Jump to content

Kahles Helia vs Zeiss Classic vs Meopta meostar


hjortejegeren2

Recommended Posts

Etter å ha lest litt har eg funnet ut at det eneste eg oppnår ved å kjøpe en 56 kikkert fremfor 50 er at den toler større forstørrng.

Når man er 60 som meg har man kansje en utgangspupill i overkant av 4mmm.

56:12=4,6

50:10=5

50:12=4,1

Det beste hadde vert en 50 kikkert med opp til 12 ganger forstørring.

Eg treng ikkje 56 når man er 60 dersom man ikke skal bruke strre forstørring enn 12 og det er sjelden aktuelt.

Er det nokon som følger meg i dette ?

Link to comment
Share on other sites

Jakter selv med 50mm lysåpning og har ikke problemer med å se godt i skumring. Og det er betydelig lysere å se gjennom kikkerten enn å se med bare øynene.

 

Det gjelder den jeg har med 42mm lysåpning også.

 

S&B begge kikkertene.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss har 25% mindre objektiv, da blir den mindre lyssterk enn de andre. Kahles er vanlighvis topp optikk, og er klart mitt førstevalg.

I teorien stemmer nok dette, men de gangene jeg har samenlignet Zeiss Classic 50`en mot to forskjellige 56`Meostar i skumring, var Zeissen både lysere og skarpere. Når den i tillegg er mye mindre og lettere- ja da burde valget være enkelt :wink: Kahlesen har jeg ingen erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Dere som skriver at dere ser godt med 50 mm objektiv. Har dere prøvd 56 mm eller 72 mm og sett forskjellen?

Jeg ser fint med mindre objektiv så lenge jeg ikke skruer opp forstørrelsen for mye; men min egen erfaring er at teorien holder: større objektiv gir mulighet for større forstørrelse. Jeg har vært utrolig imponert over bl.a. Zeiss Classic 1,5-6x42, Classic & Victory 2,5-10x50, Swaro PV 1,5-6x42 og enda Z6i 1,7.10x42 (denne er utmerket til denne "testen" ettersom denne netopp kan forstørre godt opp over det "vanlige" forholdet for forstørrelse vs objektiv) klarer i dårlig lys så lenge ikke forstørrelsen skrus opp for mye. Selv min Conquest 4,5-14x50 fungerer helt greit egentlig. Jeg ser dog at min Victory 3-12x56 er marginalt bedre på større forstørrelser (synes også både Varipoint 3-12'en og Z6i 2,5-15x56'en henger helt greit med, selv om Victoryen nok er litt bedre). Har desverre liten erfaring med 6-24x72 ettersom jeg enda ikke har eid en slik (det kommer nok, har utviklet en trang til å teste mye optikk..).

 

Noe jeg personlig synes er bra med litt større objektiv er at større utgangspupille gjør øyeplassering litt mindre kritisk i dårlig lys; hvilket er fint dersom man ikke sitter/ligger 100% optimalt. Litt suboptimal plassering av øyet ifht kikkerten koster fort mye lys (er min erfaring, og såvitt jeg kan se støtter vel teorien opp under dette). Jeg bruker i hvert fall dette argumentet overfor meg selv når jeg rettferdiggjør hvorfor jeg har så mange x56-kikkerter :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Dere som skriver at dere ser godt med 50 mm objektiv. Har dere prøvd 56 mm eller 72 mm og sett forskjellen?

 

Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor noen vil ha 72 mm lysåpning på kikkertsiktet. Unntaket er på en rifle som blir brukt på bøen. Skal man drakse med seg det på fjellet og i tett skog, så tror jeg det bare blir irriterende..

Link to comment
Share on other sites

Ville helt klart ha valgt kahles.Det er den jeg har mest og best erfaringer med. Hvis den ser bra ut og linsene er pene så ville jeg ikke ha brydd meg så mye om at den er 15 år. Topp optikk for pengene. Har lite erfaring med meopta annet at jeg har kikket i div typer, å syns do rull effekten var fremtredene. Men sikkert grei kikkert til den prisen.

Men har et inntrykk av at mange ser forbi kahles som ikke har hatt samme reklame spredning som Zeiss har vært veldig flinke til.

Men tipper det er mange som velger zeiss nettopp pga det.

Lykke til med valget ditt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...