Jump to content

Garantert tørr og varm på beina


Ulfhedin

Recommended Posts

Det ser ut til at høljregn, gjørme og sørpe er den nye normalen i jakta. Trenger derfor noe som holder meg tørr og gjerne også varm på beina under alle forhold. Har tenkt litt på snøscooterstøvler, neoprenstøvler eller noe som ligner mest mulig på cherrox for voksne. Har noen anbefalinger på noe som lar meg postere en times tid i 15 centimeter vann uten å fryse på beina? Gjerne uten at det koster alt for mye.

Link to comment
Share on other sites

Ekstremt gode jaktstøvler som Crispi Hunter fønker godt om du passer godt på dem. Har god erfaring med disse på vestlandsjakt. Holder deg tørr og varm.

Lundhags har mange svært gode støvler, men de er ofte skallstøvler som krever varme sokker el.

Men så var det dette med pris da... Ekstremt gode støvler koster....

 

Et ankepunkt mot støvler ala gummistøvler er at de fleste har litt dårlig støtte om du skal bære tungt, gå langt eller gå ulendt, men der er vi jo alle forskjellig i preferanser.

 

Fotposer og gamasjer kan være en hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Tok utgangspunkt i postering, da er Muckboots helt greie.

Jeg er helt enig i ankelstøtte, jeg ville ikke bært tungt i ulendt terreng. Når det gjelder pris finner man Muckboots meget rimelig på nett.

 

Hvis man ønsker en mellomting mellom scooterstøvel, ala Kamik, og Crispi jaktstøvel, som er vanntett. Kan jeg anbefale

 

http://www.oslosportslager.no/produkt/sorel-conquest-vintersko-herre-24743.aspx

 

Er på mitt andre par.

Link to comment
Share on other sites

For postering ville jeg vurdert Härkila Inuit GTX, virker veldig store og klumpete - men er faktisk veldig kurante å gå med hvis du ikke skal gå så langt.

Har brukt de både på posteringsjakt i november/desember og isfiske i et par sesonger - er strålende fornøyd. Tror de ligger på rundt 2500,- kr i pris nå.

Ellers så har jeg et par Muckboot også, veldig gode å gå med - bruker de en del på skogsfugljakt når det er bløtt/fuktig vær.

Holder væten ute, men jeg blir fort klam etter en dag med gåing.

Link to comment
Share on other sites

Har slitt i mange år på jobb med og finne godt skotøy som holder meg varm og ikke er for tungt og gå med, jobber ute hele året i all slags vær (tømrer) men da jeg fant Muckboots var sorgene over, du blir garantert klam på bena men jeg har tilgode og fryse i disse.

Link to comment
Share on other sites

Kamik Hunter kan vere verd å kikke på også.

 

Mine dager med kalde føtter på post var over etter at eg fikk disse til jul for noen år siden. :D

100% vanntett og varm og god. Litt tung til lange vandringer men det gjelder nok dei fleste i denne klassen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det noen som har erfaring med Seealand støvler til jakt/isfiske/atv/scooter. med thinsulate i foret, og gummiert kalosj, kan den vel holde mot fukt og kulde. Disse vurderer jeg å kjøpe ett no, for store slik att jeg kan få plass til ekstra såler og tykkere strømper. Grunnen er at jeg under hjortejakten satt opptil 12 timer på post ved 0.grader og da blir man sinnsykt kald på føtterne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...