Jump to content

Problem med Blaser tråden


TH1

Recommended Posts

Hei

 

Har fått et problem med min R93 i 30.06.

 

Da jeg først fikk løpet skøt jeg noe hjemmeladet til en annen rifle, dette førte til at enkelte hang litt i kammeret og at enkelte ikke ble kastet skikkelig ut av våpenet. Dermed skøt jeg noen pk med gammel barnaul og en pk norma jaktmatch og da var det ingen problemer men den kastet hylsene mye korterer enn i 6.5.

Etter dette har den lagt på is og jeg har skutt med andre kalibre.

Men for noen uker siden ble det montert igjen og skulle trene til jakten.

 

Har skutt ca 100sk jaktmatch de siste ukene og div mangel på å kaste ut hylsen skjer hvert 5-10sk.

 

Noen som har hvert borti dette?

 

normal_P7210079.jpg

 

normal_P7210070.jpg

 

normal_P7210076.jpg

 

normal_P7210078.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var en kamerat av meg som akkurat hadde samme problemet, da var det feil sluttstykkehode. Han har skutt mange skudd før han merka det. Var hakket for stort sluttstykkehode som gjorde at det gikk ved noen tilfeller, og ikke ved andre.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jepp ingen klager der :P

 

Men nytt problem :shock:

 

123.JPG

 

Og løsningen:

 

slip til en gammel skruetrekker og skru av den blanke mutteren... Det vil stå igjen en gjengestang, se om den løsner, evt må den knekkes/kuttes og slipes...

 

Så det kommer ikke til å skje, får prøve å skyte ut løpet raskt så jeg kan kjøpe et uten sikter på :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Nytt problem, pin/skrue på oppspenner er begynt å komme ut.

 

Jøss, er det en Kina-produsert replika du har fått tak i??? Rust rundt pinnen på oppspenneren også?? ++ andre problemer....

 

Har hatt min R-93 siden 1995, har gått snaue 10.000 skudd uten feilslag.. Ikke er det rust på den heller.... :!::!::!:

Link to comment
Share on other sites

Det verste er at dette ikke er samme riflen :lol:

 

Norma hadde aldri opplevd eller hørt noe lignende så lenge de har hatt blaser (94).

De skulle sende meg en nøkkel så får vi se.

 

Angående rust. Fikk bare tørket og oljet blaseren annen hver dag under elgjakten.

Dette førte til at det kom flere rust flekker på utsiden av løpet, i tillegg til dette.

 

Blir nok duracoatet en gang i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri brydd meg med utsiden av pipa. Min har jeg aldri sett noen antydninger til rust på. Jeg testet i sommer å henge en 5cm blaser pipestump slik at den akkurat var nedi sjøen. Dette er noe av det mest korrosive miljøet en rifle kan bli utsatt for (kverulanter får gjerne kommentere :lol: ), her hang den i 10 dager, og resultatet var kun noen små flekker med overflaterust. Delen av pipa som ikke hadde overflatebehandling hadde det ikke like greit.

IMG_2097.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev:

Min R93 har vært med i allslags vær, også på sjøen, og jeg har aldri hatt slke problemer..

 

Lest overskriften på tråden? Denne tråden er for folk som har problemer med blaser! Dere andre kan holde dere til "storfornøyd med blaser tråden", så kan vi holde denne tråden fri for blaserlovsang.

:lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

HAHAHA *served*! :mrgreen:

Håper inderlig du får hjelp til dette. Høres merkelig ut. Jeg har klart å få en liten rustflekk på den eldste Blaserpipa mi. Det er en 6.5x55 som har gått mange tusen skudd. I fjor satt jeg den i våpenskapet fuktig etter å ha skutt dyr, med demperen på. Og brukte den enda en måneds tid uten å pusse eller ta av demperen. Da ble det noe rust under den gummidingsen (ellerhvadetnåheter) der demperen ligger an mot pipa. Har aldri pusset i løpet av jakta, men har begynt å skru av demperen. I alle fall derom jeg har skutt. To ulike blasere som har gitt deg problem? Skjønner om du blir lei da!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en del uforklarlige klikk med r93'en min.. Dog kun med hjemerulla. Hat kun halspresset humæne, og hørt/lest at problemet kan ligge der.. Noen med samme erfaring? Hylsene som er brukt er norma jaktmach og no fra norma. Hettene er cci.

Børsemakeren har sett på sluttstykke, men han kunne ikke se noe galt. Klikkskuddene er prøvd avfyrt 2-3 ganger, uten hell.. Men det er et lite merke i tennhetta. Så vet ikke om tennspissen ikke når helt frem? Eller er fjæra for svak?

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er tennhettene ja.. Men trodde ikke de skulle være for harde! De er kjøpt for ca et års tid siden, men når butikken kjøpte de, det er et annet spørsmål!

 

Har hørt det med ufullstendig ladegrep, men har brukt litt makt ved selve sluttstykke fremføringen. Og har sett at det er like langt fremme som når skuddene går av (ser slikt ut hvertfall...) men hylsene er trange, så kan jo ligge der..

Får gjøre som du Ruger #1 anbefaler, med helpressing :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vel og bra at pipene er motstandsdyktige mot overflaterust. Men det som betyr noe er vel hvordan pipa ser ut innvendig? Er disse overflatebehandlede pipene til blaser og sauer like utsatte for rust innvendig som vanlige blå piper?

Link to comment
Share on other sites

Norma sente en liten umbrako som skulle fulgt med.

Denne skrudde jeg inne skruen med igjen.

 

Det viste seg da at både gjenger og skruen inne i oppspenneren er full av rust og det er ikke akkurat lett å komme til for å fjerne den.

 

Første året denne er med på jakt i år.

 

PA260180.JPG

 

PA260179.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne var med på jakt i fjor og da jeg i år skulle sette i et bixnandy avtrekk oppdaget jeg mye rust.

 

PA260181.JPG

 

Etter å ha løsnet skruen ser jeg dette.

 

PA260183.JPG

 

Tappen som løser ut sluttstykket, fikk ikke det i fokus men man ser rusten tydelig.

 

PA260185.JPG

 

fjæren

 

Trengs hvist mye vedlikehold gitt.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg blaser del nr. 2958345 (den i midten) som skal være større reimfester som skulle passe til safari sling.

Det tok da ca 10uker og på toppen av det hele så er de for liten.

 

PA310214.JPG

 

Da ser det ut til at jeg må få boret opp hullene så jeg kan bruke uncle Mike.

Link to comment
Share on other sites

Norma sente en liten umbrako som skulle fulgt med.

Denne skrudde jeg inne skruen med igjen.

 

Det viste seg da at både gjenger og skruen inne i oppspenneren er full av rust og det er ikke akkurat lett å komme til for å fjerne den.

 

Første året denne er med på jakt i år.quote]

 

Se der ja.Jeg har alltid lurt på hva den lille Unbraconøkkelen som fulgte med var til :D

Men hvorfor sender de med den?Skal man inn der å fikle?Trengs det vedlikehold inni oppspenneren?

Og hva skjer hvis jeg skrur ut skruen??Ble nysgjerrig nå jeg 8)

Link to comment
Share on other sites

Det første som slår meg er at hylsene ikke er presset nok, og at du dermed ikke får lukket

sluttstykket tilstrekkelig til å få avfyring. Da skjer dette.

Prøv helpressing :winke1:

 

Tipper svaret ligger her. Blaser finner ut at noe ikke er i lås- dermed går skuddet ikke av. Prøv å trampe inn skuddet- da har du enda større problemer :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg fått svar fra Peter Korsell ang rust og skruen inni oppspenneren:

 

Jeg ville skrudd ut skruen og tatt på en dråpe locktite 243. Skrudd det hele sammen igjen og dryppet en dråpe olje på. Alle deler som er laget av vanlig stål og blånert kan ruste.

 

Den holder oppspenner knappen fast til mekanismen i sluttstykket, men hvis du bare skrur den løs og gjør som jeg skrev er det ingen ting som løsner før det er sammen igjen. Det kan være greit å blåse ut av sluttstykkehuset en gang i blandt med trykkluft. Ellers er det ikke noe spesielt. Alle børser uansett merke kan ruste hvis de blir dårlig vedlikeholdt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Blaser saddel montasje med ringer på R93:

 

Har skutt ca 5-600 sk med 30.06 og i dag var skruene som justerer festene på løpet løsnet pga rekyl eller annet?

disse var blitt såpass løs at jeg la merke til at siktet vugget litt under skyting og når jeg kjente på det.

Link to comment
Share on other sites

Da er det jo helt meningsløst med Blaser montasje i forhold til feks EAW svingmontasje på en sauer, mauser montasjen, picatinny montasjer etc. Du må faktisk ha en montasje og sikte pr løp. Helt genialt. Forventet mer av ett så dyrt og oppskrytt plug & play våpen system.

 

I tillegg så kan jeg ikke flytte mellom 7RM løp og 30-06 løp uten å endre på montasjen.

 

Joda men det er jo kjent og akseptert, det er derfor man kjøper en kikkert + montasje pr løp :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Snus, som regel må du skyte inn på nytt ved bytting så lenge det ikke er samme ladning og kaliber. Det gjelder uansett om det er picatinni, QR eller andre. Så da spiller det jo mindre rolle om du må løsne eller tighte litt på festene i tillegg. Tar bare noen sekunder ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...