Jump to content

Noen som lader .222 og kan lade litt ekstra?


Grosberg

Recommended Posts

Heisann, jeg vet ikke om dette blir rette underforum å spørre i.

Men jeg har etterhvert fått skutt litt med min Sako Vixen .222 og pleier å ta med hylsene heller enn å slenge dem.

 

Så er da spørsmålet, siden jeg ikke lader sjøl. Om det er noen andre som lader .222 og som kunne tenke seg å lade litt for meg også.

Mot et fornuftig honorar.....

 

Kunne trengt litt lada for revejakta til høsten/vinteren, og toppjakt på skogs/storfugl......

 

Mvh.

Thomas

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg sett før. Om vinteren når bakstoppen på skytebanene er dekket med 1,5 meter snø, så kan du plukke kulene ut av snøen. Om det er anbefalt aktivitet tviler jeg på. Dette ble observert nord for polarsirkelen og med håndvåpenkalibre. Noen som er lei av å betale dyr frakt? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Klassisk eksempel på tråd der folk leter etter upresisheter isteden for å svare på et helt tydelig spørsmål.

 

Jeg har også en Sako Vixen og kunne vært interessert i hjemmeladet ammunisjon med oppsamlede hylser/kuler/skudd.

 

Mvh Red74

Link to comment
Share on other sites

Ja det er ikke alltid så lett...

 

Det er ikke all verden å spare på å lade .222 rem. hvis Dere ikke skyter veldig mye. Og hvis Dere skyter mye tjener Dere fort inn et ladesett selv.

 

Ellers er det en god regel å aldri skyte ammo andre (enn fabrikker) har ladet, eller å lade til andre. Feil i lading kan være fatale for våpen og skytter.

 

Hvis forbruket er bare vanlig trening og jakt vil jeg på det varmeste anbefale NORMA. Hvis amunisjonsforbruk og ladeinteresse er stor, kjøp ladesett selv.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, jeg vet ikke om dette blir rette underforum å spørre i.

Men jeg har etterhvert fått skutt litt med min Sako Vixen .222 og pleier å ta med hylsene heller enn å slenge dem.

 

Så er da spørsmålet, siden jeg ikke lader sjøl. Om det er noen andre som lader .222 og som kunne tenke seg å lade litt for meg også.

Mot et fornuftig honorar.....

 

Kunne trengt litt lada for revejakta til høsten/vinteren, og toppjakt på skogs/storfugl......

 

Mvh.

Thomas

 

Hmmm, vel nå er det vel faktisk ikke tillatt å lade ammunisjon for andre enn seg selv.

Det beste er om du finner deg en "fadder" som kan lære deg å lade ammunisjon til deg selv.

 

Fra "Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v."

Den som etter lov om eksplosive varer1 § 16 første ledd har tillatelse til å tilvirke ammunisjon for salg, kan uten bevilling drive handel med slik ammunisjon av egen eller annens tilvirking som tilvirkingstillatelsen omfatter fra tilvirkingssteder eller fra oppbevaringssted som han har opprettet med tillatelse etter lovens § 22.

Link to comment
Share on other sites

En av ulempene med å lade for andre er at man ikke kjenner kammeret, å bare kjøre dien i bunn så man er sikker på at det kamrer kan gi problemer. Det er heller ikke så greit å lade i blinde med tanke på nivå, det som er trygt i mitt våpen kan være over max i et annet.

 

Når det gjelder pris så er det MYE å spare. Hylser: gratis. Hette: 40 øre. Krutt max 1 kr. Kule: 2-10kr avhengig av bruk. Mao kan man lade topp ammo for rev og toppjakt for under 5kr.

 

Dette med annen manns ammo er et godt poeng, det er noe som koker ned til kunnskap og tillit. Det er på langt nær alle jeg ville tatt i mot ammo fra, men samtidig kjenner jeg mange som er minst like kompetente som meg bak en presse. Hvis man finner en lokal fyr og utvikler ladedata sammen så burde man være rimelig trygg, i det minste like trygg som om man er som amatør på egenhånd.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke all verden å spare på å lade .222 rem. hvis Dere ikke skyter veldig mye.

Jeg kjøpte en

+ div lee hylsetrimmingsutstyr for en sum rett under tollkvoten (+ ca like mye i frakt). Den var spart inn på 1 boks med ferdigrullet norma v-max fra jakt & friluft (27 kr/skuddet).

 

Riktignok til 223 rem; jeg vet ikke om den finnes i 222.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...