Jump to content

Hylsene soter 9mm


Tika

Recommended Posts

Har ladet mine første pistolpatroner i dag.

Var på banen å skjøt med de og det ble en del sot på hylsene.

Det virket også som om det kom noen gnister/flammer fra munningen når jeg skjøt.

 

Ladet 124grs HP montana gold bullets (tilnærmet lik Hornady HAP)

Ladningen var 4,6 grs N330 COL 28,7 Hylse GFL, CCI hette.

Farten var i snitt 1032fps

 

Har jeg for svak ladning? For tregt krutt eller må jeg krympe hardere for å få bedre hold på kula?

Trenger hjelp med dette da jeg er fersk pistollader.

Link to comment
Share on other sites

I følge det som stod i ladeboka, så var soting, nesten med unntak tegn på for liten ladning. Så kanskje du kan presse litt meir i hylsene eller skifte til et litt kjappere krutt.

Er sjølv fersk lader og fekk soting på mine første serier også, og det kom seg når eg tørte å kjøre på med meir krutt.

Link to comment
Share on other sites

Ja sitter å tenker på å putte i mer krutt. Vihtavuori sin tabell sier min 4,2 981fps maks 4,9 1129fps.

Så jeg har jo litt å gå på.

 

Men vet også at krympen har mye å si for holdet på kula og trykkoppbyggingen.

Synes det er vanskelig å se hvor mye jeg krymper, når det er konisk krymp på 9mm.

 

Kan jo vurdere ett kjappere krutt. Men bruker N330 som jo er raskere enn N340 som de fleste anbefaler til 9mm.

 

Mange spørsmål og sikkert mange svar.

Link to comment
Share on other sites

Får vel prøve litt forskjellig.

Farten jeg oppnår er grei nok, da jeg holder faktor til praktisk.

 

Kommer til å lade opp 5 av hvert alternativ: Kortere patronlengde, mer krymp, mer krutt.

Så får vi se hva som evt gjør størst utslag.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye soting er endel?

 

Ladingen er helt OK, og den ligger midt på treet ifølge tabellen.

 

Jeg for min del ser ingen grunn til å endre den, dvs hvis altså det bare er litt soting.

 

Du kan prøve federal primere istedetfor CCI - hettene har mer å si enn man tror.

Link to comment
Share on other sites

Tja, virker som det er mest sot på den ene halvdelen av hylsa.

Ca halvveis nedover hylsa.

 

Synes også det var litt mye røyk og munningsglimt.

Kan virke som om ikke alt kruttet blir skikkelig forbrent.

Derfor vurderer jeg å krympe mer, evt sette kula dypere.

 

Tips?

Link to comment
Share on other sites

Hust at du skal ikkje krympe pistolpatroner for mykje. Du skal berre fjerne "tuten" som ekspanderen laga slik at patronene fungerer skikkelig. Patrona headspacer på fremre kanten på hylsa, så den må ikkje krympast innover. Ein annan ting er at 9mm kuler har ikkje krymperille, så hvis ein krymper for mykje vil ein endre forma på kula og det er ikkje heldig for presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

du kan prøve noen andre muligheter også:

-en trangere sizer-die eller en mindre expander vil gi fastere hold på kula, uten at du trenger å krympe den istykker.

- et annet hylsefabrikat med tykkere vegger har lavere volu, og vil gi høyere trykk og bedre hold på kula.

- et hylsefabrikat med tynnere vegger vil kunne tette bedre da tynnere gods gir letter etter for trykket.

- eller la det være slik det er, om det fungerer tilfredstillende og gir brukbar presisjon.

husk å revurdere ladningen din om den ligger nær maks hvis du bestemmer deg for å bruke hylser med mer gods.

Link to comment
Share on other sites

Klart jeg kan beholde ladningen som den er da den holder faktor og virket OK presisjonsmessig.

Er bare litt irriterende med slik soting da det blir mer gris inne i pistolen.

Synes også at det røyk mer enn med fabrikk ammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bruker selv nesten utelukkende N340 til 9 mm, men har prøvd med alt fra 310 til 105 + div US. Enkelte krutt kan gi noe mer soting og uforbrennt krutt enn andre, men kan være helt greie bruksmessig. Om jeg ikke husker feil, har N330 en tendens til å gi noe "gnister" ved munningen. Om du klarer å redusere sotingen er ikke så sikkert. Ei stiv hylse, vil lett slippe kruttgass og sot bakover før den tetter ordentlig. Tror kraftigere krymp hjelper minimalt om andre faktorer er som de skal. Er ikke redd for å benytte kraftig krymp selv. For en del år siden ladet jeg for en Tanfoglio (tilh. eier av Parabellum) Den var svært vanskelig å få god presisjon med, men da jeg krympet til hylsemunningen var klemmt godt inn i mantelen, oppnådde jeg 10 skudd samlinger fra Ransom Rest på 25 mm/25m. Det var riktignok fortsatt noe hylsemunning å fiksere på, men for de aller fleste auto pistoler, er det utdrager som sørger for fikseringen. Sjekk for sikkerhet skyld. (En Les Baer Premier ll jeg hadde, var tydeligvis av meningen at den skulle fiksere på hylsemunningen, da kammeret var litt for langt, ville den ikke det. Telefon med Les, frem bragte kun utsagn om at pistolen i praksis fikserte på utdrager. Den gikk i retur! Håpløs presisjon!)

 

Vær forøvrig svært forsiktig med minking i patron lengde, uten at du samtidig reduserer ladningen tilsvarende. Start heller lavt og arbeid opp til trykk og hastighet. Ikke de store problemet å slå ut ei kule, adskillig værre med hylsespreng og kruttgasser som slår ned i magasin og slår i stykker greps plater. Og evt skader det på utsiden av disse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...