Jump to content

Erfaring K624i?


Carlsen

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med dette siktet?Har hatt pm2 5-25 før,men bytta den ut til fordel for ein 72 Zeiss på grunn av egenskapene til Zeissen under dårlege lysforhold.Har handla meg ein Blaser Lrs som eg lurer på å toppa med Kahles.Har snust litt på Ior,selfølgelig pm2,premier,steiner og Hensholdt.Siktet skal brukast til skyting på blink/gong å jakt.Har fått tilgang til å skyte på 600m,å sannsyngvis 1000+ men der står det igjen litt forhandlingar :winke1: Bør det være retikkel i første eller andre bildeplan?Er svak for fine retikkel :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja... har et sånt liggende og vente på 338'n til Trondheim som er på vei inn i mitt våpenskap. Har fått kikket litt igjennom den på dagtid , morgen og kveld. Må bare si at jeg er meget fornøyd. Den er klar og fin hele veien, greie klikk selv med hansker ( prøvd kun med jakt jansker ) lys korset kan man også bruke på dagtid om det er nødvendigt ( for eks grunnet litt mørk bakgrunn) Må si den er fult på høyde med Premier Heritage 5-25 x 56 som jeg har på 65'n min. Skal du skyte veeeeeeeeldig langt har den et godt retikkel for det bruk ..når du ikke har flere klikk igjen. Mitt retikkel er det MIL4 retikkelt. Du kan se det på http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3316 der jeg kjøpte siktet. 26 mill holder jo et stykke der ut :smile: Har en 20-40 moa skinne så holder vel det for de fleste som skyter langhold...om en da ikke har en plass der en kan skyte på 2k +

Jeg for min del er veldig fornøyd med siktet. 10 års garanti er jo også noe og ta med seg :-) Dette siktet er etter det jeg har forstått beregnet for militært bruk men ble frigitt til det private marked grunnet meget stor interesse.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har fått en Kahles K624i på døra her i dag. Hvorfor fortelle om det? Jo, fordi i norge er det jo klin umulig å få tak i siktet!! Hva driver Schau med?

 

Kom over et firma i Sverige som leverte til meg. astrosweden.se. Jeg bestilte siktet torsdag og fikk siktet levert på døra tirsdag. 3 virkedager!! Ikke no`tull alt har vært helt strøkent. Hadde et spørsmål til forhandler som jeg sendte av gårde på mail kl 22 en kveld. Kl. 2210 fik jeg svar!! Slå den!

 

Prisen? 18000 svenske kroner=15400 norske + norsk moms=19250 isch.

 

astrosweden kan anbefales på det varmeste, sikte må prøves, men ser j... bra ut :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fekk siktet for ei veke sidan,å er meget imponert så langt:)Fekk det faktisk brukt :smile: Var ute å testa det på måneskinnet no,å synst det var overraskande bra.Godt ergonomisk utforma,gode å tydelige knepp å ein god plassering av paralaxen.Einaste var at det opplyste korset var vel skarpt på svakaste innstilling,men til måneskinn brukar eg ein Zeiss 72.No ventar eg berre på LRS 2 børsa eg har bestillt so eg får montert det.Ska hive ut eit bilde når den tid kjem :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Nå har jeg fått testet dette siktet mer utfyllende. Som sagt står dette siktet på ei 338 Lapua Magnum børse. Siktet har vert testa i lett snøvær, vestlandsregn ( det regner fra alle kanter :mrgreen: ) når det lysner av dag og når det mørkner på ettermiddagen. Samt har fått testa det i måneskinn.

 

La oss ta minus sider først ...

 

Eneste minus jeg vil si at dette siktet har er et litt for skarpt lys på første trinn ved bruk av opplyst retikkel tidlig om morgenen eller sent på ettermidagen når det begynner mørkne. Kunne vert halvparten på trinn 1.

 

Pluss sider...retikkel er enkel i bruk , presis justering på tårn og enkelt og null-stille. Kikkerten er ekstrem skarp fra 6 til 24 forstørrelse. Har sammenlignet den med min Premier Heritage 5-25 x 56 kikkert og hmmmmm trist og si men jeg foretrekker Kahles kikkerten. Selv om spekken på Premier kikkerten teoretisk skal vere håret bedre. 26 MIL justering rekker jo et stykke ut der om en bruker tiltet skinne så en får bruke hele justeringen. Har bare 19 MIL igjen og bruke etter innskyting. Da har jeg en 20 moa skinne. Må vel til og øke til 40 moa.

 

Har testet klikk både opp og ned samt sideveis og repetering og brukt tommestokken for og sjekke. Og det stemmer 100% på 100 meter. Har ikke brydd meg om og teste mer en det. Testet også retikkel for og se om det stemte. Og det stemmer også 100% . Nå skal kanskje ikke jeg si 100% siden rifla ikke var i benk , men det stemte med der jeg ville kula skulle gå.

 

Når en ser på hva en får for pengene her må jeg si jeg er meget imponert. Den er fullt på høyde med alt annet som er i markedet i 5-25 x 56 segmentet.

Og jeg vil si til en grei pris. 10 års garanti er det også.

 

Kikkerten blir herja mye med for min del siden den står på ei 338 rifle som skytes på diverse avstander. Dvs den blir ratta endel både opp og ned og sideveis alt etter avstand det skytes på. Stoppen på min har jeg justert 2 klikk under 0. Men det er en smaks sak hvordan folk liker O stoppen.

 

Min konklusjon er : LØP OG KJØP :D

Link to comment
Share on other sites

Og slik ser det ut, hvis jeg får til å lime inn bilde her.....?

 

image_zps84bc54bc.jpg.html?sort=3&o=0

 

http://s1295.beta.photobucket.com/user/Proffen1/media/image_zps84bc54bc.jpg.html?sort=3&o=0

 

image_zps84bc54bc.jpg.html?sort=3&o=0

 

Møkk, dette får jeg ikke til....

image_zps84bc54bc.jpg

 

Ser du på koden du brukte, så har du ".html?sort=3&o=0" etter navnet til bildefilen. Da virker det ikke. Må slutte med et filtype-navn. I dette tilfellet "jpg"

;)

Trykker du på "Directlink" på siden, så får du riktig kode

;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg fått testet litt mer og! Sitter på en Sauer i 6,5x55. Siktet innfrir til de grader! Jeg er vel så godt som 100% enig med Pathfinder her. Justeringer og ratt er 100%. Topp kvalitet, veldig godt bilde. Testa det i dritt vær med snø og sludd, skrudd opp og ned flere ganger. Tilbake til null med nøyaktig samme resultat! Ergonomisk er det helt topp, her sitter alle ratt hvor de skal sitte.

 

Jeg forventer MYE av skumringsegenskapene og det har jeg ikke fått testet enda. Fikk meget god omtale på det punktet i Vapentidningen, bedre enn tilsvarende størrelse Zeiss :mrgreen:

 

IMG_0621.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skaut ei koddle på 140 meter i går å ein bokk forrige måneskinn på 165 meter.Er fornøgd me siktet so langt,men litt i overkant skarpt lys i krysset.Har samanligna han med 72 en eg har å swarovski habict 2,5-10*56 eg har,å etter mine auger når han ikkje helt opp mot dei.Men ellers er eg meget fornøgd

:D

Link to comment
Share on other sites

Regner med også dere andre har opplevd at den har kortere øyeavstand enn spec?

Målte 68mm fra bakkant av okular på 6x (73mm på 24x, + ~6mm inn til glasset). Ser ikke dette som et minus dog, for det gir jo et meget stort synsfelt. (estimerte det til 6.95mrad ut fra prikkene i retikkelet... stemmer nok bra overens med spec på 6.8m@100m)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Låner tråden litt.

Fikk klå på dette siktet i min lokale våpenbutikk i dag og jeg må si at jeg ble veeeeldig fristet til å bytte ut mitt Victory HT 3-12x56.

 

Noen som har sammenlignet disse siktene i dårlig lys/måneskinnsjakt? Jeg jakter mest på skumring, og jeg antar at man opplever siktet som lysere pga. 34mm mellomrør? Eller tar jeg feil her? Oppleves det som veldig problematisk at trådkorset er såppass intenst når det er belyst?

Link to comment
Share on other sites

Hadde med tre rifler å 4 sikter på ei av dei siste nettene eg var ute å jakta på måneskinnet i fjor.Dette var to dagar før månen var full,å det var skyfri himmel.Sikta eg hadde til å samanlikna med var:Swarovski habicht 2,5-10*56 m/lys,Swarovski Z6i 3-18*50bt,Zeiss 6-24-*72 fl lotutec og Kahles k624i.Forøvrig mine sikter alt,so ingen grunn til favorisering her.Mitt inntrykk etter denne eine spinkle testen var at dei so skilte seg ut å var best var Habicht og Zeiss.Der kunne eg med mine auge ikkje sjå forskjell på opp til 10 i forstørring denne kvelden.Det som forundra meg litt,var at det var ikkje so stor forskjell på Z6i og k624i som eg hadde trudd,men fordelen gjekk i Khalesen sin favør.Hjorten fekk seg eit stikk sett igjennom Khalesen på 165m å enda sine daga etter ti meter.Skutt på 15 i forstørring.Lyset er litt intenst på laveste innstilling,men ikkje slik at eg henger meg opp i det.Hadde eg vert deg ville eg prøvd å fått lånt siktet med meg til neste måneskinn,berre for å samanlikna.

Link to comment
Share on other sites

Tja,det kan ikkje eg heilt uttale meg om då eg ikkje har prøvd den i skumring.Har skåte ein del med den i dagslys,å det er ein kjempe jaktkikkert.Han som eig den er veldig fornøgd med den til måneskinnsjakt.Men det smarteste er nok å få prøvd både Kahlesen å Swaroen opp mot Ht siktet du har frå før.Men Swarovski er aldri nåke dårligst valg som jaktkikkert :winke1: Eg har og ein Habicht 3-12*50 med lys som og er godt brukandes til skumringsjakt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg må få lånt meg Kahlesen, ikke tvil om det..

Min opprinnelige plan var å kjøpe et "billig" Zeiss Classic sikte til dag/fjelljakt og ha 6-24x72'en til bøjakta - det er vel egentlig liten tvil om at 72'en er kongen om natta, men hvor mye mer konge er den enn Kahles'en? Det var noe med den kikkerten som virkelig tiltalte meg :-)

Link to comment
Share on other sites

Tja Ka skal eg sei..I mine auge er 72 siktet ein god del klarere enn Khalesen.Spesielt når du drar siktet opp på høg forstørring som 12 og oppover..Ser detaljane bedre i Zeissen då er mi meining.Om det meste av jakta du bedriv er i dårligt lys,er mi meining at du bør gå for Zeiss 72.Skyter mellom 25-30 hjort i året å halvparten på bø i dårligt lys/måneskinn so eg har ein svintung rigg (Sako75)til dette formålet med whisper demper i cal.6,5*55.Khalesen står på ein Lrs2 som eg sky på litt lenger hold med :winke1: Medan den børsa eg brukar på skog og i fjell etter rein,hjort,rådyr står Z6i siktet på.R8 270 win.Men dette er berre min måte å tilpasse børser til min jaktform.Du havner nok opp med ein Khales skal du sjå :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 72 zeiss og solgte den til fordel for Kahles. Kan ikke si at jeg angrer. Kahles fremstår mye skarpere og klarere både på dagtid og om natta. Skjøt dyr om natta uten at månen var fremme (overskyet) og hadde 0 problemer med å se skikkelig.

 

Liker den store turret'n og elevasjonen tar meg ut til 1900 meter. Lyset er helt passe på det svakeste synes jeg.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg stiller for strenge krav til optikken. Har godt syn og er kresen.

Sammenlignet med min helia cl 3-9x42 var ikke k624i like skarp på 9x. (men så ser jeg faktisk kulehull på 300m med cl så den er meget skarp.)

Og i skumring syns jeg lyset var så sterkt at det tok detaljer på målet. Og jeg så ingen detaljer i k624i som jeg ikke så like godt i en vortex 6-24, selv om k624i var noe lysere i bildet. På dagtid var også vortex like skarp i senter, så lenge øyet var sentrert i utgangspupill.

Syns ikke det var mulig å se noe detaljer på 24x som jeg ikke så like godt på 16-18x, dvs mangelfull oppløsningsevne.

Osw som kjøpte min har en makan fra før så han kan sikkert sammenlige begge og gi et svar på om det var feil på den jeg hadde etterhvert...

Link to comment
Share on other sites

Og i skumring syns jeg lyset var så sterkt at det tok detaljer på målet. ..

Sånn er PM2en min og. Synes nettopp det går igjen på de fleste sikter. Skulle hatt det laveste hakket lavere.

 

 

Fra iPhone

 

Det gjelder ikke min PM2, den kan justere ned til veldig lavt lysnivå, det er en nyere 3-20x50

Link to comment
Share on other sites

Kan vel være en del forskjell fra et kikkertsikte til en annet av samme type. En svensk test (foretatt for noen år siden, finnes vel her inne på kammeret noe sted) viste overraskende stor forskjell mellom kikkertsikter av samme type. Selv ved streng kvalitetskontroll vil det nødvendigvis være toleranser som gir noe forskjell. Det kan vel også være noe av grunnen til at siktene rangeres forskjellig av brukerne her inne.

Link to comment
Share on other sites

Det var noe feil på mitt sikte!

Så da er mine erfaringer vedrørende skarphet og skumringsegenskaper verdiløse.

 

Men, utrolig skuffende at Kahles ikke har bedre kvalitetskontroll og at defekte kikkerter går ut til kunde!

t-erwibe mottok også en enda mer defekt K624i...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er utrolig skuffende, til den prisen burde de kunne hatt en ekstra person til å kvalitets sikre produktene sine .

Den jeg fikk var både snål i paralax, skumring og skarphet, pluss at retikkel plata så ut som den var slipt med pukk. Nå får jeg jo ny, eller en annen type kikkert, etter mitt eget ønske, så forhandler ordner jo opp han :) men man blir jo litt skuffet allikevel

 

Sent from my LT26w using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har fått en Kahles K624i på døra her i dag. Hvorfor fortelle om det? Jo, fordi i norge er det jo klin umulig å få tak i siktet!! Hva driver Schau med?

 

Kom over et firma i Sverige som leverte til meg. astrosweden.se. Jeg bestilte siktet torsdag og fikk siktet levert på døra tirsdag. 3 virkedager!! Ikke no`tull alt har vært helt strøkent. Hadde et spørsmål til forhandler som jeg sendte av gårde på mail kl 22 en kveld. Kl. 2210 fik jeg svar!! Slå den!

 

Prisen? 18000 svenske kroner=15400 norske + norsk moms=19250 isch.

 

astrosweden kan anbefales på det varmeste, sikte må prøves, men ser j... bra ut :mrgreen:

 

Hva har skjedd med prisen? Den har jo gått opp 5 svenske lapper :forvirra:

http://natur.astrosweden.se/kikarsikte/kahles/helia-k/505734

Link to comment
Share on other sites

Hei Propell!

 

Nå er du litt propell her :mrgreen: Den prisen du ser på nettsiden er med svensk moms. Svensk moms forsvinner når den bestilles til adresse utenfor Sverige. Da blir det borte 4500 på den prisen og du er nede igjen i ca 18000. Fremdeles tror jeg du har siktet i postkassa for under 20000 norske. Nå ser jeg den ligger til salgs her i Norge for 23000, så det er faktisk litt å spare.

 

Lykke til :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei

 

Jeg sitter for øyeblikket spent og venter på att min Khales K624i mil4 skal dumpe ned i postkassa! Etter en del tull med bestilling fra winge fikk jeg en god pris og bra service på kjøpet ett snnet sted, dog en ganske annen pris enn tibudsprisen på winge(16500,-) men når man legger såppass med penger i ett sikte er det greit og betale litt ekstra for og få god service på kjøpet! I tillegg ble jeg trøsta med att winge kikkertene kanskje var gen1 kikkerter med for skarpt lys på svakeste innstilling(selfølgelig ikke sikkert dette er tilfelle men jeg kan da trøste meg med att jeg har fått en bedre kikkert)

 

Men jeg går og tenker litt på dette. Jeg finner svært lite info om 1. Og 2. Gen khales? Det lille jeg finner omhandler stortsett att den har kommet med MSR retikkel og flytend lysprikk(sier ikke meg noe).. Er det noen som har testet gen 1 vs gen 2? Er det tilfelle att de har utbedret flere ting enn annett retikkel og gjeler dette alle retikkeltyper? Eller er gen 2 rettogslett kun kikkertene med MSR retikkel?

 

Går og lurer litt på dette sa jeg leser flere steder att lyse er litt for sterkt på lavest styrke og att der har vært en del feil med disse kikkertene, har ett håp om att jeg også kan bruke denne kikkerten på rev åta og da har jo lysprikken en del og si..

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

kom nylig en test som inkluderer K624i, PM II 5-25, Steiner 5-25, Premier 5-25 og March 5-40:

 

http://opticsthoughts.com/?page_id=1254

 

Også der var det en defekt K624i ...

virker som samme feil som jeg på den jeg prøvde.

 

The specific scope I had exhibited some focus and CA issues. What was more telling was that at some (long) distances, I could not get the parallax properly taken out. That implies issues with some internal component placement.
Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk på tilbudet Winge hadde på K624i og hentet siktet på posten i dag.

 

Siktet ser bra ut ut, men jeg klarer ikke å finne noe serienummer noe sted! Hverken på sikte, eske, eller medfølgende papirer.

 

Det gjør jo ikke akkurat mistanken om at det er en Gen 1 noe mindre. Fulgte heller ikke med umbrakonøkkel til å justere tårnene og esken det kom i så litt halvsliten ut. Kjedelig å bare bli halvfornøyd når man har betalt såppas mye penger.

 

Er det noen måte å bekrefte om det er Gen 1 eller Gen 2?

 

Det ser ikke ut til å være noe galt med siktet, men historien om at hvis noe er for godt til å være sant, så er det som regel akkurat det ser ut til å stemme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...