Jump to content

Gåsetrekket 2012


myrnissen

Recommended Posts

Dato 23.08.12, kl 21.00

Sted: Tysnes Onarheim/seløya via Lukksund

Fylke: Hordaland

Art: Grå/Canadagås

Antall: 6 flokker trekkende gås a ca 25-45stk

Div opplysninger: Fløy veldig høyt og mot sør

 

Fremdeles beitende Canadas i Odda (20-30stk)ved Hildal. Og I Husnes sentrum (Kvinnherad)og vågen ved båthavnen ca(20stk) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I kuling fra nord virker det som de har høyde som et småfly! Hadde vært kult med info fra GPS gjess på dette. Nøyaktig rute med alle stopp med....

 

+1

 

Ja, det hadde vært gøy. Sett hvor de fløy, hvor lange etapper og hvor lange pauser de har før de starter neste etappe.

Link to comment
Share on other sites

Dato: 27/08

Sted: Verdal, Vinne

Fylke: Nord-Trøndelag

Art: Gås

Antall: ca 30 x 2 i to ploger ca kl 19.

 

Etter en tidligere beskrivelse av forskjellen på en grå og en kortnebbplog her på Kammeret, var dette definitivt kortnebbgås.

Link to comment
Share on other sites

@kjottkake1: Gås?

 

Om du leser hele tråden, vil du forstå at detaljert artsbestemmelse ved passering i fartsgrense + 20 er svært vanskelig.

For jegeren er det vel et fett? Kjenner ingen som er så kresen at de ikke skyter om det ikke er riktig sort gås.

Link to comment
Share on other sites

Bak hekner går i rælingen på et jorde

 

på enden av heknersletta og generelt ned mot leca område ser jeg flokker sitter fra 10 til 30 grågås av gangen.

 

Ser gås der hele dagen , Pappa har sett over 50 i en flokk midt på heknersletta på morgenen like før 07:00

 

Men det antallet skal nok minimeres når jeg slipper til !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
@kjottkake1: Gås?

 

Om du leser hele tråden, vil du forstå at detaljert artsbestemmelse ved passering i fartsgrense + 20 er svært vanskelig.

For jegeren er det vel et fett? Kjenner ingen som er så kresen at de ikke skyter om det ikke er riktig sort gås.

 

 

Du kjenner ikke meg, så det kan kanskje stemme... Du skrev "art:gås". jeg påpekte at gås ikke er noen art. ser ikke problemet.

Link to comment
Share on other sites

Dato: Lørdag 22. september kl 02:00 om natta.

Sted: Mo i Rana, Nordland

Art: Kortnebbgås (kjenner lyden i stupmørket jeg…)

Mengde: Ukjent, men sannsynligvis ingen stor flokk fra lyden å dømme.

Diverse: Trøndere; kom dere ut på åkrene i Innherred mens dere kan! :mrgreen:

 

EDIT 02:30

Nye to flokker har passert i klarværet, og med en LED Lenzer T7 klarte jeg å se buken på noen av de.

Fløy ganske lavt, med andre ord (100-200 m).

Av lyden å dømme så var siste flokk endel større enn første observasjon, da jeg hørte fugler både nord og sør for meg.

For 10-12 år siden ville jeg ligget ved favorittåkeren i Innherred nå, med alle decoys ready og vente på morgengry… :)

Link to comment
Share on other sites

Lå på åker i innherred i dag tidlig, pent vær og kunne konstantere at intressen for å trekke var betraktelig større enn for å raste. Plog etter plog(antar det var kortnebb?) passerte uten fnugg av intresse for fudsa. De som rastet satt på åkre som var fredet, friområder, NINA-styrt, sperret av andre årsaker eller på områder utenfor jaktkortområdet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...