Jump to content

Mossberg 590A1,Rem870P,Benelli SuperNova Tactical,M4


Litago

Recommended Posts

jeg har funnet en rekke Hagler som tilfredstiller mitt behov (som er jakt) men hvem av disse bør jeg gå for

jeg vet at M4 er en halv auto og resten er pumbehagler

men er det noen av disse som har noen spesielle problemer noen av disse som er bedre enn andre?

har også sett på Wilson combat sine 870 modeller

håper folk er seriøse nok til og svare skikkelig ikk kommer med sleive kommentarer :roll:

Link to comment
Share on other sites

Supernova med eller uten pistolgrep har 4+1

Benelli M4 har også 5+1 eller som det står på hjemmesiden "Common specifications: Magazine Capacity: 4+1 "

Mossberg og Remington leverer også modeller innenfor disse rammene

er jo folk i landet her som har kjøpt Benelli m4 i sivil utgave

Link to comment
Share on other sites

Står 6 skudd hos benelli: http://www.benelli.it/Articoli/Armi.asp?ID=14&Lan=EN

USA modellene har mindre men det er pga importrestriksjoner.

De som selges i Norge, er de italienske.

 

M590A1 tar 6 eller 9. Joda Mossberg har hagler som tar mindre men da er det jo ikke en 590A1...

 

Ja 870 kan du jo også få.

 

personlig, hvis jeg skulle ha kjøpt en ny pumpe i dag, ville jeg nok ha sett på benellien først.

 

 

 

 

 

alle er jo lovlige, men man må selv sørge for at våpenet er plombert til maks 2 skudd...

 

 

Nei det er IKKE krav om det.

 

Maks kapasitet er 5+1.

På jakt må man ha en plombe på 1+1.

Link to comment
Share on other sites

jeg har funnet en rekke Hagler som tilfredstiller mitt behov (som er jakt) men hvem av disse bør jeg gå for

 

 

Har du bestått jegerprøven Litago?

 

Som du da bør kjenne til kan man til jakt kun bruke hagler med to skudd ( viltloven)...dvs ett skudd i kammeret og ett i magasinet. Magasinet på magasinhagler må til jakt være plombert til kun å ta ett skudd.

 

Haglene du nevner er lite eller ikke egnet som jaktvåpen i Norge.

 

Kjøp en standard o/u eller ss så har du et egnet haglevåpen som er lydløst, med muligheter til forskjellig trangborring.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mitt poeng var at man ikke trenger plombere til 1+1 for at de skal være lov å selge (som var inntrykket jeg fikk at ditt innlegg).

 

men jeg tviler sterkt på at POD/JD godtar den vanlig pluggen som man kan ta ut og inn på noen få sekunder, som en måte til å redusere kapasitet å feks 6-7-8 patroner og ned til 5+1.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor veit jeg ikke for å være ærlig.. men jeg kjøpte meg en halvauto for noen måneder siden, og har hatt O/U i 2 sessonger før jeg kjøpte halvauto, jeg er storfornøyd med halvauto i hvertfall...

har fortsatt begge haglene, men jeg kommer nok til å bruke halvautoen til det meste ;)

Link to comment
Share on other sites

har satt meg opp på vente liste til jegerprøve kurs men hva er grunnen til at hagler kun kan lades med 2skudd i dette landet?

men hva slags regler og bruk kan man ha 5+1 i hagla?

 

Positivt at du vil ta jegerprøve kurs :wink: har forstått av det du skriver om buejakt osv at du ikke hadde det :roll:

 

Viltloven har en bestemmelse som sier at kun hagler med to skudd er tillatt på jakt....og det er både fornuftig og uproblematisk.

 

Våpenloven og forskriftene regulerer magasinhagler til maks 5+1...trolig vil det nå komme ytterligere regulering på dette til jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

har satt meg opp på vente liste til jegerprøve kurs men hva er grunnen til at hagler kun kan lades med 2skudd i dette landet?

men hva slags regler og bruk kan man ha 5+1 i hagla?

 

har forstått av det du skriver om buejakt osv at du ikke hadde det :roll:

 

jeg er ikke sikkerpå om jeg helt følger deg? hva mener du?

Link to comment
Share on other sites

da er det ikke noe problem igrunn ville vært døds skjedelig og drive leirdue skyting med bare 2skudd

 

men igjen hva bør jeg gå for? har hørt at Remington 870P er en solid hagle lite tull med

jeg vet at man får en NFA utgave av M4 og sivil utgaven har pistolgrep fast i kolben

noen som vet hva folk har betalt for M4 her til lands?

Link to comment
Share on other sites

Ja.. de som skyter leirduer med O/U-hagle er noen tosker, hæh?

 

håper ikke du prøver og legge ord i munnen på meg :wink: jeg synes det er kjedelig aldri sagt at de er noen tosker hva folk velger og skyte med er ikke mitt problem ei heller ditt

 

 

Vel jeg mener nå at han kan synes at leirdueskyting med to skudd er kjedelig uten å mene at de som liker det er idioter.. Nå tror jeg at man skal øve endel for å få mer enn to skudd etter en leirdue eller fem før de lander men det er da ikke noe galt i å prøve? Og når det ghost ring og andre åpne sikter så fungerer vel det greit med slugs og muligens også om man skyter med foranhold istedet for å trekke av i svingen om du forstår hva jeg mener? Ikke så lett å forklare.

 

Takk Glenn! akkurat dette jeg selv mener 8)

var forøverig hos pedersen og så på en 870 virket veldig grei

police utgaven er ønsket forde den yter bedre ettersom den er satt sammen på en bedre måte

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er akkurat slike fordomer og sleivete kommentarer jeg sa i første post at jeg ikke vil ha i denne tråden har du problemer med og forholde deg sakelig og komme med noe konstruktiv

er jeg ikke veldig interesert i og høre

jeg skyter det jeg vil skyte med og du får skyte med det du vil

jeg snakker ikke om eller kommer til og bryte noen norske regler og da er det strengt tatt min sak hva jeg skyter med

 

ser forøverig at du er fra Karmøy har veldig mye familie der :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare lurer på hvorfor du må ha en super tactical police black edition-utgave av ei hagle når du kan kjøpe ei litt mer normal ei.. ser ikke helt vitsen med å leke soldat når du er på leirduebanen. Haglen fungerer på samme måte om den har et TACTICAL-stempel og en knudrete stokk.

 

Hva faen har det å si om han vil ha en "tactical" hagle sålenge den er lovlig? Bare fordi DU ikke liker det så kan andre like det...

Link to comment
Share on other sites

Du forstod hva han sa veldig fint du driver egentlig bare med dritt her og da kan du bare slutte og kommentere her :wink:

 

men til dere andre som er seriøse jeg fikk sett litt på 870 Mariner magnum og Nova H2o er disse noe og ha på? bor på ei øy og har tenkt litt på det, er det en grei invistering i mariner coat?

Link to comment
Share on other sites

jeg har egentlig et tips som er et årleit tips her.

ta å prøv å kjenn litt på forskjellige hagler og ta den som passer deg best :)

har selv en winchester sx3 comp og godt fornøyd med den men som noen andre sa høyere opp her, godt ikke alle har samme smak :)

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke vurdert ei Winchester SX3 da? Verdens raskeste....

 

Artig å bli god til å skyte fort.

 

Nå har ikke jeg noen hagle-halv-auto, men rifle-halv-auto.

 

 

Er ubetalelig å se fjeset på de, mer eller mindre elendige, andre skytterne når jeg setter inn 5 treff i reinskiva på under 5 sek, hehe.

Kan tenke meg det er minst like førnøyelig å knuse 5 duer på ca samme tid.....

 

En skal jo ha det litt morsomt på skytebanen.....

Link to comment
Share on other sites

Takker for tispet Glenn! det var en super lesning

er det ikke slik at Police er satt sammen forhånd slik at den skal funke bedre?

 

Du har ikke vurdert ei Winchester SX3 da? Verdens raskeste....

 

Artig å bli god til å skyte fort.

 

Nå har ikke jeg noen hagle-halv-auto, men rifle-halv-auto.

 

 

Er ubetalelig å se fjeset på de, mer eller mindre elendige, andre skytterne når jeg setter inn 5 treff i reinskiva på under 5 sek, hehe.

Kan tenke meg det er minst like førnøyelig å knuse 5 duer på ca samme tid.....

 

En skal jo ha det litt morsomt på skytebanen.....

 

Skal definitivt ta og se på den er viktig også at hagla ikke er for lang

 

iphone08032012007.jpg

 

Nydelig hagle jeg antar den er din? ligner veldig på Wilson Combat sin Border patrol model som jeg sikklerpå :mrgreen: skal også se på Duracoat også skal jeg snakke med pedersen og winge om Wilson hagle

Link to comment
Share on other sites

@ Litago:

 

Jakt, skyting, våpenkunnskap får man av en kombinasjon av praktisk erfaring og teoretisk kunnskap Litago...

 

Ønsker du ett godt råd Litago så,er det at du snarest bør ta jegerprøven, oppsøk en av våre mange foreninger under NJFF prøv noen våpentyper og forsøk å få være med å lære hva jakt faktisk er...

 

Du uttaler deg om buejakt...uten erfaring eller kunnskap...du uttaler deg om ønsker om haglevåpen uten kunnskap om lover regler eller bruk på jakt...

 

Bruk tiden din Litago på jaktskytebanen, som hospinant med jegere, ta jegerprøven så kan du komme tilbake etter en stund med det som kanskje kan være tråder med noe relevans til buejakt, skyting og våpentyper.

 

Dette er ikke et personangrep på deg Litago...men kun ærlige råd for hvordan du kanskje kan få noe kunnskap som bidrar på forumet og gjør deg til jeger og skytter.

Link to comment
Share on other sites

Litago, og Gullhaug,

 

Gullhaug er inne på et spor, og Litago prøver vel å finne veien mellom et par villspor...

 

Haglene du nevner er lite eller ikke egnet som jaktvåpen i Norge.

Er jo ikke helt sant, selv om noen er det - og noen er ulovlige. Jeg visste heller ikke at de var ulovlige. Det fins mange slags jakt, og ultratradisjonalister vil mene at alle mine våpen er uegnet på jakt uansett. Hagla også, den har jo bare ett løp :roll:

 

870 Marine Magnum

Er ei super hagle til den type jakt som er mest aktuell her med "tean i tanga" , mitt absolutte førstevalg om jeg skulle bruke penger på ei hagle til bruk i skjærgården. At den ikke er lydløs spiller ingen rolle.

Men, du kommer mye billigere unna med ei enkeltløps, brukt brekkhagle - og før du blir flink å skyte, så oppnår du kun å sløse ammo, og å få hummerfiskerene til å himle med øynene.

To mann i et "blind" på holme, skarvetrekk forbi og en kanonade som tyske FLAK artillerister ville gjørt honnør for (ikke mye om 1+1 skudd der nei) uten at det ryr ei fjær ned i sjøen - har vi sett det før :roll: - det er nesten daglig i oktober...

 

Bruk tiden din Litago på jaktskytebanen, som hospinant med jegere, ta jegerprøven så kan du komme tilbake etter en stund med det som kanskje kan være tråder med noe relevans til buejakt, skyting og våpentyper.

Dette er sant, det er skyting på Grotjønn i Kristiansand tirsdag, onsdag og lørdag hele høsten - kommer du en lørdag og sier ifra på forhånd så kan vi sørge for at du får prøve mye rart. http://www.skytterlag2.no/kristiansand/

På Stemtjønn i Greipstad er det skyting nesten daglig, med både rifle og hagle. http://www.songdalen-jff.com/

Og jegerprøvekurset, http://www.njff.no/portal/page/portal/vest_agder/lokallag/kristiansand/nyhet?element_id=127165969&displaypage=TRUE

 

Og MacJoJo,

andre skytterne når jeg setter inn 5 treff i reinskiva på under 5 sek, hehe

Hvorfor drar du ikke på LS og henter Stangmedaljen :wink: ?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei Litago, hvis du ønsker deg en sånn hagle du nevnte, da er det jo ditt ønske. Jeg synes det også litt moro med sånne type slughagler på banen, men selvfølgelig med plomberingspinne på jakt.

 

Mitt svar vil bli en Benelli M4 fram for pumper. Den har utskiftbare choker og kan brukes til alt fra småvilt til rådyr med de gode ghost ring siktene, men pga nye regler ang magasinkapasitet, så får du den ikke lenger. Litt dumt å sette ned grensen om bare 2 skudd, når autorifler til jakt kan ha maks 10 skudd. Denne hagla tåler ganske mye og har rustfrie komponenter som du kan skyte med 20000 skudd uten å skifte noe på våpenet. Man kunne jo kanskje søke om disp til den, hvis det går.

 

Men greit, hvis du er ung og ønsker deg en fornuftig jakt hagle, da anbefaler jeg en over og under.

Link to comment
Share on other sites

Hei furuoglyng er det ikke mulig og få en Amerikansk utgave av M4?

men om M4 ikke skulle være mulig hva med M2 eller M3?

 

 

870 Marine Magnum

Er ei super hagle til den type jakt som er mest aktuell her med "tean i tanga" , mitt absolutte førstevalg om jeg skulle bruke penger på ei hagle til bruk i skjærgården. At den ikke er lydløs spiller ingen rolle.

Men, du kommer mye billigere unna med ei enkeltløps, brukt brekkhagle - og før du blir flink å skyte, så oppnår du kun å sløse ammo, og å få hummerfiskerene til å himle med øynene.

To mann i et "blind" på holme, skarvetrekk forbi og en kanonade som tyske FLAK artillerister ville gjørt honnør for (ikke mye om 1+1 skudd der nei) uten at det ryr ei fjær ned i sjøen - har vi sett det før :roll: - det er nesten daglig i oktober...

 

Bruk tiden din Litago på jaktskytebanen, som hospinant med jegere, ta jegerprøven så kan du komme tilbake etter en stund med det som kanskje kan være tråder med noe relevans til buejakt, skyting og våpentyper.

Dette er sant, det er skyting på Grotjønn i Kristiansand tirsdag, onsdag og lørdag hele høsten - kommer du en lørdag og sier ifra på forhånd så kan vi sørge for at du får prøve mye rart. http://www.skytterlag2.no/kristiansand/

På Stemtjønn i Greipstad er det skyting nesten daglig, med både rifle og hagle. http://www.songdalen-jff.com/

Og jegerprøvekurset, http://www.njff.no/portal/page/portal/vest_agder/lokallag/kristiansand/nyhet?element_id=127165969&displaypage=TRUE

 

K

 

Sitter og ser på noen modeller av 870 også Marine magnum er en av dem

og jeg skal definitivt sende deg en Pm når jeg har tenkt meg til Grotjønn!

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig å bestille en 5 skudds Benelli M4 tactical amerikansk sivil modell, men denne er ikke den som er originalen muligens med tanke på kvalitet. Det finnes også en Super 90 M4 modell med 14" løp og 5 skudds magasin som man kunne bestille med 18,5 " løp og med en sånn amerikansk sivil model fake magasinforlenger som skal linke løps guideringen slik at du kan skru inn løpet. Du får M4 også med tradisjonell jakt stokk.

 

M2/M3 med 5 skudds magasin får du også med slugløp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...