Jump to content

.35whelen - Bygge om, eller kjøpe ny rifle?


hjortefot.com

Bygge om eller kjøpe nytt?  

25 members have voted

  1. 1. Bygge om eller kjøpe nytt?

    • Bygge om Mauseren
      10
    • Kjøpe nytt våpen
      15


Recommended Posts

Jeg har et aldri så lite dilemma etter å ha prøvd min onkels ombygde mauser i 35.whelen er jeg blitt kraftig rammet av havesyken.

For maken til allsidig klaskekaliber med moderat rekyl finnes vel ikke? Hjemmeladet 225grains Sierra satt hull i hull.

 

Nå har jeg over et halvt dusin våpen i normalkaliber og er sugen på noe nytt.

 

 

Så er selve dilemmaet. Jeg har stående en Mauser fra 1941 med pittelitt "modifisert" stokk (helt ubrukelig) den har orginal sikring og avtrekk. Det er ikke borret hull til kikkertmontasje.

 

Det vil si at jeg vil trenge følgende:

 

Nytt løp

Ny sikring

Nytt avtrekk

Ny stokk

Montasjeskinne:

Arbeid børsemaker:

Totalt sett vil det komme godt i overkant av 12 000

 

Er det verdt det?

 

Eller bør jeg kassere Mauseren og heller kjøpe nytt våpen i 35.Whelen? Og hvilke produsenter leverer våpen idette herlige kaliber?

Jeg har hørt at Ruger gjør det, men finner fint lite på nettet. Noen som vet hvilke modeller Ruger leverer i .35Whelen?

Jeg har funnet Remington 700 i kaliberet, men syns at Ruger virker mer robust og solid i de våpnene jeg har sett i vanlige storviltkaliber.

 

Jeg ønsker mulighet for åpne sikter.

 

 

Takker for gode innspill.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min Whelen er en Ruger MKII som oprinnelig var i 270 Win.

Kjøpte den brukt for en billig penge på J&F og fikk de til å sette inn et 22" Shilen løp med 1-14 stigning.

Min absolutte favorittrifle til generell storviltjakt.

Har endt opp med 250 grs Woodleigh til alt av vilt fra elg, hjort og rådyr, til villsvin og rev.

Funker på alt.

 

Støtter Chiefen, kjøp ei bra bruktrifle (Ruger :D ) og bytt løp!

Link to comment
Share on other sites

Ja takk begge deler. Hvis du følger med i bruktmarkedet, vil du sikkert før eller siden kunne dra nytte av en annens tap på sitt ulønnsome Mauserprosjekt. Det gjør at ditt eget tap smerter mindre når du drar i gang med ombygging. Apropos kjøpe, det er bare å hive seg rundt før 6-våpensgarderoben blir historie.

Link to comment
Share on other sites

Tanker om løp og stigning??

 

Remington hadde i sin tid som standard 1-16, noe som ble kritisert av mange da det etter sigende ikke stabiliserte de tyngste kulene.

Ruger hadde så vidt jeg husker 1-14.

 

Min 35 Whelen har et 22" Shilen løp i 1-14 som ihvertfall takler både 225 og 250 kuler på en utmerket måte.

 

Ønsker en å benytte de tyngste kulevektene (275 og 310 grs Woodleigh feks) bør en kanskje vurdere 1-12 stigning.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 760 Gamemaster (tror jeg den het) i 30-06, og maken til kjapp og hendig rifle skal en lete lenge etter.

Presisjonen var også ypperlig med 180 grs Nosler PT.

Bakdelen var det løse magasinet som levde sitt eget liv og av og til tok en tur på egen hånd i blåbærlyngen.

Etter å ha kjøpt to nye magasiner fra USA med de samme problemene, ble rifla solgt....

For meg var det slutten på alt som heter løsmagasiner i jaktrifler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...