Jump to content

Hvilken 9,3X62?


Truls

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe hundeførervåpen i 9,3X62 til elgjakta. Kan godt tenke meg å kjøpe noe brukt. Etter det jeg har skjønt, er 9,3 et ypperlig kaliber til korte piper. Jeg er altså ute etter et kort, hendig våpen. Er det bare å kappe pipa på hvilken rifle som helst, eller burde jeg se etter noe som er rigget som hundeførervåpen som originalutførelse? Jeg har sikte allerede, en Meopta med rødpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Spørs vel hvordan Onkel stiller seg til den våpensøknaden. Karabin til elgjakt :)

Håper det er noen som har bedre forslag.

 

Den heiter 393 Carabine ja. Det er ei heilt vanleg jaktrifle, type bolt, som etter mitt syn må vere noko av det mest geniale våpen som hundeførerbørse på elgjakt i handelen :D Det er altso ikkje noko karabin, type US Carabine e.l.

Onkel blå har nok ingenting å utsette på denne børsa, no som ny foskrift setter minste løpslengde på 40cm, ikkje 47 som før.

Link to comment
Share on other sites

Dæven. Halvauto, betyr det at du ikke renger å ta ladegrep mellom hvert skudd, bare trekke av?

 

Jepp. Du trenge kun å ta ladegrep når du skal kamre første patronen. Etter det er det berre å trekke av til magasinet er tomt.

 

Ver obs på eit par moment med halvauto. Setter kanskje litt ekstra krav til sikkerhet under handtering, nokre er litt kresne på presisjon, meir deler og mekanikk som kan klusse.

Men kjøper du ei halvauto av god kvalitet, steller den skikkeleg og finn ammo som går godt, er nok børsa minst like god som alt anna.

Link to comment
Share on other sites

Takk. Ingen skjønnhet akkurat. Får håper hun er trofast :D

 

Hvem er ingen skjønnhet sier du? Kongsberg carabinen som det er bilde av? Den er jo 10x finere enn de andre alternativene som er nevnt her.

 

Jeg synes avslutningen på forskjeftet er litt miss. Svinekam er jo ikke veldig sexy det heller. Men det er min smak. Du har visst en annen :)

Link to comment
Share on other sites

OK. Jeg kan egentlig ikke veldig mye om våpen og våpenterminologi og sånn. Mitt poeng var bare at jeg synes andre rifler jeg har sett, har vært penere å se på. Som sagt - det er min smak. Men det viktigste er jo at våpenet er funksjonelt, og da er sikkert kinnstøtte en bra greie, særlig for en hundeførerbørse. Forskjeftet går det uansett alltids an å gjøre noe med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønte jo at jeg hadde lagt egget når du eksploderte der ute :lol:

Enda mer eksplosivt er det om en stakkar skulle finne på å si noe stygt om en annen manns jakthund. Kona kan man snakke om, bilen også, men bikkja...da smeller det. Jeg burde jo skjønt at rifla ikke er smart å rakke ned på heller. Jeg beklager, skal aldri gjenta seg. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

smaken er som baken, berre rævva (viss du ikkje lika Kongsberg 8) ).

 

Neida. Eg syns i alle fall det er fine børser. Veldig fin den monte carlo stokken, med tanke på kikkertmontering.

Mange fine detaljar på børsene, bl.a fin 3-punktssikring. Det mest imponerande med kongsberg er likevel den glatte sluttstykke-gangen. Dersom du steller med børsa di, går det sluttstykket som kniv i varmt meierismør!

Veldig fin presisjon på den eg har prøvd og.

 

Skulle eg hatt ei rein hundefører-rifle / skogsrifle til elgjakt, hadde nettopp denne stått øverts på ønskelista!

 

edit: Det trekker heller ikkje ned at børsa har norske aner, både i navn og konstruksjon. Akkurat kven som produsera den no og heile historia der, kan andre betre enn meg. Men Kongsberg klinger uansett bra i mine øyre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal innrømme at Kongsberg-navnet river. Dessuten har jeg akkurat fått noen andre bilder av en annen kar, som skal selge sin. Han skal ha 2500 kroner mer for den enn WKT Supply tar for en ny en, men stokken er finere. Om han lar montasjen følge med, kan det jo være aktuelt. Han har både svingmontasje og faste montasjer.

 

Det står forresten "Lakelander"på den, hva betyr det?

 

Er det noe jeg bør være obs på om jeg skulle kjøpe en slik en brukt?

Link to comment
Share on other sites

Tidligere het den Lakelander 289, den heter idag Kongsberg 393. Dette er samme rifla og de ser og er like ut.

Har selv en sporter i 6,5x55 som går som en stråle, selv etter snart 7000 skudd.

Har og ei 9,3 pipe for elgen :wink:

 

 

Har også ei pipe i 308 som er ny/uskutt for mulig salg

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg kjøpt ny hundefører børse nå hadde det nok blitt Blaser professional med 47cm løp i 9,3 og doctor sigth. da er total lenge ca. 92 cm. noe mer hendig enn dette skal du lete lenge etter!

jeg har nå en sauer 202 med 47 cm løp i 9,3, doctor sigth og en litt større kikkert som jeg bruker som hundefører rifle. den er gjenget og demperen sitter på nå siden den sparker litt vel frisk til å trene med. men tviler på at den kommer til å sitte på til høsten. er ingen dum kombinasjen dette heller. men den er nok noen få cm lenger enn blaseren.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg kjøpt ny hundefører børse nå hadde det nok blitt Blaser professional med 47cm løp i 9,3 og doctor sigth. da er total lenge ca. 92 cm. noe mer hendig enn dette skal du lete lenge etter!

jeg har nå en sauer 202 med 47 cm løp i 9,3, doctor sigth og en litt større kikkert som jeg bruker som hundefører rifle. den er gjenget og demperen sitter på nå siden den sparker litt vel frisk til å trene med. men tviler på at den kommer til å sitte på til høsten. er ingen dum kombinasjen dette heller. men den er nok noen få cm lenger enn blaseren.

Jeg mener at mye av vitsen med at man har kort løp på hundeførerbørsa må være at det er demper på den sik at hørselen til hunden spares i mest mulig grad. Mange ganger skytest det over hodet på hunden og det skader garantert hørselen til hunden. Tror nok det smeller friskt nok selv med demper.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg tror jeg er omvendt fra å være skeptisk til å bli Kongsberg-fan. Har fått et tilbud av en kar som har en kjempefin Kongsberg, eller rettere sagt - Lakelander. Artig å jakte med norsk rifle. Stokken er oppgradert med flott treverk. Dette må da være et kjempebra prosjekt å montere lyddemper på?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det gikk i do. Han jeg skulle kjøpe Kongsberg-rifla av måtte dessverre avblåse handelen fordi han selv kom til å bli uten våpen i og med at det nye våpenet hans ikke kunne leveres før utpå vinteren en gang.

 

Så jeg gjorde som Videlgen, kjøpte meg en Browning BAR i 9,3. Noen her som har erfaring med den børsa?

Link to comment
Share on other sites

Det gikk i do. Han jeg skulle kjøpe Kongsberg-rifla av måtte dessverre avblåse handelen fordi han selv kom til å bli uten våpen i og med at det nye våpenet hans ikke kunne leveres før utpå vinteren en gang.

 

Så jeg gjorde som Videlgen, kjøpte meg en Browning BAR i 9,3. Noen her som har erfaring med den børsa?

 

Det kommer du ikke til å angre på,er faktisk den børsa jeg har kjent på som har hatt best balanse ,og raskest i oppkast .

Smeller gjør det også :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg får den på mandag. Skal montere en Meopta 1-4x22 med rødpunkt i fast montasje. Hva slags sikte har du på din?

 

 

Jeg har en Leupold European-30 1,25-4X20 på den,med tysk.nr 4.

Vi er nok i samme gate når det gjelder børse med passende optikk :D

blir brukt som en ren løshundrifle,så for min del er kikkerten stor nok.

 

Har en 338 win mag som er påmontert en 3-12 x56 og en BR-Reflex T-10 demper som posteringbørse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...