Jump to content

Sordin Supreme Pro-X


Dakar

Recommended Posts

Jeg vurderer og kjøpe "SORDIN SUPREME PRO-X"

Men jeg er usikker på hvor mye de demper i forhold på skudd?

Jeg skyter også med en 9 mm pistol, med et rimlig skarpt smell, så litt bekymret for at disse da er gode nok til å beskytte hørselen min?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nok litt an på de vanlige hørselvernene. Hos meg er det motsatt. Sordin Supreme Pro-X er de beste hørselvernene jeg har, og jeg er storfornøyd. Madammen konstanterte det samme når hun tok fatt med skyting i høst.

 

Men som med det meste her livet finnes det sikkert noe som er enda bedre... Jeg vil tro du finner opplysninger om Sordins dempeegenskaper dersom du googler litt. Men det var kanskje det du ville slippe? :D

 

Bør kanskje tillegge at jeg har montert komfort-kit i mine (silikonputer). Det gir nok også bedre demping...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker normalt Peltor med 2 prikker når jeg skyter med pistol, og du hører det fortsatt "godt"

Dette er grunnen til at jeg er skeptisk til Sordin sine, de er så tynnei forhold til de jeg har (vanlige peltor uten elektronikk)

 

Men Sordin er vanntette og medtanke på at det ofte regner når jeg er i skogen, virket det som en god egenskap.

 

Dette var svaret jeg fikk fra Jakt & Friluft AS når jeg spurte om demping iforhold til 9 mm pistol.

 

"Tror nok ikke jeg ville ha kjøpt disse.

De demper for dårlig rett og slett"

 

Så nå vurderer jeg Peltor SportTac:)

Noen som har Erfaring med Peltor SportTac i forhold til demping?

Link to comment
Share on other sites

Sordin har (som mange andre også har) utbyttbare ringer.

Hvis du bytter til ringer i silikon, tetter de adskillig bedre og er i tillegg mye mer behaglig, sommer som vinter.

 

Uansett merke er det stor fordel med elektroniske hørselver, spesiellt ved siden eller bak standplass.

Det er mye lettere å snakke med andre og fortsatt filtrere ut skytestøy.

Link to comment
Share on other sites

selv har jeg både sordin supreme pro og peltor sporttac. Dempingsmessig merker jeg ingen forskjell på disse. Det jeg dog merker forskjell på er hvordan di gjengir lyd. Med peltor hørselverna ble jeg aldri klok på hvor lyden kom ifra, syns supreme pro hørselverna ga mye bedre lydbildet på jakt. På banen er det likegyldig hvem ejg bruker, men på jakt er det alltid supreme pro som blir med.

 

Dette gjelder ved hagle og rifle skyting da. Har ikke testet noen av di ved pistolskyting.

Link to comment
Share on other sites

selv har jeg både sordin supreme pro og peltor sporttac. Dempingsmessig merker jeg ingen forskjell på disse. Det jeg dog merker forskjell på er hvordan di gjengir lyd. Med peltor hørselverna ble jeg aldri klok på hvor lyden kom ifra, syns supreme pro hørselverna ga mye bedre lydbildet på jakt. På banen er det likegyldig hvem ejg bruker, men på jakt er det alltid supreme pro som blir med.

 

Dette gjelder ved hagle og rifle skyting da. Har ikke testet noen av di ved pistolskyting.

 

 

Kan si meg veldig enig i dette. Men jeg synes peltor sine demper litt mer en sordin, da sordin sine blir litt tynnere. Har brukt sordin på skogsfugeljakt og storviltjakt i mange år og viltet har ikke sluppet unna på grunn av hørselverna i alle fall :mrgreen: Og når man synes disse demper for dårlig, hvorfor bruker man da ikke ørepropper samtidig som man skyter? Da kan man høre hva folk sier samtidig som det demper utrolig bra!

Link to comment
Share on other sites

Er enig med hunter boy. Bruk øreprobber i tillegg og du skrur bare opp lyden på hørselvernet. Selv har jeg SORDIN SUPREME PRO og jeg må bruke probber i tillegg fordi dempinga av lyden blir for dårlig. Jeg aldri prøvd andre typer hørselvern så noe sammenligning skal jeg ikke uttale meg om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir anbefalt disse: 3M™ Peltor™ ProTac™ II

Link: http://peltorcomms.3m.com/World/Product ... gory_Id=38

 

De er en klasse kraftigere demping ( klasse 2, i forhold til Peltor sportac med klasse 1). Ulempen er vel at de er såpass store at de vil være ugunstige ved bruk av hagle.

Men jeg er usikker på hvor godt lydbildet er?

 

Jeg har ikke funnet en norsk nettbutikk som selger dem enda.

Men ligger på ca 1400 kr fra England, (uten importavgift)

Link to comment
Share on other sites

Så nå vurderer jeg Peltor SportTac:)

Noen som har Erfaring med Peltor SportTac i forhold til demping?

De demper vel ikke mer enn de må er nå min vurdering. Ute i felt demper de godt nok å vel så det selv når jeg lå ved siden av en 338LM med smellforsterker men inne på bane så synes jeg det blir noe snaut selv med bare en 308 med litt kort løp som nærmeste nabo så ørepropper i tillegg er å anbefale. Jeg er nok litt stor i skolten så jeg måtte bøye og tøye bøyla slik at klokkene ligger skikkelig rundt ørene uten at bøyla har nevneverdig kontakt noen steder. Har vært på sjøen med de i sjøsprøyt og de har klart seg kjempefint og siden de er veldig billige er jeg fornøyd så langt. På jakt bruker jeg ikke hørselvern. Så jævlig smeller jeg ikke med rifla.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Bruker supreme pro til IPSC rifle med en av de verre riflekompensatorene uten problem, tror det med toleranse mot lyd er en veldig subjektiv sak.

 

Subjektivt når det kommer til smertegrense, men ikke hva som er skadelig tenker jeg?

 

 

Jeg bruker kun "full size" hørselvern (Peltor TacticalPro), da disse demper bedre enn flate som "Sordin Supreme X" og "Peltor Sporttac"

 

Noise Reduction Rating (NRR) tatt fra produsentens hjemmesider:

 

Peltor TacticalPro: NRR 26dB

Peltor Sporttac: NRR 20 dB

Sordin Supreme X: NRR 18 dB

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...