Jump to content

Kaliber krav til dei 30 treningskudda !


flanged

Recommended Posts

Må plikskudda skytes med et våpen godkjent for jakt?

Selv får jeg mer en nok skudd gjenom dfs stevner, skytterlaget får stevneoppgjør og bruker det som dokumentasjon på minimum 30skudd.

Da skyter jeg med sauer 200 str som er lovlig til jakt.

 

Men hva med praktisk skytere? Da er jo plikskudda unnagjort på første magasinet.......

Link to comment
Share on other sites

Ahhh (ironi er ikke skrudd på så tidlig om morgenen hos meg :lol: )

De som godkjenner prøven der jeg skyter prøven kjenner meg såpass at de vet jeg har skutt 30 treningsskudd (gjerne tre nuller til bak det tallet sånn totalt på 1 år). Men kan jo nevne at det blir ikke med de 5 oppskytingsskuddene jeg brenner av når jeg først kommer på banen :mrgreen: Går mer ammo enn de fleste andre for å si det sånn en ettermiddag 8)

 

Rent praktisk, hvordan dokumenterer man en 30K skudd i året? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Grovkalibret rifle: ligger på rett under 5K skudd i året. Er ikke så aktiv på riflebanen som jeg skulle ønsket.

Resten blir håndvåpen og salong :) Blåser mellom 50 og 100 skudd hver dag med .22lr

 

Var etter at jeg slutta å røyke jeg fant ut jeg heller skulle bruke gryna på ammo at jeg begynte med dette.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt meg bekjent så er det ikke noe sjekk med hva slags våpen/kaliber man skyter trenings skuddene med. Kan heller ikke finne noe krav om dette i noe lovtekst.

Krav til 30 skudd er jo uansett en vits, i det minste burde det vært krav til x antall skudd pr våpen man skal skyte opp med, og da med en egenerklæring på dette. Når man skyter 100vis av skudd på dager hvor man har banen for seg selv så ser jeg ikke noe poeng at man skal stå i kø 2 kvelden for å få lov til å skyte disse 30 treningsskudda.

Men jeg kan ikke se noe forskjell om man skyter disse 30 skudd med en 308 eller en 22lr om man skal skyte opp i et annet kaliber uansett.

Beste er heller å melde seg på et jaktfeltstevne (kan vel også skytes med 22lr?) og få godkjent de 30 skudda der.

Link to comment
Share on other sites

Sitat dirnat:

Obligatoriske treningsskudd

Første del av skyteprøven består av 30 obligatoriske skudd med rifle på

valgfri blink. Dette skal skje over minst to forskjellige dager, med maksimalt

15 skudd godkjent per dag. Geværets kaliber skal tilfredsstille kravet til

anslagsenergi for jakt på en av storviltartene. Det kan ikke benyttes våpentyper som er forbudt til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan vel spandere på å skrive bestemmelsen i sin helhet:

 

Skyteprøven

Den årlige skyteprøven består av to deler.

Personer som skal jakte eller felle storvilt med rifle skal dokumentere, på standardskjema, å ha avlagt tredve - 30 - obligatoriske skudd før skyting mot dyrefigur kan gjennomføres. Riflens kaliber må tilfredsstille anslagsenergikravet for jakt på en av storviltartene. Det er forbudt å benytte våpentyper som er forbudt til jakt, f eks AG-3 o.l. Skytingen må foregå samme jaktår.

For de som ikke deltar i terminfestet konkurranse skal disse skuddene gjennomføres over minst to forskjellige dager med minimum femten skudd pr dag. Dette innebærer at man minimum må avlegge skyteprøven over to dager og at man maksimalt får godkjent 15 skudd per dag. Det er ingenting i veien for at de obligatoriske skuddene kan avlegges over flere enn to dager med mindre enn 15 skudd per dag, så lenge man avlegger 30 obligatoriske skudd totalt. Skyting mot dyrefigur kan gjennomføres samme dag som en avslutter de obligatoriske skuddene.

All terminfestet konkurranseskyting med rifle i regi av lokale lag og foreninger som er tilsluttet Det frivillige Skyttervesen og Norges Jeger- og Fiskerforbund og andre godkjente arrangører godkjennes.

Legg merke til at det er KONKURRANSEskudd som kreves, for å kunne få dokumentert 30 treningsskudd på en gang gjennom aktivitet. Og det skal kunne dokumenteres - ta med kortet, og få arrangørlaget til å bevitne. Men for Rausheims eget skytterlag er jo ikke det nødvendig - de vet jo hvem som har deltatt i lagets interne konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

All terminfestet konkurranseskyting med rifle i regi av lokale lag og foreninger som er tilsluttet Det frivillige Skyttervesen og Norges Jeger- og Fiskerforbund og andre godkjente arrangører godkjennes.

Alle forhåndsannonserte interne klubbstevner i lag innen DFS og NJFF teller altså for de 30 obligatoriske. Da kan man møte opp med sin Sauer i 6,5 x 55, selv om man skal jakte og foreta selve oppskytingen med en 9,3 x 62, hvis jeg har forstått det rett.

Skyter seøv åpne aproberte stevner gjennom året, og kommer litt på siden av dette, som mange andre.

Link to comment
Share on other sites

Hva er "konkuranseskudd"? Finnes det en definisjon? Hvis ikke kan jo hvem som helst, med rette, hevde at de konkurerer. Videre skal skytingen være terminfestet. F.eks ved at det står på ei tilgjengelig terminliste at hver fredag og mandag fra 1. april til "langt-utpå-høsten" arrangeres det storviltskytekonkuranse på Elgmyra skytebane.

Link to comment
Share on other sites

@flatin

 

Kan du lese norsk :?:

 

:arrow:§ 18. Obligatorisk skyteprøve

Ingen har adgang til å drive jakt og felling av storvilt med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår. Skyteprøven består av to deler.

Det skal først gjennomføres 30 obligatoriske skudd på valgfri blink. Deretter skal det for hver rifle som skal benyttes under jakt og felling av storvilt skytes 5 skudd mot dyrefigur godkjent av Direktoratet for naturforvaltning. For hver rifle med flere løp må det for hvert løp som skal benyttes til jakt eller felling av storvilt skytes 5 skudd mot dyrefigur.

 

§ 19. Arrangør av skyteprøve

Skyteprøven skal gjennomføres på permanent, offentlig godkjent skytebane, unntatt er terminfestede feltstevner. Standplassen må være overbygd. Skytingen skal gjennomføres under ledelse av ansvarlig skyteleder.

Skyteprøven kan arrangeres og ledes av lokale lag og foreninger som er tilsluttet Det Frivillige Skyttervesen eller Norges Jeger- og Fiskerforbund. Andre som disponerer skytebane kan etter søknad til Direktoratet for naturforvaltning bli godkjent som arrangør. Skyteprøven skal være åpen for enhver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...