Jump to content

Hund døv etter skytetrening


s0nge

Recommended Posts

Heisann.

 

Var så dum å tok med med min schæfer på skytebanen i dag.

Hun fikk løpe løs rundt å badet og koste seg i elven rett bak banen.

Skjøt med 357 og 44 magnum.

Når vi kom hjem igjen merket jeg at ho ikke hørte etter når jeg snakket til henne, å

nå reager hun ikke på tilsnakk lengere i det hele tatt.

 

Er dette noe som vil gå over, eller kan jeg risikere at ho er blitt permanent døv? :trist:

Link to comment
Share on other sites

Den surret rundt forbi på banen siden jeg var alene der i dag, men den kom vel nærme meg ved et par anledninger når jeg tenker meg om. Ihvertfall utrolig trist hvis det skulle være en permanent skade.

Ho er en superlydig hund så vet ikke hvordan det skal bli nå hvis jeg ikke kan si kommandoene lengere :(

Link to comment
Share on other sites

Forferdelig trist om den skulle være døv, selv om jeg har sett folk kommunisere med sine døve hunder før:) (En totalt blind chihuahua som bare koordinerte seg etter knipsingen til matmor er det mest utrolige jeg har sett, så alt er mulig) Men les litt her "http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=130&t=76138", regner med hunder, som har mye bedre hørsel enn oss fint kan rammes av midlertidig og permanent skade den også. Har også hørt at hunder ikke hører et rifle/pistol skudd slik som oss, men at de faktisk hører hele spekteret av selve lyden, og dermed gjerne kan skade "deler" av hørsels frekvensen, men hva vet vel jeg (bare en ide altså) :) Hørselen hennes/hans bør uansett få ro en stund fremover så den får kjangs til å leges, og eksponering kan aldri "herde" en hunds eller et menneskes hørsel, sånn i tilfelle noen skulle lese dette og tro det...

Link to comment
Share on other sites

Hvor nære kom den? Hvordan ville du tålt smellene på samme avstand? Om ikke du ville blitt stokk døv burde ikke hunden blitt det heller? Hunder hører riktignok svært godt, men mesteparten ligger i hjernen. Stående ører fanger mer lyd, men jeg tror ikke selve hørselen er vesentlig mer følsom enn vår. Ikke at man skal ta sjanser med slikt altså, hørselen er svært viktig for hunder.

 

Har du lagt merke til noen endring i oppførsel? Risting på hodet etc? Hva skjer om du gir en tyyydelig kommando på kloss hold med hundens fulle oppmerksomhet? Øresus kan kanskje gjøre det vanskelig for hunden å oppfatte hva du sier?

Link to comment
Share on other sites

[...]så får man bare krysse fingrene for at bikkja di ikke er blitt permanent døv. Høres ikke lovende ut...

Nåja, det går helst bra.... Hvor mange av oss tobeinte har vel ikke hatt noen timer/dager med få andre lyder enn iiiiiiiiiiiiip i øret etter uhell, ulykker eller dumskap knyttet til høye lyder (alt fra høy musikk, via manglende ørepropper på skytebanen, til uventet bruk av eksplosiver)? Bikkjenes ører er laget omtrent på samme måten som våre, så de får nok de samme skadene også. Så trådstarter kan nok regne med at det blir bedre, men også at det aldri blir helt bra igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor nære kom den? Hvordan ville du tålt smellene på samme avstand? Om ikke du ville blitt stokk døv burde ikke hunden blitt det heller? Hunder hører riktignok svært godt, men mesteparten ligger i hjernen. Stående ører fanger mer lyd, men jeg tror ikke selve hørselen er vesentlig mer følsom enn vår. Ikke at man skal ta sjanser med slikt altså, hørselen er svært viktig for hunder.

 

Har du lagt merke til noen endring i oppførsel? Risting på hodet etc? Hva skjer om du gir en tyyydelig kommando på kloss hold med hundens fulle oppmerksomhet? Øresus kan kanskje gjøre det vanskelig for hunden å oppfatte hva du sier?

 

Den kom en tur foran meg så ventet såklart til den var bak meg igjen før jeg sende avgårde neste skudd.

Holdt seg stor sett ett stykke bak meg.

 

Det er ingen reaksoner på tilsnakke samme hvor høyt jeg snakker. Ho er alltid på plass så fort jeg har nevt tur/ mat/ biltur men nå er det absolutt ingen ting =(

Link to comment
Share on other sites

Den kom en tur foran meg så ventet såklart til den var bak meg igjen før jeg sende avgårde neste skudd.

Auda. Om hunden var innenfor et par meter fra 357/44mag så er hørselsskader nesten garantert, de er noen skikkelige bråkebøtter. Merkelig at hunden ikke holdt mer avstand, smell i den klassen burde være direkte smertefulle. Men så er ikke hunder alltid så smarte heller da :?

 

Ingen endringer i lynne/gemytt/oppførsel? Skulle tro at alvorlig øresus/tinitus ville gitt en form for reaksjon...

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en gang ute og skjøt med 7mm rem mag hadde gamle hunden løs tuslende rundt meg. Lå på en kolle, merket etter at jeg hadde dratt av et av skuddene at hun var kommet på undersiden av meg og forran pipa. Hun var preget av det i et par dager. Men kom seg etter det. Følte meg rimelig ille i en periode etter det.

Link to comment
Share on other sites

Kan være at all lyd blir overbelastning, eller at det ringer såpass i toppen konstant, at det overdøver alt.

Jepp, med tre hjerneceller tilgjengelig hvorav to er konstant fokusert på mat og driting skal det ikke mye til før det blir stopp.

 

La den få ro, og dra til vet, hvis det fortsetter (som andre har sagt)

Enig. Ro, hvile og full skjerming mot støy er nok beste medisin.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på att bikkja er blitt permanent døv. Jeg har hatt 10 fuglebikkjer, og samtlige har fått noen hundre skudd rett over hodet. Når de har blitt gamle ser en at de har tatt skade av det, men det har gått over tid. Får håpe det er en kombinasjon mellom vann i ørene og kort tids ettervirkninger etter å ha blitt utsatt for støy, som er årsaken i ditt tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

støtter D52 på denne, skallen full av vann.. ørebetennelse er nok neste steg er dere uheldige

 

Da går det an å prøve å massere ørene, helt inderst, slik som en gjør ved ørebetennelse. Vil da høre om det er vann, eller evt "høre fra" hunden, hvis det er blokkeringer der. Blir det sånn squishy-lyd, er det ting der inne, som må ut, for å forhindre ørebetennelsen.

 

Tenkte i utgangspunktet å "lunke" noe matolje, og massere inn, ville være en god ide. Men, fant vel ut, at det vil stenge inne evt vann, og gjøre at det ihvertfal blir ørebetennelse

hehe

 

Hos mennersker er det veske og dritt på innsiden av trommehinna som gir ørebetennelse. På hundene er det på utsiden av trommehinna.

Så..... "skallen full av vann", kan gi uker med store smerter, for den firbente

:?

Link to comment
Share on other sites

Skal til dyrlegen så fort det lar seg gjøre i morgen, så får vi se hva de kan finne ut.

Foreløpig er hun forsatt "døv"

 

Nå er det uhyggelig lite en veterinær kan gjøre med denne saken annet enn å gi deg en saftig regning! (Ref lignende problemer blant oss tobeinte!)

Ser du ikke noe som fysisk blokkerer øregangen er det nok best å vente litt. En vannpropp vil ganske fort tørke inn av seg selv. Vi som KAN fortelle om hørselsskader sier jo at det som regel går over i løpet av timer eller få dager. Ikke uvanlig at ungdom er ganske døve noen dager etter en konsertkveld!

Jeg vet ikke hvor ille en øre-skade kan bli hvis øregangen var fylt med vann og hunden da ble utsatt for kraftig lydtrykk, altså en kombinasjon av to påvirkninger samtidig.

Får håpe dette går bra! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det med hunden? Vært hos dyrlege?

 

ja, jeg var hos dyrlegen i går, men det var ikke stort de kunne gjøre der.

De kunne henvise meg til en spesialist hvis bikkja forsatt ikke hørte normalt igjen om noen dager.

 

Heldigvis har hun begynt å høre igjen så jeg er veldig lettet nå =)

Så lenge jeg prater med litt kraftig stemme hører hun meg godt.

 

Lave lyder og hvisking er det forsatt ingen reaksjon på, men håper det kommer etterhvert,

Link to comment
Share on other sites

Uten å være ekspert, så høres det ut for meg at den rett å slett har vann i ørene, eg hadde det samme sjøl for noen år siden, og til slutt kunne eg ikkje høre noe med midre folk skrek alt de kunne til meg, da fant eg ut at en tur til legen kunne vert smart, et par dager seiner hørte eg igjen. Skal si det var jævlig deilig de dagene, men veldig slitsomt på jobb, følte meg som en utlending som bare måtte følge fingeren for å vite ka som måte gjøres :lol::lol: Men off det var ganske deilig å ikkje kunne høre ka kjerringen sa, hon klarte ikkje å komme opp i tonen så eg hørte ka hon sa, savner det litt no mens eg tenker etter :lol::lol: Uansett lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

De kunne henvise meg til en spesialist
Som nevnt i mitt første innlegg så er det uhyggelig lite dyrleger OG spesialister kan gjøre med hørselsskader. Siden vi er på et våpenforum er nok kanskje 30% av brukerene her offer for tinitus av forskjellig grad og mange av oss har diskutert dette med lege og spesialister.. (Og vi KAN komunisere..) UTEN at dette hjelper! Les om problemet her: http://no.wikipedia.org/wiki/Tinnitus

Mest sannsynlig er det snakk om en vannpropp som nå gradvis fordamper..

Fint at hun hører igjen! La det gå litt tid så er hun nok tilbake til normalen! :)

Link to comment
Share on other sites

Det som skjer er at vann og varme (fra hunden/menneske) løser opp ørevoks som så siger ned/ut og danner en propp. Den proppen kan plukkes ut eller løsnes med lunkent vann eller spesielle ørelys som varmer opp og trekker ut voksen/får den til å flyte ut..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...