Jump to content

Lov å avlive hønsehauk som tar høns?


Riflejeger69

Recommended Posts

Fløy nettopp en hønsehauk inn i hønsehuset vårt etter hønene. Den er vel fortsatt fredet(?) Og nødverge dekker vel ikke høner. Så jeg antar at jeg måtte slippe den ut (som jeg gjorde). Riktig oppfattet? Man kan sikkert søke om å få ta den om den prøver seg igjen.

Mulig du kommer unna med å skyte hauk i hønsehuset, jfr. http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/regpubl/prop/2009-2010/Prop-75-L-20092010/3/4.html?id=593719, men det blir jo garantert en sak ut av det.

 

Antageligvis greiere å bare gå for en helt lukket innhegning i stedet? Fugler er vel relativt enkle å holde ute sammenlignet med andre rovdyr som har lyst på høne.

Link to comment
Share on other sites

Viss eg ikkje hugsar feil so er det ein høgasterettsdom som seier at høns går under definisjonen "bufe". Og er derfor inkludert i nødvergeparagrafen på linje med storfe, sau etc. Og at det derfor er lov å felle rovdyr som angrip høns.

Men sjekk for all del opp kva for forutsetningar som ligg til grunn for nødvergeparagrafen!

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke lov det nei,har gjort den tabben selv å ble tatt, var i retten og politiet foreslo 20000 i bot :shock: var ett styr dette.hønsehauken ble gitt til en kar som skulle stoppe den ut ett år etter,tenkte ikke over det kunne bli noe etter så lang tid.Men så ringte politiet å helvete var i gang,la alle kort på bordet siden min samboer og så når jeg skjøt den oppå den siste silkehøna men det nyttet ikke :( I retten samenlignet de det med å skyte bjørn,ulv å gaupe :shock: nektet å godta boten og fikk det ned i 5000 pluss advokat sånn gikk det.Så om dere skyter hønsehauk så hold kjeft om det å trø den ned i myra :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Eg sa ikkje at det er lov, du må ringe å spørre om du får løyve til å felle den, de kan bli gidd vist du er mye plaget. Vertfall det eg har blitt fortalt.

Var til trådstarter jeg mente xesray :winke1: og du har rett i det du sier ,men alt annet må prøves først,så det er nesten nytteløst, ny netting med tak,stenge hønene inne osv.Mulig det er forskjell hvor du bor men sånn er det her :roll:

Link to comment
Share on other sites

Takker for all input og erfaring! Glad jeg slapp den ut da i denne omgang. Vi har nok en pinglete ung hane, men hauken fikk kanskje skrekken når den ikke med en gang klarte å komme ut av det relativt lille hønsehuset vi har i ute-gården. Den fikk heller ikke gjort noe skade, men kommer den tilbake får jeg vurdere om jeg kontakter kommunen for fellingstillatelse...

Link to comment
Share on other sites

Å satse på at hanen skal jage den vekk kan du bare glemme, en hønsehauk får overtaket på alt som e der inne, de er svær og sykt kraftig. Et fargerikt flagg hengene kan hjelpe, min far har hatt brevduer i alle år, og eg har sett så mye jævel skap de klare å gjøre, de har tatt due 5 meter fra meg, sote på marken å begynte å spise på den, de blir ikkje skremt av varselskudd, men 2 bitter med 2x4 så smeller du de sammen samtig som du skriker så stikker de, høy plystring hjelper også. Men prøv deg på varselflagg med lysene øye, det er nok til at den ikkje tør å angripe, det andre hjelper bare en stund, så lenge de vet at det er mat i området sitt kommer de alltid tilbake.

Eg tror eg er vitne til flere hundre angrep fra hauk og falk, gjennom årene.

 

Naboen min no hadde høns for noen år siden, og enda kommer det en stor hu innom for å se om det er høns der, så mitt beste tips er å lage det så sikkert som mulig med netting tak så de ikkje kan komme seg inn, om den prøver å slå på de så vil den bare treffe netting. Men de er slu som faen, og vil hoppe rundt for å se om det er mulig å komme seg inn.

Så å drive å skyte varselskudd kan du bare glømme, nytter ikkje i det hele tatt, den bare snur på hode å ser stygt på deg.

Link to comment
Share on other sites

Billigere, enklere og minst stress med litt nett over hønsegården!

Skyting av fredete rovfugler er ikke veien å gå.

 

Geonett er fine greier, tåler vær og vind, og leveres i skikkelige brede ruller sånn at man ikke trenger å skjøte så mange plassene. Hvis hønsegården ikke er diger da...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...