Jump to content

Valg av telt til reinsjakta


Jaktfeber

Recommended Posts

Her er vel mange drevne reinsjegere som har noen døgn med overnatting i telt i fjellet.

Jeg vil gjerne ha noen anbefalinger på et telt som duger i fjellet under reinsjakta, men som selvsagt ikke er veldig tungt. Jeg er åpen for det meste, men vurderer å gå for en form for kuppeltelt/igloo pga. stabilitet mv. hvis ikke noen mener det ikke er nødvendig? Evt. om det er andre grunner som taler imot dette.

Det må være plass til to personer, så da er vel 3-mannstelt det eneste aktuelle.

Pris bør jo helst være noenlunde vettug, absolutt maks ca 4000 kr, men helst billigere.

 

Kom med noen betraktninger/anbefalinger. :?:

Link to comment
Share on other sites

Skal jakte i Forollhogna (hele området). Er ikke kjent med hvordan det er med buer el. og om de evt. står åpne for gud og hvermann, men er det noen som har tips om det også, så tar jeg gjerne imot.

Ikke lett for at de er opptatt?

 

Buer som er åpne for alle, kan godt være opptatt. Man må iallafall ha telt som back-up , hvis man tenker på slike buer. Og jeg vet ingenting om buer i Forollhogna , men jeg bruker en del buer på hardangervidda. Og det er bare slik at noen ganger kan jeg flytte inne , og noen ganger er de opptatt.

Men telt er aldri feil. Når du spør som du spør , er det litt vanskelig å svare. Må du bære teltet langt?? Hvis vi bare snakker om noen hundre meter fra bilen, ville jeg valgt en lavvo type , for komfort og fyring. Men skal du gå med tung sekk i timevis, og ha teltet oppslått helt oppe i høyfjellet , ville jeg nok valgt ett fjelltelt. Det tåler bedre sterk vind. Helsport har masse. Det er stort sett de jeg kjenner til. Velgt ett med rikelig med bardunfester og rommelige fortelt for utstyr. Og helst med storm matter , siden vi snakker om høst i høyfjellet. Plass er viktig , og da faller de minste og letteste teltene bort. Skal man være foreks. to personer i ett telt i fjellet om høsten blir det våte klær og annet, som trenger plass.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere har jeg sovet i Jerven duken om jeg har vært alene og et Helsport Rondane 3 om vi har vært 2. I år har jeg kjøpt Helsport Ringstind 1. Dette er vell Helsport sine to letteste og dermed de to mest interessante.

 

Rondane 3 er lavt, har god plass til to men tar tre om dere er glade i hverandre, har mange barduner og er veldig vindstabilt. Vekt er 2,2 (+0,2) kg uten repkit. Det gir muligheter for matlaging inne eller lagring av sekk. Alt innendørs foregår mer eller mindre liggende. Teltet er egentlig et ypperlig reinsjakttelt, stabilt og det er lett å få en god stram duk, men byr ikke på unødig mye komfort innendørs. Ekte fjelltelt (uten stormmatter, men det er bra vektmessig). Har vært med på tur gjennom hele året i 3-4 år nå.

 

Ringstind 1 som jeg kjøpte i år er egentlig rettet mer mot sykelister enn fjellfolk, men har fått et par bardunfester ekstra i det siste. Mindre vindstabilt enn Rondane, men jeg tror det skal tåle en del. Det vil nok bli en del blafring i duken om det blåser hardt. Vekt er 1,4 (+0,1) kg uten repkit. Teltet har ganske god plass til 1 og tar 2 i nød (uten innertelt). Det er plass til enten å koke eller lagre sekk ved siden av liggeplassen. Tror det vil være for intimt for mange mannfolk å ligge 2 sammen i Ringstind 2.

 

Vurderte Biuvaken til Helsport (ligger under tilbehør/sovepose) men den slo jeg ifra meg. Vekt 900 g. Dette er bare en goretex/nylonsekk med en bøyle og en ventil i enden som er plugget til bakken. Jeg liker vekta men synes løsningen ikke er mye bedre enn det en oppnår med å tre et tau gjennom Jervenduken Hunter.

 

Jeg velger Jerven om det er 1-2 netter med finvær, Ringstind 1 om det er mer vær eller over lengre tid, Rondane 3 om en er 2. Litt usikker på om jeg ville valgt Rondane 4 om en skulle vært 3 på tur.

 

Nå har det seg slik at jeg er vektnazi samtidig som jeg vil stole på det jeg tar med på tur. Samtidig mener jeg at godt utstyr betaler seg ned over åra, så prisen er mindre relevant. Jeg har best kjennskap til Helsport og har derfor kjøpt det opp gjennom, håper det er noen med erfaringer om andre merker og.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg ett telt på xxl. helsport til kr 999. ser at de annonserer dette enda. Helt greit telt :D

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=66104

 

Jeg vil bare benytte anledningen til å oppfordre folk til å lese i Helsportkatalogen før de handler billige telt på XXL og OBS. De store varehusene får produsert egne økonomimodeller som ikke eksisterer i standardsortimentet til Helsport.

Det jeg har lagt merke til er mangelen på forsterkninger på utsatte plasser. Selv om en modell forøvrig har samme fasong som en vanlig Helsport-modell er konstruksjonen ofte forenklet.

 

Det er ikke sikkert at teltene er dårlige, men ver obs på at det er en grunn til at de er billige.

Se heller evt. etter salg på de modellene som finnes i katalogen til Helsport.

Link to comment
Share on other sites

I det teltet sov jeg gjennom en liten ukes snøstorm i Lierne i februar (var ikke jeg som stilte med telt som du skjønner) Var vinterjakta etter rype som gikk mer eller mindre ått skogen på grunn av været.

 

Flott telt. Selvstående med alskens justeringsmuligheter, lommer, luftinger og glidelåser. Til og med hver sin inngang! Likte å bo i det, men synes det veide litt mye (3,8kg for et 2-3 manns telt). Virkelig komfortabelt selv med all den kondensen en får om vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Jobber sjølv i sportsbutikk. Vil anbefale deg eit telt ifrå Hel Sport vist du er villig til å legge litt peng i det. Fjellheimen og Rondane er gode alternativ av telta i pro serien. Vil du legge enda meir pengar i det så ville eg gått for Fjellheimen X-trem. Då får du eit utruleg lett telt som tar lite plass, og er brukande heile året. Denne modellen har også gjorte det meget godt i tester. Du får 5 års garanti og heile 10 års garanti for levering av reservedeler noke som ofte er problem hos andre leverandørar. Som du sikkert skjønar er eg stor fan av denne modellen og vurderer sterkt og innvestere i eit slikt telt sjølv. Alternativt så får du også eit Norheim telt som heiter TY3. Det er utruleg mykje telt for pengane. Lav vekt, god duk og lite volum.

 

Lykke til med telt kjøpet !

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe produkt å tipse deg om, men av egen "vond" erfaring vet jeg at jeg ikke hadde lagt ut på reinsjakt uten ett skikkelig telt. Har liggi ei stormnatt i telt på vestvidda ved begynnelsen på Kvenna, og at teltet holdt var ett under, steina ned duken på vindsida og banna over manglende stormmatter..

Jeg ville kjøpt ett kvalitetstelt med stormmatter, da slipper du unna overnatting på nærmeste DNT hytte for å tørke utstyr....

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe produkt å tipse deg om, men av egen "vond" erfaring vet jeg at jeg ikke hadde lagt ut på reinsjakt uten ett skikkelig telt. Har liggi ei stormnatt i telt på vestvidda ved begynnelsen på Kvenna, og at teltet holdt var ett under, steina ned duken på vindsida og banna over manglende stormmatter..

Jeg ville kjøpt ett kvalitetstelt med stormmatter, da slipper du unna overnatting på nærmeste DNT hytte for å tørke utstyr....

 

Nofish

Enig. Da vi lå på Litlos i fjor kom det to stykker våte som katter sent på kvelden og var veldig fortvilet. Teltet hadde blåst avgårde mens de lå i det.

Link to comment
Share on other sites

Utifra det du beskriver ville jeg sett på muligheten for å ta dette Hilleberg teltet inn fra statene!

 

Allak.gif

 

Allak har to separate innganger, passer for to med utstyr, tar liten plass for å bli satt opp, og veier kun 2,9kg, med plugger og alt utstyr (Hilleberg oppgir nøyaktig vekt i motsetning til Helsport!)

 

Koster ca. USD 670,- hos http://www.moontrail.com, og du får dette teltet i løpet av en uke hvis det er på lager. Finnes i både rødt og grønt. Rødt er greit da det er lettere å finne det igjen. Har handlet MYE hos Moontrail og kan anbefale dem og bonussystemet deres. Ta en titt.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg ett telt på xxl. helsport til kr 999. ser at de annonserer dette enda. Helt greit telt :D

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=66104

 

Jeg vil bare benytte anledningen til å oppfordre folk til å lese i Helsportkatalogen før de handler billige telt på XXL og OBS. De store varehusene får produsert egne økonomimodeller som ikke eksisterer i standardsortimentet til Helsport.

Det jeg har lagt merke til er mangelen på forsterkninger på utsatte plasser. Selv om en modell forøvrig har samme fasong som en vanlig Helsport-modell er konstruksjonen ofte forenklet.

 

Det er ikke sikkert at teltene er dårlige, men ver obs på at det er en grunn til at de er billige.

Se heller evt. etter salg på de modellene som finnes i katalogen til Helsport.

grunnen til at jeg kjøpte dette teltet er for at det var billig ikke kvalitet :D Må bare være mere nøye med teltplassen så stormen ikke får løftet på teltet :)
Link to comment
Share on other sites

Utifra det du beskriver ville jeg sett på muligheten for å ta dette Hilleberg teltet inn fra statene!

 

Var inne og kikka på teltet. Må si jeg likte det. Det står free shipping, men antar det ikke gjelder utlandet? Evt. hvor mye bruker frakt å ligge på? Veldig informativ side/produktbeskrivelse må jeg si. Mye bedre enn de norske jeg har sett!

Link to comment
Share on other sites

Hilleberg Nallo 3 koster $555 på Moontrail. Jeg ville ha vurdert dette sterkt. Blir lettere i forhold til innvendig plass i forhold til et "kuppeltelt". Ev. Nallo 2 GT, hvis de har den. Hilleberg er en alldeles utmerket produsent med ypperlig kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så en annonse i aftenposten nettop at oslo sportslager senger Fjällräven akka 3 til 2999. Disse teltene ligner en del på tilsvarende telt i pro serien til Helsport.

Fjällräven er ikke like hypet opp som Hilleberg men kvaliteten skal være bra.

Link to comment
Share on other sites

Utifra det du beskriver ville jeg sett på muligheten for å ta dette Hilleberg teltet inn fra statene!

 

Var inne og kikka på teltet. Må si jeg likte det. Det står free shipping, men antar det ikke gjelder utlandet? Evt. hvor mye bruker frakt å ligge på? Veldig informativ side/produktbeskrivelse må jeg si. Mye bedre enn de norske jeg har sett!

 

Hei, du får opp nøyaktig fraktpris ved å legge i handlekurv og gå til utsjekk, og skrive Norge som mottakerland, da kan du velge mellom to fraktmetoder (og for all del UPS er ikke verdt det dobbelte av prisen!). Billigste frakt tar ca. en uke fra butikk og hjem til meg, og da inkludert fire-fem dager fra Gardemoen til Kristiansand! Go figure! Allak teltet burde komme på i overkant av fire tusen inkludert frakt og moms, eller ca. 2500 mindre en hva du betaler i butikk her :shock: I tillegg får du endel bonuspoeng, som du kan bruke til å handle for!

 

Tror dette er et suverent kuppeltelt, men du får selvsagt mere innvendig plass i et tunneltelt i forhold til vekt. Kuppeltelt er mer stabile og trenger færre plugger, men på høyfjellet må du bardunere uansett. Tunneltelt bråker nok mere i vindkastene, men det avhenger mye på kvaliteten i duken og om teltet er satt opp riktig. Hilleberg bruker de beste komponentene på markedet. Gode kjøp i mange andre telt selvfølgelig, men det er en investering for mange år, så bruk litt tid på å definere behovet.

 

Selv har jeg "lillebror" til Allak - det heter Soulo og er et 1-persons telt. Både Allak og Soulo settes opp på samme måte og det går utrolig greit og kjapt. Disse teltene er beregnet for vanskelige forhold. Ellers, så har jeg et Helsport pro tunneltelt, som heter Troll, det er jeg også veldig fornøyd med, men skulle jeg kjøpt et nytt tunneltelt blir det Hilleberg, uten tvil.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...