Jump to content

Storviltjakt på lengre avstand


aasebø

Recommended Posts

Hei, er det noen som har erfaring med storviltjakt (hjortejakt for min del) på lengre avstander ? rundt 300 meter. Ofte når jeg er på jakt,så sitter jeg å ser på dyrene oppe i ei bratt fjellside tvers over der jeg sitte,ca 300 meter. vurderer å trene på slike avstander til neste høst for å muligens felle dyr ,noen andre som jakter på slike avstander? erfaring,kaliber,kikkertsikte, sikte over eller kulebanekompensator? noe som helst noen ? synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

vepseboltråd! :D I like it!

 

Du kan jo starte med å se langholdsbloggen til Roe på youtube, så kan du lese bloggen til Poacher (pej.no), hvis du fortsatt henger med kan du lese alt KnutErik skriver.

 

Noen vil kanskje si at 300 meter ikke er så veldig langt, men du bør ha endel teori og praksis i bakhodet uansett.

Link to comment
Share on other sites

ja har sett en del av di langholdsfilmene,men for de langholdsgutta virker det som 300 meter ikke er langhold :P men mere normal skyteavstand, men jeg har forstått att å skyte på 300 meter kreves litt kunnskap både om ammo,ballistikk,nøyaktig avstand å mere til. så driver å rasker sammen all kunnskap jeg klarer nå, å etter jakta blir det mye skyting på forskjellige avstander for å se om det er mulig å få til for min del med det utstyret jeg har

Link to comment
Share on other sites

ja,for det er kanskje bare å vite hvor mange knepp man skal vri på siktet,å fyre av egentlig? så skal jo skuddet sitte det ? å holde tunga beint i munnen da såklart.For å skyte dyr som står fredelig langt vekk er vel bedre enn å skyte etter ett stressa dyr i fart?

Link to comment
Share on other sites

Trene på 3-4-6-700m til 500m er et helt normalt skudd. Kanskje skyte litt på 1000m så en får se alle effektene forsterket?

Da er plutselig 300 helt greit, og en vet i tillegg hva slags forhold som gjør at det ikke er greit.

 

Trene til en henge Ø30 gongen på det 5-6-700m og gå og treffe den når en har lyst. Lære seg når en vil treffe og når ikke. Kan ta noen 1000 skudd - men hva gjør vel det når en har det moro.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kortversjonen (nåja, ikke så kort, men, men):

 

For den som har grunnleggende skyteferdigheter, våpen i god stand, er innskutt på fornuftig avstand (dvs. ca. 200 m for jakt på elg, rein og hjort), har avstandsmåler og ballistisk tabell, har trent regelmessig på alle avstander fra børsepipa og ut til 400 meter, med akseptabel samling der man mente å treffe, og som skyter i stødig liggendestilling, med reimstøtte eller tofot/underlag av noe slag - bør det ikke by på særlige problemer å skyte stillestående elg eller voksen hjort - rein, i vindstille, sjøl om skyteavstanden er 300 meter.

 

Meeen - så kommer den andre siden av saken: HVIS det ikke skulle gå helt bra, at man f.eks. trengte å tilkalle ettersøksekvipasjen, eller dyret gikk inn på nabovallet før det døde, eller, eller, - så kan man sitte i saksa.

 

Det kan man også, hvis alt går helt OK, dyret legger seg pent ned på stedet, og er stein dødt, blir slaktet, partert og ender opp som gourmetmiddag, absolutt ikke noe galt har skjedd - inntil, en eller annen gang, "ølet går inn, og vettet ut", og du sier noe om at du har skutt en elg på 300 meter, eller at noen andre sier noe om det, og ryktet kommer fram til en eller annen som mener man "har noe med det" - og så sitter du i avhør på det lokale lensmannskontoret, saken går til en eller annen uvitende politijuristinne, som utferdiger forelegg, inndraging av vilt og våpen, og fradømming av retten til å jakte i 5 år.

 

I klartekst: Skyting av vilt på slike avstander er forbeholdt de av oss som jakter alene, og langt fra veier, bebyggelse og beferdet område, har egen ettersøkshund, og er avholdsfolk!

Link to comment
Share on other sites

hørtes jo veldig klokt ut egentlig,(med å trene på lenger hold enn 300 meter for å se hvordan det er) og det med å trene på 100 til innertier sitter hele kvelden,med tofot og støtte overalt da eller ? :) men altså, kikkertsikte, mitt er 3-10x42 , må vel ha noe større forstørrelse om en skal trene på opp til 500 meter? eller 1000 meter som du også sier..har sett litt på nye kikkertsikter,for det er jo noen jeg vurderer ,å da vil jeg ha noe noe mere enn 12xforstørrelse som er det meste de fleste har om man også skal ha det lave som 2,5 eller 3, utenom swarowski eller leika da som har 15 og 16, og swaro har jo en meget genial balistic turrets med (fargeklikk) er dette et must ? kulebanekompensator og høyere forstørrels enn 12 ? .Så Jegermeistern : Det er ikke LOV å skyte dyr på slike avstander? er det ett lovbrudd? hmm,jakter jo stort sett alene/eller med folk som synst dette er OK,å avholds er jeg ikke langt unna, sjeldent vertfall:P ikke egen ettersøkshund,men trenger ettersøksbikkja å vite hvor langt hold jeg skaut på? 100 meter kan jeg si,men den sprang over til nabon fordiom,jakter tett innpå grensa ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I klartekst: Skyting av vilt på slike avstander er forbeholdt de av oss som jakter alene, og langt fra folk, har egen ettersøkshund, og er avholdsfolk!

Hehe, meget bra sagt!

 

For å treffe på hold ut til 3-400m er det "kun en ting" du trenger å lære deg. VIND!!

Avstanden måler du med laser og klikker ut i fra verifisert tabell.

Temp, trykk, vinkel osv spiller minimalt inn på treffpunktet ditt på 300m.

(forutsatt normale variasjon i nevnte faktorer)

 

Tren på ulike avstander og under ulike værforhold.

Da lærer du å beherske og respektere vinden.

Skyt mye på lengre hold enn du vil jakte på.

Tren på eks 5-600m, så vil ett skudd på 300m være lekende lett.

 

Bruk det utstyret du har.

10x forstørrelse er mer enn nok til trening ut til 600m.

Du er avhenig av en kikkert med klikk du kan stole på.

Den må tåle at du skrur mye opp og ned.

Derfor er en kikkert med utvendige tårn å foretrekke, men ikke absolutt nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til de problemstillingene Jergermeistern tar opp, hva tror dere kommer til å skje hvis det kommer mye prat, bilder og filmer på nettforum som dette?

Jo, det som oppnås er at man kan banne på at myndighetene sier noe ala: "huff, har dere sett dette? Det har nå blitt en kultur for skyte på dyr på helt uakseptable hold! Dette må vi få stoppet får det blir mer utbredt enn det allerede er blitt. La oss gjøre det helt klart hva som er maks. Skal vi si 150 eller 200m?"

 

Siste skritt blir vel at de som pratet høyest om langholdsjakt på nettet, nå begynner å syte og klage over hvor dumme myndighetene var som kom med de nye reglene...... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Så lenge jakta foregår på en human og sikker måte er man innenfor lover og regler.

Det vil være opp til hver enkelt jeger hvilken avstand man kan skyte på for å ivareta disse kravene.

Det vil også være opp til jegeren å forsvare og bevise at jakten foregikk på en human og sikker måte om man blir siktet for lovbrudd ved en skadeskyting.

 

Pr i dag er det ikke noen maks avstand man kan skyte ett dyr på.

Mange tolker det til at det som står i jegerprøvebøkene er gjeldene, dvs ca 150m er maks avstand på jakt.

 

Problemet er at mange tror det bare er å legge seg ned og skyte en elg/hjort/rein osv på 500m.

Det vil kunne føre til stygge skadeskytinger og medhørende rettsaker etter at en eller annen dust la ut videoen på nett.

 

Jakt på lange hold krever mye trening, bare se på trådene til Knut Erik.

Han trener mye mer enn han jakter, og han skyter titalls hjort hvert år.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern : Det er ikke LOV å skyte dyr på slike avstander? er det ett lovbrudd?
Det er ikke noe forbud mot å skyte vilt på 300 meter, eller, for den sakens skyld, på 3000 meter! Klem i vei!

 

Regelen finner du i Viltloven § 19 - at jakta skal drives humant, og uten å utsette dyret for "unødvendig lidelse".

 

Det er politijuristenes/domstolenes TOLKNING av denne paragrafen som er problemet.

 

Det burde vel ikke medføre noe mer "unødvendig" lidelse for et dyr å bli skutt gjennom brystet, og dø innen 30 sekunder, uansett hvor mange meter kula har gått gjennom lufta?

 

Det skulle man kanskje tro - men i tolkningen av Vl § 19, har politijurister/domstoler heftet seg opp i at det står, i diverse jegerprøvelitteratur, at man ikke bør skyte storvilt på over 100 meters avstand (dvs., det er de ny-uteksaminerte jegerprøvekandidatene, som kanskje aldri har sett vilt i terrenget, eller skutt med rifle¨før de kom på jegerprøvekurset, som, i følge litteraturen, bør begrense skuddavstanden til 100 meter).

 

Andre faktorer, som din erfaring på jakt, dine skyteferdigheter, ditt våpen, dine siktemidler, ammunisjon, skytestilling, hvor lenge du har observert dyret - alt dette er likegyldig, så lenge du (etter 29 forsøk) har avlagt skyteprøve og betalt jegeravgift.

 

Skyter du på et dyr i gallopp, stående på en fot, med et våpen der alt skramler, i liten storm, går du antakelig fri, sjøl om det ble stygg skadeskyting, hvis avstanden bare var 99 meter.

 

Skyter du derimot på et stillestående dyr, fra liggende stilling med støtte foran og bak på våpenet, som er et "blodtrimmet" langholdsvåpen med topp optikk, det er vindstille og god sikt, og du feller dyret med et perfekt hjerteskudd - så kan du belage deg på å være uten våpen og tillatelse til å gå på jakt, og kanske få noen uker på dertil egnet pallespikringsinstitusjon, hvis skuddavstanden skulle slumpe til å være 101 meter.

 

Dette er rettstilstanden i kongleriket Gnore - enhver får tenke hva han vil om det.

Link to comment
Share on other sites

Eg har sagt det før..

 

For enkelte så er oppskyting på 100m jegerprøven en utfordring å klare..

Hjorten står ikke nokk i ro til å klare å sette 5 skudd innenfor 30cm

og de må ha flere forsøk på å klare dette.

Andre har ikke problem å sette 5 skudd i villreinskiven på 200m med 5 inner

lekende lett på første forsøk..

 

Det aller viktigste er at vi må vite vår egen begrensing,,

og man må hele tiden være klar over at det er dyr man skal avlive på en så human måte som mulig.

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske rart egentlig,at det skal vere så vanskelig å klare den oppskytinga for noen. får de skjelven eller? på reinsdyrblinken? hehe, hva med uti skauen da,når kronhjorten kommer? svimer av? Men da altså, om jeg trener og trener å føler at jeg treffer jo veldig bra på 500 meter ,dette mestrer jeg,og enda bedre på 4, og eenda bedre 300 meter ,og vet at dette her klarer jeg,jeg treffer det jeg vil på denne lange avstanden under de rette forholdene,så er det egentlig ikke noe problem å felle en hjort på 300 meter

Link to comment
Share on other sites

hørtes jo veldig klokt ut egentlig,(med å trene på lenger hold enn 300 meter for å se hvordan det er) og det med å trene på 100 til innertier sitter hele kvelden,med tofot og støtte overalt da eller ? men altså, kikkertsikte, mitt er 3-10x42 , må vel ha noe større forstørrelse om en skal trene på opp til 500 meter?

Innertier på 100m holder fint om du holder deg på 300m? Min påstand er at det ikke betyr en dritt hva du treffer på 100m, du må treffe det må treffe, på den avstanden du skal skyte dyret!

Jeg har en 2.5-10x42 på jaktbørsa, eller på den jeg jakter mest med. I går satte jeg 1. og alle påfølgende skudd i ei 30x30cm plate på nettopp 500m, på 10x. 30cm plata ser forresten idiotisk liten ut på 500m med 10x. Det gjør også et rådyr... Og der ligger det litt intelligens - når du sikter på et dyr med 10x, og det er langt - så SER du at det er langt. Det er greit å bli minnet på.

 

så er det egentlig ikke noe problem å felle en hjort på 300 meter

Det er mye som kan skje, om du gjør alt riktig er det ikke noe problem. Det som er viktig er at DU vet hva DU gjør - ellers får Jegermeisteren rett, om folk begynner å skyte dyr på 500m uten trening, fordi de har lest hvor mye de skal kneppe opp - da TRENGER vi et forbud mot jakt på lange avstander...

 

Skyter du derimot på et stillestående dyr, fra liggende stilling med støtte foran og bak på våpenet, som er et "blodtrimmet" langholdsvåpen med topp optikk, det er vindstille og god sikt, og du feller dyret med et perfekt hjerteskudd - så kan du belage deg på å være uten våpen og tillatelse til å gå på jakt, og kanske få noen uker på dertil egnet pallespikringsinstitusjon, hvis skuddavstanden skulle slumpe til å være 101 meter.

Dette er bare tøys og det vet du. Det du sier om politijuristen er imidlertid sant, han har makt til å bedømme om noe skal påtales eller ikke - men det krever en anmeldelse først.

Og da har vi en sak - om jegeren skal bli dømt for noe, så er det klart at det hjelper politijuristen at "alle" setter seg ned og sier "hva sa vi", det står i Jegerprøveboka.. Det som får jegeren av kroken, er at andre kompetente jegere reiser seg og sier: "dette ER kurant", "man KAN skyte dyr humant på XXX m", osv. Jegermeisteren, hvem sin side er du på? Vil du reise deg å si at dette, det gjør vi hver dag - eller vil du krype under kryssilden tilbake til dalen din, der du kan fortsette med nettopp det som du VET er helt OK, mens kameraten din leverer inn både dette og hint? Hvem sin side er du på!

VI har makt til å holde loven slik den er idag ved å forholde oss på en fornuftig måte, ikke utnytte den, men stå for det vi mener er human jakt, ikke bare vike for det vi tror er ordensmaktas oppfatning. Hvem vet bedre enn jegerne selv hva som er human jakt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Okei,men la oss da si, det er lov å skyte dyr på denne avstanden,så lenge man vet med seg selv at dette blir humant og bra,og det blir det. men,er det noen kaliber her som er bedre enn andre? for min del blir det 30-06, 180grains, vil tro at en slik kule ikke får så mye vindavdrift som en 6,5x55 ?selv om 6,5x55 er mer flattskytende er det vel ikke nødvendigvis bedre til lange hold ?

Link to comment
Share on other sites

Avstand avhenger av ytre forhold, størrelsen på dyret du skal jakte på, mulighetene situasjonen tilbyr av mulig støtte til skyting, HVILKEN AVSTAND DU VANLIGVIS TRENER PÅ!, at en kjenner kulebanen på ladningen du jakter med, at du kjenner kula du jakter med så du er sikker på tilstrekkelig ekspansjon på den aktuelle avstanden ++++++

 

Kort fortalt - FORBEREDELSER!

 

Personlig har jeg hatt en gyllen regel i nesten alle år. Maks avstand er den avstanden der jeg i den aktuelle stillingen, med det aktuelle våpenet kan sette 3 av 3 skudd innenfor ei leirdue under kontrollerte forhold. Det gir en god margin for feilbedømminger i forhold til vind, små bevegelser dyret gjør osv.

 

Avhengig av stilling og våpen kan den avstanden være alt fra 70meter til mange ganger lenger.

 

Den eneste måten en kan finne ut dette på for seg selv er å forberede seg på best mulig måte. Det gjør en på skytebanen - ikke hjemme foran tastaturet. Noe dessverre alt for mange glemmer. Å bli en god skytter uansett konkurransegren, stilling og utstyr krever trening - MYE trening.

Link to comment
Share on other sites

30-06 og 6.5x55 er bra valg. Det finnes mere spesialiserte kaliber, men de du nevner er gode nok til mye, sålenge man treffer - og de er bedre enn svært mye til nettopp å treffe. Med gode kuler.

Jeg synes at du skylder viltet, deg selv og oss andre å finne ut dette, ved trening, så vet SELV. Skyte så mye at du kan ta dine egne valg. Les tråden til KnuteriK, "338LM fra eska til hjortelia", han snakker ikke om 300m, så han trenger mer spesialiserte ting.

 

Kammeret er overfylt av tråder om dette, søk, og les dem. Søk på langt hold, søk på skyting i vinkel opp og ned, søk på langholdsjakt, jakt på langt hold, etc.. Og skyt på blink, på langt hold.

 

Personlig har jeg hatt en gyllen regel i nesten alle år. Maks avstand er den avstanden der jeg i den aktuelle stillingen, med det aktuelle våpenet kan sette 3 av 3 skudd innenfor ei leirdue under kontrollerte forhold. Det gir en god margin for feilbedømminger i forhold til vind, små bevegelser dyret gjør osv.

Ja, denne likte jeg. 1. skudd, og resten, på ei lerdue - det skal holde.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

helt klart, men stilling,altså skytestilling,har man ett dyr på,si 300 meter har man som oftes veeldig god tid, og man kan rigge seg til i den beste skytestilling å sikte lenge på dyret.og på skytebanen,hvertfall de som jeg har tilgang på,har 100 meter og 200 meter, og det er bare 100 meteren som er forbeholdt jegeren.200 er til baneskyttere, så da ligger jeg der å fyrer av på 100 meter,de burde da hatt noen forskjellige avstander så jegerne fikk prøve seg på? er det noen som har lokale skytebaner med noe annet enn 100 meter til jegere?

 

M-67: jeg skal lese myye,så skal jeg ut å trene enda mere ,så får jeg se til neste høst om det blir sendt avgårde en blyspiss på noen av disse avstandene eller om det blir kun i hjortelia på noe kortere og "sikrere" hold

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skyt i jaktterrenget ditt. Under forskjellige forhold. 300 meter på lerduer bør du klare før du skyter på dyr.

 

300 meters førsteskudd på lerduer hadde jeg i høst med elg-ammoen. 180grs Barnes TSX i 30.06 i 810m/s.

Den ammoen var utrolig jevn:

" target="_blank

 

Hylser, krutt og kuler ble veid under hele prosessen.

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper ikke om dyret står stille der en time. Dersom du kun har skutt på 100 og 200 m så vet du ikke om du treffer, og da kan du ikke skyte. Så enkelt er det. Du må vite at du treffer der du vil. Dette kan jeg si selv om jeg ikke er kommet igang med min egen langholdstrening enda. Sunn fornuft kalles det.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern, hvem sin side er du på?
Det skulle vel gå temmlig klart fram av det jeg har skrevet, både i denne tråden, og i andre tråder. Men jeg gjengir altså rettstilstanden, særlig slik den er blitt, etter "4 hjort på 19 sekunder"-saken. Der den meget gode skytteren altså ble dømt, pga. en helt "på jordet" tolkning av "ta opp ny jakt"-begrepet. Derfor bruker jeg "Langbeins argument", eller "Hanlon's Razor" om politiet og domstolene i slike saker.

 

Brudd på Viltloven, også § 19, er, i følge samme lovs § 56, en forseelse, og har derfor maksimalt 10 års foreldelsestid. Derfor kan jeg fortelle historier som hendte før 2002. En del av disse historiene fortalte jeg på gamle "Sluttstykket", og noen har vært gjengitt i "Våpenjournalen" og "Jakt". Litt uvanlige jakthistorier, kanskje, men ikke på noen måte uforsvarlig jaktutøvelse.

 

Dette hendte under elgjakta i 1987. Vi som skulle postere, var på vei, for å sette ut poster rundt "Smørdalen". (Navnet var nok opprinnelig "Førdalen", brei-dalen, men da det lå to fattigslige husmannsplasser der, begynte nok noen gapatraster å kalle den for "Smør-dalen"). Mens vi går opp ryggen på eine sida av dalen, får vi se en nesten hvit elg, som går over myra i bunnen av dalen, og mot lia i motsatt side. Vi to sprekeste legger i vei, det beste vi kan, Gunnar mot posten ved Erlandstjønna, og jeg mot en post vi av og til har, på en bergrygg som går midt i dalen.

 

Da jeg, etter ca 5-600 meter terreng, med 100 meter stigning, kommer fram, får jeg se elgen, den står på ei glenne på vestsida av dalen. Det er en liten okse, den står helt stille, og ser sørover, snur bare av og til på hodet, og ser nordover. Jeg regner med at det var flere dyr i følget, og at vi bare så denne, fordi den var så lys. Elgen prøver antakelig å høre hvor de andre dyra er. Det er helt vindstille, og jeg prøver også å lytte, så godt jeg kan - men elgen har nok mye bedre (hvertfall enda større!) ører enn jeg har, så jeg hører ingenting.

 

Jeg bedømmer avstanden over til elgen til å være ca. 300 meter (senere laser-måling viste 294 meter). Jeg tok ut de vanlige jaktpatronene, ladet med 56 grs. NC-96 bak ei 165 grs Hornody-kule, og la inn patronene med rød og svart merking, ladet med 62 grs. bak samme kula. Pga. endringen i pipesvingningene ved kraftigere ladning, går disse skudda "midt i" på 300 meter.

 

Jeg hadde lagt sekken ned på berget, og la våpnet på sekken, og la meg sjøl ned bak, og ventet til dyret igjen snudde hodet mot sør. Siktekorset lå lavt framme i bogen, og etter å ha konstatert at det fortsatt ikke var et vindpust i dalen, presset jeg kontrollert på avtrekkeren.

 

Reaksjonen var typisk for hjerteskudd - dyret løp i panikk nordover ca. 50 meter, så skrådde det mer nedover, begynte å vakle, og falt utafor en skrent, og ble liggende nede på ei lita myr.

 

Skinnet av denne elgen har jeg fortsatt i peisestua.

Link to comment
Share on other sites

http://ballistics.norma.cc/javapage_metric2.asp?Lang=1

 

Test med litt div kuler der. så får du se omtrent vindavdrift

 

eksempel: 6,5x55 140 grain nosler accubond 830ms: ca 22cm avdrift ved 5ms vind rett fra siden. (nok til å vomskyte en hjort om du ikke gjør det du skal)

3006 180 grain nosler accubond 830ms: ca 22cm avdrift med samme vind

 

valgte 830ms fordi det er omtrent den farten 140 grains accubond i 6,5mm trenger for å holde storviltkravet, i 3006 bør den farten være grei å oppnå med urp.

 

300m er ikke så langt at man trenger typiske langholds kaliber. Regner egentlig med at begge kalibrene her ville gitt gjenomskyting på 300m død hjort og stor stas.

 

Dersom skytteren gjør alt riktig da, det er der begrensningen ligger.

 

Det som trengs er trening, trening, trening og vett til ikke å skyte når man ikke bør uansett avstand.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeisteren,

 

Vi er nok enige, men jeg er bare så lei av dommedagsprofetier, de kan gjøre seg selv til virkelighet.

 

Men jeg hang meg opp i denne:

Jeg bedømmer avstanden over til elgen til å være ca. 300 meter

Vel vitende om hvor stor forskjell det er på 270 og 325m, skudd på 300m ut ifra avstandsbedømmelse... Jeg tipper jeg selv vil ha høyere treffprosent på 1000m, iallefall på 7-800m lasermålt, enn om jeg må bedømme avstanden til en elg 300m borte, i skogen....

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sunn fornuft er vel like viktig som alt annet når man går på jakt, hadde jeg ikke hatt det hadde jeg vel prøvd meg på de 300 meterne for lenge siden å satsa på det beste,men synest det er veldig interesant dette med skyting på lange hold,jeg liker at ting skal gjøres skikkelig,så prøver å rive ut alt av info fra alle og enhver nå før neste års skytetrening setter igang.

 

Jegermeistere:Meget god historie det der;) du har din egen albin i stua da altså,med en langholdshistorie til.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeisteren, - jeg hang meg opp i denne:
Jeg bedømmer avstanden over til elgen til å være ca. 300 meter

Vel vitende om hvor stor forskjell det er på 270 og 325m, skudd på 300m ut ifra avstandsbedømmelse... Jeg tipper jeg selv vil ha høyere treffprosent på 1000m, iallefall på 7-800m lasermålt, enn om jeg må bedømme avstanden til en elg 300m borte, i skogen.... K

Hvis du leser litt grundigere, ser du at denne tildragelsen skjedde i slutten av september 1987 - og da hadde hvertfall ikke jeg lasermåler (men på den tida var jeg faktisk, uten skryt, ganske god i DFS-feltskyting!). Jeg hadde, derimot, "prøvebedømt", dvs. målt med linjal, avstanden fra alle mulige skuddplasser på vallet, på "øko-kartet" i 1 : 5000, så jeg var ganske godt kjent med avstandene i terrenget.
Link to comment
Share on other sites

har jo alt jeg trenger av ladeutstyr som jeg kjøpt meeeeget billig fra en tilfeldig kar jeg jobba med på ett større bygg vi satt opp, så si alt jeg trengt for å lade till 400kr,måtte jo bare slå til,men har aldri blitt brukt,kanskje på tide? rcbs var det vel det het

,kan vel bli noe billigere ammo av å lade selv

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe i denne tråden, men jeg klarer ikke å la være ;)

Jeg har et spørsmål. Om det skulle komme en max skuddavstand under jakt, hvem skal kontrollere at det ikke skytes på lenger hold enn denne avstanden, og hvordan? OM man får et ettersøk pga skudd på 500 meter, så lenge jegeren var alene, kan han jo si at han skjøt på 90 meter, hvem skal motbevise dette?

 

Jeg forstår skepsisen og frykten, men man kan ikke dømmes for noe uten bevis, og det hjelper heller ikke hva folk vet. Det må BEVISES. Og om politiet har nok ressurserer til å sjekke avstander til 150 jegere her i kommunen, samtidig, hele dagen, i 3 mnd, ja så skal de få en premie.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du leser litt grundigere, ser du at denne tildragelsen skjedde i slutten av september 1987 - og da hadde hvertfall ikke jeg lasermåler (men på den tida var jeg faktisk, uten skryt, ganske god i DFS-feltskyting!). Jeg hadde, derimot, "prøvebedømt", dvs. målt med linjal, avstanden fra alle mulige skuddplasser på vallet, på "øko-kartet" i 1 : 5000, så jeg var ganske godt kjent med avstandene i terrenget.

He-he, man blir ikke bedre i avstandsbedømmelse selv om LRFen ikke var oppfunnet - men du kom med det jeg ville ha fram. Trening og forberedelser er essensen, for å få til det man skal. Og jeg tviler ikke på at du var god, for jeg vet mange som er urolig gode på det.

Jeg har aldri klart å bli så god på avstandsbedømmelse - men det forhindrer som sagt ikke andre å bli det, noe som blir bevist hver vinter på DFS-felststevner, hvor jeg suger. Skal en lite på avstandsbedømmelse, så må DET trenes og testes.

Kart, linjal, det var sånn man gjorde det før og det virket - men nå har vi laseren, og den virker mye bedre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skudd nr 2 kan du avfyre omså på 2000m avstand så lenge skudd nr 1 er innenfor forsvarlig avstand. Tenker da at skudd nr 1 bare skader og du klarer å identifisere den riktige dyret på 2000m.

Har avlivet mange hjorte dyr på avstander opp mot 700m. Skadede hjortedyr. Skuddene ble avfyrt med politiets velsignelse.

En gang måtte jeg skyte en reinsdyr i hodet, avstanden var nesten 470 meter. Politiet sto ved siden av meg og så at dyret ikke reagerte på rene side skuddene jeg avfyrte først.

Dyret var påkjørt, vomma var sprengt, vom innhold i hele kroppen. Adrenalinet holdt dyret oppreist helt skudd nr 4 ble passert mellom øye og øret. Datt i smellet.

 

 

 

 

Sove kan vi gjøre når de senker oss ned.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...