Jump to content

7mm eller 9.3-62


lizzy

Recommended Posts

En 7 mm, så klart.

Kanskje en tradisjonell 7 X 57, eller en superpresis 7mm 08, eller en superrask 7 mm Remmag, eller noe mer uvanlig, en 7 mm STW.

Eller en 280 Rem, den har tatt seg opp de siste åra, og du kan til og med lage AI av den :P

Link to comment
Share on other sites

Nei, hovedsaklig bruker jeg 3006 på jakt her... Men jeg har lyst på en Sauer til.. Og da er jeg ikke sikker på om jeg skal gå for magnum eller ikke... litt av årsaken til magnum er jo det at jeg har lyst til å jakte utenlands ettervert.. (fx Afrika..)Og da er det noen som mener 9.3 holder.. Og andre mener det motsatte..

Link to comment
Share on other sites

Skal du jakte i afrika så spørs det vel litt hva du skal jakte på. Skal du jakte må mindre vilt, ville jeg vel kanskje gått for en rask 7mm med flat kulebane da holdene kan bli strekt ganske langt. Men skal du jakte en av de "store" Løve, bøffel etc så trodde jeg det var et minimumskrav på kaliberdiameter fra .375 og oppover. Mulig jeg er på tynn is, men mener å ha hørt det :)

Link to comment
Share on other sites

Tror nok du vil se mer reaksjon i viltet med 9,3, men igjen det kommer litt an på hva, hvordan og hvor du skal jakte...

Personlig så har jeg en Mauser M03 med to løp, ett i 375 H/H og ett i 300 Win. mag.

Det burde dekke det meste av jakt i inn og utland.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, 7mm wby mag er et flott kaliber, om enn noe sært og du blir ensom om det? Jmf: http://www.weatherby.dk/content.php?34- ... rby-Magnum" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

J&F har forøvrig en 7mm Alaskan MarkV med en nydelig Lazermark stokk til salgs på Hvalstad.

Og interresserte kan sende meg en pm om en drøss med engangsskutte 7mm wby hylser jeg kan finne på å gi vekk til trengende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsåvidt tengt igjennom hva som er det jeg har mest behov for.. Men det jeg lurte på var om noen hadde erfaringer med begge og hvorfor jeg burde gå for det ene eller det andre..

Og for å legge til et lite spm til.. Er det mulig å lade ei lett kule til 9.3 som får tilnermet kulebane som 7mm rm??

Link to comment
Share on other sites

I følge norma.cc så vil vel 250grs A-frame ha best MPBR av de Norma lader, i alle fall. Og da er du i alle fall ikke langt unna "standard" .30-06-kulebaner. Finnes sikkert andre kuler som kan gå like flatt. Like flatt som en 7mm vil den selvsagt aldri gå, men hvor flat kulebane trenger du egentlig i praksis?

Link to comment
Share on other sites

Er bare et tanke eksperiment... Enn så lenge holder det med 3006.. Men har lyst på ei til.. Og da er spm om jeg skal gå for magnum eller standard Sauer... Og igjen er da spørsmålet om jeg evt har mulighet til å få 9.3 til å gå "flatt" så jeg ikke har behov for magnum om jeg skulle dra på utenlands jakt med lange hold...

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke noen magnum for at det skal "gå flatt".

En 280 Rem. med 140 gr. kule vil gå rimelig "flatt" på normale jakthold. Skal du skyte på lange hold så må du uansett skru på kikkerten.....

Der er heller ingenting du kan skyte med en 7mm som du ikke kan skyte med en 9,3x62.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel heller ikke mye man kan skyte med en 7mmRM som man ikke klarer noenlunde greit med .30-06.

 

Skal du først ha noe nytt så velg noe som åpner for å bruke kuler i en helt annen vektklasse enn det kalibret du allerede har. :-) Da får du bredde på det du kan bruke våpengarderoben på.

Link to comment
Share on other sites

Hei, for jakt i Afrika er en 9,3x62 langt bedre enn en 7mmRM.

Eneste unntaket er ved skudd på langt hold. Da mener jeg over 300 meter.

Dette er det få tilfeller av, ofte er holdene heller godt under 100m i tett vegetasjon.

Nei, gjør som tidligere skrevet, få litt spennvidde på kalibrene.

30-06 og 9,3 er en god kombo.

Link to comment
Share on other sites

Som det nevnes før, er terreng og type vilt viktig for valget. En annen ting er kjøttødeleggelse. Har selv en rifler i 7 mm rem mag, 7x64 og 7x57r. Av disse stiller rem mag helt klart størst krav til kvalitet av kule. Falt for fristelsen å bruke 150 grs fusion med temmelig stygge slakt som resultat. Med swift af og trophy bd er det en helt annen sak. De andre kalibrene er mindre kresne.

Link to comment
Share on other sites

Begge er gode kaliber og samme bruksområde om du vil. 9,3x62 ladet "lett" har omtrent samme kulebane som en 6,5x55 med 10,1 oryx. Når holdet passere 200 meter faller 9,3x62 drastisk i forhold til 7RM. Med 140gr Nosler Accubond i 7Rm har jeg samme treffpunkt som 9,3x62 har med 15 knepp og 250gr. Det kreves da mer nøyaktig avstandsbedømming enn 7RM.

 

Bakdelen med 7RM og 140gr er at du svir av ett løp rimelig kjapt i forhold til 9,3 som nok tåler noen tusen skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...