Jump to content

Hvor godt pusser dere ?


Niclas

Recommended Posts

Som sakt hvor godt pusser dere?

 

Grunnen til at jeg spør er at når jeg har vært og skyti går det fort en time per pipe før jeg er fornøyd,pussing er vel ikke favoritt hobbyen min så finnes det noen enklere løsninger som gjør ting raskere så tar jeg gjerne i mot dem :D

Jeg pusser til det er REINT,ingen mantel eller krutt rester hver gang.

Det jeg gjør er at jeg drar igjennom et par drag med olje på banen eller fyller løpet med forrester skum,dette hjelper at ting setter seg mindre,når jeg kommer hjem pusser jeg løpet greit og fyller med forrester skum,lar det stå noen timer også pusser jeg med en kombinasjon mellom KG 12,Ballistol,Tetragun cobbersolvent,Proshot kobbersolvent,dette varierer hvor ille det er.

Manteler er det største hatet og i ei spesiell pipe :evil: .

 

Hører om gutter som fyller løpet med forrester skum på banen og drar i mellom et par padder når de kommer hjem og det er gullendes rent,er det virkelig så enkelt for noen av dere eller har vi litt forskjellig syn på hva reint er ?

 

Hva gjør dere?

Pusser det nesten bra og tar et røsk innimellom?

Helt reint hver gang?

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påberope meg å være noen ekspert, men jeg pusser mindre og mindre. Skyting på skytebane pusser jeg ikke etter lengre, men etter jakt i fuktig vær pusser jeg over børsa.

 

I løpet av høsten så pusser jeg løpet skikkelig kanskje ett par ganger. Har ikke merket noe negativt med redusert pusseaktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Denne du mener?

 

Bore%20foam_medium.jpg

 

Forrest Bore Foam tar kruttrester og mantel mens du drikker kaffe eller lader opp igjen patronkofferten ;).

 

Bruker Forrest-skummet når det begynner å bli mantel. Den er også en fin mantelpåviser, ettersom skummet blir blått dersom det er mantel i pipa. Jeg vasker pipa med rødsprit eller bremserens før og etter skumming, og setter inn løpet med en eller annen god olje etterpå. Når skummet får gjøre jobben sin ordentlig, blir pipa rett og slett ren.

Link to comment
Share on other sites

Nå står det 3 steder at jeg bruker Forrester skum så bruker det og det er vel noe av den beste "snille" pussemiddelet man får.

Jeg pusser løpene mine til jeg ikke får noe mere farve på paddene mine med flere solventer så ser på de som ganske reine men jeg sliter med og få de så bra.

Dere har kansje rett i at det ikke er noe vits i og være så petimeter,tenker bare at det vil bli fort ille hvis man lar det bygge på seg men mulig dere har rett.

Ønsker i værtfall og ha presisjonen best mulig men hvis man kan ha det uten og pusse så mye så HALLEJUA :D

Venter og høre flere erfaringer men høres ut som dere er ganske enig.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke det får bygge seg opp med så mye dritt. Det sørger neste skudd for.

 

Børsisen anbefaler å dra gjennom løpet med oljelapp mens det ennå er varmt. Dette hindrer fukt å komme ned i mikroporene i metallet og hindrer derved korrosjon.

 

Om løpet mantler i en slik grad at presisjon påvirkes er det jo greit å gjøre noe med det, ellers ser jeg ikke hensikten med å drive og fjerne kobberfargen fra bommene.

Link to comment
Share on other sites

Dra gjennom bronsjebørste med våpenoje 5-6 ganger etter skyting og ett par lapper for å tørrpusse etter det, og det holder. Ta en litt grundigere puss hver 300 skudd med mantelfjerner. Det er i alle fall noe i den duren representanten til Norma sin stand på landskytterstevnet anbefaler. Selv bruker jeg bare pussesnor på jaktrifla mi visst jeg har skutt bare ett skudd eller to. Så tar jeg en litt grundigere puss visst jeg har vært ute i dårlig vær og etter endt jaktsessong.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Om man har et fint jamt lag med mantel i løpet så beskytter dette selve løpet og det varer lengre.

Bruk bronse børste forsiktig 2-3 ganger gjennom løpet i kulens retning etter hver skyting.

Ellers så er det vanlig puss med Super 1 Våpenolje.

for hver 300skudd 20-25 repetisjoner med bronsebørsten..

Dette fungerer for meg..

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusser ekstremt sjelden. Etter skyting fyller jeg pipa med Forrest skum og lar det stå en dag før jeg kjører gjennom børsta, en 10-12 pusselapper og ferdig med det.

Idag kom jeg på at jeg hadde glemt å pusse etter jeg fylte pipa med skum for en 2-3 uker siden. Kjørte gjennom børsta, noen lapper og satte meg i bilen.

 

Skrudde opp på 974 meter og skjøt et pusseskudd. Traff litt for høyt. 5 skudd etterpå satt det en ok treskuddsklyse på plata.

Kneppa opp på 1055 og lå å skjøt rundt en 30X30 alt ettersom hvor mye vinden føkka. Fikk inn to treff før KnuteriK felte plata nedi lyngen.

Stilte ned på 674 meter og skjøt 15 skudd , 1 bom som var min feil.

 

Ser ingen grunn til å kaste bort tid på pussing. Bedre å ladde ammo.

Link to comment
Share on other sites

I løpet av jakta pusser jeg ikke rifla stort. Drar gjennom med boresnake bare. Dette gjelder både etter skytbanetur eller skogstur. Har det vært bløtt, drar jeg over med olje og tørker av der jeg kommer til. Ellers drar jeg gjennom løpet med oljefille en gang i måneden eller så. Kommer an på hvor mye jeg har skutt. "Tør" ikke pusse løpet så nøye om jeg skal på jakt rett etter. Hører om de såkalte "pusseskuddene" og at det fort kan komme en flue eller to om man har vært nøye. Kan ikke se jeg har merket så mye til akkurat det selv, men for å være sikker, forblir børsa like upusset som sist! Er det en stund til neste jakttur, kan det hende jeg gjør en mer nøye jobb. Må bare se på kalenderen først for å forsikre meg om at jeg har tid til en tur på skytebanen før neste tur etter levende vesener.

 

Et par ganger i året, bruker jeg også mantelfjerner og går over børsa veldig grundig ellers. Først i romjula, for da har jeg tid, og tar en runde på skytebanen før evt toppjakt eller revejakt på nyåret. Føler det er greit å skyte inn på nytt da. Andre gangen blir i august, før høstens jakt begynner. Merket forresten til dette såkalte pusseskuddet med .222'en før i høst etter at jeg hadde brukt mantelfjerner. Skulle skyte inn børsa etter stokkbytte og tok likegodt rifla et seriøst tak, med blant annet mantelfjerner. På sju serier var seks av dem fra 10 - 15 mm, mens den første serien var på 25 mm. To tette og en flue. Flua var det første skuddet. Ikke fæle spredningen, men pusseskuddteorien stemte kanskje?

 

Hagla lever litt mer usunt. Den pusser jeg ikke fælt mye... Går over med olje og tørker av litt nå og litt da for å unngå den verste rusta. Dette er en gammel, billig hagle fra 1980-tallet. Hadde sikkert vær mer nøye med ny halvauto eller gammel klassiker ala Merkel...

Link to comment
Share on other sites

Det spørs på hvor mange skudd som avfyres, hvordan kvalitet det er på ammoen og på hvordan våpentype det er.

Halv autoen pusses endel (hver andre uke ca, mindre om det ikke blir mengdeskyting aka 200-300 skudd) da det blir bruks tjære ammo aka russisk i den på treninger.

Men er det med boltrifla og det blir rundt 30 skudd så blir det oljet litt når det trengs og drar igjennom løpet av og til (hver andre-tredje måned) da dette ikke trenger like mye pleie som halv auto gjør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...