Jump to content

Nødvendig utstyr til 1 uke på jakt i Lierne


TR.Solberg

Recommended Posts

Det spørs jo veldig på hvordan dere skal bo og hvor langt unna bilen dere velger å campe. Skal alt bæres langt så er det ikke like moro å bære på 8 liter cola og hermetikk. Men personlig pleier jeg å bruke en liten og lett sammenleggbar hengekøye, eventuelt med en pressening som tak hvis det regner, hvis temperaturen er over null og jeg skal langt til skogs. Skal jeg campe i nærheten av bilen så blir det lavo og feltseng uansett vær.

 

Ekstra klær til kvelden pakket i vanntette poser er også en god ide og ta med, utrolig deilig med tørre klær etter å ha vært pissvåt en hel dag. Tennbrikketter er også kjekt å ha hvis det blir fuktig, ingen grunn til å leke Lars Monsen hvis man ikke må.

Link to comment
Share on other sites

Vi skal campe i lavvo. Første dagen blir vi fraktet med båt inn i jaktterrenget, så slår vi leir i nærheten av der vi blir sluppet av. Men visst det viser seg at vi må gå lenge fra leiren for å komme inn i bra terreng, så tenker vi at vi flytter på oss. Jeg vet at været der oppe kan variere veldig, så vi må nesten ha lavvo, og det som følger med det. Nå har det seg slik at vi ikke har campet over lengre tid i skogen, og langt vekke fra bil. Så visst det er noen som har en slags "liste" på hva de pleier å ha med seg, så hadde det vært fint. Med tanke på at vi er mindre erfaren, kan vår liste fort bli mangelfull, og det er lett for å glemme ting.

Link to comment
Share on other sites

Hei å grattis med gode muligheter for jakt! Ei uke i Lierne kan bli fantastisk! Ei liste over ting dåkker trenger er jo litt vanskelig å sette opp uten å vite hvilket erfaringsgrunnlag dåkker har. Jeg ønsker ikke å virke belærende her, så om det jeg skriver videre virker banalt så ta det for det, det er verdt.

 

Ut fra det jeg leser så har dere ikke veldig mye erfaring med overnatting ute, og det er nok det viktigste dåkker kan ha med på tur. Lierne i slutten av sept, kan bli alt mulig av vær. Ikke rart om dere opplever alle årstider i løpet av uka. Det kan fort bli snø og sludd, eller og sol og regn. Det værste været dåkker kan få er sludd og vind. Da er det viktig å ha de riktige erfaringene for at turen skal bli fin, og dere skal kunne ha fokus på det som er målet med turen, nemlig jakta.

 

Min helt klare annbefaling er å bruke 3-4 helger frammover til å ut på tur i Lavvo. På den måten vil dåkker få mye erfaring som er gull verdt. Dere bør legge opp sånn at minst ei av helgene stikker dåkker ut når været er meldt værst! Ei helg i skikkelig møkkavær lærer dåkker mye av! Det er ikke få som har brent opp sokker og klær på bålet for å tørke. Eller ødelagt sko for å prøve å tørke disse litt fortere. Når dere skal være ei uke på fjellet blir slike tabber fort betydningsfulle. Med litt erfaring unngår dåkker sånt.

 

Dere bør også teste ut om bål er varmekilden, eller om dere skal ha med primus. Bål fungerer fint, men krever at dere har gode rutiner om været blir dårlig over tid.

 

Så min oppfordring er, få litt mer erfaring, det vil dere helt klart ha igjen når jakta begynner. Det viktigste er jo å ha overskudd og lyst til å jakte!

 

Om dere ønsker, så kan jeg legge ut noen pakklister jeg bruker på elever når vi skal på tur. Disse er et grunnlag. Ellers kan du jo legge ut hva dere har tenkt på så langt, så kan vi tastaturhelter her inne fylle ut, eller trekkefra. Viktig å ha med nok, men ikke for mye.

 

MVH

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode svar! Vi tenker at vi skal ha bål som varmekilde, men skal ha med primus til matlaging etc. Vi kommer til å ta oss noen overnattinger i lavvoen før vi reiser, det får vi nok som du sier veldig mye ut av. Hadde blitt takknemlig visst du kunne lagt ut noen pakklister, for vi har egentlig ikke fått skrevet noen liste enda. Så visst du legger ut listen du har, så får folk bare tilføre det som evt måtte mangle.

 

Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Option 1 Lite plass i båten.

 

Soveposer som tåler noen minus.

Feltseng om mulig med liggeunderlag oppå.

Ullundertøy pakket i vanntett pose.

Tykk Ullgenser pakket i vanntett pose.

Ullhue pakket der den trengs etter været. Pose eller hode.

Ullheadover som huen over.

To par ekstra ULLsokker i vanntett pose.

Crocks: Gjør midnattspissing i camp betydelig enklere.

Superundertøy på kropp.

Skallklær på kropp.

Ullsokker på kropp.

Ullundikk på kropp. Dette eliminerer problemer med klamme baller såre lår.

Ekstra Ullundikk i vanntett pose.

Hansker type vindtett på kropp / i lomme.

Gode støvler som du kjenner og har gått inn. Skinn tørker relativt fort. Gore Tex tørker når du her kommet hjem.

Øks og sag. Jeg pleier å troppe en buesag fra Europris til 75kr på storsekken.

Paracord eller lignende til tørkesnor og annet.

Ekstra Ammo som er forhåndstestet oppi med reserveullen i vanntett pose.

Førstehjelpsutstyr som inneholder gnagsårplaster til dere begge på flere gnagsår, støttebandasje, plaster og enkeltmannspakke.

Kokekar og primus med tilbehør.

Fyrstikker vanntett pakket.

Tennbriketter. De hvite posene med hvit guffe inni ruler.

Dagstursekk a 30 til 40 liter til selve jakten.

Mat for 8 dager.

Bestikk. Trenger ikke hete turbestikk for å virke.

Sjokkis.

Gjerne noe energidrikkpulver med litt smak. Dette bryter opp ensformigheten av myrvann hele dagen.

Frottehåndkle til stell av føtter og kropp.

Paracet og Ibux.

Kniv

Våtservietter istedet for dasspapir. Dette fører til en ren og behagelig endetarmsåpning som er greit å ha ved lengre ophold ute. De kan også benyttes til annen vask av div kroppsdeler.

Hodelykt med ekstra batterier. Denne er viktig.

Fysisk kart over området og kompass. Ikke bare GPS. Selv syntes jeg kart er bedre og mer oversiktlig når man skal planlegge neste dag i camp.

 

GAFFATAPE.

 

 

Opsjon 2. Mye plass i båten.

 

Samme som over med noen tillegg:

 

Teltovn. Denne gjør det enklere å leve med fyring i lavvoen.

Peiskubber til oppfyring. OBS. Noen av disse virker å være laget av gummi og bør ikke brukes i telt.

Gasslampe. Luksus å ha med har eg merket.

Kasse med favorittpils. Eventuelt mer Paracet og Ibux om du velger å bruke hele denne på en kveld.

Cola.

Ingredienser til fårikålgryte eller lapskaus.

Stor gryte med lokk til å lage fårikålen i. Denne holder i flere dager og er konge til frokost og kvelds etter en lang jakttur. Å bare leve på Real Turmat en hel uke er kjipe greier om man kan slippe.

Fiskeutstyr. Dere skal vel være ved ett vann??

 

 

Råd:

 

Ikke røys ut og gå over evne første jaktdagen sånn at du ikke orker neste dagen. Jeg pleier å ha en hviledag i camp med slaraffenliv og campkos.

Sett deg inn i området du skal jakte i og tenk på ting som hvor er det hjelp å få om det går til helvete. Så slipper du å ikke ha peiling om det skjer noe.

Husk at smartphones og gps går på batterier. Det er ikke strømuttak i lavvoen.

 

EDIT: Lagt til Ullundikk og våtservietter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Muligens en smule paranoid.. men det skytes en del bjørn i Lierne, dersom det skulle dukke opp en skadeskutt bjørn i området, så kan det være betryggende med en slugg eller to i beltet.

 

Presenning til å spenne opp mellom trær er lurt. Ellers ville jeg tatt med så lite som mulig. Ved er det f.eks nok av i Lierne. For mye utstyr stjeler gjerne av turgleden..

Link to comment
Share on other sites

Ser at det mangler en meget viktig detalj her. Myggmiddel. enten som hette ,myggolje. myggdeo eller en real kombinasjon av alt :)

 

Nå har ikke jeg jaktet i de traktene i september siden før global oppvarming ble et diskusjonstema, men kan da ikke huske at mygg og knott var noe stort problem såpass sent på året. Ikke på rypefjellet, i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode svar! Vi tenker at vi skal ha bål som varmekilde, men skal ha med primus til matlaging etc. Mvh Thomas

 

 

Her hadde jeg definitivt gått for en lavvoovn siden dere likevel har båtskyss inn til basecamp..

 

Grunnen til det er at oppvarming med bål i lavvo fordrer knusktørr og finkløvd ved for at ikke hele brakka skal bli forvandlet til et røykeri.. Med en lavvoovn med tilhørende røykrør får en ut røyken, og klestørk blir bare morro..

Link to comment
Share on other sites

Det meste er vel nevnt her. Eg har forresten veldig sansen for det tipset om å skaffe seg litt erfaring. Erfaring er alfa og omega når det gjelder å klare seg ute. Det er lite hjelp i med godt utstyr viss ein ikkje veit korleis eller kortid ein skal bruke det.

 

Dei to viktigaste tinga ein må ta vare på for å trivast nokre dagar i felt, er beina dine og søvnen din. (Må sjølvsagt ete og drikke og kle på seg, men det er relativt enkelt å ordne).

 

Beina: Ein må ha gode sko, som passar og er inngått. Det har de sikkert frå før. Desse vil bli våte. Då må ein enten klare å tørke dei, eller ha bra med tørre sokkar. Det er effektivt å krølle sammen avispapir og putte oppi skoa over natta. Avispapiret trekker då fuktigheit ut av skoa innanifrå.

Hugs og å ha gnagsårplaster og sportstape dersom ein skulle få problemer. Og ta dykk tid til å stelle føttene. Det har de igjen for.

 

Søvnen: Dersom ein ikkje får sove skikkeleg, so er turen ødelagt. De må ha gode soveposar som taklar den temperaturen det kan bli, og de må ha gode liggeunderlag til å isolere frå bakken. Nokre tips:

- Ty tynne isolerar like bra som ein tjukk. Det gjelder både sovepose og liggeunderlag

- Oppblåsbart er behageleg og isolerer bra. Heilt til det går hol på det.

- Ha eit sett ullundertøy som ein kan sove i om det blir kaldt. Men ikkje fall for fristelsen å kle på seg for mykje inni posen. Då er det betre å ha jervenduk etc til å ha utanpå posen.

Link to comment
Share on other sites

Hei Thomas,

Hva skal dere jakte der oppe? Småvilt? Jeg ville helt klart skaffet meg en liten ovn til lavoen. Dette vil øke komforten og muligheten til å tørke tøy betraktlig. I tillegg slipper du å bo i et røykeri... En slik ovn får du billig på et miltærutsalg. Så lenge dere skal ha båt inn er jo ikke vekten på en ovn noe problem.

 

Mvh

Didrik

www.bak7fjell.com

Link to comment
Share on other sites

Ser at det mangler en meget viktig detalj her. Myggmiddel. enten som hette ,myggolje. myggdeo eller en real kombinasjon av alt :)

 

Støtter denne! Om været har vært bra, så er det nesten Finnmarksvidda tendenser i de områdene med myr. Er dere i områder der samene har rein, så er det også noen beist av klegger og bremser. Har også vært borti jordveps i områdene mot Snåsa-Gressåmoen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...