Jump to content

Våpengarderobe spørsmål.


Tretvoll

Recommended Posts

Hei

 

Jeg sitter og skriver litt på en klage på avslag av hagle. Jeg fikk avslag uten skriftlig begrunnelse men forsto på lensmannen at det var fordi jeg hadde hagler i kaliber .12 fra før.

Fikk innvilget pumpe og bøylehagle til konkuranse og har en gammel husquarna hagle med utvendige haner fra før.... Men han avso søknaden på en O/U :sarcasm:

 

Jeg har bare tre jaktvåpen, så har ledig plass i jaktgarderoben. Jeg har lest forskriften og rundskrivet til våpenloven. Jeg har funnet referanse til at det er mulig å søke inntill 6 våpen til jakt:

 

"Søker som er innført i Jegerregisteret kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen."

og

...Innenfor dette antallet på 6 våpen kan jegeren selv bestemme hvilke våpen vedkommende ønsker å ha i sitt utvalg, enten det dreier seg om flere våpen som kan nyttes innenfor samme bruksområde eller en fordeling av våpen

Rundskriv 2009/009 Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker

som dekker de ulike bruksområdene man som jeger ønsker å delta i.....Innenfor dette antallet på 6 våpen kan jegeren selv bestemme hvilke våpen vedkommende ønsker å ha i sitt utvalg, enten det dreier seg om flere våpen som kan nyttes innenfor samme bruksområde eller en fordeling av våpen

som dekker de ulike bruksområdene man som jeger ønsker å delta i.

 

Er det noe annet sted det er konkretisert at man kan ha flere våpen i samme kaliber, eller er det sitatet over fra rundskrivet som beskriver det ?

 

- Jeg har ikke lyst til å møte opp med en Winchester 1887 klone på leirdueskyting på den lokale JFF leirduebanen....... :oops:

 

En S/S med utvendige haner uten sikring er helelr ikke helt optimal.....

(Skulle ikke egentlig en hagle registrert under amnesti være utelatt fra jaktgarderoben i utgangspungtet ?)

Link to comment
Share on other sites

Hagler som er registrert under Amnestiet. Skal ikke telle inn i garderoben.

Dette står og i Pod sitt skriv.

Rundskriv 2009/009

Til Politimestrene

Dato 1. juli 2009

Saksnr. 2009/01719-1 651

Saksbehandler

Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker

 

Ved frivillig etterregistrering av ordinære hagler som nåværende eier lovlig har ervervet før

1. oktober 1990, vil disse ikke inngå i våpengarderoben på 6 komplette våpen når

etterregistreringen foretas før det er besluttet tvungen etterregistrering.

 

Send Klage til POD.

Link to comment
Share on other sites

Må bare påpeke at du ikke skal sende klage til POD, men til ditt lokale våpenkontor. Dersom de ikke omgjør vedtaket etter å ha behandlet det på nytt, så sender de klagen videre til POD. Det står hvor du skal sende klagen på det info-arket du fikk med avslaget (heter noe ala "klage på offentlige vedtak").

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at jeg ikke fikk med et ark med info.. Jeg fikk en håndskrevet post it lapp, der det sto at jeg ikke fikk innvilget Hagle kal.12 til jakt, og at jeg måtte velge mellom hvilken 9mm jeg ville ha godkjent (enten en glock 17 til NROF, eller en p7m8 til sivilpistol.....

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at du har havnet i et våpendistrikt hvor regler praktiseres etter eget forgodtbefinnende. Hva gjelder håndvåpen så faller dette ned på om du er aktiv skytter, eller rekreasjons skytter. Er du rekreasjons skytter kan du inneha inntil 4 håndvåpen, og hvis behovet ansees som dekket for flere skytegrener med ett av dem, så får du ikke erverve flere som faller inn under samme bruksområde.

 

Meeeen....det du kan gjøre er først å søke på 9mm til NROF og så når du har handlet denne, søker du på en 9mm til NFPS med begrunnelse i at NROF 9mm ikke passer i "måle esken" til sivilpistol (egentlig helt latterlig at det skal måtte gjøres slik...).

 

Håndskrevet post-it lapp virker en smule "suspekt", i og med at alle avslag skal være på eget skjema for dette, med begrunnelse på hvorfor. Nesten fristende å lure på om søknadene dine har vært innom våpenavdelingen, eller om dette er en avgjørelse tatt på et annet kontor....?

Link to comment
Share on other sites

Da har du ikke fått avslag, søknaden har derimot blitt avvist. Mener jeg har lest noe om dette andre steder på forumet her, du kan jo søke litt etter "avvist søknad".

 

Ved å avvise søknad har du heller ikke et offentlig vedtak, og du har dermed heller ingenting å rette deg etter hva gjelder klaging/klagefrister, etc. så du må nesten prøve å "tvinge gjennom" et vedtak slik at du i det minste har noe å klage på.

Link to comment
Share on other sites

Antar du mente "avslag". I så fall er alt greit, bortsett fra at du mangler informasjonsarket som forteller hvilke rettigheter du har.

 

Det finner du på nett:

 

http://www.regjeringen.no/nn/dep/jd/dok ... ?id=458822

 

Den norske pdf-versjonen: http://www.regjeringen.no/upload/JD/Ved ... _norsk.pdf

 

Eneste forskjell er:

 

- Felt 1 skulle inneholdt navnet på ditt politidistrikt, pluss adresse til våpenkontoret

- Felt 4 skulle inneholdt navn/adresse til POD

 

 

Det er bare et informasjonsark, du trenger ikke legge dette ved en klage på avslag. Bare utform klagen i brevs form, referer til hva du mener er feil i forhold til lovtekst, legg gjerne ved utdrag fra lovtekst/rundskriv/etc. og send tilbake innen 3 uker. (Strengt tatt har du 3 ukers klagefrist fra du mottar det skjemaet som du ikke har fått, ergo... )

Link to comment
Share on other sites

I og med at dette er en beslutning tatt på ditt lokale lensmannskontor, så tror jeg faktisk at jeg hadde sendt en skriftlig forespørsel til politimesteren på det politikammeret som ditt lensmannskontor sokner til, og spurt om dette er riktig framgangsmåte fra ditt lensmannskontor og om der ikke finnes formelle retningslinjer for hvordan eventuelle avslag/etc skal utformes, skjema etc. Hadde samtidig lagt ved den avviste våpensøknad samt kopi av post-it lappen. Kan være en idè samtidig å legge ved oversikt over ens egen aktivitet hvis man har mange nok treninger/stevner til å bli karakterisert som mer enn rekreasjons skytter (gjelder pistolene).

 

Husk at det er ikke lensmannen men politimesteren som besitter myndigheten til å innvilge/avslå en våpensøknad (politimesterens "signatur" benyttes jo i stempelform fra våpenkontoret), og ikke lensmannen. Det er også politimesteren som kan kreve et våpenkort tilbakekalt, ikke lensmannen. Politimesteren er juristutdannet, mens lensmannen er politiutdannet

Link to comment
Share on other sites

Søknadene er underskrevet av lensmannen, og stemplet "Lensmannen i Xxxxx og Yyyyyy"

 

Jeg fikk begrunnelsen muntlig, og den var at jeg allerede hadde invilget 9mm og kaliber 12 hagle... Han har den forståelsen av at man kan ha 6 våpen i jaktgarderoben, men ikke i samme kaliber (samme med pistoler... ikke i samme kaliber)

 

Derfor etterlyser jeg en referanse der dette er spesifisert i klartekst...

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften: http://lovdata.no/for/sf/jd/td-20090625-0904-005.html#12

 

§ 12. Erverv av våpen til jakt Tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler til jakt kan gis til søker som er innført i Jegerregisteret.

Søker kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen. Tillatelse til å erverve og inneha mer enn 6 jaktvåpen kan bare gis til søker som kan dokumentere et meget kvalifisert behov.

Tillatelse gis bare dersom våpenet etter viltlovgivningen er tillatt benyttet til jakt i Norge.

Politimesteren kan dispensere fra kravet i første og tredje ledd dersom særlige grunner foreligger.

 

 

Rundskriv om politiets behandling av våpensaker, se side 20-21: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_998.pdf

 

«…………………….Innenfor dette antallet på 6 våpen kan jegeren selv bestemme

hvilke våpen vedkommende ønsker å ha i sitt utvalg, enten det dreier seg om flere

våpen som kan nyttes innenfor samme bruksområde eller en fordeling av våpen

som dekker de ulike bruksområdene man som jeger ønsker å delta i

 

Lensmannen din har ikke fulgt med i timen.

Link to comment
Share on other sites

Fra våpenloven:

 

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

 

§ 8. Enhver som vil eie eller inneha skytevåpen, skal ha tillatelse fra politimesteren (våpenkort). Bestemmelsene i § 7 annet-sjette ledd gjelder tilsvarende. For tillatelsen kan det settes som vilkår at adgangen etter § 11 til å overlate våpenet til andre ikke skal gjelde.

 

§ 10. Politimesteren skal tilbakekalle våpenkort hvis innehaveren ikke er edruelig og pålitelig eller dersom han av særlige grunner kan anses som uskikket til å ha skytevåpen.

 

Med andre ord så er det politimesteren som bestemmer, eller den/de (våpenkontoret) som har fullmakt til å foreta beslutningen på vegne av politimesteren.

 

Hvis du søker på nett vil du nok under "våpenlov" eller "våpenforskrift" finne ut av jaktgarderobe og forutsetninger for erverv av håndvåpen, hva gjelder konkrete paragrafer og gjeldende regler.

Link to comment
Share on other sites

Joda, mange steder er denne myndigheten delegert til lensmenn i distriktene. Og for de fleste av oss er dette en fordel. Folkene på lensmannskontoret vet at jeg er aktiv skytter, men for damene på våpenkontoret i Tromsø er jeg bare et "nummer i rekken".

 

Du tror vel ikke at det er politimesteren personlig som behandler søknadene? Kan man delegere til våpenkontoret, kan man også delegere til lensmannskontoret.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen grunn til å tro at lensmannen har "tatt seg til rette" hverken med å behandle søknadene mine, eller ved avslaget. Han har bare litt dårlig kjennskap til regelverket, og det har jeg tenkt å hjelpe han med :-)

 

Så takk for alle linker som er sendt.. Bare synd det ikke står: "man kan ha flere våpen i samme kaliber" i noen av dem.....

Link to comment
Share on other sites

Du tror vel ikke at det er politimesteren personlig som behandler søknadene? Kan man delegere til våpenkontoret, kan man også delegere til lensmannskontoret.

 

Dette er som det er skrevet slik det fungerer, politimesteren delegerer oppgaven til andre, våpenkontor/lensmann etc. Tviler på om der finnes ene eneste politimester som egenhendig behandler en våpensøknad. Ut fra måten avslag er gitt på, indikerer at dette er utført av noen som ikke innehar de formelle tillatelsene til å innvilge/avslå en våpensøknad. I så fall om det er det, skulle våpensøker hatt tilbakemelding på "riktig vis".

Link to comment
Share on other sites

Bare synd det ikke står: "man kan ha flere våpen i samme kaliber" i noen av dem.....

 

Det er vel akkurat det sitatet til Lille Arne lenger oppe i tråden tar for seg, selv om det ikke sier ordrett "flere våpen i samme kaliber" sier det at du selv kan bestemme!

 

"…………………….Innenfor dette antallet på 6 våpen kan jegeren selv bestemme hvilke våpen vedkommende ønsker å ha i sitt utvalg,

enten det dreier seg om flere våpen som kan nyttes innenfor samme bruksområde

eller en fordeling av våpen som dekker de ulike bruksområdene man som jeger ønsker å delta i."

Link to comment
Share on other sites

Bare synd det ikke står: "man kan ha flere våpen i samme kaliber" i noen av dem.....

Nå har vi negativ lovvgiving stort sett i norge (som er bra...) Det står ikke noe stgeds at det skal begrenses i like kalibre heller. Og det er behovet, som er avgjørende - ikke kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...