Jump to content

Hvor stor er dotten?


Truls

Recommended Posts

Veldig mange vet ikke hva M.O.A. (Minutes Of Angle) er, men det brukes mest til noe skarpskytter/sniper utregninger på veldig lange hold pga jordrotasjonen per tid, eller noe i den dur (??). Er det snakk om dot-størrelsen på et rødpunkt, så utgjør det ca 2,54cm (1'') på 100 yards. Altså, står det 5MOA dot, som det gjør på mange billigere, så dekker dotten 2,54cm x 5 = 12,7cm på 100 yards (ca 90m?). Det er en vinkel fra kikkerten til blinken, så enkelt. MOA'en forteller deg derfor hvor mye dotten dekker.

 

(Arrester meg om jeg tar feil...)

 

" target="_blank" target="_blank" target="_blank Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig mange vet ikke hva M.O.A. (Minutes Of Angle) er, men det brukes mest til noe skarpskytter/sniper utregninger på veldig lange hold pga jordrotasjonen per tid, eller noe i den dur (??). Er det snakk om dot-størrelsen på et rødpunkt, så utgjør det ca 2,54mm (1'') på 100 yards. Altså, står det 5MOA dot, som det gjør på mange billigere, så dekker dotten 2,54mm x 5 = 12,7mm på 100 yards (ca 90m?). Det er en vinkel fra kikkerten til blinken, så enkelt. MOA'en forteller deg derfor hvor mye dotten dekker.

 

(Arrester meg om jeg tar feil...)

 

" target="_blank" target="_blank" target="_blank

ikke 12,7 mm nei på 100 yards.12,7 cm

Link to comment
Share on other sites

Veldig mange vet ikke hva M.O.A. (Minutes Of Angle) er, men det brukes mest til noe skarpskytter/sniper utregninger på veldig lange hold pga jordrotasjonen per tid, eller noe i den dur (??). Er det snakk om dot-størrelsen på et rødpunkt, så utgjør det ca 2,54cm (1'') på 100 yards. Altså, står det 5MOA dot, som det gjør på mange billigere, så dekker dotten 2,54cm x 5 = 12,7cm på 100 yards (ca 90m?). Det er en vinkel fra kikkerten til blinken, så enkelt. MOA'en forteller deg derfor hvor mye dotten dekker.

 

(Arrester meg om jeg tar feil...)

 

" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

du er litt ute og sykler i starten, moa er bare en amerikansk måleenhet for vinkel, mens det europeiske alternativet er milliradian (millitæret bruker milliradian, også i usa). usikker på hvorfor du blander inn coriolis effect.

uansett, 1 moa er ca 2.9 cm på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...