Jump to content

noen med langholds erfaring med 308 norma magnum?


t-trim

Recommended Posts

Hei. Har ei bra pipe i 3006 som jeg tenkte jeg skulle få kammret om til 300winmag. Men etter litt lesing av det lille jeg finner på nett om 308 norma mag så frister denne litt. Noen her som har prøvd denne på 1000m+ hvordan er presisjons potensialet. Grunnen til at jeg liker tanken på 308nm er at litt lengre hals slettes ikke er en ulempe i mitt hode kontra 300winmag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med noen av dem, utover noe skyting med 300WM. Data tyder på at de er nokså like i ytelse - det eneste du da oppnår med 308NM er da at du blir "alene", uten dt brede tilfang av ladedata, hylser, og andre erfaringer som tilkommer de som bruker 300WM.

Siden 300WM er såpass anvendelig til langhold, så kan jeg ikke forestille meg at et kaliber med nøyaktig samme ytelser skal by på noen fordeler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vet at 300winmag går bra. Har akkurat solgt ei pipe i dette kaliber. Men siden en userriøs kjøper lurte meg på.salge av rifle nr2 så beholder jeg den. Å trenger ikke 2x3006. 338lm kommer i april. Så tenkte jeg at det hadde vert gøy å prøve ei 308nm om noen hadde gode erfaringer :D

Link to comment
Share on other sites

- det eneste du da oppnår med 308NM er da at du blir "alene", uten dt brede tilfang av ladedata, hylser, og andre erfaringer som tilkommer de som bruker 300WM. K
Å være "alene" med så pene patroner, er en absolutt fordel!

 

Med standard kammer er disse to patronene like i ytelse. Man kan få mer fart med Winmag og 220 g kuler, men da må man brotsje opp kuleskråningen, så de lange kulene kan settes lengre ut. Og i samme slengen må man, som oftest, også modifisere magasinet, for å kunne bruke disse lange patronene.

 

Med 165 - 180 - 200 grs projektiler, gir NM'en gir omtrent samme hastighet som WinMag, med 3 - 5 grs mindre kruttladning. Etter som mye saktebrennende krutt er bankers-oppskrift på løpsslitasje, kan man kanskje få pipa til å vare noen hundre skudd lenger med NM'en enn med WinMag'en.

 

Min 308 NM er en Brno-mauser 1908/34, med 63 cm jaktpipe. Jeg har ikke skutt med annet enn jaktkuler, og bare opp til 300 m.

 

Edit.: Jeg har enda ikke skaffet meg ladeutstyr for 308 NM. Jeg halskalibrerer Norma-hylsene med kalibreringsdien til 300 WM, (så ser en lett forskjellen i lengde til halsen!), og setter kulene med kuleisetteren til samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Hei t-trim

 

30-06 og de omtalte har "stort sett" lik lengde. Fra hylsehals til rifling er det en eller annen "vinkel". La oss kalle det kuleskråning.

Det finnes mange brotsjer. 308 norma mag har o`-50-0 i PTG print#170. Skulle ta bort det meste av din gamle kuleskråning.

Det er hær løpet ser sine første vansker.

Liker personlig ikke omkamring fra patroner med tilnermet samme mål. Men det har vært gjort tusenvis av ganger, og vil gjøres enda flere. Og gjett ka? Alle er fornøyde. Bra.

Hvis dette er hva du ønsker, er det best å ta kontakt med din bøssemaker. De har en tendens til å kunne dette.

Spør vi 10 forskjellige personer, får vi 12 forskjellige svar. Ikke noe galt i det. Alle kan være riktig.

Følg ditt hjerte min venn.

nlsap3.jpg

30-06, 308NM, 300VM

Link to comment
Share on other sites

Takk AR15. Da fikk jeg det svare jeg egentlig trenkte. Selger 3006 pipa. Da den er skutt 350skudd med. Og får laget meg ei ny pipe i 308nm. Eller 300winmag. Har litt lyst på noe som ikke alle rundt meg har. Mye 300winmag her. Om jeg taper litt hastighet så vet jeg at kula kommer fram. Har de kjedelige st kaliber 6.5x55. 308win og 3006. Så jeg er godt dekket. Det er bare at det rykker veldig i villhatarmen. Å jeg ladder gjerne det jeg trenger av særinge ammo :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha fulgt litt med i knut erik sin langholdstråd. Så kommer jeg ikke til å fortelle hva den skal brukes til.

Ja arrowmaker lager du meg pipe. Får man tak i hylser? Dier?

 

Du kan i hvert fall få låne brotsjer, så lenge jeg er trygg på at han som skal brukedem vet hva han gjør :winke1:

Hylser lager du av 8x68S, jeg bruker RWS sine. Standard dier kan du få fra Redding. En bedre løsning vil kanskje være, hvis du lader for presisjon, å tilpasse et Redding BR sett til 300 win mag ved å lage nye foringer. Jeg har grovbrotsj til det også. Eller noe sånt. Hylseformen er av AI type med 40 grader skulder. Ser ut som om de lever evig når du først har formet dem.

Link to comment
Share on other sites

Heiser denne opp igjen…

Litt tilbake til trådstarters spørsmål.

Er det noen som har erfaring fra presisjonskyting med 308NM? Er det noe som favoriserer denne i forhold til f.eks 300WM i forhold til presisjon?

Jeg skal skifte løp på en rifle som har sluttstykke med samme støtbunn diameter som denne patronen, og kaliberet dukker opp som en meget het kandidat. Maks patron lengde i magasin er 87mm. Jeg tenker i utgangspunktet å skyte 200gr Accubond på jakt, og gjerne ha muligheten til å skyte litt tyngre kuler på papp/stål.

Link to comment
Share on other sites

Var vel en skriblent u den kulørte våpenpresse som publiserte en del om "snauflaterifla" i 30-338 for noen år tilbake.....

Denne er også omtrent identisk. Det er en patron som er brukt en del til presisjon over dammen om jeg ikke husker feil....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...