Jump to content

Lysåpning 50 vs 56


hjortejegeren2

Recommended Posts

Mener å ha lest at når du blir eldre er det ingen vits i å kjøpe en 56 kikkert fremfor en 50 kikkert du kan likevel ikke dra nytte av det ekstra lyset en 56 gir.Eg er 60 år så eg kan like godt kjøpe en 50 kikkert og spare penger.

Er eg helt på jordet eller stemmer dette?

Siden eg er ny her på kammeret lurer eg på en ting.Har prøvd å sende PM,men meldinga blir liggende i utboksen uten å komme videre.Nokon som har forklaring på det?

Mvh hjortejegeren2

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest at når du blir eldre er det ingen vits i å kjøpe en 56 kikkert fremfor en 50 kikkert du kan likevel ikke dra nytte av det ekstra lyset en 56 gir.Eg er 60 år så eg kan like godt kjøpe en 50 kikkert og spare penger.
Det er ikke lysåpningen som man ikke kan utnytte når man blir eldre, men utgangspupillen. Utgangspupillen er lysåpningen delt på forstørrelsen. Holder du et sikte på strak arm mot lyset, ser du utgangspupillen som en lysende rund "bilde", svevende 8-10cm bak okularet. Det er når denne er mindre enn ditt sikteøyets pupille, man ikke lengre kan utnytte lyset.

 

Så det er feil at man ikke kan utnytte 56mm lysåpning når man blir eldre. Man trenger bare mer forstørring, for å utnytte denne lysåpningen.

 

 

Siden lysåpningen er et areal, er 56mm 25% større enn 50mm.

Link to comment
Share on other sites

En annen fordel er at med større utgangpupill blir kikkerten litt mindre følsom for øyeplasseringen.

Det er når du blir litt eldre du har mest å hente med en større lysåpning, har du en variabel kan du sette forstørrelsen på 10-12 ganger og utnytte hele potensialet til kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Takker for oppklarende innspill.

Då kokludrer eg med at det beste for meg til skumringsjakt på hjort er en Zeiss 3-12x56 helst med lys.

Zeiss har vel den beste optikken,det er vel udiskutabelt?

Best og best fru Blom. Forskjellene er nok veldig liten i den prisklassen vil jeg si. Det jeg derimot kan si er at Zeiss har en enorm god service og at Zeiss optikken er blandt de letteste du får tak i.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er best er åpenbart diskutabelt, men du gjør ingen feil om du kjøper Zeiss. Kjøper du Swarovski, kan du gjøre den feilen å kjøpe Z6, mens den gamle konstruksjonen PV, som nå heter Z4, er topp i skumring

Ser man denne påstanden sammen med ditt neste utsagn så kan man stille noen spørsmål:

Nå er også kvaliteten på designet og optikken svært viktig ved dårlig lys, så det er ikke slik at hvilken som helst 56mm kikkert er bedre enn en 50mm kikkert. Men sammenlikner du to sikter av samme modell, så er den største best i mørket.

 

Det er altså ikke bare lystransmisjonen som avgjør skumringsegenskapene, men også kvalitet på optik og hvor god kontrast som siktet gir.

Den ene % forskjellen som er i lystransmisjon i mellom Z6 og Z4 er kun målbar i et laboratorie.

Jeg kan IKKE se forskjell på en Z4 med 56 mm VS et Z6 med 56 mm. Det jeg derimot kan se forskjell på Z6 til fordel for andre er betydelig bedre randskarphet og kontrast i hele synsfeltet.

Dette gjør at jeg kan se noe bedre i skumring/mørke med Z6 enn med andre kikkerter med påstått bedre skumringsegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan IKKE se forskjell på en Z4 med 56 mm VS et Z6 med 56 mm. Det jeg derimot kan se forskjell på Z6 til fordel for andre er betydelig bedre randskarphet og kontrast i hele synsfeltet.

Dette gjør at jeg kan se noe bedre i skumring/mørke med Z6 enn med andre kikkerter med påstått bedre skumringsegenskaper.

Ikke hvis denne sammenlikningen er gjordt i dagslys, hvor dine øynes pupille er små. Dine øyne er en viktig del av det totale optiske systemer, og pupillene dine endrer seg med hvor lyst det er i dine omgivelser.

 

Det er fullt mulig om ett sikte har best kontrast i dagslys, har det dårligst i mørket

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan IKKE se forskjell på en Z4 med 56 mm VS et Z6 med 56 mm.

 

Den store forskjellen for min del er prisen... Z6'en er rundt sju tusen dyrere. Så kan en jo gruble på om man trenger den skrekkdyre når den "billige" gjør samme nytte i skumring.

 

En kamerat har for øvrig både Z6i 2,5-15x56 og en Victory 3-12x56 (ret 60) og kommer til å bruke Victoryen som hjortekikkert i skumring.

 

Jeg kjøpte meg sikte med 50 mm åpning noe pga at jeg hadde fått vite at jeg ikke klarte å utnytte 56 mm'en selv (er 43 år og svææært tunglært når det gjelder optikk - selv etter å ha lest "alt" om optikk her på Kammeret! :lol: ), men største grunnen er at jeg ikke har/har hatt lyst å ha noe som kan minne om en halvannenliters colaflaske på toppen. Tenkte at 50 mm umulig kan være så skrekkelig mye dårligere i skumringen, alder eller ei. Så nå har jeg en Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 og en Zeiss Classic Diatal 7x50 (tenkte først 8x56, men den hadde blitt latterlig diger på den lille Brno Fox'en...). Det får duge! :wink: I hvert fall til jeg får råd til noe finere... Savner nemlig et lite lys i Diavarien, og børsa som er montert under denne, kommer nok til å se litt mer hjortejakt etter hvert. Har ikke lagt bort "colaflasketanken" og ser litt skjevt bortpå annonser med Victory 56'er innimellom...

 

Det jeg har grublet en del på er om hvor mye lenger en kan sitte med 56'en og 50'en av samme kvalitet, feks på bøen i månelys/overskyet/null måne. Det man ikke ser i en 50 i mørket, ser man de egentlig så mye bedre i en 56? Har ikke snakket med noen som har prøvd og har aldri sett tester på det.

 

Men jeg skal prøve de to jeg har i høst og se hvor mye bedre Diatalen er kontra Diavarien, for fast forstørrelse skal visst være så bra i forhold til variabel forstørrelse (uten at jeg tror så fast på at jeg har kommet til himmelen med "bare" 7x50).

Link to comment
Share on other sites

Har 4 sikter eg brukar til jakt.Jaktar mykje hjort,ofte tidlig morgon i grålysninga,i skumringa om kvelden og på måneskinnet.(25-30)hjort i året.Visst eg ska rangera sikta eg brukar til dette vil eg setja,Zeiss 6-24*72 fl lotutec på topp,deretter swarovski habicht 2,5-10*56 m/lys,swarovski habicht 3-12*50 m/lys og tilslutt swarovski Z6i 3-18*50 bt.Dette rangert etter jakt under krevande lysforhold.Når det gjeld dagjakt trekkjer Z6i det lengste strået :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Øye har en maks åpning på ca. 7 mm men utganspupill som er større en det utnytter du ikke noe mer lys en de 7mm øyet slipper inn.

Utgangspupillen finner man ved å dele lysåpningen på forstørelsen: 56mm lysåpning : 8x forstørre = 7mm utgangspupill. Det betyr at 8x forstørelse er optimalt gor 56mm, for 50mm er det 7x så foskjellen er ikke fryktelig stor. for 72mm er det ca.10x

Det som har mer å si er kvaliteten på linser og konstruksjon. Det eneste man får ut av større lysåpning er at man kan se optimalt med en høyere forstørring. Noe som gjør at man ser mer detaljer

lykke til med valget :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...