Jump to content

Erfaringer med Hawke kikkertsikte? *Med bilde av innskyting*


Kjetil-A

Recommended Posts

Det var da voldsomt til å legge hodet på blokka :shock:. Slike spørsmål skal man stille FØR man kjøper, og ikke etterpå :lol:.

 

Hawke er vel akkurat det det er... billig. Erfaringer kommer du til å få sjøl, i tida som kommer. Det kan gå riktig så bra, det kommer an på hva du forventer av et kikkertsikte. Jeg hadde IKKE kjøpt det, men det er meg :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vet det :oops: Kan nesten si jeg kjøpte skinnet før bjørnen var skutt. Hehe. Men betalte ikke mer enn 1100 for kikkertsikte og leopold baser og ringer. Følte det var et greit tilbud. Jeg er relativt nybegynner med dette og er jo student, så måtte kjøpe kikkertsikte som passa til økonomien.

Du skriver at du ikke ville kjøpt det, kan du gå litt i dybden på hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

At jeg ikke ville kjøpt et Hawke-sikte, eller Fontaine, eller shirestone, eller prohunt, eller tasco, eller BSA, eller hva de nå heter, alle sammen, er rett og slett at jeg er lei av dårlig optikk. Sikter som dugger innvendig, hvor retikkelet løsner, hvor justeringstårnene blir med dekselet ut når du skrur det av, hvor retikkelet blir med zoom-ringen rundt, osv...

 

Jeg liker i tillegg at man ser litt av det man skal skyte på dersom man har sola imot. Det kan du ikke med noen av de overnevnte kikkertene. Ikke de av dem jeg har prøvd, ihvertfall. Du må selvsagt kjøpe kikkert etter lommeboka, det skulle bare mangle. Og du har ikke blitt SÅ lurt, ettersom du fikk med montasjer (i stål, håper jeg).

 

Det er bare ett ankepunkt til det å kjøpe billige kikkerter for å spare penger: Den ordentlige kikkerten blir nøyaktig så mye dyrere som det den billige kosta, det tar bare litt tid før det går opp for den lykkelige kikkerteier. Dessuten er ikke en bra kikkert nødvendigvis så mye dyrere, du må bare lete litt etter en bra, brukt en.

 

Men som tidligere sagt: Det kan gjerne gå bra. Ihvertfall en stund :wink:. Uansett: Lykke til med ny kikkert på børsa. Håper virkelig at den funker for deg og ditt behov. Om den gjør det, så skal du bare bruke den og være glad og fornøyd med utstyret ditt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vet det :oops: Kan nesten si jeg kjøpte skinnet før bjørnen var skutt. Hehe. Men betalte ikke mer enn 1100 for kikkertsikte og leopold baser og ringer. Følte det var et greit tilbud. Jeg er relativt nybegynner med dette og er jo student, så måtte kjøpe kikkertsikte som passa til økonomien.

Du skriver at du ikke ville kjøpt det, kan du gå litt i dybden på hvorfor?

 

 

Du er ikke den første som må handle sikter etter lommeboka. Jeg har stilt meg laglig til kritikk av mitt Jahtijakt sikte på 2.5-10x50 jeg også. Kosta meg hele 900,- Så langt er nå jeg veldig fornøyd jeg da, men har jo ikke fått testa det i all slags møkkavær enda. Den har ihvertfall ikke treffpunktforandring fra minste til største zoom, og den er klar som dagen helt ut i kantene, korset er opplyst i midten, lysstyrken har 11 trinn, og funker 110% fra sol og til det er helt mørkt, uten at det er skjennerende.

 

Den så såpass lyssterk at nå må øya melde pass før siktet. Med det gamle siktet var det omvendt. Ønsker deg lykke til med siktet.

 

PS: dyrt er ikke alltid best, og billig er sjelden så dårlig som enkelte skal ha det til. Men jeg kjenner ikke til dette spesifikke siktet, så det er sagt.

 

Edit: glemte å få med meg at jeg har null problemer med sola midt i trynet, hvis jeg får skygga for sola mtp. øya. Kikkerten er like klar.

Link to comment
Share on other sites

Tja..hva kan man si...

Bror min har hatt 2 av nevnte siktet på ei 30-06. Dem fungerer, men det er det. Grunnen til at han har hatt 2 stk på 3 mnd er pga en skjevhet i montasjene som la et svakt press på røret. Dette tålte det DEFINITIVT ikke.

 

Optikken er ikke horribel, men trådkorset løsnet på begge. Treff punkt forandring fra lav til full forstørrelse og da han skrudde forstørrelsen opp eller ned så ved ende stopp fulgte trådkorset med sideveis.

 

Men da han ikke rørte forstørrelsen satt da skuddene der dem skulle. :lol:

 

ps: Bug sport i Sverige skulle sende tilbake hele partiet pga at det var vesentlig dårligere enn dem de fikk sendt opp for testing osv...tenkte jeg bare skulle nevne det.

Link to comment
Share on other sites

Og du har ikke blitt SÅ lurt, ettersom du fikk med montasjer (i stål, håper jeg).

 

Jada, stålmointasjer i fra leopold :mrgreen:

 

Optikken er ikke horribel, men trådkorset løsnet på begge. Treff punkt forandring fra lav til full forstørrelse og da han skrudde forstørrelsen opp eller ned så ved ende stopp fulgte trådkorset med sideveis.

 

Dette med forstørrelsen fikk jeg klar beskjed av butikken jeg kjøpte den i at ikke skulle skje, så skjer det får de den tilbake igjen med :twisted:

 

Det med trådkorset må jo være en garantisak :?:

Link to comment
Share on other sites

jeg har i allefall lært leksa mi!har hatt norconia luxusline 2,5-12x56 og måtte teste et jahitijakt 2,5-10x50,og en nikko stirling 3-9x40......for å si det slik:NÅ SITTER DET EN ZEISS 8X56 PÅ BØRSA!og der blir den sittende!jeg har sagt at det var det samme hva man toppet rifla med før,men jeg bøyer meg i støvet,og sier at jeg tok feil!

når det gjelder optikk er det en regel som gjelder...man får det man betaler for! :roll:

Link to comment
Share on other sites

At jeg ikke ville kjøpt et Hawke-sikte, eller Fontaine, eller shirestone, eller prohunt, eller tasco, eller BSA.

 

Vel, syns det var litt stygt gjort å plassere Fontaine i denne klynga.

Jeg har brukt min Fontaine 3-9x40 i snart 6år, under tøffe forhold, den har fått noen kakk, men den er like god som ny.

Jeg har også brukt den under måneskinnsjakt og skumringsjakt uten problemer. En gang lå jeg og en kompis side om side og kikka på hjorten under brunsten, jeg med min usle Fontaine, og han med sin 5 ganger dyrere Zeiss, det stod to bukker på bøen, og jeg spurte om han trodde at titaggeren var så mye lettere en tolvtaggeren, han svarte : hvilken er tolvtaggeren? Ser du at det er to bukker? Jeg ser såvidt dyra.

 

Jeg skal snart kjøpe meg ny kikkert, ikke fordi jeg trenger det, men fordi jeg har lyst, og vil unne meg det.

Det blir nok enten Khales, Meopta eller Swarovski. :D

Link to comment
Share on other sites

Hjortefot.com skreiv :

En gang lå jeg og en kompis side om side og kikka på hjorten under brunsten, jeg med min usle Fontaine, og han med sin 5 ganger dyrere Zeiss, det stod to bukker på bøen, og jeg spurte om han trodde at titaggeren var så mye lettere en tolvtaggeren, han svarte : hvilken er tolvtaggeren? Ser du at det er to bukker? Jeg ser såvidt dyra.

 

Det problemet du beskriv her, kan like mykje være augene til kompisen din som er problemet, eller at han har eit sikte/forstørring, som ikkje augene hans takler. Trur ikkje du skal påstå at Fontaine er på lik linje eller betre enn Zeiss.

At du har god erfaring med Fontaine, det kan være, du kan ha fått ein som faktisk dei har vært heldig med. Men Fontaine, har eg høyrd mykje dårlig om. Var på nippet til å kjøpe et sjølv, men nesten alle eg snakka med hadde dårlig erfaring med det. Det einaste eg høyrde som var tilfredsstillande, var at optikken var forholdsvis fin og klar. Og det har eg faktisk sett sjølv også, det eg kikka gjennom var veldig bra optisk. Men ikkje heilt på lik linje med min Meopta, men like bra/kanskje betre enn det Bushnell siktet mitt.

 

 

Når det gjeld billige sikter, så er vel det eg har høyrd ubetinga mykje skryt om, Bushnell/Leupold sine billig serier, som kjem best utav. Men pga prduksjon i Kina/Asia, har ein fått ein del sikter dei siste åra, som slettes ikkje er så verst optisk. Men kvaliteten og holdbarheita er det ein del som ikkje klarer å opprettholde kvaliteten på.

Link to comment
Share on other sites

jeg har i allefall lært leksa mi!har hatt norconia luxusline 2,5-12x56 og måtte teste et jahitijakt 2,5-10x50,og en nikko stirling 3-9x40......for å si det slik:NÅ SITTER DET EN ZEISS 8X56 PÅ BØRSA!og der blir den sittende!jeg har sagt at det var det samme hva man toppet rifla med før,men jeg bøyer meg i støvet,og sier at jeg tok feil!

når det gjelder optikk er det en regel som gjelder...man får det man betaler for! :roll:

 

 

Hei. Siden jeg nå har kjøpt et sånt sikte, så lurer jeg fælt på hva du fikk problemer med ? Hva må jeg holde øye med på dette siktet ?

Link to comment
Share on other sites

Hjortefot.com skreiv :
En gang lå jeg og en kompis side om side og kikka på hjorten under brunsten, jeg med min usle Fontaine, og han med sin 5 ganger dyrere Zeiss, det stod to bukker på bøen, og jeg spurte om han trodde at titaggeren var så mye lettere en tolvtaggeren, han svarte : hvilken er tolvtaggeren? Ser du at det er to bukker? Jeg ser såvidt dyra.

Det problemet du beskriv her, kan like mykje være augene til kompisen din som er problemet, eller at han har eit sikte/forstørring, som ikkje augene hans takler. Trur ikkje du skal påstå at Fontaine er på lik linje eller betre enn Zeiss.

At du har god erfaring med Fontaine, det kan være, du kan ha fått ein som faktisk dei har vært heldig med. Men Fontaine, har eg høyrd mykje dårlig om. Var på nippet til å kjøpe et sjølv, men nesten alle eg snakka med hadde dårlig erfaring med det. Det einaste eg høyrde som var tilfredsstillande, var at optikken var forholdsvis fin og klar. Og det har eg faktisk sett sjølv også, det eg kikka gjennom var veldig bra optisk. Men ikkje heilt på lik linje med min Meopta, men like bra/kanskje betre enn det Bushnell siktet mitt.

 

 

Når det gjeld billige sikter, så er vel det eg har høyrd ubetinga mykje skryt om, Bushnell/Leupold sine billig serier, som kjem best utav. Men pga prduksjon i Kina/Asia, har ein fått ein del sikter dei siste åra, som slettes ikkje er så verst optisk. Men kvaliteten og holdbarheita er det ein del som ikkje klarer å opprettholde kvaliteten på.

 

 

Det er i en sånn situasjon man skulle byttelånt kikkert/rifle i 5 min. og sett hva dere mente om hverandres kikkerter. For det kan som sagt være øya som sliter.

 

Jeg fikk lov til å se i kikkerten til Graahund da han hadde meg med på en opplæringsrunde(jeg hadde ikke med våpen) i jaktfelt. Tusen takk, en gang til Bård :D Jeg så absolutt ingen streker eller prikker(doter) inni det siktet. Det var bare et rundt åpent høl. Så jeg følte meg passe dum da jeg spurte åssen retikkel han egentlig hadde. Men jeg hadde ikke sjans. Men på den andre siden, så var jo alt jeg sikta på helt klart og fint. Så jeg skjønte ikke det der jeg. Men i frykt for å drite meg ut, så sa jeg ikke noe mer om det.

 

PS: jeg bruker ikke briller, og ifølge optiker, så trenger jeg det ikke heller.

Link to comment
Share on other sites

har en hawke som nå ligger slengt oppi ei rotekasse. blei kjøpt i naua, og brukt til oppskyting. Fant ut at ved transport på ugjevn grusvei, flytta siktet gjerne treffpunkt, noe ein kompis av meg fekk erfare på det dårlige viset når ha lånte sikte på jakt(han også i naua).

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si jeg bekymrer meg litt for siktet jeg gått til innkjøp av :( Ved første sak hvor trådkorset løsner, treffpunkt forandring ved zoom, treffpunktforandring ved å klikk den opp - til venstre - ned og til høyre igjen, så får butikken den tilbake. Jeg ble lovet at dette ikke skulle forekomme med dette kikkertsiktet. Ja, jeg forstår jo at ved å være i det lavere pris sjiktet at den nødvendigvis har den beste optikken, at den kansje ikke er fullt så god i motlys som de dyre og at slike ting som dette spiller inn. Men jeg forventer likevel at den ikke blir ødelagt med en gang, og forventer at den faktisk virker som lovet hvertfall.

 

Nå har jeg dessverre ikke kommet lengre enn at jeg har fått skutt det sånn halvveis inn enda, så jeg får jo håpe på det beste videre :mrgreen: Må vel ta meg turen opp på banen først kommende søndag å få testa litt til tenker jeg 8)

Link to comment
Share on other sites

Idag tok jeg meg turen opp på skytebanen for å prøve å skyte inn kikkertsiktet skikkelig. Som dere ser under her så synes jeg skuddene ble litt mye spredt. De var kun på de tre første skuddene jeg endret på klikkene.

Etter første skudd klikket jeg 16 opp, etter andre skudd klikket jeg meg 6 ned igjen. Etter 3 skudd så lå jeg igrunnen relativt midt i.

Så skjøt jeg skudd 4 og 5, de lå plutselig litt utenfor midten igjen. Litt lenger ned og til venstre. Prøvde meg på nytt uten å endre noe på siktet og skjøt skudd 6 og 7. Som dere ser her ligger det ene skudde rett uten for det sorte på venstre side, men skudd 7 ligger igjen midt i.

Og slik fortsatte det egentlig resten av skuddene. (Jeg prøvde også å zoome inn for å sjekke om det ga noe treffpunkt forandring, men tror ikke det var noe særlig forandring i forhold til minste forstørrelse).

 

Skyting_24_08_08.jpg

 

Så har jeg noen spørsmål. Hva kan det ha seg at det ble slik som dette?

  • Er det meg som skytter?
  • Er det rifla?
  • Er det kikkertsiktet?
  • Er det ammunisjonen?
  • Eller var dette fakstisk ikke så dårlig skyting som jeg selv føler?

Link to comment
Share on other sites

Idag tok jeg meg turen opp på skytebanen for å prøve å skyte inn kikkertsiktet skikkelig. Som dere ser under her så synes jeg skuddene ble litt mye spredt. De var kun på de tre første skuddene jeg endret på klikkene.

Etter første skudd klikket jeg 16 opp, etter andre skudd klikket jeg meg 6 ned igjen. Etter 3 skudd så lå jeg igrunnen relativt midt i.

Så skjøt jeg skudd 4 og 5, de lå plutselig litt utenfor midten igjen. Litt lenger ned og til venstre. Prøvde meg på nytt uten å endre noe på siktet og skjøt skudd 6 og 7. Som dere ser her ligger det ene skudde rett uten for det sorte på venstre side, men skudd 7 ligger igjen midt i.

Og slik fortsatte det egentlig resten av skuddene. (Jeg prøvde også å zoome inn for å sjekke om det ga noe treffpunkt forandring, men tror ikke det var noe særlig forandring i forhold til minste forstørrelse).

 

Så har jeg noen spørsmål. Hva kan det ha seg at det ble slik som dette?

  • Er det meg som skytter?
  • Er det rifla?
  • Er det kikkertsiktet?
  • Er det ammunisjonen?
  • Eller var dette fakstisk ikke så dårlig skyting som jeg selv føler?

 

 

Det kan være deg. Hvis du ikke legger børsa eksakt likt hver gang, altså at kikkerten f.eks. havner litt skeivt, så kan dette skje. Det skal ikke mer til.

 

Det kan selvfølgelig være at rifla ikke går helt jevnt.

 

Tja, det kan jo også være at kikkerten ikke er helt stabil. Har du f.eks. sjekka at alle skruer til kikkerten er skikkelig skrudd til ? Da jeg fikk igjen rifla mi fra børsemaker som hadde montert kikkert og lyddemper, så var kikkerten det jeg kaller løs. Kunne skru flere hele runder på alle skruene. Da ble jeg litt forbanna, kjente jeg.

 

Det kan også være ammoen. Særlig hvis dem var fra forskjellige lot'er. Forskjellig vekt, ladning, kule osv. Det er så mye som kan spille inn. Var det f.eks. sidevind.

 

Og egentlig så synes jeg ikke at denne skytinga stinka så fælt. Har du brukt benk, eller frihånd ? Det har også mye å si for vurdering av skuddsamlinger.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være deg. Hvis du ikke legger børsa eksakt likt hver gang, altså at kikkerten f.eks. havner litt skeivt, så kan dette skje. Det skal ikke mer til.

 

Når du sier det kan det godt tenkes det er meg (det er vel kansje størst sjangs for dette?). Jeg brukte tofot idag (med vugge), og kan godt hende jeg rifla ble liggende litt skjevt når jeg skjøt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har Fontaine selv jeg, riktignok på en .17hmr. Men etter at jeg dro frem rifla en kveld for å kike litt på den, så falt kikkertsiktet av og rett i gulvet! (montert av fagfolk i en våpenbutikk i Haugesundsområdet). Men kikkerten tålte trøkket den, ingen ulyder ved risting, og retikkelet sitter på plass der det skal. Ikke merke i den engang. Neste gang skal jeg ihvertfall montere det selv, er jo ikke akkurat rakettforskning heller.

 

Synes Fontaine hadde videre synsfelt enn Leupold, som jeg sammenlignet med. Har selv Leupold på storviltrifla. Har ikke brukt Fontaine utpreget mye enda, men nok til å være fornøyd sålangt.

Link to comment
Share on other sites

Nå kom denne tråden opp igjen ja :D

 

Da kan jeg jo fullføre det jeg begynte med, med å si at jeg kvitta meg med kikkertsikte. Etter bare noen få runder på banen fikk jeg nesten treffpunktforandring på hvert skudd jeg skjøt. Lurer på om jeg ga det bort til en som drev med paintball faktisk. Hehe.

 

I hvilken "klasse" ligger fotaine i?

Link to comment
Share on other sites

jeg har i allefall lært leksa mi!har hatt norconia luxusline 2,5-12x56 og måtte teste et jahitijakt 2,5-10x50,og en nikko stirling 3-9x40......for å si det slik:NÅ SITTER DET EN ZEISS 8X56 PÅ BØRSA!og der blir den sittende!jeg har sagt at det var det samme hva man toppet rifla med før,men jeg bøyer meg i støvet,og sier at jeg tok feil!

når det gjelder optikk er det en regel som gjelder...man får det man betaler for! :roll:

 

 

Hei. Siden jeg nå har kjøpt et sånt sikte, så lurer jeg fælt på hva du fikk problemer med ? Hva må jeg holde øye med på dette siktet ?

 

hvilket av dem?

hvis det er jahitien du mener,så hold øye med treffpunktførandringer,ved forstørrelse skifte,når børsa har stådd i ro noen dager,om retikklet løsner og om justerings knappene,og lysknappen løsner og bare faller av...alt dette skjedde hos meg...når jeg ikke kan stole på om jeg treffer vilt 3 timer etter at kikkerten er innskutt,da kan jeg likeså greit drite i å gå på jakt....å det gidder jeg ikke,og derfor sitter det en zeiss på rifla. :D

Link to comment
Share on other sites

Har Fontaine selv jeg, riktignok på en .17hmr. Men etter at jeg dro frem rifla en kveld for å kike litt på den, så falt kikkertsiktet av og rett i gulvet! (montert av fagfolk i en våpenbutikk i Haugesundsområdet). Men kikkerten tålte trøkket den, ingen ulyder ved risting, og retikkelet sitter på plass der det skal. Ikke merke i den engang. Neste gang skal jeg ihvertfall montere det selv, er jo ikke akkurat rakettforskning heller.

 

hatt temmelig samme opplevelse på den butikken. monteringa endte med at våpenet ikke gikk i lås og var farlig å bruke! tonen ved reklamasjon gjør at jeg drar andre plasser for å kjøpe våpen osv og advarer alle..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...