Jump to content

Halvauto til jakt


McNabUx

Recommended Posts

Jeg skal ha meg ei rifle til jakt på småvilt.

Og når jeg ser 22. juli kommisjonen og regjeringen ønsker jeg å søke på en halv auto nå før det er for sent.

tenker i .223

 

Er litt usikker på utvalget og kvaliteten.

 

Mini 14 er godt kjent og er artig våpen, men hvor godt er det somo et jakt våpen ?

 

Noen som har noen gode forslag?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vepr Super ligger på ca. 4 kg, Vepr Pioneer på ca. 3.5 kg. Dette iføge Artemis sine sider. Hvor mye full pakke Super'n til nesten 30K veier vet jeg ikke, men siden det har tofot, stort sikte og demper så er det nok en del mer. Men sånn blir det jo med alle børser, tilleggsutstyr drar jo nødvendigvis vekta opp.

 

Jeg synes vel en Vepr Pioneer i .223 på 3.5 kg ikke høres så galt ut. Sleng på en grei kikkert der så har man sikkert ei bra og gøyal børse. Hmmm...

 

EDIT: Glemte jo helt det jeg skulle åpne innlegget mitt med: Hvor stor er en stein, og hvor langt er et tau? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

nå er vel ikke mini 14 direkte beryktet for sin presisjon... men den duger nok til jakt. En fordel den har over Vepr er jo det den veier litt mindre. Et annet spørsmål er hvordan gassutblåsningen i mekanismen oppleves, jeg syns kalashnikov mekanismer gir en del gass utblåsing av utkaster åpningene som oppleves som irriterende/ubehagelig. Har ikke hatt det samme med Mini.

Link to comment
Share on other sites

1. Winchester M/100

2. Browning BAR (med unntak av Browning BAR M/1918)

3. Remington Modell four

4. Remington modell 7400

5. Remington 742 Woodmaster

6. Ruger mini 14

7. Ruger mini 30

8. Heckler & Koch modell 2000

9. Marlin modell 45

10. Marlin modell 9 camp carabine

11. Valmet Petra

12. Valmet Hunter

13. Voere modell 2185

14. Vepr Super

15. Vepr Pioneer

16. Vepr Hunter

17. Benelli Argo

18. Sauer mod 303

19. Carl Gustav 2000 light/Carl Gustav 2000 Classic Vapen

20. Merkel SR 1

 

(fra https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_373.pdf )

 

Er vel ikke alle disse som er kurante å få tak i, men jeg ser det dukker opp noen Browning BAR i 308 og 30-06 innimellom på Finn.

 

Vepr fikk du fra 12990 ny, nå er det vel bruktmarkedet som gjelder... Eller en "fullpakke" med alskens overdådig luksus til ca. 30k som du skriver :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...