Jump to content

Skal kjøpe min første hagle og håper noen kan hjelpe meg.


Snapabel

Recommended Posts

Nå har jeg akkurat bestått jegerprøven og skal til å kjøpe min første hagle.

 

Har ikke så god råd nå, så det blir å kjøpe billig så får jeg heller bytte ut etterhvert som jeg får bedre råd, og bedre ferdigheter.

 

Har trålet bruktmarkedet litt, og slik det ser ut nå så blir det enten en brukt Silma storefjell i 12/76 til 2500, eller en baikal ij27 i 12/76 til 3000.

 

Hva bør jeg velge?

 

Dette kan jeg ikke noe om, og hadde satt stor pris på om noen kan hjelpe meg litt med for og imot. Og komme med tips og erfaringer rundt disse våpnene.

Link to comment
Share on other sites

I den prisklassen ville jeg (etter å ha lest flerfoldige like emner her på kammeret) gått for Baikalen. Dette er vist et skikkelig bruksvåpen som tåler alt og holder lenge. Hørt mange som har dårligere erfaringer med Silma, og det er riktignok med dyrere modeller også. Tror du vil bli fornøyd med en Baikal i den prisklassen. Den ser kanskje ikke så fin ut, men den funker!

Link to comment
Share on other sites

Synes du ikke skal bare kjøpe noe før du har prøvd å skyte med haglene, eller i det minste hold i den. Kast den opp i skuldra og se om våpnet passer deg, du merker med en gang om våpnet "sitter" og sikte bildet ditt er riktig. Passer ikke våpnet ikke kjøp, det blir bare et iritasjonsmoment å ikke treffe. Trål heller litt mere og spar litt heller. Har hatt Baikalen selg, solid våpen, tung som F...... Har selv en Beretta ultra light som jeg aldri kommer til å selge.

Link to comment
Share on other sites

Synes du ikke skal bare kjøpe noe før du har prøvd å skyte med haglene...
Støtter denne! Oppsøk en åpen haglebane, og spør om å få prøve noen hagler. Og hvis du har dårlig råd, og skal prøve noen billighagler, så sørg for å få prøvd en Remington pumpehagle også. Overraskende mange "ferskinger" som skyter bedre med den, enn med andre hagler.
Link to comment
Share on other sites

Spar et år eller to og bruk tiden på å prøve så mange hagler du kan få fingrene på. Det er meget mulig at det finnes en billig hagle som passer deg godt, men ta deg tid til å finne den halga, ikke lås deg til de to som passer budsjettet ditt i dag. Dyrt i lengden å teste med lommeboka...

 

Og hold øye med bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til hagle så syns jeg mange generelt er noe "snobbete". I det terrenget jeg jakter rype blir hagla brukt som både stokk og "machete" i kratt. Har gått med en side by side star baikal i 20 år og det detter like mye rype av den som fra en beretta. Til konkurranseskyting på lerdue kan det sikkert stille seg noe annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg akkurat bestått jegerprøven og skal til å kjøpe min første hagle.

Har ikke så god råd nå, så det blir å kjøpe billig så får jeg heller bytte ut etterhvert som jeg får bedre råd, og bedre ferdigheter.

Ser det ligger en flott S/S 12/70 Baikal i Handelskammeret til en veldig fornuftig pris :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Er man "snobbete" får at man vil ha kvalitet?

 

Har du bare penger nok får du lov å være så snobbete du bare vil for min del:-) Spørsmålet her var jo en førstehagle på et stramt budsjett. Når han da får råd om å heller spare i stedet for å kjøpe ei dugende billig hagle så syns jeg det er bortkastet tid han kunne jaktet på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synes du ikke skal bare kjøpe noe før du har prøvd å skyte med haglene...
Støtter denne! Oppsøk en åpen haglebane, og spør om å få prøve noen hagler. Og hvis du har dårlig råd, og skal prøve noen billighagler, så sørg for å få prøvd en Remington pumpehagle også. Overraskende mange "ferskinger" som skyter bedre med den, enn med andre hagler.

For å si det på en annen måte: Om du vil ha størst mulig treffprosent pr. krone, så kjøp deg en Remington wingmaster 870. Koster ca 4.000,-

870wngmstr16-prod.ashx

Jeg har, eller har hatt Baikal o/u, Baikal s/s, Remington wingmaster 870, Benelli comfort og en dyr Beretta. Hva som er best å skyte med, er selvfølgelig en smakssak, men for meg er pumpehagla "mest treff for penga"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...