Jump to content

Beddemasse


Blinkskytter

Recommended Posts

Biltema epoxyen herder litt for raskt for min smak, men den fungerer absolutt.

Bamrud har vel også brukt den tidligere på endel rifler med "stort hell" (ref kongsberg beddetråden)

 

Jeg har funnet en metalepoxy de selger på coop bygg som herder temmelig sakte (12 timer @23grader), og ei sprøyte (90kr) holder godt til en normal beddejobb.

 

http://www.casco.no/index.php?contentID ... tcatID=129

Link to comment
Share on other sites

Loctite Hysol reprasjonsmasse med aluminium. Kiwi neutral som slippmiddel.

 

Jepp ! Denne har jeg brukt i mange år og den er meget fin og legge og jobbe med og etter mine erfaringer dønn sollid . Har brukt den også til mine venner og ikke minst i mine Sauer STR banerifler med topp resultat .

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt med i denne og lignende debatter om beddemasse. Det som mange lurer på er hva som er brukbart og om man kan lage selv , evt hvordan farge massen Det kan man ,men ingrediensene har ofte kort holbarhetstid. Å bruke epoxier kan i noen tilfelle være brukbart, men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke heller satser på masser som er utviklet nettopp for å gi nær 100 % kontakt mellom kolbe og låsekasse og som står imot kratig rekyl, nemlig beddemasser av acraglastypen fks Brownell og andre . Disse herder sakte 2 døgn, er stabile , krymper garantert ikke og er svært sterke . Her følger med fargeampuller og man kan bruke jernoksyd svart eller rød til farging ellers.

Det er nevnt at slike små sett selges for kr 300,. altså ca kr 100,. pr våpen.Ved større børsemakersett ned i kr 50,-

Beddemasser fåes nok ikke hos Biltema , Jula elle Co-Op Bygg . Jeg har selv beddet 700-800 rifler i min tid å får inn mange gamle forsøk med forskjellige masser der beddingen enten er blitt sprø , sprukket eller har andre tegn til ustabilitet slik den må fjernes og erstattes med egnet masse

Disse som hevder at de har fått gode resultater med disse produktene kjøpt på varehus, har de erfaring over tid som tilsier

at dette er godt nok ?

En masse som er nevnt og som skulle være anbefalt i USA er Devcon 10110 Plastic Steel. Denne har bokstaveleig stålpartikler i seg . Når massen stivner og man trekker opp låsekassen er den full av riper grunnet stålpartiklene. Denne massen bør ikke brukes til det den selges til, nemlig bedding av våpen medmindre man godtar slike ripeskader.

 

Stålpartikler, eller aluminiumpartikler styrker ikke en beddemasse. Det er fibre og mikroglass som armerer massen ,som gjør massen sterk og stabil også over tid.

Den mest egnede massen jeg kan tenke meg utenom spesialproduktenne må være den gamle glassfiberarmerte stålplasten men den herder for hurtig etter min mening , selv med lite herder og er dessuten noe vanskelig å farge og arbeide med.

 

Det kan være moro å eksperimentere men beddemasen er oppfunnet for 60 år siden og har vært utviklet siden

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...