Jump to content

Drivjakta Polen 2012


358 Win

Recommended Posts

Etter 7 år på drivjakt i Polen med danske og Norske reiseselskap fant vi ut at prisene ikke lenger stod i forhold til det vi fikk. Via en polsk bekjent fikk vi kontakt med en person som organiserte drivjakter og andre jakter i Polen. Vi reste ned 5/11 til Polen for 5 dagers drivjakt. Vi skulle egentlig jaktet 4 dager men en måned før vi reiste fikk vi en e-post fra SAS om at de ikke lenger hadde avganger den dagen vi skulle hjem. Dermed fikk vi en 5. jaktdag.

Vi jaktet sør i Polen , i kupert terreng som gikk helt opp i 1200 meters høyde , men også i jordbrukslandskap på flat mark.. Vi kunne skyte alt av villsvin , hjort -hind og kalv, samt rådyr hodyr og kalv. Den ene dagen kunne vi også skyte muflon.

Kort fortalt hadde vi bra med dyr 4 av dagene, den femte var det stiv kuling oppe i fjellene og denne dagen resulterte i kun 2 dyr men ble sett store mengder hjort . Til sammen på de 5 dagene skjøt vi 78 dyr , mest villsvin og hjort. Noen av dagene tøt det med hjort i de bratte liene men det var ikke så veldig mye svin pga at det fortsatt var store arealer med mais som ikke var høstet og grisen dermed befant seg der.

I ar måtte hver og en melde seg på og betale jakten til Polen, pga av loven om formidling eller salg av reiser , men neste år er vi 2 mann som oppretter en avdeling av den Polske jaktformidleren i Norge slik at vi kan organisere hele jakten slik at det ikke blir så mye bryderi for de som skal være med. Vi må derfor også bli medlem av reisegarantifondet, men det er jo en betryggelse for alle som skal med.

Vi har allerede booket drivjakt neste år , en 3 dagers og en 4 dagers rett etter hverandre slik at de som skal med kan også jakte i 7 dager i strekk hvis noen skulle ønske dette .

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange var med på jakta?

Vanskelig å si om 78 dyr på 5 dager er bra eller dårlig hvis man ikke vet antall jegere. :winke1:

Prisen på drivjakt i Øst Europa varierer så mye at det nesten er umulig å sammenligne. Har sett priser fra kr. 450 pr. dag og oppover til kr. 6.000 pr. dag. Det er så mange plusser og minuser at det er umulig å sammenligne. Et dyr pr. jeger pr. dag er bra, et uttrykk som blir brukt mye.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen dyr med i pris eller kun avskytning etter prisliste fra første skudd?

Vi reiser ned til Slovakia på onsdag (21/11) og der er det 4 dyr inkludert. Dette er da mindre dyr,og trofedyr felles etter prisliste (som likevel er ca 1/3 av mange andre operatører sine).

 

For meg er det den totale pakka som avgjør hvor fornøyd jeg er etter en tur. Antall felt vilt kan variere og dette har man ikke noen garanti for, men det sosiale opplegget rundt er vel så viktig. Dette betaler jeg gjerne noen tusen ekstra for.

Blir man stuet bort i ei hytte ei uke uten muligheten for å se/oppleve landets kultur vil dette for meg bli en fiaskotur uansett om jeg har skutt flust med vilt eller ei. Å ligge på ei koie og høre på jakthistorier kan jeg gjøre her hjemme.

 

Kommende tur for oss er spekket med kulturelle innslag hele veien både mellom øktene og på kveldstid. Nå begynner jeg å glede meg 8)

Link to comment
Share on other sites

Sosiale opplegg ja. Vi bodde på hotell , stod opp halv 5 hver dag , frokost kl halv 6 og reiste ut til terrenget 6. Jaktet frem til skumring hver dag og kjørte tilbake til hotellet og var der i 18 tida. Middag 19.00 som varte til ca 21.00, Da var de fleste så stup trøtte at de gikk rett i seng. De seigeste var oppe til 23.00.

Dette er jakt for de som kun reiser for å jakte , ikke for noe annet.Fri avskyting av overnevnte arter. Hjortebukker og muflonvær må skytes etter prisliste , rådyrbukk er fredet og kan ikke skytes så single rådyr blir det automatisk holdt igjen på hvis man ikke tydelig ser at det er geit eller kje.

Denne turen kom på ca 19 for 5 dagers jakt, en 4 dagers ca 16. Sist jeg reiste med et anerkjent selskap kostet en 4 dagers 21500.- for akkurat samme opplegget og ca samme resultat

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kriteriene for om en drivjakt har vært god, eller har stått til forventningene, dreier seg mer om en hva som ligger av felt vilt på paraden til slutt, helt klart. Dette er jo en reise på tur med kamerater som peders nevner, og ofte er de samme lagene på tur tilbake til samme reviret år etter år. Om man er fornøyd med det jaktlige resultatet for egen del, eller for hele gruppa, er en annen ting. Her vil det være flere momenter som spiller inn, for om dette skal ende opp i en stor viltparade. Hvor mye vilt ble sett, var det jaktfolk som gjennomførte drevene, hvor godt kjenner du dine egne begrensninger i forhold til å avgi skudd, hvor mye har du trent på løpende vilt på forhånd osv, osv. Alt dette er selvfølgelig med på å si noe om hvor mye vilt som kan forventes av gruppen, og i forhold til hvor mye som faktisk ligger der. Jeg er av oppfatning at reiser man på drivjakt med norske gode jaktetiske normer innabords, så skal man være fornøyd med ett stk. vilt om dagen til å begynne med. Ligger det flere pr. jeger så er det jo bare flott. Gruppene som reiser og som jeg er kjent med, lærer fra år til år (fordi det gjør du, reiser tilbake hvis du har prøvd dette en gang), og det ligger alltid flere vilt på paraden etter 3dje gang enn etter 1ste gang man er på drivjakt. Også hvis det samme reviret besøkes fra år til år. Bl.a fordi det er ikke manko på sett vilt, men holdninger og lite trening på å avgi skudd i fart, som er avgjørende. Så la dette forbli en tur med kamerater, med masse inntrykk og opplevelser, så kommer resultatet av seg selv når man senker skuldrene litt... :D

 

Jeg vet selvfølgelig at det er forskjell på revirene og at de enkelte også varierer fra år til år.

De beste drivjaktene er de med vilt etter prisliste, og ikke all inclusive.

Får man til en blanding, er det det aller beste, etter mine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Det skal bli spennende å se hvordan drivjakta slår ut for oss, vi er 13 mann som drar til DZIK i Polen på drivjakt, den 22.11, og hjem igjen den 26.11

Vi har en garanti på 42 dyr på hele gruppa på 3 dager jakt.

Det skulle bli i snitt 1,07 dyr pr jeger pr dag.

Her er det klart vår skyteferdighet som kan være avgjørende, men også kvaliteten på revirene og driverne er av vesentlig viktighet, må bare håpe at turarrangøren ikke har betalt alt i forskudd på jakta. Faren kan da være stor for at man ikke får den kvaliteten på drevene som man kan forvente til den prisen man betaler for dette opplegget. Late drivere er vel den største fella man kan gå i, for oss som "ikke" kjenner kulturen.

Skal vel være så ærlig å si at et snitt på 1 dyr pr jeger pr dag er lite, altfor lite i forhold til hva man betaler, er det slik så trenger man ikke ha med seg 50 -70 skudd, skal jeg bruke 50 skudd for å skyte 3 dyr på 3 dager ja da slutter jeg med jakta.

Men det jeg nå skriver forventer jeg en god del mere sluddmuligheter og felt vilt en det statistisk sett vil være i forhold til garantien...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok litt enig med deg 358 Win, men jeg ser helst at det skjer noe kulturelt under lunsj på dagen og middag på kvelden. Er man på tur/jakt i de landene som fortsatt kan betegnes som fattige i vår sammenheng finner jeg det svært givende å bli satt litt inn i denne kulturen. Vi har av og til fått godt med dette, men jeg har også vært på turer som du beskriver.

Ellers har villreinjegeren noen gode punkter angående egne forutsetninger for å lykkes. Kanskje man skal telle antall tomhylser og ikke antall felt vilt :wink:

Det er nok alderen som tar meg 8)

Link to comment
Share on other sites

Villreinjegeren, akkurat.Senk skulderen og sving børsja. Det er og slik at noen skyter 8-10 dyr i en gruppe og noen skyter 0, dessverre.Det er og flere av disse jaktene, som tilbys med 3 skudds regel, som også slår urettferdig ut, dersom ikke alle i gruppa er på samme skytenivået.Det regnes i snitt 3 skudd pr. vilt, så sikkert herfra denne greia har kommet i gang

 

Er i Polen samtidig med deg på drivjakt, så vi får talas når vi er hjemme igjen til uka.

Får håpe du får se mye vilt og det blir flotte happenings med jegervenner i de Polske skoger... :D

Link to comment
Share on other sites

Ser på ulike drivjaktfilmer fra bl.a Polen at det jaktes "hardere" og det virker som om det nesten alltid skytes på dyr i (større eller mindre) bevegelse. Er det slik at det "forventes" at alle jakter slik? Er kulturen slik at man godtar at det bommes litt for å få felt "nok" dyr?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tilbake fra Polen etter ei drivjakt som var såder, Vi så ikke mange grisene og vi skjøt alle grisene untatt 4,

resultatet var:

19 gris og 1 rev

Grisene var bra store med den største på 101 kg oppbrekket til ca 50 kg på den minste untatt 2 med fartstriper.

selv så fikk jeg testet svingen og svingen satt, skjøt 3 griser med 5 skudd

Vi var 13 jegere og resultatet gir ett snitt på 1,53 dyr pr jeger på 3 dager.

Skal si at grisen hugg i fra seg mot bikkjene vi fikk 4 skadde hunder som ikke kunne jakte lenger, og en ble drept, og en ble borte sannsynligvis drept, hundene jaktet i flokk 4-5 stykker,

Hadde gjerne sett at resultatet lå på det dobbelte, ja gjerne mere.

Driverne og jaktlederne jobbet som bare det for å finne dyr til oss, men dessverre så hadde ikke reviret så mye gris som man forventet, Rådyra skjøt vi ikke da man også måtte skille på på Bukkekje og skjøt man en bukk av noe slag så ble det en bot på 4000,- og det hadde ingen lyst på.

Vi så en del kronhjort og noen fikk sågar noen bra eksemplar på post men de skulle ikke skyte hjort, vi som ville skyte hjort fikk ingen på post.

Rådyr var det ekstremt mye av.

 

Om jeg skal på drivjakt igjen? JA, det skal jeg så absolutt.

 

66026_10151126377306835_634538325_n.jpg

67609_10151125550906835_2137415445_n.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En knall gjeng med lett blanding av dansker og normenn er tilbake i det daglige etter uforglemmelige dager på drivjakt i de Polske skoger, og i et terreng noe sydøst for Stettin oppe i nordvest. Kortere dager nå i november gjorde selvfølgelig til at det ikke ble så mange drev som ønsket. Været var også supert, eneste med noe duskregn søndag morgen. Er meget fornøyd og denne turen faller helt klart inn under super drivjakt etter mitt skjønn. 7 drev fredag, 7 drev lørdag og 4 søndag. Vi var 16 jegere, skøyt 154 skudd og felte 64vilt, med da et snitt på 4 vilt pr. jeger (inkl.5hjort + rev). Det ble felt 5 store galter med tenner fra 17 til 21cm. Varierte opp til 9vilt pr. jeger. Søndag var faktisk best med 26 villsvin og hvor det formelig tøyt ut med gris til alle postene i 3 av drevene. Men det går jo ikke akkurat sakte når dyret setter fart. Det var grisetog på 25-30 ifølge på det ene drevet - helt rått. Svingen kunne vært noe bedre for min del, men havnet på ca 10% av det felte og er veldig fornøyd. Det ble og sett utrolig mye rådyr, men pga bøter ved feilskyting ble dette valgt bort av hele gruppen.

Tilbake på drivjakt!? - Januar 2013 :D

Link to comment
Share on other sites

Det er en måned siden jeg var i Polen på drivjakt, men bedre sent enn aldri når det gjelder rapporteringen :wink: Vi var 12 norske jegere på tur til et revir ca. 8 mil nord for Wroclaw. 10 av oss hadde vært på en eller flere drivjakter før. Etter en skikkelig utfordrende start på drivjakten, det snødde og blåste noe helt forferdelig den første dagen! Jeg og flere med meg har aldri vært så kalde på jakt før. Da må jeg nesten nevne at jeg har sittet 2 - 3 timer på kveldspost i Finland i -28 grader Celsius :shock: Ikke helt vanlig vær så tidlig så langt sør i Polen, men gutta beit tennene sammen og sto på hele dagen. Resultatet ble 11 klauvdyr på paraden, de slet vi for!

 

De to siste dagene var helt vidunderlige, med strålende sol og fersk sporsnø. Resultatene kom også, når været viste seg fra sin beste side. Etter 3 dager stoppet vi på 63 klauvdyr + 1 rev. Fordelingen var: 29 villsvin, 2 hjortebukker, 7 koller/kalver, 3 dåhjortbukker, 4 då/kalv og 18 rådyr + 1 rev. En fantastisk tur med en humørfylt og velskytende gruppe!!!

 

Selv havnet jeg på snittet med 5 dyr; 3 rådyr, 1 då og 1 villsvin. Utellingen varierte fra 2 - 10 dyr pr jeger. De fleste skal nok på drivjakt neste år igjen, høres det ut for :D

 

normal_Parade_29_10_12_rs.jpg

 

Parade siste dagen

 

normal_Grisen_min_rs.jpg

 

Så ble det gris på meg også

Link to comment
Share on other sites

For en uke siden kom jeg og 14 andre fra en tur med Diana (Limpopo) til Polen (Lutowko og Szubin). 3 dagers jakt, fri avskyting på gris og hjortedyr (hind/geit og kalv/kje). Skjøt 66 vilt, hvorav 44 gris, 7 rev, 2 dådyr, 3 rådyr og 7 hjort. betalte ca 14500 inkl fly, all transport og mat. Utrolig morsomt, bra jakt og mye action.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg lurte på hva du mener med loven om salg av reiser og at Dere må opprette en "avdeling" i norge?? Jeg har nå ordnet med jakt for en gjeng på 18-20 stk i 8 år nå.Der jeg samler inn pengene og ordner fly og alt det,for så å sende betalingen videre til min Polske guide som driver et jaktfirma der nede! Er dette feil da eller er det nye regler jeg ikke vet om??

Link to comment
Share on other sites

Regner ikke det er ulovlig, men regner med at alle dere får innbydelse(voucher) fra Polen. Mye av problemet ligger vel i hvis det ikke blir noe jakt der nede og alle har betalt for turen. Det har med reisegaranti fondet og gjøre. Men så lenge alle vet hva de går til så er det ikke noe problem.

 

En kjenning av meg ble bedt med på rådyr og grisejakt i Polen av en arbeidskolega. Alt skulle være ordnet. De jaktet og alle var fornøyde helt til oppmålings gjengen fra staten plutselig dukket opp. Det endte nesten med at de måtte bli igjen der nede. De måtte betale for trofeer osv der ende, de ble faktisk fulgt til banken for å ta ut penger. 28000 måtte de ut med.

 

Kan fort gå på en smekk hvis en ordner privat. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Drivjakt i Polen er knallbra uansett!! Har no vore der akkurat i 6 dagar,4dagar med jakt og 71 dyr på 17 mann. Det er 8 året me er nedover og det har vore auke på felt vilt kvart år,me blir nok betre på skyting med åra! Det blir heilt sikkert ikkje seiste året heller,har blitt "tradisjon" å avslutte jaktåret med denne turen no!! Tradisjonar er viktige å halde på!! :) Iår var me langt nord mot østersjøen,men har vore på 5 andre stader rundt om i Polen tidlegare år. Iår skaut me 31 gris,34 rådyr,3 hjortar og 3 revar meiner eg det var.Litt lite hjort men.... Så for dei som ikkje har prøva drivjakt endå,PRØV DET!!! å de blir hekta!! :) og ein annan ting, er at det sosiale er tja,kanskje 65% av turen. Mange jaktskrøner og diverse,me er ein gjeng som er i alderen 20-70 år og då blir det mange gamle jakthistoriar å få høyrt!! Så no er det berre å vente på november 2013!!

Link to comment
Share on other sites

Det er dette som menes med lov om salg av reiser;

se - 52 jagtutbydere anmeldt til rejsegarantifonden / http://www.safariklub.dk" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Dette er meget positivt for de reiseselskaper som er seriøse, at de som ikke er blir luket bort...

 

Ellers er helt enig i at det sosiale og gruppens kjemi er avgjørende for om turen skal bli helt vellykket eller kun delvis

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja da var vi hjemme fra turen og det ble igrunn bortimot fiasko. 26 dyr tilsammen på 16 jegere, men heldigvis var vi en god gjeng så det ble mye sosialt på kveldene. Området vi var på har gode resulatater å vise til. Hva som var sjedd i år visste de ikke for det fantes ikke unggris. Og så ble vi nektet å skyte rådyr noe det var mye av. Så det blir det levert en klage på siden det var kontrakts festet.

 

Vi var 2 grupper nede herfra. som bodde på samme plass. De andre var ekstremt heldige å har vel bortimot vunnet i lotto. De var bare 5 mil unna oss. De skaut 108 dyr på på 16 jegere på 3 dager. Det hjalp jo ikke på humøret det heller :lol:.

 

Komme tilbake til hoteller og fortelle historiene fra våre opplevelser. Som siste dagen hvor vi hadde 1 hjorte kalv, 2 små gris under 20 kilo og 2 rev. De hadde 32 gris 5 rådyr, noe rev og en mårhund. :overrasket:

 

I tillegg så nullet jeg for andre gang. Må vel være rekord det også. 2 drivjakter og null dyr. Hadde 1 skuddsjanse på 3 dager.

 

Men alt i alt så var opplegget helt topp og de jobbet godt for å finne dyr men dessverre hadde ikke vi hellet med oss denne gangen. De var veldig skuffet selv også de så vi på de.

 

Det er vel første gangen jeg reiser på jakt hvor jeg får igjen penger :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvilke nummer i rekka av grupper var dere som jaktet av det terrenget, etterhvert som høsten går vil det naturligvis minke på bestanden av gris, de som er skutt kommer vel ikke tilbake, det interesante vil være å viite hvor mange dyr ble skutt under den første drivjakta og hvor mange ble skutt under den siste.

Personlig tror jeg det er smart å komme på en plass som ikke har vært jaktet altfor hardt. da er iallefall forutsettingen større for å få mange dyr på paraden.

Link to comment
Share on other sites

Hadde kun vært 1 drivjakt i år og det var i nov. Årlig avskytning er 500 svin på terrenget, var skutt 300. Så det skulle være endel igjen, men det var det tydligvis ikke. ser kanskje ut til at jaktforeningen jakter temmelig hardt selv. Dette var 16 mil øst for gdansk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...