Jump to content

9mm til feltskyting


OLGA

Recommended Posts

Driver og vurderer opsjonene for 9mm til militærfelt. Vet Pardini GT-9/45 er det hyppigst anbefalte, evt Tanfoglio Gold Match

Problemet mitt er at jeg har et litt rebellskt anlegg og føler en viss trang til å gå motstrøms på den massive Italia-dominansen på våpen. Bare Pardini på baneskytingen der jeg holder til nå f.eks. Er ikke mer alvorlig ment enn som så, so please flame gently. :oops:

 

Så spørsmålet er da om det er andre våpen i den klassen som er verdt å vurdere?

Ser f.eks HH har H&K USP Elite til en ok pris, noen som har erfaringer med den?

Link to comment
Share on other sites

STI Trojan 6". Litt treg sleidebevegelse, men fantastisk presisjon og avtrekk.

 

I alle tilfeller bør du kjøpe en pistol med rent single action-avtrekk. Uansett hvor mye du horer opp en Glock eller tilsvarende DAO-pistol blir det aldri i nærheten av like bra.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene, var en del nyttig her. Har tenkt litt i de samme baner, men greit å få bekreftet litt av det av folk som har direkte erfaring med de forskjellige modellene som finnes der ute. Ligger en SIG 210-6 hos Intersport ser jeg, og finner jo STI'er av diverse slag på FINN rett som det er. Ettersom utendørssesongen etterhvert dabber litt av så har litt tid til å haste meg langsomt dersom det ikke dukker opp noe ekstremt fristende. Er ganske Bang-for-the-buck orientert.

Tror SA only og er en vinner for meg akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

Skiller avtrekket seg på andre Hk enn HK USP Compact? For avtrekket i den jeg prøvde i sommer var verre enn i min Glock..

 

Hos HunterHouse står det "Forbedret avtrekkssystem" uten at det er spesifisert forbedret fra og i forhold til hva.

Link to comment
Share on other sites

Plukket i stykker min HK elite og polerte avtrekksdelene, tok ut fallsikringen fra sleiden og hadde da et like godt avtrekk som " nesten" enhver 1911.avtrekksvekta holdt 1400 gram, og såpass over bør du kanskje ligge over.kjøp den pistolen som tiltaler deg mest, helst etter å ha prøvd forskjellige våpen da.Det finnes mange gode pistoler og velge i. Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Hva med en glock? Har prøvd en G19 denne helgen, og bestilt meg min egen som kommer til uka :)

Liten og presis. jaja kommer sikkert en shit storm med "bedre våpen, koster BARE 10 000 mer"

haters gonna hate :P

 

Referer hickok45 (youtube) "You cant go wrong with the g19, best weapon ever made. ever."

 

etter min erfaring skyter jeg ikke noe bedre med en STI target master (klubbvåpen jeg hadde lyst på før)

enn glock 19. Kansje litt på grunn av

- at jeg ser svart på svart, eller svart på grønt/rødt dårlig. Hvit hvit er perfekt.

- kløne faktor, tung stor sak.

 

Så til den prisen kan man ikke klage :).

 

33 runders magasin er jo badass også:)

http://www.oscarmike.no/products/glock- ... d-orginalt" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

en g19/17 genransjon 4 ligger på ca 6000 - 6300 i nypris!

 

nå skal ikke jeg lage noen diksusjon eller shitstorm mot meg selv her, men jo dyrere jo bedre selvsagt. men som du nevner i

et inlegg her, bang for the buck... ville vurdert hvertfall, det jeg valgte!

Link to comment
Share on other sites

Blir aldri feil med en Sig 210 i felt, men se etter en model 5 (210-5 )med 6" pipe. den ekstra tommen i siktelinje er magisk :D

 

Sig frister definitivt, men har en mistanke om at de som har dem nødig skiller seg av med dem. :?

Hvem er det som forhandler det her på berget? Eller er det greiest å finne dem i Danmark?

Link to comment
Share on other sites

Vil hardnakket påstå at det er i øvelsen militærfelt at man resultatmessig får mest i gjenn om man kjøper en kvalitetspistol. Husker selv den spede starten innen feltskyting,etter at fin og revolver var kjøpt måtte man jo også ha en militærpistol selv om budsjettet ikke var på plass. Valget falt på en Cz 75B, det beste jeg kan si om den var at den fungerte. Tungt avtrekk, dårlige sikter og kort siktelinje samt at våpenet var for lett med påfølgende rekyloppslag. Ble lei av dårlige resultater og kjøpte en brukt Sig 210-5 og plutselig kunne jeg vinne noe! Vannt vel noen KM med den. Men så kom jeg på at å fulltune en Glock var lykken, en mod 34ble innkjøpt og 6"pipe med lodd samt Bomarsikter ble montert. Vannt vel Midt Norsk med den, men uansett ble det omtrent som å sminke en gris i forhold til et skikkelig våpen og den første Sti TargetMasteren ankom landet i 2003. Super presisjon og godt avtrekk, kom på pallen i NM et par ganger med den. Å vinne Nm gjorde jeg da en Sig Sauer X Six kom i hus. Nå høres dette kanskje litt flåsete ut, bare man kjøper dyrt nok så blir det av seg selv. DET blir det ikke,titusenvis av skudd skal til før man kan levere stabile resultater. Essensen er er vel at en god konkurransepistol er lettere å skyte med, og den er ofte mer tilgivelig overfor dårlig rekylopptak,napp osv. En Glock eller Cz tilgir ingenting og krever MYE mer trening for å få samme resultaer som med et kvalitetsvåpen. Nå finns det jo mange gode pistoler å velge i,de fleste relativt dyre, men å kjøpe billige tjenestevåpen til konkurranseskyting er ofte penger ut av vinduet. Mener du noe med konkurranseskytingen din, ville jeg satset på en Sig 210-5 som et fornuftig minimum, de skulle være mulig å få for en relativt fornuftig pris. At jeg nå har "tatt et steg tilbake" og kjøpt en 5" 1911 i .45acp er for morro skyld, begynner vel å bli gammel :smile:

(skjøt 559 i første hurtig militærstevne med den,så helt håpløs er den ikke,men vil likevel ikke anbefale den til en nybegynner)

Link to comment
Share on other sites

Har selv en sig sauer x five allround jeg kjøpte for Ipsc production og til hurtig militær. Mye pistol for pengene. God presisjon og bra avtrekk og aldri sett noe som ser like bra ut på innsiden som utsiden.

 

Skyter mye med glock(22/30/35) til praktisk og er meget fornøyd. Både presisjonsmessig og driftsikkerhet. Skal du ha en glock så anbefaler jeg at du allerede kan skyte. Tar tid å få konsekvente resultater med glock.

 

Personlig mener jeg grepsvinklen på en pardinien er helt totalt feil. Men de skyter bra.

 

1911/2011 går du heller ikke veldig feil med. Ikke mye erfaring med 9mm her men i .40/45 er jeg meget fornøyd med presisjonen. Ville sett etter SVI her.

 

Det koker ned til hva du er villig til å gi, hva ambisjonene dine er og hva du er tilfreds å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hmmm :shock: Er Pardini Sine 9 mm upålitelige og klikker av og til altså ??

Har vurdert å kjøpe en sånn skjønner dere.

Bør kanskje vurdere noe annet da kanskje ??

 

Jeg antar at kommentaren du tenker på over her egentlig går på Pardini sin fin- og grov-pistol. Noen opplever at de er overrepresentert når det gjelder funkfeil på baneprogrammene.

 

Pardini's militærpistoler mener jeg er veldig driftssikre. Min inkludert. Og jeg opplevde nok kanskje 10p økning i resultatene mine etter at jeg gikk over fra Sig Neuhausen til pardini GT45/9 for to sesonger siden.

 

Så min oppfatning er at du ikke kan gå feil med en Pardini 9mm :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dagens felt dreier mer og mer mot gode skytetider og presisjon, da bør førsteprioritet for valg av våpen være lang siktelinje som en 6 tommer gir. Valgmulighetene begrenser seg da de aller fleste fabrikanter begrenser seg til 5 tommer.

Et godt valg da er STI Trojan med sine 6 og maximal utnyttele av siktelengde mellom skur og korn og med den gode vektfordeling og rekylopptak som en 5 tommer mangler.

Våpenet bygger på den velutviklede og uslitelige 1911 konseptet, har gode sikter, men kan trenge en tjuning av avtrekk til konkurranse bruk.

Et godt og ufarlig valg på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...