Jump to content

synspunkter auto/pumpehagle?


sprettert

Recommended Posts

Jeg har hatt en del hagler til jakt opp gjennom, men har aldri hatt eller skutt med hverken auto- eller pumpehagle. Her inne er det sikkert mange som har erfaring med disse, og lurer på om noen kan beskrive hvordan de er å jakte med, eventuelt på banen? Jeg ser det som stor fordel med bare ett løp å forholde seg til, men hvordan er f.eks smidighet, pålitelighet, omlading i skytesituasjoner?

Jeg må ærlig innrømme at jeg synes mange automat/pumpehagler ser litt uhåndterlige ut, mens andre ser meget lekre ut.Jeg spør fordi jeg vurderer ny hagle, og kanskje noen kan overtale meg til å kjøpe automat/pumpehagle? Bruksområdet er jakt på alt fra rype til rev/rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt o/u, Pumpe og halv auto. Får tiden har jeg en halv auto, baretta A400xcel, men har ikke fått prøvd den på jakt enda, men den skal brukses på jakt i høst. Jeg er fornøyd med halvauto, syns det er bra balanse i den. Og den er kjapp og lade om. Men er stor forskjell i kvaliteten på halvauto.

Pumpe har jeg jaktet noen sesonger med, og jeg liker halv auto bedre. Blir liksom aldri tilfreds med pumpe, men er bare en vane sak når det gjelder dobbel skudd, det er ikke det som er problemet. Jeg ble liksom aldri helt fornøyd. Noen halv autoer kan være litt vrange på å lade svake ladninger, og noen spiser alt.

Det negativet er jo at man bare har et løp, med tanke på trangboring. Men regner med jeg bruker 1/2 chocke i. Du får dra å se på noen og gjøre opp en mening, er sikkert noen på din lokale bane som har en du kan prøve.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon som deg med innvilget halv auto. Vinglet frem og tilbake mellom halv auto og pumpe hagle men falt til slutt på pumpe, av den enkle grunn at jeg måtte opp i høyere prisklasse for en halv auto av kvalitet jeg var fornøyd med, og at pumpe er enklere og mindre som kan gå galt. Og så ser Supernovaen fantastisk ut synes jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par pumpehagler, veldig gøy og skyte med! Men fikk prøve ei Browning Maxus Sporting Carbon og falt pladask for denne.

 

Hadde kanskje bare en god dag, men idet jeg tok opp hagla hadde jeg målet i sikte med en gang. Den passet perfekt for mine armer og er god og holde i og er utrolig lett og lite rekyl. Og denne tar og alle patron lengder. Absolutt ei hagle jeg vil ha når økonomien sier ja. Anbefales på det varmeste!.

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3197" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon som deg med innvilget halv auto. Vinglet frem og tilbake mellom halv auto og pumpe hagle men falt til slutt på pumpe, av den enkle grunn at jeg måtte opp i høyere prisklasse for en halv auto av kvalitet jeg var fornøyd med, og at pumpe er enklere og mindre som kan gå galt. Og så ser Supernovaen fantastisk ut synes jeg :)

 

Ja hva kan gå galt?

Har ellers kikka på haglene dere nevner, og har bare en ting å si:LEKKERT! tror jeg må til nærmeste våpenpsykolog og kikke litt på auto/pumpehagler igjen jeg.Skjøt litt i lufta med en automat på villmarksmessa melhus i vår, og den var utrolig slank, lett og fin balanse. Husker ikke navnet. Syntetstokk, svart låskasse, ca pris 14000.Kan ikke glemme den! En våpenselger fra sørlandet som hadde denne med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter for andre høsten nå med med en halvautomat, Benelli comfort! Og er veldig fornøyd, man har en mye lettere børse som kan være godt hvis man skal jakte fugel etc.Tidligere brukt O/U men etter og ha brukt halvauto en stund nå kommer den nok ikke til og bli brukt igjenn.. Pumpehagle er et leketøy :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg hørte en gang at det er lov med to skudd i kammeret pluss ett i løpet, men er ikke sikker. Altså tre skudd? Gjelder samme loven for både pumpe og halvauto?

To skudd i kammeret og ett i løpet ja. Da er du flink. Kan gå med en kal 20 først nedi løpet, for så en kal 12 bak i kammeret. Men hvordan du skal få enda en patron i kammeret skjønner jeg ikke. Er vel uansett ikke lurt å prøve :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kansje det er lurt å ha litt olje på delene som skal gå bakover og veksle inn ny patron?

D skjedde faktisk oftere i går da jeg var på leirduebanen en tidligere. Sluttstykket gikk ikke helt bak etter skyting men patronen ble kastet ut. Den ble liksom stående 3 cm fra å være helt bak.

Link to comment
Share on other sites

Hvor i landet holder du til sprettert? Hvis du holder til i Oslo Akershus området har jeg en Franchi Fast black du kan få prøve en serie eller to med :)

Bor i trøndelag, men takker for tilbudet! Har forresten kikka på franchi fast deluxe/white og synes dette også er flotte hagler. Bra kvalitet på franchi tenker jeg?

Link to comment
Share on other sites

Har du penger, da vil jeg anbefale en Benelli halvauto. Pumper må du repetere for å skyte neste salve, noe som kan være en ulempe for den uerfarene mht. miste anlegg og sikte. Noen pumper er trege å repetere, sånn at hylsa noen ganger ikke kommer helt ut pga treg mekanisme. Jeg klarte aldri å bli bra på pumper på det andre skuddet, fordi rypa flyr ganske fort. Kjøpte meg deretter en Benelli halvauto.

 

På obligatorisk skyting til jegerprøven for mange år siden klarte jeg 40 av 50 dobbel leirduer i lufta med en finsk over og under, uten å ha skutt før.

Link to comment
Share on other sites

Hvor i landet holder du til sprettert? Hvis du holder til i Oslo Akershus området har jeg en Franchi Fast black du kan få prøve en serie eller to med :)

Bor i trøndelag, men takker for tilbudet! Har forresten kikka på franchi fast deluxe/white og synes dette også er flotte hagler. Bra kvalitet på franchi tenker jeg?

 

Jeg er ihvertfall fornøyd med min fast white

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to halvautoer. En forholdshvis tung i 12/89 til gås/and, gassoperert som temmer rekylen på ill-sinte stålpatroner.

Den andre er en 20/76 kaliber Franchi, veier rundt 2,5kg og er perfekt til rypa og med HD/Matrix patroner funker 20 kaliber fin fint til rev å rådyr.

Mitt råd er en lett halvauto, prøv alt du kommer over av patroner, finn hvilke som sprer mer og mindre. Halvauto er i hvert fall behagelig å skyte med selv om de er lette og det er jo noe.

Link to comment
Share on other sites

Solgte min o/u og kjøpte Browning Maxus Sporting Carbon fiber for en ukes tid siden. Fått testet den litt på duejakta nå. Denne veksler alt av ammo, som du kan putte inn i den. Den var også lett og modde til 1+1. Dette er en lett halvauto (3,1 kg) som kan tilpasses skytter med medfølgende shims og spacere. Et annet plus er veldig lite rekyl og liten munningsvipp. Denne kan anbefales på det varmeste..

Link to comment
Share on other sites

Kan godt dele mine synspunkter på de ulike hagletypene.

 

Selv ble jeg opplært som de fleste jegere, O/U er tingen i bingen. Derfor ble min første hagle en O/U, brukte den i mange år før jeg i det hele tatt så en en halvautomat på leirduebanen (Det er vanligere i dag, og mindre stigmatisert).

 

Med fare for å repetere meg selv fra tidligere poster, tenker man igjennom hvilke praktiske forskjeller det egentlig er på de ulike våpene så er det opptil enhver å finne ut hva man liker/skyter best med. I dag eier jeg pumpe og halvautomat, og har en del erfaring med alt både treningsmessig og på jakt. Passform, altså hvor godt man monterer hagla, eller hvor godt den passer deg, er ulikt fra våpen til våpen mener jeg og er ikke en karakteristikk som kan tilskrives en hagletype. Det samme med skuddsamling/fart/tetthet som også er en faktor av choke, løpslengde og ammunisjon.

 

- Balanse

 

Pump/HA har et løp kontra en O/U som har to. Dette gjør at det er ulik balanse i de ulike typene, men selvsagt ikke svart hvitt. Personlig preferanse kun, ingenting er bedre enn noe annet.

 

- Ulik trangboring

 

O/U har en fordel med at man kan ha ulik trangboring.

 

- Lading

 

Pumpehagle har en ulempe her ved at man må lade for skudd nr.2.

 

- Rekyl/munningsvipp

 

Mange vil nok være uenige her, men det er likevel en (minimal)forskjell. Pumpehagle og HA vil ha lik munningsvipp hver gang fordi alle skudd kommer ut av samme løp.

 

- Vekt

 

I dag får man lette O/U og tunge HA/Pumpe, så dette er en faktor som ikke er så gjeldende lenger. På noen typer jakt er tunge våpen godt for lite rekyl på stasjonær jakt f.eks. Andre ganger er det en fordel med lett hagle når man skal gå milevis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...