eller event 3-9x40 hvis toppjakt/skumringsjakt teller mer enn rådyr elg.

Link to comment
Share on other sites

Takker for forslag. Kan nok være lurt å se på noe brukt ja. Tittet etter Zeiss på Finn.no, men der var det bare av den dyre varianten. Skal sjekke andre merker også. Men det kan nok være vel så aktuelt med nytt med tanke på betalingsordninger.

 

Jeg tenker meg en kikkert i området 2,5-3 til 8-12 x 40-56mm. Ser Leupold har noen innen for grensen der, men er de noe tess?

Link to comment
Share on other sites

Ser Leupold har noen innen for grensen der, men er de noe tess?

 

Sammenlignet med en brukt zeiss til samme pris, så vil leupold ha trangere bilde og dårligere skumringsegenskaper.

Men du får lys og et svært godt mekanisk design, og for meg gir det en ekstra trygghet å kjøpe nytt.

For jakt i dagslys har jeg ingen problemer med å anbefale leupold. Men om skumringsjakt er en faktor ville jeg funnet en zeiss classic brukt, selv om det virker som om det er langt mellom de. Trolig fordi bruksverdien er så høy i forhold til hva man får for de brukt.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp kjøpt en Tysk Docter kikkert på tilbud til 5000 ( Vanlig pris er 7000). Har gjort en del tester alt og kikkerten er usedvanlig lyssterk. Forst. er 1.5-6 x 40. Eneste ulempen er jeg nå har fått lyst til å bytte de andre kikkertene jeg har.

Kan tenkes at de har noen få til.

Link to comment
Share on other sites

Toppjakt? En brukt Zeiss Conquest 4,5-14x50. De ligger på ca. 4-5 lapper på bruktmarkedet. Ellers hadde jeg nok bare satt på en Conquest 3-9x40 til generell jaktbruk. De finner du brukt til 2.500,- rett som det er. Jeg har begge deler, og er godt fornøyd med dem. Har også en Diavari 3-12x56 LotuTec, så sammenligningsgrunnlaget burde jo være relevant.

 

Sammenlignet en 2,5-10x50 Zeiss Classic med en 4,5-14x50 Zeiss Conquest en kveld for noen år siden. Tilnærmet like skumringsegenskaper, ihvertfall i mine øyne, mens Z-plexretikkelet i Conquesten ble vanskelig å se noen minutter før det ble vanskelig å se Tysk #4'n i Classicen.

 

Uansett: Skal du ha god optikk, og samtidig spare penger? Kjøp brukt! Meopta, S&B, Docter, Swarovski eller Zeiss (og Nikon Monarch Gold) er gode kikkerter, alle sammen, til det bruket du skisserer. Skal du ha noe som er rimelig, brukandes og billig mens du sparer til en skikkelig "glåmetut", ville jeg satt på en Leupold VX-II fra annenhåndsmarkedet. Ny kikkert, god kvalitet og sparebudsjett funker ikke. Det blir for mange kompromisser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...