Jump to content

Hva anbefales av pistol / revolver til de med små hender?


Woff

Recommended Posts

Det kunne vært fint med en oversikt over pistoler og revolvere beregnet for folk med små hender.

Kunne tenkt meg en liste hvor de som trenger tips kan finne en eller flere egnede våpen.

Det har vært noen tråder hvor enkelte våpen blir nevnt men det er ingen liste eller oversikt over hva

som virkelig er egnet! Vi har jo juniorskyttere og også voksne skyttere (vi har en her i klubben som har filt seg godt inn i metallet på sin Walther GSP for å få tak) som ikke finner 'rett grep', så hvis det er noen tips her så fyr løs!

Vil gjerne ha tips om konkuransepistol / bane i .22 og .32, revolver i mag1 og mag2 og andre pistoler med lite grep.

Link to comment
Share on other sites

Før siden slettes.....

 

Det er vel som det er skrevet at man må prøve seg litt fram.

 

Nybegynnervåpen i .22 som "mine" klubber har benyttet til liten og stor er Ruger mk3 og Hammerli Excesse.

 

Ruger sine DA revolvere i 357 til mag1 har (i hvert fall de gamle modellene) smale grep.

 

Til spesialpistol så har jo colt re-introdusert sin mustang i .380, ellers så er der Walther PPK eller den gode gamle Walter TPH (om du klarer å oppdrive en). S&W sin kit gun i .22 eller mod 36 i .38 har begge små grep.

 

CZ75/85 i 9mm er greie våpen for middels hender.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Se der ja! Takk for tips! Jeg håper jo at dere kan komme med spesifikke eksempler på hvilke våpen som er godt egnet. Jeg for min del har neppe noe å komme med da det jeg eier er laget for litt større hender.. Har riktignok noen Pardini'er men kun med normalgrep.. Og en GT45 er neppe egnet for små poter..
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Morini CM22 kommer i flere utgaver, blant annet en i aluminium. Med et lite skjefte på denne er den godt egnet til ungdom og andre som trenger lett våpen. Det følger også med lodd som kan festes på løpet.

 

De med leddproblemer klarer som oftest og hantere dette våpenet selv :)

Link to comment
Share on other sites

Har en Sti Trojan i 9mm (finst vel i 4kaliber?), den funker utmerket til militær og classic i praktisk, S&W K ramme er og fin å bruke i revolver, hat en modell 10-6 med standard skjefter. Har vel 7.5-8 ca i hanskestørrelse, så ikkje akkuratt det lengste fingrene.

 

Sent from my HTC Legend using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

For å gi et generelt svar:

 

Det aller meste av revolvere kan enkelt og rimelig tilpasses til små hender. Tynne skjefteplater eller et mindre/slankere skjefte er stikkordet.

 

For pistol med magasin i skjeftet ser jeg tre muligheter: Enten å anskaffe en single stack pistol, anskaffe en pistol som kan tilpasses tynne skjefteplater eller å prøve en pistol med utbyttbare grepsmoduler. Uansett, så bør man holde seg vekk fra kaliber som .45 og 10mm i doublestack.

 

Man har et enormt utvalg i grepsplater i dag, mitt tips for de med små hender er å se seg om etter plater i tre eller aluminium. Begge deler ser uansett penere ut enn gummigrep.

Link to comment
Share on other sites

Kan eg berre få ta eit lite augeblikk for å gje deg Foreldreprisen for 2013? :mrgreen:

He he, takk. Nå har hun ikke tatt kurset enda, og jeg prøver å være litt tilbakeholden med å tvinge min hobby på henne; for ikke å bli helt som "faren til Ivar" (som Di Derre synger)

 

Glock sliter hun med å treffe med. Whalter, Luger og tilsvarende er jo ikke optimalt i praktisk, men sikkert fin med tanke på andre pistol grener.

Shotgun Carlie: den der Garrucha saken, vi lever da i 2013 :lol:

 

Er den Sphinx SPD saken egentlig bare en overprisa tupper pistol eller har den noe for seg.

Går jo ei grense for hvor lett en pistol kan være også før rekylen blir ubehagelig.

Link to comment
Share on other sites

Kan eg berre få ta eit lite augeblikk for å gje deg Foreldreprisen for 2013? :mrgreen:

He he, takk. Nå har hun ikke tatt kurset enda, og jeg prøver å være litt tilbakeholden med å tvinge min hobby på henne; for ikke å bli helt som "faren til Ivar" (som Di Derre synger)

 

Glock sliter hun med å treffe med. Whalter, Luger og tilsvarende er jo ikke optimalt i praktisk, men sikkert fin med tanke på andre pistol grener.

Shotgun Carlie: den der Garrucha saken, vi lever da i 2013 :lol:

 

Er den Sphinx SPD saken egentlig bare en overprisa tupper pistol eller har den noe for seg.

Går jo ei grense for hvor lett en pistol kan være også før rekylen blir ubehagelig.

 

Hva gjør at Glocken ikke treffer? Uvante sikter med hvit "hestesko" og hvit prikk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...