Jump to content

fersk hjemmelader trenger forslag til ett par kuler i 6.5 55


Trond@Hagen

Recommended Posts

Ladeutstyret er på plass, og venter kun på at a mor skal rydde ut ett rom som blir lade/hobbyrom.

Det jeg trenger nå er forslag på noen kuler jeg kan begynne med. det jeg trenger er.

 

en god og presis rådyrkule

en god og presis kule til gås, villkanin , skarv og annet smått

en kule til trening

 

børsa er en sako75 6,5x55 med kappet løp til 50/m demper.

Link to comment
Share on other sites

På rådyr bruker jeg 130 gr accubond. Trening og annet småvilt bruker jeg 123gr Lapua Scenar. Mine ladninger går likt ut til 250-300 mtr med begge kulene. Trenger ikke tenke på treffpk.forskjell og klikktabellen blir den samme:)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

en god og presis rådyrkule

-Hornady 140grain A-max, søk på bruker "Roe" og les om hans erfaringer med kula.

 

en god og presis kule til gås, villkanin , skarv og annet smått

-Lapua FMJ 100grain (prod. kode S341). Har fin rund nese og lager lite søl hvis du lader den til 800m/s.

-Skal du skyte langt (på gås) liker jeg Lapua FMJ BoatTail 144grain (prod. kode B343), kula har høy BC.

 

en kule til trening

-Hornady 140grain A-max, denne kula får du billig om du er medlem av et DFS skytterlag (under 2 kr).

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale scenar til trening iallfall, har ikkje fått testa dei på verken gås eller skarv endo. lader sjøl 139g scenar i 6,5*55, siste og eneste samlingen eg har prøvd på 300m va på ca 25mm spedning på 5 skudd :D dei kulene går jysla godt i tikka'en iallfall

Link to comment
Share on other sites

fikk med 200 stykk seirra 140 gr matchking sammen med ladesettet, er dette noe og bruke på småvilt? har tidligere brukt ferdigrulla norma jaktmatch

 

200 kuler er fort skutt opp :wink: Matchking er det mange meninger om... Jeg ville ikke brukt den til spiselig vilt. Mye heller A-max!

 

Jeg har skutt en del rådyr i inn og utland med Accubond. Funker veldig bra!

Link to comment
Share on other sites

Brukte Nosler Accubond 120 grain i 6,5 til rådyr tidligere. Det fungerte bra. Veldig presis kule, du får god hastighet med 120 grain, og rådyret er så "lettskutt" at det blir et pent hull etter kula. Selv om dette er ei konvensjonell kule uten bonding eller annet avansert.

Link to comment
Share on other sites

Brukte Nosler Accubond 120 grain i 6,5 til rådyr tidligere. Det fungerte bra. Veldig presis kule, du får god hastighet med 120 grain, og rådyret er så "lettskutt" at det blir et pent hull etter kula. Selv om dette er ei konvensjonell kule uten bonding eller annet avansert.

Nosler 120 grain kule er ingen Accubond :smile:

Den heter Ballistic Tip.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke lagt for mye energi i å finne en kule til småvilt som har likt treffpunkt/kulebane som A-max.

Tenk heller på at kula ikke skal ødelegge for mye. Det betyr lav fart, butt eller rund tupp og helmantel.

Om kula er tung eller lett betyr lite. Jeg liker som sagt Lapua FMJ 100gr i 750-800m/s.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...