Jump to content

Erfaringer med Hawke kikkertsikte? *Med bilde av innskyting*


Kjetil-A

Recommended Posts

Det var da voldsomt til å legge hodet på blokka :shock:. Slike spørsmål skal man stille FØR man kjøper, og ikke etterpå :lol:.

 

Hawke er vel akkurat det det er... billig. Erfaringer kommer du til å få sjøl, i tida som kommer. Det kan gå riktig så bra, det kommer an på hva du forventer av et kikkertsikte. Jeg hadde IKKE kjøpt det, men det er meg :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vet det :oops: Kan nesten si jeg kjøpte skinnet før bjørnen var skutt. Hehe. Men betalte ikke mer enn 1100 for kikkertsikte og leopold baser og ringer. Følte det var et greit tilbud. Jeg er relativt nybegynner med dette og er jo student, så måtte kjøpe kikkertsikte som passa til økonomien.

Du skriver at du ikke ville kjøpt det, kan du gå litt i dybden på hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

At jeg ikke ville kjøpt et Hawke-sikte, eller Fontaine, eller shirestone, eller prohunt, eller tasco, eller BSA, eller hva de nå heter, alle sammen, er rett og slett at jeg er lei av dårlig optikk. Sikter som dugger innvendig, hvor retikkelet løsner, hvor justeringstårnene blir med dekselet ut når du skrur det av, hvor retikkelet blir med zoom-ringen rundt, osv...

 

Jeg liker i tillegg at man ser litt av det man skal skyte på dersom man har sola imot. Det kan du ikke med noen av de overnevnte kikkertene. Ikke de av dem jeg har prøvd, ihvertfall. Du må selvsagt kjøpe kikkert etter lommeboka, det skulle bare mangle. Og du har ikke blitt SÅ lurt, ettersom du fikk med montasjer (i stål, håper jeg).

 

Det er bare ett ankepunkt til det å kjøpe billige kikkerter for å spare penger: Den ordentlige kikkerten blir nøyaktig så mye dyrere som det den billige kosta, det tar bare litt tid før det går opp for den lykkelige kikkerteier. Dessuten er ikke en bra kikkert nødvendigvis så mye dyrere, du må bare lete litt etter en bra, brukt en.